- Baník I.: Domácí TV-stroboskop, Veletrh 5, Praha 2000
Demonstrace stroboskopického efektu pomocí televizoru a rotující pokličky či kmitající tužky. Odhad frekvence otáčení pokličky a rychlosti tužky. Námět na porovnání rychlosti kývající kuličky v nejnižší poloze určené stroboskopickým měřením a teoretickým výpočtem.
- Baník I.: Exotické kmitavé sústavy, Veletrh 2, Plzeň 1997
Čtyři pokusy s netradičními oscilátory. V prvním se zkoumají nucené kmity a rezonance jablka na gumě, v dalších dvou se určuje perioda fyzického a torzního kyvadla z kolíčků na prádlo a brčka, v posledním je pak určována rychlost vodní střely z amplitudy a periody kmitající láhve.
- Baník I., Baník R.: Hra so silami – nitkové váhy, Veletrh 2, Plzeň 1997
Návod na zhotovení jednoduchých vah z nitě a rozbor principu jejich funkce. Námět, jak zkoumat skládání sil pomocí trojramenných nitkových vah.
- Bartoš J.: Měření koeficientu odporu vzduchu „C“ pomocí digitální fotografie., Veletrh 9, Brno 2004
Návod na měření koeficientu odporu vzduchu přímou metodou pomocí analýzy fotografie. Měření je doplněno teoretickým rozborem dynamiky pádu v odporujícím prostředí.
- Bartoš J., Konečný P.: „Gravitační“ katapult, Veletrh 8, České Budějovice 2003
Výpočet optimální parametrů katapultu typu TREBUCHET a popis jeho konstrukce.
- Bdinková V.: Fyzikální hračky z odpadového materiálu, Veletrh 5, Praha 2000
12 návodů na výrobu pěkných fyzikálních hraček se stručným vysvětlením činnosti.
- Bdinková V.: Něco ze ŠOKu, Veletrh 12, Praha 2007
V příspěvku jsou uvedeny některé konkrétní zkušenosti z výuky a práce s dětmi na ZŠ – experimenty (magnetické pole, vlastnosti látek, určování hmotnosti, objemu, hustoty), fyzikální modely (vysavač, Archimédův šroub, ucho) a ukázky z tématického projektu - Patenty a vynálezy přírody (fyzika v živé přírodě).
- Bdinková V.: Několik nápadů z fyzikálního semináře, Veletrh 15, Praha 2010
V příspěvku jsou prezentovány „drobnosti“, které používám na fyzikálním semináři (volitelný předmět) k opakování učiva, motivaci, aktivizaci a rozvoji tvořivého myšlení.
- Bdinková V.: Některé zkušenosti z činnostního učení fyziky, Veletrh 13, Plzeň 2008
V příspěvku jsou uvedeny konkrétní zkušenosti a výsledky práce žáků z činnostního učení fyziky ve fyzikálním semináři na základní škole.
- Bdinková V.: Střípky z laboratoře malých debrujárů, Veletrh 2, Plzeň 1997
Návody, jak vyrobit dírkovou komoru, mechanickou housenku, model křídla, jak udělat velké bubliny, zviditelnit zvuk a jak snadno zkoumat magnetické pole různých magnetů.
- Bdinková V.: Zlomky z celotáborové hry 2.republikového tábora malých debrujárů - Budislav u Litomyšle, 29.7. – 10.8.2001, Veletrh 6, Olomouc 2001
Ukázky z celotáborové hry malých debrujárů. Stroboskop a návod na výrobu řady pohyblivých obrázků. Návod na výrobu létající vrtulky. Motivační text o Archimédovi a příklady vesměs praktických úkolů souvisejících s jeho objevy a vynálezy, které děti plnily.
- Bdinková V., Šimečková J., Bobek Z.: Hrajeme si s fyzikou, Veletrh 1, Praha 1996
Návody na několik jednoduchých pokusů a výrobu různých fyzikálních hraček a létajících těles (vrtulník, bumerang, létající talíř, helikoptéra, vznášedlo).
- Bednařík M.: Odhad reakční doby z volného pádu, Veletrh 1, Praha 1996
Motivační hra se zachycením padající bankovky. Návod, jak na základě zachycení padajícího pravítka odhadnout reakční dobu člověka.
- Belluš M.: Rovnomerný priamočiary pohyb, Veletrh 2, Plzeň 1997
Námět, jak zkoumat rovnoměrný přímočarý pohyb pomocí pomalu se pohybující vzduchové bubliny uzavřené v trubici s vodou.
- Bezděk A., Kovařík F.: Coriolisova síla. Torricelliho pokus. Brnkačka, Veletrh 3, Praha 1998
Tři experimenty provedené s běžnými pomůckami. V prvním se pomocí gramofonu demonstruje působení Coriolisovy síly. Druhý popisuje Torricelliho pokus a navrhuje jeho provedení s vodou. Třetí je návodem k výrobě jednoduché pomůcky určené k demonstraci 3. Newtonova zákona.
- Bochníček Z.: Jaké je maximální zrychlení osobního automobilu?, Veletrh 18, Hradec Králové 2013
V článku se můžeme dozvědět, jak rychle může auto zrychlit a zda je to vůbec v normálním životě možné. Máme 3 modely aut a jejich rozbor.
- Bochníček Z.: Jednoduché výpočty ve fyzice živé přírody, Veletrh 23, České Budějovice 2018
V příspěvku je ukázáno několik příkladů použití jednoduchých fyzikálních vztahů na popis dějů v živé přírodě, převážně v souvislosti s lidským tělem.
- Bochníček Z.: Několik příkladů využití elektronických snímačů mechanických veličinpři výuce, Veletrh 22, Olomouc 2017
Příspěvek popisuje několik experimentů z mechaniky, ve kterých využití elektronických snímacích čidel přináší nesporné výhody. Dále jsou uvedeny úlohy s řešením, díky kterým lze elektronická čidla zařadit do aktivní výuky.
