Veletrh 22, Olomouc 2017
Celý sborník konference ve formátu pdf
- Boček V.: Osciloskop za 300 Kč a další výhodné fyzikální nákupy, Veletrh 22, Olomouc 2017Cílem příspěvku je popsat experimenty, které lze provést s levnými pomůckami zakoupenými na internetovém obchodě Aliexpress. V první části změříme frekvenci otáčení lopatek USB větráčku, který kromě toho, že větrá, také ukazuje čas. Dále provedeme základní měření s jednoduchým a levným osciloskopem a v poslední části příspěvku se zaměříme na Teslův transformátor.
- Böhm P.: Experimenty s digitálními vahami, Veletrh 22, Olomouc 2017Příspěvek popisuje dva experimenty používající digitální váhy. V první části je popsána změna hmotnosti při hoření svíčky a ocelové vlny. Druhá část se věnuje tělesu ponořenému do kapaliny a (ne)závislosti vztlakové síly na hmotnosti.
- Bochníček Z.: Několik příkladů využití elektronických snímačů mechanických veličinpři výuce, Veletrh 22, Olomouc 2017Příspěvek popisuje několik experimentů z mechaniky, ve kterých využití elektronických snímacích čidel přináší nesporné výhody. Dále jsou uvedeny úlohy s řešením, díky kterým lze elektronická čidla zařadit do aktivní výuky.
- Burdová V., Tesař J., Vochozka V., Bednář V.: Žárovka v projektové výuce, Veletrh 22, Olomouc 2017Příspěvek je zaměřen na projektovou výuku zaměřenou na světelné zdroje. Dozvíme se zde něco málo o historii žárovek, výsledcích měření účinnosti a spektrálních složení žárovek, ale i úspěšnosti daného projektu ve výuce.
- Dvořák L.: Další nápady z Malé Hraštice, tentokrát s vodou, Veletrh 22, Olomouc 2017Příspěvek popisuje několik pokusů s vodou provedených na jarních soustředěních na Malé Hraštici: 1) efekt diamagnetismu vody na hladinu vody nad magnetem, 2) zdánlivou hloubku předmětů pod vodou při pozorování z různých úhlů, 3) jednoduché měření viskozity vody a 4) svislé a vodorovné „vrhy vodou“ pomocí plastové stříkačky a jejich souvislost s rovnicí kontinuity.
- Havlíček K., Ryston M.: Novinky v optické demonstrační sadě, Veletrh 22, Olomouc 2017Čtenáři tohoto příspěvku budou seznámeni s novinkami týkajícími se demonstrační optické sadě na magnetickou tabuli. Výroba této sady je z velké části založena na technologii 3D-tisku.
- Hubáček Z.: Vibrátory, jak je děti neznají, Veletrh 22, Olomouc 2017Příspěvek pojednává o některých průmyslových využitích vibrací a seznamuje posluchače s návodem na výrobu jednoduchých modelů a modelových situací.
- Hubeňák J.: Akustika klasicky a s počítačem, Veletrh 22, Olomouc 2017V první části příspěvku jsou popsány experimenty a poznatky z minulosti, které využívaly klasické akustické pomůcky jako ladičky, sirény atd. V další části příspěvku je ukázáno, jak lze využít počítač k měření a demonstraci akustických jevů.
- Jermář J.: Kuchařka II – další jednoduché experimenty s Vernierem, Veletrh 22, Olomouc 2017V článku jsou popsány tři vybrané experimenty z druhého dílu Kuchařky jednoduchých experimentů – publikace obsahující experimenty do hodin chemie, fyziky a přírodopisu.
- Kéhar O.: Východ a západ slunce, Veletrh 22, Olomouc 2017Popíšeme si, jak chápat časový údaj východu a západu slunce, který se dozvídáme při relacích o předpovědi počasí. Najdeme odpovědi na otázky, který den slunce vychází nejpozději a který naopak zapadá nejdříve.
- Kodejška Č., Říha J.: Experimentální realizace Buquoyovy úlohy, Veletrh 22, Olomouc 2017Tato práce se zabývá experimentální realizací Buquoyovy úlohy. Jedná se o systém s proměnnou hmotností, na který působí konstantní tahová síla. Cílem bylo sestavit funkční Buquoyův oscilátor, který by měl takové parametry, aby realizaci kmitů bylo možné provést v běžné učebně.
- Konečný P.: Experimenty s řetízky a řemeny, aneb jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád motorovou pilu, Veletrh 22, Olomouc 2017Řemínky a řetězy slouží k přenosu síly, ale také například jako řezné nástroje v řetězových pilách. Tento příspěvek se zabývá některými aspekty chování řemínků a řetízků, které jsou uchopitelné středoškolským fyzikálním aparátem a pokusí se nabídnout jiný, doplňkový výklad podstaty příčného vlnění na struně.
- Koudelková V.: Když máte dost peněz…, Veletrh 22, Olomouc 2017V příspěvku jsou popsány tři pomůcky (tlustá měděná trubka, hydrofobní sprej a gadolinium), které sice patří mezi pomůcky dražší, ale lze pomocí nich ukázat netradičním způsobem některé známé jevy. Popsány jsou zkušenosti s danou pomůckou, některé experimenty a uvedeno je i to, kde lze pomůcku koupit.
