- Bdinková V.: Fyzikální hračky z odpadového materiálu, Veletrh 5, Praha 2000
12 návodů na výrobu pěkných fyzikálních hraček se stručným vysvětlením činnosti.
- Bdinková V.: Několik nápadů z klubů vědy a techniky pro každého, Veletrh 10, Praha 2005
10 jednoduchých pokusů a hříček převážně z mechaniky nebo týkající se vlastností látek
- Bdinková V.: Střípky z laboratoře malých debrujárů, Veletrh 2, Plzeň 1997
Návody, jak vyrobit dírkovou komoru, mechanickou housenku, model křídla, jak udělat velké bubliny, zviditelnit zvuk a jak snadno zkoumat magnetické pole různých magnetů.
- Bdinková V.: Zlomky z celotáborové hry 2.republikového tábora malých debrujárů - Budislav u Litomyšle, 29.7. – 10.8.2001, Veletrh 6, Olomouc 2001
Ukázky z celotáborové hry malých debrujárů. Stroboskop a návod na výrobu řady pohyblivých obrázků. Návod na výrobu létající vrtulky. Motivační text o Archimédovi a příklady vesměs praktických úkolů souvisejících s jeho objevy a vynálezy, které děti plnily.
- Bdinková V., Šimečková J., Bobek Z.: Hrajeme si s fyzikou, Veletrh 1, Praha 1996
Návody na několik jednoduchých pokusů a výrobu různých fyzikálních hraček a létajících těles (vrtulník, bumerang, létající talíř, helikoptéra, vznášedlo).
- Biznárová V.: Fyzikálna hra pre základné školy „Potápač“, Veletrh 8, České Budějovice 2003
Zábavná hra na procvičení mechanických vlastností kapalin, hlavně tlaku a tlakové síly.
- Brockmeyerová J., Drozd Z.: Kouzelnické triky pro zábavu a odhalení, Veletrh 3, Praha 1998
Popis a vysvětlení 14 kouzelnických triků, které lze využít jak k demonstraci fyzikálních jevů, tak k oživení výuky.
- Brockmeyerová J., Drozd Z.: Smyslové klamy, Veletrh 4, Příbram 1999
25 příkladů smyslových klamů se stručným objasněním.
- Ciglerová L.: Antimentiony, Veletrh 5, Praha 2000
Návod na jeden jednoduchý kouzelnický trik, ve kterém díky „záporným mentionům“ zmrzne voda.
- Česáková J., Křížová M.: Střípky z Hrajme si i hlavou 5, Veletrh 17, Praha 2012
Hrajme si i hlavou je název i motto akce, kterou pořádá Katedra fyziky Přírodo-vědecké fakulty Univerzity Hradec Králové pro školy a širokou veřejnost. Příspěvek je zaměřen na představení několika experimentů, které byly mimo jiné k vidění na letošním ročníku, který proběhl ve dnech 21.–22. 6. 2012.
- Česáková J., Vondřejcová K., Křížová M.: Hrajme si i hlavou počtvrté, Veletrh 16, Olomouc 2011
Akce Hrajme si i hlavou, kterou pořádá Katedra fyziky PřF UHK, proběhla v roce 2011 již počtvrté. Příspěvek bude věnován stručnému představení akce a především zajímavým experimentům, které se na akci objevily.
- Drozd Z., Brockmeyerová J.: Fyzikální kvízy, Veletrh 8, České Budějovice 2003
Šest jednoduchých pokusů předvedených formou kvízu nebo soutěže Názvy pokusů: Podivné míčky, Přeseknutá laťka, Podivný válec, Záhadné vahadlo, Rozbije se, nebo ne?
- Drozd Z., Brockmeyerová J., Houfková J.: Hračky ve výuce fyziky, Veletrh 5, Praha 2000
Popis 11 hraček, vysvětlení principu činnosti a návrhy jejich využití ve výuce.
- Dvořák L.: Wherigo aneb další využití GPS přijímače ve výuce, Veletrh 15, Praha 2010
Některé GPS přijímače, kapesní počítač i mobilní telefony s GPS čipem je možné využít pro hru Wherigo. V příspěvku je popsáno využití této hry při výuce a jejich tvorba.