- Bochníček Z.: Padající pružina, Veletrh 25, Praha 2020
V příspěvku jsou popsány dva experimenty, při kterých se volným pádem pohybuje soustava kombinující pružnou a setrvačnou hmotu. Popsané experimenty reprezentují dvě krajní situace: 1) pružná hmota je zanedbatelná, 2) veškerá padající hmota je pružná.
- Brockmeyerová J., Drozd Z.: Jednoduché pokusy a otázky kolem nich, Veletrh 2, Plzeň 1997
Náměty na řadu jednoduchých pokusů s návrhem, jak s nimi ve výuce pracovat, s otázkami pro žáky a jejich stručným vysvětlením.
- Brockmeyerová J., Drozd Z.: Kouzelnické triky pro zábavu a odhalení, Veletrh 3, Praha 1998
Popis a vysvětlení 14 kouzelnických triků, které lze využít jak k demonstraci fyzikálních jevů, tak k oživení výuky.
- Brockmeyerová-Fenclová J., Drozd Z.: Pokusy s vejci, Veletrh 1, Praha 1996
15 poutavě podaných jednoduchých motivačních pokusů s vejci z různých oblastí fyziky.
- Brtníková M.: Využití lidského těla ve výuce fyziky, Veletrh 9, Brno 2004
Demonstrace rozkladu sil v tělocvičně.
- Buchar M., Konvalinka R.: Lippichův padostroj, Veletrh 4, Příbram 1999
Popis konstrukce padostroje, kterým se měří tíhové zrychlení.
- Burda M.: Účinnost v akci, Veletrh 10, Praha 2005
Popis laboratorní práce, ve které studenti určují účinnost vlastnoručně vyrobeného vozítka
- Caletka A.: Dva pokusy, Veletrh 1, Praha 1996
V prvním efektním pokusu voda po prudkém úderu do hrdla lahve vyrazí její dno. Ve druhém pokusu se demonstruje odlišná měrná tepelná kapacita různých kovů.
- Černý F., Reichl J.: Měření brzdné dráhy automobilu, Veletrh 25, Praha 2020
V rámci absolventského projektu proměřoval František Černý, tehdy žák SPŠST Panská, brzdnou dráhu automobilu s využitím sond firmy Vernier. Měření, zpracování naměřených dat i závěry učiněné na základě měření mohou být inspirací pro další podobná měření.
- Dirlbeck J.: Jak objasnit pojmy vztahující se ke kruhovému pohybu a jak soustavu inerciální a neinerciální?, Veletrh 13, Plzeň 2008
Žáci mají v dnešní době problém porozumět obrázkům v učebnici. Tento článek vás navede, jakými způsoby se mohou fyzikální pojmy vysvětlovat a názorně ukazovat v dnešní době.
- Dirlbeck J.: Několik pokusů k pochopení pojmů tlak a tlaková síla, Veletrh 9, Brno 2004
Dva způsoby názorného rozlišení tlaku a tlakové síly pomocí sáčku s barevným gelem a rámečku na vyšívání. Demonstrace těchto veličin na příkladech z praktického života a rozdílů ve vnímání tlaku a tlakové síly člověkem.
- Drozd Z.: Fyzika s hrncem, Veletrh 11, Olomouc 2006
V následujícím příspěvku jsou popsány pokusy s hrncem. Je to pomůcka snadno dostupná jak pro učitele, tak pro žáky a v hodině fyziky je to předmět dostatečně neobvyklý, aby budil pozornost.
- Drozd Z., Brockmeyerová J.: Fyzika z volné ruky, Veletrh 12, Praha 2007
Fyzikou z volné ruky je myšlena experimentální složka výuky fyziky, při níž nejsou zapotřebí žádné složité nebo nedostupné pomůcky. Vše, co učitel potřebuje k tomu, aby mohl předvést pokus, je „volná ruka“.
- Drozd Z., Brockmeyerová J.: Fyzikální kvízy, Veletrh 8, České Budějovice 2003
Šest jednoduchých pokusů předvedených formou kvízu nebo soutěže Názvy pokusů: Podivné míčky, Přeseknutá laťka, Podivný válec, Záhadné vahadlo, Rozbije se, nebo ne?
- Drozd Z., Brockmeyerová J., Houfková J.: Hračky ve výuce fyziky, Veletrh 5, Praha 2000
Popis 11 hraček, vysvětlení principu činnosti a návrhy jejich využití ve výuce.
- Drozd Z., Mandíková D., Štumpfová P., Houfková J.: Kýblokmity – jak na pokusy s kmitáním netradičním způsobem, Veletrh 27, Olomouc 2022
Mechanické kmitání je důležitou součástí mechaniky. Jako ke každému fyzikálnímu tématu i ke kmitání je vhodné zařadit experimenty. V příspěvku se zabýváme náměty na experimentování s poněkud netradičními pomůckami, které jsou ale vždy k dispozici – s kbelíky. Jde sice o tytéž experimenty, jaké lze předvádět se zmíněnými závažíčky, nitěmi a pružinami, vzhledem k netradičním pomůckám ale vzbudí zájem žáků.
- Dvořák L.: Další nápady z Malé Hraštice 4: tíhové zrychlení stokrát jinak, Veletrh 19, Cheb 2014
Příspěvek předkládá sedm námětů na pokusy vyzkoušených i nově vyvinutých na jarním soustředění pro budoucí a současné učitele fyziky. V úlohách nejde o co nejpřesnější měření, spíše o to, jak si na úloze změřit gravitační zrychlení mohou žáci a studenti procvičit leccos z mechaniky.
- Dvořák L.: Další nápady z Malé Hraštice: Jáma a kyvadlo, Veletrh 21, Brno 2016
V příspěvku je popsán experiment sestavený na jarním soustředění na Malé Hraštici. S jednoduchými pomůckami bylo sestaveno kyvadlo, na kterém lze zkoumat a proměřit kmity s větší amplitudou. Následně byla konstrukce zlepšována, aby se minimalizovaly chyby měření.