- Kvapil J.: (Ne) překotný hranol, Veletrh 22, Olomouc 2017V příspěvku je popsána výroba překotného a nepřekotného hranolu včetně využití ve výuce.
- Lepil O., Kodejška Č.: Netradiční experimenty s vázanými oscilátory, Veletrh 22, Olomouc 2017V příspěvku je popsáno několik experimentů s vázanými oscilátory. Ke studiu dějů v oscilátorech jsou použity počítačové softwary a senzory napětí.
- Machalická J.: Experimenty z Interaktivní fyzikální laboratoře: Optika, Veletrh 22, Olomouc 2017Tento článek popisuje experimentální sadu Optika, kterou mohou studenti od školního roku 2016/2017 navštívit v Interaktivní fyzikální laboratoři na MFF UK. Zároveň je zde stručně shrnuto fungování této laboratoře.
- Mathelitsch L.: Fyzika a sport, Veletrh 22, Olomouc 2017V příspěvku je poukázáno na výhody zařazení tématu fyzika a sport do výuky. Dále jsou popsány různé příklady využití fyziky ve sportu. Jedná se o skok vysoký, optimální úhel pro vrh míče, popř. koule, a rekordy.
- Nečas T.: Energetická bilance člověka, Veletrh 22, Olomouc 2017V článku je na úvod stručně vyložen základní biofyzikální rozbor fungování lidského metabolismu z hlediska zákona zachování energie. Na jeho základě je pak představena metoda, jak změřit příkon člověka při různých činnostech. Na závěr jsou zmíněny možné aplikace do výuky.
- Pazdera V.: Pár zajímavých nápadů VIII, Veletrh 22, Olomouc 2017Příspěvek předkládá pár námětů na výrobu a koupi jednoduchých pomůcek z oblasti elektřiny a magnetismu a optiky. Dále jsou v příspěvku uvedeny i jednoduché náměty na pokusy s těmito pomůckami.
- Piskač V.: Fyzikálního šuplíku 007, Veletrh 22, Olomouc 2017V příspěvku jsou popsány experimenty, kterými lze žáky (jak na základní, tak na střední škole) seznámit se základními pojmy elektrodynamiky – elektrickým odporem, odporem vodiče a měrným odporem.
- Prokop M., Daněk J.: Ochrana před UV zářením, Veletrh 22, Olomouc 2017Chrání nás drahé brýle s UV filtrem lépe než brýle levné? A jak jsou na tom opalovací krémy? V příspěvku jsou prezentovány výsledky dvouletého experimentování.
- Reichl J.: Experimenty z magnetismu a z fyziky mikrosvěta, Veletrh 22, Olomouc 2017V příspěvku jsou popsány čtyři experimenty, pomocí kterých lze demonstrovat vlastnosti magnetického pole a základní jevy z kvantové mechaniky.
- Sládek P., Pawera L., Válek J.: Vrtulníkem na Mount Everest ...?, Veletrh 22, Olomouc 2017Můžeme vrtulníkem vyletět na Mount Everest? V příspěvku se na tuto otázku pokusíme odpovědět výpočtem. V další části je ukázán experiment, kterým lze situaci přiblížit ve školních podmínkách.
- Svobodová J.: Slaná voda pro fyzika?, Veletrh 22, Olomouc 2017V příspěvku je popsán rozdíl fyzikálních vlastnosti čisté a mořské vody. Tyto poznatky jsou využity při zkoumání solárního jezírka a ke zkonstruování experimentu.
- Vícha V., Faikl T.: Postřelené špalíky, Veletrh 22, Olomouc 2017Jestliže diabolka vystřelená svisle vzhůru zasáhne dřevěný špalík podepřený na obou krajích, špalík vyletí a roztočí se. Při zásahu blízko těžiště se roztočí méně a při zásahu dál od těžiště se roztočí více. Když na videozáznamu porovnáme výšky, kam špalík vystoupí v prvním a ve druhém případě, je prokazatelné, že rychle roztočený špalík vyletí výše. Příspěvek se zabývá řešením tohoto problému.
- Žák V.: Elektřina a magnetismus – v hlavní roli tužková baterie, Veletrh 22, Olomouc 2017V tomto článku jsou popsány a diskutovány tři experimenty z elektřiny a magnetismu, které je možné zařadit jako žákovské pokusy jak na základní, tak na střední škole. Jednotlivé experimenty jsou doplněny didaktickými poznámkami.
- Žilavý P.: Neposlušná elektrostatika II, Veletrh 22, Olomouc 2017Školní Van de Graaffův generátor je jednou ze základních pomůcek pro pokusy z elektrostatiky. Přesto je princip jeho činnosti pro mnohé lidi často obestřen tajemstvím. Jak vlastně doopravdy funguje? Jak hledat chybu, když nepracuje správně? Neobvyklý způsob hledání odpovědí na tyto otázky pomocí digitálního osciloskopu s vysokonapěťovou sondou je obsahem tohoto příspěvku.