- Havel V.: Gyrotwister – princip a užití, Veletrh 8, České Budějovice 2003
Princip mechanického setrvačníku a vysvětlení jeho dynamiky na příkladu komerčně prodávaného „zvláštního posilovače rukou“
- Holubová R.: Jednoduché experimenty známé – neznámé, Veletrh 14, Brno 2009
Příspěvek je věnován úvahám a experimentům z fyziky vaření (kulinářská fyzika). V závěru je uvedena jedna inovace známého experimentu s provázkovým telefonem.
- Holubová R.: Když si fyzik chce hrát, vymyslí ASTROJAX, Veletrh 9, Brno 2004
Popis dvou moderních hraček (Beyblade, Astrojax). Využití Astrojaxu k ukázce pohybu planet a chaotického pohybu dvojitého kyvadla. Příspěvek obsahuje i výpočet polohy kuliček při orbitálním pohybu.
- Hubáček Z.: Fyzikální nabídka modelářských obchodů – RC vznášedlo jako fyzikální pomůcka („Co se děje pod sukní“), Veletrh 14, Brno 2009
Zde si můžete přečíst ukázku, že i ve fyzice se dají využívat modely a je zde návrch, jak si sestavit vznášedlo.
- Jílek M.: Fyzika jako zážitek, Veletrh 8, České Budějovice 2003
Sedm pokusů pro oživení hodin fyziky nebo pro fyzikální semináře a kroužky (odstředivá síla, střelba do špalíků, Brownův pohyb, rovnovážný stav, energie pružiny, Faradayova klec, elektromagnetická indukce)
- Kielbusová Z.: Experimenty u vody i ve vodě, Veletrh 25, Praha 2020
Příspěvek obsahuje návody na čtyři jednoduché experimenty pro malé i velké, které lze realizovat nejen doma, ale i u vody.
- Kielbusová Z.: Hrátky s bublinami, Veletrh 13, Plzeň 2008
Příspěvek prezentuje 3 jednoduché recepty na hrátky s bublinami a výrobu pomůcek, které vám tuto činnost ulehčí.
- Kielbusová Z.: Několik nápadů z rodičovské dovolené, Veletrh 24, Hradec Králové 2019
Příspěvek přináší podrobný návod, jak si vyrobit tři výrobky, ze kterých je možno střílet gumičky, brčkové šipky nebo třeba citrony.
- Kubicová J.: Debrujárské pokusy v hodinách fyziky, Veletrh 5, Praha 2000
Návody na sedm velmi jednoduchých experimentů týkajících se povrcového napětí vody a atmosferického tlaku.
- Kubincová L., Mechlová E.: Síla hrou, Veletrh 10, Praha 2005
Praktické ukázky účinků síly pomocí různých cvičení a her
- Kubínová Š., Navrátilová A.: Fyzika v příběhu, Veletrh 17, Praha 2012
V příspěvku jsou zařazeny jednoduché fyzikální experimenty, které jsou sestaveny tak, aby přesně zapadaly do děje konkrétního, všem dobře známého příběhu, jejich příprava nebyla časově náročná a použité pomůcky nebyly příliš nákladné. Vše je předkládáno žákům ve formě soutěžní hry pro skupiny.
- Macek M.: Hračky ve výuce: Studium pohybu pomocí dětského vláčku, Veletrh 6, Olomouc 2001
Proměřování rovnoměrného pohybu dětského vláčku, studium skládání rychlostí s modelem loďky a vláčkem. Popis konstrukce sekundového značkovače.
- Marenčáková A., Teplanová K.: „Prvé Komenského fyzikálne divadlo v 21. storočí“ SCHOLA LUDUS – TELEFÓÓÓN, alebo niečo o tom ako sa vyvíjalo posielanie správ..., Veletrh 7, Praha 2002
Příspěvek popisuje vývoj posílání zpráv na větší vzdálenost. Jsou uvedeny jednoduché experimenty ilustrující různé druhy přenosu. Na závěr je připojen scénář divadelního představení k tomuto tématu.