- Dvořák L.: Další nápady z Malé Hraštice: odpuzování magnetů, Veletrh 24, Hradec Králové 2019
Příspěvek prezentuje několik pokusů s jednoduchými pomůckami pro měření síly mezi malými magnety, které byly navrhnuty na jarním soustředění v Malé Hraštici.
- Dvořák L.: Jak vážit pomocí ampérmetru a voltmetru aneb vyrobte si (skoro) Kibblovy váhy, Veletrh 25, Praha 2020
Příspěvek popisuje, jak si lze zhotovit jednoduchou levnou pomůcku, která umožní demonstrovat základní princip Kibblových vah, což je zařízení, které umožňuje přesné měření hmotnosti.
- Dvořák L.: Jak věci padají (ve vzduchu), Veletrh 27, Olomouc 2022
Příspěvek ukazuje, jak pomocí jednoduchých pokusů s pádem těles demonstrovat, že síla odporu prostředí je úměrná druhé mocnině rychlosti a jak přitom přibližně určit koeficient odporu. Ilustruje také, jak při měření a zpracování výsledků užít prostředky ICT a upozorňuje, že problematika koeficientu odporu prostředí není tak jednoduchá, jak si při pohledu na klasický školní vzoreček často představujeme.
- Dvořák L.: Netradiční měřicí přístroje, Veletrh 6, Olomouc 2001
Konstrukce tří měřících přístrojů. První umožňuje měření velikosti magnetické indukce, druhým je voltmetr z LEDek, třetím váhy tvořené traktůrkem popojíždějícím po houpačce
- Dvořák L.: Pár věcí z tábora 5 – tentokrát o energii, Veletrh 7, Praha 2002
Náměty z letního tábora pro středoškoláky: měření solární konstanty, konstrukce sluneční pece, konstrukce katapultu, využití elektromotorku jako dynama.
- Dvořák L.: Pár věcí z tábora 6, Veletrh 8, České Budějovice 2003
Nápady a náměty z odborného soustředění pro středoškoláky na téma: Síly a interakce. Podrobný popis měření síly, kterou je napínána struna, konstrukce Heronovy fontány a několika pokusů s povrchovým napětím vody.
- Gocalová S.: Dvojkužeľ do kopca, Veletrh 2, Plzeň 1997
Návod na realizaci pokusu, při kterém dvojkužel zdánlivě vyjíždí do kopce, včetně vysvětlení.
- Hajdusianek A.: Simple Friction Experiments, Veletrh 17, Praha 2012
Článek se zabývá třením. Jak snadno a se snadnými materiály si můžeme tření objasnit.
- Havel V.: Gyrotwister – princip a užití, Veletrh 8, České Budějovice 2003
Princip mechanického setrvačníku a vysvětlení jeho dynamiky na příkladu komerčně prodávaného „zvláštního posilovače rukou“
- Havránek V.: Několik pomůcek, které si (snad) může vyrobit každý sám, Veletrh 12, Praha 2007
V tomto článku je vysvětlena výroba jednoduchých pomůcek, které si můžete vyrobit samy.
- Hejsková P.: Doma s fyzikou, Veletrh 26, Brno 2021
Výuka fyziky distančním způsobem zaznamenala mnoho příležitostí, jak oživit výuku různými novými metodami a technikami. K využití přišly experimenty, které se do domácího použití musely přetransformovat, žákům i jejich rodičům přinesly nové poznání i radost z kreativní činnosti. Článek představuje transformaci školních pokusů do domácího prostředí zejména pomocí vyrobeného siloměru.
- Holubová R.: Fyzika gyroskopu, Veletrh 11, Olomouc 2006
V příspěvku je popsáno 8 experimentů s gyroskopem a CD, které pomohou vysvětlit rotační pohyb těles, pohyb Země a precesi. Je uvedeno praktické využití gyroskopu v gyrokompasu a jako součást autopilota.
- Holubová R.: Když si fyzik chce hrát, vymyslí ASTROJAX, Veletrh 9, Brno 2004
Popis dvou moderních hraček (Beyblade, Astrojax). Využití Astrojaxu k ukázce pohybu planet a chaotického pohybu dvojitého kyvadla. Příspěvek obsahuje i výpočet polohy kuliček při orbitálním pohybu.
- Holubová R.: Pokusy s nápojovými krabičkami, Veletrh 10, Praha 2005
Čtyři experimenty využívající slámky a tetrapakové krabičky od nápojů. Využití krabičky k výuce základů měření.
- Horváth P.: Meranie brzdnej dráhy auta, Veletrh 16, Olomouc 2011
Příspěvek popisuje soubor studentských aktivit, videoměření brzdných drah auta z různé počáteční rychlosti.
- Horváth P.: Vlní sa celá trieda, Veletrh 9, Brno 2004
Dvě ukázky, jak vyučovat fyziku na školním dvoře - skládání sil a vlastnosti příčného a podélného vlnění.
- Hotová I.: Čerpadla a jiné výrobky žáků, Veletrh 6, Olomouc 2001
Ukázka žákovských výrobků s popisem činnosti, básní a příběhem. Dvě čerpadla z plastových lahví, vodní hodiny, model pumpy a páky.
- Hrdý J.: Využití rotopedu při výuce fyziky, Veletrh 16, Olomouc 2011
Tento příspěvek popisuje princip funkce klasického rotopedu a možnosti jeho využití při výuce mechaniky na ZŠ popř. SŠ. Jedná se především o získání vlastní zkušenosti s realizací mechanické práce v návaznosti na další důležité fyzikální veličiny, jako je mechanická energie a mechanický výkon, ale také elektrická energie a elektrický výkon
- Hrdý J., Šiková M.: Když se řekne fyzikální jarmark, Veletrh 16, Olomouc 2011
Tento příspěvek popisuje úspěšné nebo všeobecně zajímavé fyzikální pokusy realizované od počátku Jarmarku chemie, fyziky a matematiky v Olomouci v roce 2001 do roku 2010 a Jarmarku vědy a umění v Uherském Hradišti od prvního ročníku v roce 2008 až do roku 2011.
- Hrdý J., Šiková M.: Moderní počítačové metody při výuce fyziky na SŠ, Veletrh 18, Hradec Králové 2013
Tento příspěvek podává stručný přehled problematiky a významu pro výuku fyziky tzv. „statických“ počítačových animací, a to včetně více než desíti praktických ukázek jejich různého provedení.
- Hubáček Z.: Rotující soustavy, Veletrh 26, Brno 2021
Příspěvek byl věnován možnostem vizualizace zdánlivých sil působících v otáčejících se soustavách. Předvedeny byly pomůcky, na kterých lze pozorovat stáčení proudů, jež by bez současné rotace soustavy směřovaly od okraje k ose uspořádání, a vznik vírů. Konkrétně to byly pomůcky ohnivé, vodní tornádo a vodní točna.
- Hubeňák J.: Deset válců a podnětů k přemýšlení, Veletrh 3, Praha 1998
Popis deseti válcových černých skříněk a jejich chování. Náměty, jak je využít ve výuce.
- Hubeňák J.: Hezká fyzika z počítače, Veletrh 10, Praha 2005
Návod jak z částí vyřazených počítačových komponent vyrobit větrník, spektroskop a anemometr
- Hubeňák J., Hubeňák J.: Balistika bezpečně, Veletrh 16, Olomouc 2011
Příspěvek nabízí střelbu z „pneumatického děla“ a spojení experimentu, měření a využití jednoduchého programu.
- Janás J.: Dva jednoduché inovační pokusy z mechaniky, Veletrh 11, Olomouc 2006
Pokus ve vyučování fyzice má stejný význam jako ve fyzice, tzn. je verifikátorem pravdivosti výsledku úvah nebo východiskem k bádání o dosud neznámých jevech. Následující dvě ukázky mají zdůraznit význam pokusu ve vyučování fyzice zejména pro rozvíjení fyzikálního myšlení žáků.
- Janás J.: Inovace výuky fyziky na základní škole a gymnáziu, Veletrh 9, Brno 2004
Dva jednoduché demonstrační pokusy (trajektorie a Archimedův zákon) sloužící k motivaci a rozvoji fyzikálního myšlení studentů.
- Jarosz J., Szczygielska A.: We live on Earth – the rotating system, Veletrh 12, Praha 2007
Příspěvek popisuje jednoduché experimenty, které ukazují vliv toho, že se Země otáčí, tj. že systém spojený se Zemí je neinerciální. K tomu je použit mechanický model – otočná deska. Obsahuje mimo jiné vysvětlení takových pojmů jako setrvačné síly, Foucaultovo kyvadlo, vznik cyklón a hurikánů a dalších.
- Jerje T.: Experimenty s dálkově řízenými modely, Veletrh 18, Hradec Králové 2013
Příspěvek pojednává o experimentech s dálkově řízenými modely. Poukazuje na důležitosti a možnosti aktivizujících metod ve výuce fyziky v dnešní době. Zaměřuje se na průhlednost jednotlivých experimentů a dostupnost pomůcek k těmto experimentům.
- Jermář J.: Experimenty s digitálními siloměry Vernier, Veletrh 16, Olomouc 2011
V příspěvku jsou představeny aktivity a rychlé demonstrační pokusy s digitálními siloměry Vernier. Důraz je kladen na rychlost, snadnost a přímočarost provedení, aby každý experiment bylo možné zařadit do vyučovací hodiny.
- Jílek M.: Fyzika jako zážitek, Veletrh 8, České Budějovice 2003
Sedm pokusů pro oživení hodin fyziky nebo pro fyzikální semináře a kroužky (odstředivá síla, střelba do špalíků, Brownův pohyb, rovnovážný stav, energie pružiny, Faradayova klec, elektromagnetická indukce)
- Jílek M.: Kroužek fyziky pro středoškolské studenty, Veletrh 7, Praha 2002
Příspěvek uvádí několik námětů z kroužku fyziky - zjišťování, zda se rozjede plachetnice, budeme- li stát na zádi a foukat do plachet, zkoumání rotace letícího míčku, sledování účinků Coriolisovy síly, pozorování letu bumerangu, sestavení modelu výbušného motoru.
- Jílek M.: Několik nápadů nejen z kroužků fyziky, Veletrh 9, Brno 2004
Pokusy realizované na kroužcích fyziky s využitím digitálního fotoaparátu (velikost kapky, zkoumání vrhů, prostorové fotografie) a jednoduchých pomůcek (zrcátkový dálkoměr, louskáček na ořechy).
- Jílek M.: Určení rychlosti šípu, Veletrh 5, Praha 2000
Návod, jak měřit rychlost šípu metodou balistického kyvadla.
- Jílek M.: Webové materiály na podporu výuky fyziky, Veletrh 11, Olomouc 2006
Příspěvek stručně popisuje obsah a základní charakteristiky připravovaného webového materiálu, který se zabývá především silami a statikou tuhého tělesa.
- Kácovský P.: S termokamerou po stopách tepla, Veletrh 19, Cheb 2014
V rámci příspěvku bude představeno pět krátkých názorných experimentů, které lze provést s pomocí termovizní kamery.
- Kácovský P.: Videoanalýza v době chytrých telefonů, Veletrh 25, Praha 2020
Příspěvek představuje využití videoanalýzy ve středoškolské fyzice, a to včetně tipů, které usnadňují začlenění této techniky do výuky.
- Kaštilová D.: Co je těžší?, Veletrh 1, Praha 1996
Pokus či problémová úloha týkající se rovnováhy na páce, ke které potřebujete pouze 2 tyčky s různě rozloženou hmotností.
- Kaštilová D.: Jednoduché setrvačníky, Veletrh 2, Plzeň 1997
Návod na výrobu dřevěných setrvačníků.
- Kazachkova D., Kazachkov A., Kires M.: Balancing with Archimedes and Roberval on a classboard, Veletrh 17, Praha 2012
V článku se pokusíme lépe pochopit těžiště, točivý moment a některé z dalších principů mechaniky díky Robelovým vahám.