- Nečas T.: Pokusy na zdi a na okně, Veletrh 17, Praha 2012
V příspěvku bude představena sada interaktivních exponátů, které jsem vyrobil a umístil na chodbě naší školy. Všechny jsou dostatečně jednoduché a levné na výrobu, určené k tomu, aby si s nimi mohli kolemjdoucí hrát.
- Pachlová J.: BONUS, Veletrh 5, Praha 2000
Dva nápady dětí - stavba pyramidy z šašků (a tedy hra s těžištěm) a zvedání láhve s rýží pomocí nože.
- Pachlová J.: Projekt: PROMO (proměny obyčejného mikrotenového obalu), Veletrh 5, Praha 2000
Ukázky z dětského projektu zaměřeného na nejrůznější využití mikrotenových obalů. Návod na výrobu přítulných příšerek, elektrostatického mopu, padáčku, obrázků ze zažehleného mikrotenu apod.
- Pejčochová V., Raczkowska-Tomczak K., Opaska A.: Pokusy přes hranici, Veletrh 20, Praha 2015
Příspěvek přibližuje projekt Pokusy přes hranici a popisuje pokusy s jednoduchými pomůckami.
- Reichl J.: Co přinesla (a vzala) distanční výuka, Veletrh 26, Brno 2021
Příspěvek popisuje několik námětů na experimenty spojených s vedením elektrického proudu v kovech a Ohmovým zákonem. Dále jsou popsány náměty na různé aktivity, které lze využít jak v hodinách fyziky, tak v rámci projektových dnů či volnočasových aktivit na školách v přírodě, sportovních kurzech a podobně.
- Reichl J.: Panská fyzika 4, Veletrh 8, České Budějovice 2003
19 jednoduchých pokusů s krabičkami od filmů a jeden bonusový o těžišti
- Slabý M.: Hrajeme si s fyzikou, Veletrh 2, Plzeň 1997
Návod na výrobu dřevěného hlavolamu, plechové píšťalky a dvou her pro jistou ruku.
- Šabatka Z.: Létáš, létám, létáme, Veletrh 17, Praha 2012
Demonstrace existence vzduchu patří k běžným fyzikálním experimentům. Tento příspěvek představí vědeckou hračku, která využívá proudění vzduchu a ve světě je známá jako walkalong glider. Jedná se o křídlo, které může díky jednoduchému „triku“ létat sice pomalu, ale teoreticky neomezenou dobu.
- Šutová M., Novák P., Válek J.: Solární hračky ve výuce fyziky na ZŠ, Veletrh 19, Cheb 2014
Článek se zabývá využitím solárních hraček a případně solárních nabíječek ve výuce fyziky na základní škole. A to v souvislosti s výukou zaměřenou na využití energie solárního záření. Jsou zde uvedeny vybrané tipy solárních hraček a nabíječek vhodné pro výuku fyziky a doporučení jak tyto pomůcky zařadit do výuky.
- Tesařová H.: Projekty ve fyzice netradičně, Veletrh 14, Brno 2009
Projektová výuka je fenoménem současného školství a je jednou z cest, jak netradičně a hlavně záživnou formou rozvíjet klíčové kompetence. V projektech si žáci vyzkoušejí celou řadu rolí. Zde je ukázka jednoho takového projektu.
- Veselý M.: Od hraček k fyzice, Veletrh 2, Plzeň 1997
Návod, jak vyrobit jojo z knoflíků, papírové postavičky pohybující se díky elektrostatickému působení a jak uspořádat závody ucházejících balónků.
- Vícha V.: Fyzikální bludiště a další aktivity z doby koronavirové, Veletrh 26, Brno 2021
Příspěvek pojednává o aktivitách určených pro cvičení z fyziky v sekundě osmiletého gymnázia v době pandemie. Jako domácí práci dostali žáci úkol splnit řadu fyzikálních úkolů, aby prošli třemi cestami Fyzikálního bludiště. Pro prezenční výuku jsou zahrnuty takové fyzikální aktivity, aby bylo možné plnit je pod širým nebem, a tudíž bez respirátorů. Patří mezi ně měření rychlosti vozidel, videoměření, fyzikální vycházka, model Sluneční soustavy či měření výšek a délek.