- Kekule J.: Měření kinetické energie střely z praku, Veletrh 7, Praha 2002
Příspěvek popisuje metodu a výsledky měření při zjišťování kinetické energie kamínku vystřeleného z praku svisle vzhůru.
- Kodejška Č.: SCLPX - Fyzikální experimenty se zvukovou kartou PC, Veletrh 18, Hradec Králové 2013
Fyzikální experimenty prováděné pomocí moderních měřících zařízení a zejména pak využívající počítače jsou pro studenty často atraktivnější než experimenty klasické. Tato práce se zabývá návrhem fyzikálních experimentů, ve kterých lze s úspěchem využít zvukovou kartu počítače jako měřícího zařízení.
- Kodejška Č., Říha J.: Experimentální realizace Buquoyovy úlohy, Veletrh 22, Olomouc 2017
Tato práce se zabývá experimentální realizací Buquoyovy úlohy. Jedná se o systém s proměnnou hmotností, na který působí konstantní tahová síla. Cílem bylo sestavit funkční Buquoyův oscilátor, který by měl takové parametry, aby realizaci kmitů bylo možné provést v běžné učebně.
- Konečný P.: Experimenty s tepelnými stroji, Veletrh 17, Praha 2012
Jednoduchý parní stroj pro demonstrační účely je v nabídce většiny firem zabývajících se výrobou didaktických pomůcek. Cena k datu 2012 odpovídá zhruba dvojnásobku ceny běžného notebooku. Jak se dá sestavit, si zde ukážeme.
- Konečný P.: Proudění tekutiny v rotující soustavě, aneb prozradí nám vír ve výlevce, na které polokouli se nacházíme?, Veletrh 10, Praha 2005
Teoretický rozbor a experimentální ověření, zda rotace Země ovlivňuje směr víru.
- Konečný P.: S větrem o závod, Veletrh 26, Brno 2021
Je možné, aby vozíček bez motoru s větrem v zádech jel po rovině rychleji, než vítr fouká? Ano je. Tento problém není nijak nový a kompletní experimentální i teoretické vysvětlení lze nalézt v řadě pramenů. V následujícím textu je popsán experiment, který by měl být proveditelný v interiéru a přispět k pochopení, proč to je možné.
- Koudelková V., Cach R., Polák Z., Reichl J.: Pár věcí z tábora, tentokrát na téma Co věděli už staří Řekové…a víme to taky?, Veletrh 17, Praha 2012
Příspěvek popisuje sedm z 18 projektů, které zpracovali účastníci Soustředění mladých fyziků a matematiků v Kořenově. Jedná se o tyto projekty: Heronovy vynálezy, Levitující motor, Pythagorejské ladění, Rádio pro trosečníka, Světelná komunikace, Vlna z kyvadel a Vodní integrátor.
- Koupil J.: Pružné či nepružné beranidlo?, Veletrh 10, Praha 2005
Jednoduchý experiment, při kterém se snažíme shodit postavený kvádr koulí na závěsu, jeho matematický rozbor a měření s využitím videozáznamu.
- Koupil J., Vícha V.: Jako zpomalený film …, Veletrh 16, Olomouc 2011
Článek popisuje sérii záběrů, které jsme natočili cenově dostupnou rychloběžnou kamerou, a komentuje jejich použití pro motivaci studentů, studium průběhu fyzikálních dějů a měření ve školské fyzice.
- Kubincová L., Mechlová E.: Síla hrou, Veletrh 10, Praha 2005
Praktické ukázky účinků síly pomocí různých cvičení a her
- Kubinec P.: Riešenie úloh Turnaja mladých fyzikov pomocou programu IP-Coach, Veletrh 10, Praha 2005
Popis dvou úloh ze soutěže Turnaj mladých fyzíků - modelování kmitavého pohybu kostky ledu v oleji a nemechanické roztáčení ocelové kuličky. V obou úlohách je použit program IP-Coach.
- Kvapil J.: (Ne) překotný hranol, Veletrh 22, Olomouc 2017
V příspěvku je popsána výroba překotného a nepřekotného hranolu včetně využití ve výuce.
- Lánský S.: Zajímavé pokusy, Veletrh 5, Praha 2000
Návod, jak jednoduše a zajímavě demonstrovat beztížný stav a jak předvést vodní vír.
- Lánský S., Hejný J.: Raketka, Veletrh 3, Praha 1998
Výroba rotující „raketky“ z jednoduchých pomůcek k demonstraci raketového pohonu.
- Macek M.: Hračky ve výuce: Studium pohybu pomocí dětského vláčku, Veletrh 6, Olomouc 2001
Proměřování rovnoměrného pohybu dětského vláčku, studium skládání rychlostí s modelem loďky a vláčkem. Popis konstrukce sekundového značkovače.
- Machovič Ľ., Baník I.: Motivačné pokusy z mechaniky, Veletrh 10, Praha 2005
Náměty na tři „exotická“ kyvadla, která lze realizovat s běžnými pomůckami
- Machovič Ľ., Baník I.: Nie je váženie ako váženie, Veletrh 9, Brno 2004
Devět netradičních jednoduchých metod jak vážit.
- Masopust P., Kohout J.: Nové experimenty a učební úlohy k zákonu akce a reakce jako kritickému místu kurikula, Veletrh 26, Brno 2021
Zákon akce a reakce byl identifikován jako tzv. kritické místo kurikula ve výuce fyziky na středních školách. V tomto příspěvku představíme sérii originálních experimentů a učebních úloh, které mají potenciál přispět k překonání jeho kritičnosti. Rovněž budeme prezentovat návrh testových otázek sloužících k ověření toho, do jaké hloubky žáci tomuto tématu rozumí.
- Mathelitsch L.: Fyzika a sport, Veletrh 22, Olomouc 2017
V příspěvku je poukázáno na výhody zařazení tématu fyzika a sport do výuky. Dále jsou popsány různé příklady využití fyziky ve sportu. Jedná se o skok vysoký, optimální úhel pro vrh míče, popř. koule, a rekordy.
- Matouš O., Reichl J.: Absolventské práce na SPŠST Panská, Veletrh 27, Olomouc 2022
V příspěvku jsou popsány absolventské práce, které jsou součástí profilové maturitní zkoušky na SPŠST Panská v Praze. Z řady prací, které byly obhájeny v květnu 2022, jsou popsány ty, kterým žáci čtvrtého ročníku věnovali zvlášť pečlivou pozornost. Práce popsané v příspěvku mohou sloužit jako námět (ne nutně v uvedeném rozsahu) pro ostatní učitele fyziky na různé typy seminárních, ale i laboratorních prací.
- Milbrandt R.: Public Demonstration Shows, Veletrh 12, Praha 2007
This presentation discusses public demonstration shows, benefits and goals of such shows, and discusses in detail two pressure demonstrations: balloons under a large piece of wood with people atop it, and a bed of nails with some modifications.
- Nečas T.: Poloha, rychlost, zrychlení, Veletrh 19, Cheb 2014
V příspěvku je stručně uvedeno, jak výklad uvedených pojmů lze postavit na měření polohy pomocí sonaru. Je zde představení nápadů na využití programu Geogebra v kinematice.
- Nečas T.: Zajímavé úlohy z mechaniky II, Veletrh 14, Brno 2009
V příspěvku jsou předvedeny nevýhody tradičních fyzikálních úloh a je zde představen projekt, jehož cílem je, aby studenti fyziku opravdu používali, nikoliv jen „dosazovali do vzorců“, „vyjadřovali neznámou“ a „dávali pozor na jednotky“.
- Ondrušek V.: Pět kouzelných pokusů, Veletrh 1, Praha 1996
Pět pokusů s jednoduchými pomůckami – roztočení hřebene na základě elektrostatické indukce, dva pokusy na těžiště se skládacím metrem a nožíky, dva pokusy na snížení tlaku – vcucnutí vajíčka do láhve, vtažení jedné zkumavky do druhé.
- Pachlová J.: BONUS, Veletrh 5, Praha 2000
Dva nápady dětí - stavba pyramidy z šašků (a tedy hra s těžištěm) a zvedání láhve s rýží pomocí nože.
- Pachlová J.: Projekt: PROMO (proměny obyčejného mikrotenového obalu), Veletrh 5, Praha 2000
Ukázky z dětského projektu zaměřeného na nejrůznější využití mikrotenových obalů. Návod na výrobu přítulných příšerek, elektrostatického mopu, padáčku, obrázků ze zažehleného mikrotenu apod.
- Patč B.: Krasobruslař při piruetě, Veletrh 8, České Budějovice 2003
Demonstrace zákona zachování momentu hybnosti.
- Patč B.: Pokusy s kyvadly, Veletrh 2, Plzeň 1997
Pět experimentů s kyvadly – zkoumají vliv silového pole na frekvenci kyvadla a parametrickou rezonanci. V 6. pokusu se zkoumá pohyb bublin v kapalině.
- Piskač V.: Vodorovný a šikmý vrh, Veletrh 19, Cheb 2014
Příspěvek je zaměřen na demonstrační experimenty, pomocí kterých lze s žáky podrobně rozebrat vlastnosti vodorovného a šikmého vrhu.
- Polák Z.: Jednoduché pokusy, Veletrh 7, Praha 2002
Několik jednoduchých experimentů použitelných jak na demonstraci při výuce, tak např. jako laboratorní práce (vážení na listu papíru, pružný středový ráz, vzájemná přeměna elektrické a mechanické energie, model turbíny, vířivé proudy, raketka na lihové páry).
- Polák Z.: Kinematika rovnoměrného a zrychleného pohybu, Veletrh 9, Brno 2004
Sedm netradičních demonstračních experimentů z kinematiky rovnoměrného a zrychleného pohybu.
- Polák Z.: Měření rychlosti vzduchu, Veletrh 5, Praha 2000
Jednoduché měření rychlosti vzduchu vycházejícího z „fukaru“ a popis několika dalším experimetů jako bonus (setrvačník, karteziánek, raketa, ...)
- Raczkowska-Tomczak K.: Ponorka s použitím šumivé tablety, Veletrh 12, Praha 2007
Zde se dočtete o tématu projektu o problémech spojených s plováním těles. Mezi pokusy, které prováděli žáci, byly modely ponorek. Uvedu návrh jednoho z nich s použitím šumivé tablety.
- Rakušan Z.: Pokus o názorné rozlišení pojmů tlak a tlaková síla, Veletrh 9, Brno 2004
Názorné pokusy pro rozlišení tlaku a tlakové síly využívající misky rýže.
- Reichl J.: Optické klamy a další náměty na experimenty, Veletrh 21, Brno 2016
V příspěvku je popsáno několik jednoduchých experimentů na téma optické klamy, třecí síla a momentová věta. Popisy jsou doplněny podrobným návodem, vysvětlením i didaktickými poznámkami.
- Reichl J.: Panská fyzika 4, Veletrh 8, České Budějovice 2003
19 jednoduchých pokusů s krabičkami od filmů a jeden bonusový o těžišti
- Reichl J.: Panská fyzika III, Veletrh 7, Praha 2002
Několik námětů pro oživení a zpestření výuky fyziky na střední škole (trajektorie pohybu, vrhy těles, vzájemné působení vodičů s proudem, měření indexu lomu). Dále jsou uvedeny informace o nepovinném semináři z fyziky na Střední průmyslové škole sdělovací techniky Panská v Praze a o možnosti didaktické ho využití fólii pro zpětný projektor.
- Reichl J.: Slovo úvodem k pokusům mých studentů, Veletrh 4, Příbram 1999
Popis studentských pokusů - vajíčko padající na padáku jako demonstrační pomůcka (odporová a vztlaková síla, typy pohybu, ...), papírový a stříkačkový model hydraulického lisu, dva návody na výrobu vodního mlýnku a na výrobu pískových, vodních, slunečních a svíčkových hodin.
- Reichl J., Jíra V.: Panská fyzika ze Štupky, Veletrh 5, Praha 2000
Návod na sestavení jednoduchého modelu sluneční soustavy a jednotlivých planet, informace o studentském počítačovém programu o planetách. Návod na výrobu setrvačníku z kola od jízdního kola a jeho využití při objasnění pojmu kinetická energie rotujícího tělesa a na jeden hezký pokus z oblasti změn skupenství.
- Reichl J., Radla T.: Panská fyzika II, Veletrh 6, Olomouc 2001
Demonstrace proudění vody hadicemi různého průřezu. Pět kouzelnických triků s kouzelnickou hůlkou.
- Richterek L.: Špetka fyziky ve výtahu, Veletrh 15, Praha 2010
V příspěvku je popsáno měření dvou z řady fyzikálních jevů, které lze zaznamenat a alespoň kvalitativně analyzovat při jízdě výtahem; konkrétně jde o přítomnost setrvačných sil v neinerciální vztažné soustavě a změnu tlaku vzduchu s nadmořskou výškou
- Richterek L., Jakl P.: Easy Java Simulations aneb vlastní applety (poměrně) snadno a rychle, Veletrh 13, Plzeň 2008
V příspěvku je popsáno volně dostupné prostředí Easy Java Simulations (dále EJS) a na čtyřech konkrétních příkladech jsou ilustrovány možnosti jeho využití k numerickému řešení fyzikálních úloh.
- Slabá L., Březina P.: Několik pokusů pro studenty, Veletrh 3, Praha 1998
Tři jednoduché pokusy. V prvním pokusu se vytváří oválná kapka na novinovém papíře jako důkaz anizotropie struktury papíru. Druhý je modifikací pokusu ukazujícího snížení tlaku plynů pod sklenicí, kterou se přiklopí hořící svíčka, popsáno je i využití v léčitelství. Ve třetím je zkoumán pohyb sklenice naplněné vodou a sklenice se směsí pilin a písku po nakloněné rovině.
- Slabý M.: Těžiště, Veletrh 3, Praha 1998
Návod, jak postavit naplněnou plastovou láhev a prkénko do zdánlivě nereálné polohy.
- Svobodová J.: S tyčí nebo bez tyče, Veletrh 9, Brno 2004
Konec volně se sklápějící tyče se pohybuje s větším zrychlením než odpovídá volnému pádu - experiment i výpočet.
- Šabatka Z.: Experimenty z Interaktivní fyzikální laboratoře - rotující soustavy, Veletrh 19, Cheb 2014
Tento článek popisuje čtyři experimenty spadající do oblasti rotujících soustav, tedy do jednoho z témat, se kterými se mohli studenti ve školním roce 2013/2014 setkat v rámci návštěv Interaktivní fyzikální laboratoře (http://kdf.mff.cuni.cz/ifl/) na MFF UK v Praze. Současně je krátce popsán princip fungování samotné laboratoře.
- Šabatka Z.: Vybrané experimenty v rotujících soustavách, Veletrh 13, Plzeň 2008
Příspěvek popisuje netradiční experimenty v rotujících soustavách. Jedná se především o různé modifikace pokusu s kónickým kyvadlem. Je nastíněno jak jejich teoretické odvození, tak praktické provedení.
- Šabatka Z., Dvořák L.: Vodní paraboloid, Veletrh 12, Praha 2007
Příspěvek se týká tvaru hladiny v rotující nádobě. I jednoduchými prostředky lze naměřit, že hladina má skutečně tvar paraboloidu. Ale jak se bude chovat lodička umístěná na takovou hladinu? To většinou již nikdo teoreticky nepočítal. Výsledek možná překvapí.
- Šabatka Z., Kácovský P., Snětinová M., Machalická J., Boček V., Homolová L., Kolář P.: Experimenty z Interaktivní fyzikální laboratoře: Vrhy, Veletrh 21, Brno 2016
Příspěvek prezentuje čtyři praktické aktivity z oblasti mechaniky vrhů (volný pád, vrh vodorovný a vrh šikmý vzhůru) v pro někoho možná netradiční formě. Aktivity pro studenty středních škol připravili studenti učitelství fyziky na MFF UK v Praze.
- Tesař J., Bartoš P.: Kmitavý pohyb trochu jinak, Veletrh 13, Plzeň 2008
Cílem tohoto příspěvku je ukázat komplexní přístup k dvěma netradičním experimentům na kmitavý pohyb.
- Tokar J., Fulneczek H.: Integrující role fyzikálních pokusů ve výuce Přírody v základní škole a Fyziky ve vyšších etapách všeobecného vzdělávání, Veletrh 10, Praha 2005
Osm jednoduchých experimentů z elektrostatiky, magnetismu a mechaniky doplněné o teoretický rozbor možnosti využít fyzikální pokus jako integrujicí mezioborový prvek.
- Trzebuniak A.: Experimentální soupravy s mnoha otázkami, Veletrh 7, Praha 2002
Dvě soupravy pro experimentální práci studentů doplněné problémovými otázkami s překvapivými odpověďmi. První se zabývá vlastnostmi polarizovaného světla a druhá silovým působením mezi tělesy.
- Válek J., Sládek P.: Fyzik cyklista, Veletrh 18, Hradec Králové 2013
Jízdní kolo spojuje mnoho technických řešení. Všechna využívají základní zákonitosti fyziky, proto je kolo vhodnou učební pomůckou ve výuce na základní škole. Důležitá je také technika jízdy, šlapání do pedálů, rozložení hmotnosti, aerodynamický tvar. Jízdní kolo tak můžeme použít jako spojovací článek při tvorbě mezipředmětových vztahů mezi fyzikou, technickou výchovou, informatikou, tělesnou výchovou, výchovou ke zdraví a dalšími předměty.
- Veselá V.: Konstruktivistické úlohy ve výuce mechaniky na gymnáziu, Veletrh 11, Olomouc 2006
V příspěvku jsou uvedeny první zkušenosti se zavedením konstruktivistických úloh v kinematice, dynamice (včetně gravitační síly) a kapitole mechanická práce, energie, výkon. Jako informační zdroje slouží internet, učebnice a výukové programy.
- Veselý M.: Od hraček k fyzice, Veletrh 2, Plzeň 1997
Návod, jak vyrobit jojo z knoflíků, papírové postavičky pohybující se díky elektrostatickému působení a jak uspořádat závody ucházejících balónků.
- Vícha V.: Fyzikální bludiště a další aktivity z doby koronavirové, Veletrh 26, Brno 2021
Příspěvek pojednává o aktivitách určených pro cvičení z fyziky v sekundě osmiletého gymnázia v době pandemie. Jako domácí práci dostali žáci úkol splnit řadu fyzikálních úkolů, aby prošli třemi cestami Fyzikálního bludiště. Pro prezenční výuku jsou zahrnuty takové fyzikální aktivity, aby bylo možné plnit je pod širým nebem, a tudíž bez respirátorů. Patří mezi ně měření rychlosti vozidel, videoměření, fyzikální vycházka, model Sluneční soustavy či měření výšek a délek.
- Vícha V.: Ukázka laboratorních prací měřených soupravou ISES, Veletrh 7, Praha 2002
Ukázka tří laboratorních úloh měřených soupravou ISES: kulička na nakloněné rovině, volný pád - výpočet z volného pádu, vybíjecí křivka kondenzátoru
- Vícha V.: Vrtule v laboratorních úlohách, Veletrh 8, České Budějovice 2003
Tři náměty na laboratorní práce (Otáčivý pohyb, Vrtule a monitor, Tažná síla vrtule) a jedna problémová experimentální úloha (Vrtule jako setrvačník) s využitím jednoduché vrtulky
- Vícha V.: Využití mikrofonu k měřením v mechanice, Veletrh 9, Brno 2004
Dvě laboratorní úlohy, ve kterých mikrofon připojený na zvukovou kartu počítače slouží k přesnému měření krátkých časů.
- Vícha V., Faikl T.: Postřelené špalíky, Veletrh 22, Olomouc 2017
Jestliže diabolka vystřelená svisle vzhůru zasáhne dřevěný špalík podepřený na obou krajích, špalík vyletí a roztočí se. Při zásahu blízko těžiště se roztočí méně a při zásahu dál od těžiště se roztočí více. Když na videozáznamu porovnáme výšky, kam špalík vystoupí v prvním a ve druhém případě, je prokazatelné, že rychle roztočený špalík vyletí výše. Příspěvek se zabývá řešením tohoto problému.
- Vochozka V., Tesař J.: Videoanalýza kmitavého pohybu TRASKERem, Veletrh 18, Hradec Králové 2013
Příspěvek seznamuje čtenáře s třemi úlohami, ve kterých je použita videoanalýza k získání dat z měření. První část příspěvku porovnává metodu měření koeficientu útlumu pružiny pomocí videanalýzy v TRACKERU a optické závory s programem Phywe Cobra 3. Analýza matematického kyvadla představuje úlohu s velkou dobou trvání, kde Tracker automaticky vyhodnotí celý experiment. Následující část nastiňuje měření koeficientu útlumu v U-trubici a je komplexním vyhodnocením celého experimentu pomocí softwaru TRACKER.
- Vondřejcová K., Kabrhel P.: Rohová lišta ve výuce fyziky, Veletrh 16, Olomouc 2011
Příspěvek se věnuje experimentům využívajících rohovou lištu. Inspirace k jednotlivým částem pochází z dějin fyziky, např. od Galileo Galilea a Jana Marka Marci.
- Votruba V.: Fyzika na špičce jehly, Veletrh 1, Praha 1996
Několik námětů na jednoduché pokusy s jehlou, např. „jehlový kompas“, proražení kovové mince jehlou, mince na špičce jehly,…
- Wegenkittlová P., Vochozka V.: Tensegrita, Veletrh 25, Praha 2020
V první části článku se lze dočíst o původu tensegrit a o několika konkrétních ukázkách, kde se s nimi ve světě lze setkat. Další část článku se zabývá 3D tiskem modelu tensegrity, se kterým se dají provádět zajímavá měření v hodinách fyziky.
- Wujec-Kaczmarek A., Raczkowska-Tomczak K.: Density and floating objects experiments, Veletrh 14, Brno 2009
Příspěvek obsahuje popis sedmi experimentů týkajících se hustoty a plování těles (součást videokonference mezi českou, německou a polskou základní školou). Jedná se o experimenty ukazující vliv teploty na hustotu kapalin, model podvodní sopky, ponorky, nadnášení předmětů v sycené vodě a další.
- Žák V.: 2 v 1 – úlohy experimentální i teoretické, Veletrh 16, Olomouc 2011
V tomto příspěvku jsou uvedeny tři úlohy, které je možné v rámci středoškolské fyziky řešit jak experimentálně, tak teoreticky. Tyto úlohy byly prověřeny ve vyučovací praxi. Teoretické a experimentální metody jsou pro fyziku jako vědu typické a z hlediska poznávacích procesů mohou být pro žáky velmi přínosné.
- Žák V.: Tíhové zrychlení na několik žákovských způsobů, Veletrh 23, České Budějovice 2018
V příspěvku jsou popsány a diskutovány tři žákovské experimenty, na jejichž základě je možné přibližně určit velikost tíhového zrychlení. Jedná se o experiment s padající kuličkou, kyvadlem a pružinovým oscilátorem.
- Žák V.: Zase to těžiště, Veletrh 24, Hradec Králové 2019
V příspěvku jsou uvedeny čtyři náměty do výuky tématu těžiště. Jedná se o analogii mezi polohou těžiště a průměrem známek, určování těžiště soustavy tvořené dvěma míčky a tyčkou, změna polohy těžiště činky a souvislost středu území s těžištěm jeho modelu.
- Žák V., Konečný M.: Věda a hra – to je Kroužek fyziky na MFF UK, Veletrh 15, Praha 2010
V článku, který je určen zejména učitelům fyziky na základních a středních školách, uvádíme náměty do jejich výuky, příp. do fyzikálních seminářů a kroužků.