- Bdinková V.: Fyzikální hračky z odpadového materiálu, Veletrh 5, Praha 2000
12 návodů na výrobu pěkných fyzikálních hraček se stručným vysvětlením činnosti.
- Bdinková V.: Několik nápadů z klubů vědy a techniky pro každého, Veletrh 10, Praha 2005
10 jednoduchých pokusů a hříček převážně z mechaniky nebo týkající se vlastností látek
- Bdinková V.: Střípky z laboratoře malých debrujárů, Veletrh 2, Plzeň 1997
Návody, jak vyrobit dírkovou komoru, mechanickou housenku, model křídla, jak udělat velké bubliny, zviditelnit zvuk a jak snadno zkoumat magnetické pole různých magnetů.
- Bdinková V.: Zlomky z celotáborové hry 2.republikového tábora malých debrujárů - Budislav u Litomyšle, 29.7. – 10.8.2001, Veletrh 6, Olomouc 2001
Ukázky z celotáborové hry malých debrujárů. Stroboskop a návod na výrobu řady pohyblivých obrázků. Návod na výrobu létající vrtulky. Motivační text o Archimédovi a příklady vesměs praktických úkolů souvisejících s jeho objevy a vynálezy, které děti plnily.
- Bdinková V., Šimečková J., Bobek Z.: Hrajeme si s fyzikou, Veletrh 1, Praha 1996
Návody na několik jednoduchých pokusů a výrobu různých fyzikálních hraček a létajících těles (vrtulník, bumerang, létající talíř, helikoptéra, vznášedlo).
- Biznárová V.: Fyzikálna hra pre základné školy „Potápač“, Veletrh 8, České Budějovice 2003
![příspěvek psaný slovensky příspěvek psaný slovensky](../images/flag_sk.gif)
Zábavná hra na procvičení mechanických vlastností kapalin, hlavně tlaku a tlakové síly.
- Brockmeyerová J., Drozd Z.: Kouzelnické triky pro zábavu a odhalení, Veletrh 3, Praha 1998
Popis a vysvětlení 14 kouzelnických triků, které lze využít jak k demonstraci fyzikálních jevů, tak k oživení výuky.
- Brockmeyerová J., Drozd Z.: Smyslové klamy, Veletrh 4, Příbram 1999
25 příkladů smyslových klamů se stručným objasněním.
- Ciglerová L.: Antimentiony, Veletrh 5, Praha 2000
Návod na jeden jednoduchý kouzelnický trik, ve kterém díky „záporným mentionům“ zmrzne voda.
- Česáková J., Křížová M.: Střípky z Hrajme si i hlavou 5, Veletrh 17, Praha 2012
Hrajme si i hlavou je název i motto akce, kterou pořádá Katedra fyziky Přírodo-vědecké fakulty Univerzity Hradec Králové pro školy a širokou veřejnost. Příspěvek je zaměřen na představení několika experimentů, které byly mimo jiné k vidění na letošním ročníku, který proběhl ve dnech 21.–22. 6. 2012.
- Česáková J., Vondřejcová K., Křížová M.: Hrajme si i hlavou počtvrté, Veletrh 16, Olomouc 2011
Akce Hrajme si i hlavou, kterou pořádá Katedra fyziky PřF UHK, proběhla v roce 2011 již počtvrté. Příspěvek bude věnován stručnému představení akce a především zajímavým experimentům, které se na akci objevily.
- Drozd Z., Brockmeyerová J.: Fyzikální kvízy, Veletrh 8, České Budějovice 2003
Šest jednoduchých pokusů předvedených formou kvízu nebo soutěže Názvy pokusů: Podivné míčky, Přeseknutá laťka, Podivný válec, Záhadné vahadlo, Rozbije se, nebo ne?
- Drozd Z., Brockmeyerová J., Houfková J.: Hračky ve výuce fyziky, Veletrh 5, Praha 2000
Popis 11 hraček, vysvětlení principu činnosti a návrhy jejich využití ve výuce.
- Dvořák L.: Wherigo aneb další využití GPS přijímače ve výuce, Veletrh 15, Praha 2010
Některé GPS přijímače, kapesní počítač i mobilní telefony s GPS čipem je možné využít pro hru Wherigo. V příspěvku je popsáno využití této hry při výuce a jejich tvorba.
- Havel V.: Gyrotwister – princip a užití, Veletrh 8, České Budějovice 2003
Princip mechanického setrvačníku a vysvětlení jeho dynamiky na příkladu komerčně prodávaného „zvláštního posilovače rukou“
- Holubová R.: Jednoduché experimenty známé – neznámé, Veletrh 14, Brno 2009
Příspěvek je věnován úvahám a experimentům z fyziky vaření (kulinářská fyzika). V závěru je uvedena jedna inovace známého experimentu s provázkovým telefonem.
- Holubová R.: Když si fyzik chce hrát, vymyslí ASTROJAX, Veletrh 9, Brno 2004
Popis dvou moderních hraček (Beyblade, Astrojax). Využití Astrojaxu k ukázce pohybu planet a chaotického pohybu dvojitého kyvadla. Příspěvek obsahuje i výpočet polohy kuliček při orbitálním pohybu.
- Hubáček Z.: Fyzikální nabídka modelářských obchodů – RC vznášedlo jako fyzikální pomůcka („Co se děje pod sukní“), Veletrh 14, Brno 2009
Zde si můžete přečíst ukázku, že i ve fyzice se dají využívat modely a je zde návrch, jak si sestavit vznášedlo.
- Jílek M.: Fyzika jako zážitek, Veletrh 8, České Budějovice 2003
Sedm pokusů pro oživení hodin fyziky nebo pro fyzikální semináře a kroužky (odstředivá síla, střelba do špalíků, Brownův pohyb, rovnovážný stav, energie pružiny, Faradayova klec, elektromagnetická indukce)
- Kielbusová Z.: Hrátky s bublinami, Veletrh 13, Plzeň 2008
Příspěvek prezentuje 3 jednoduché recepty na hrátky s bublinami a výrobu pomůcek, které vám tuto činnost ulehčí.
- Kubicová J.: Debrujárské pokusy v hodinách fyziky, Veletrh 5, Praha 2000
Návody na sedm velmi jednoduchých experimentů týkajících se povrcového napětí vody a atmosferického tlaku.
- Kubincová L., Mechlová E.: Síla hrou, Veletrh 10, Praha 2005
Praktické ukázky účinků síly pomocí různých cvičení a her
- Kubínová Š., Navrátilová A.: Fyzika v příběhu, Veletrh 17, Praha 2012
V příspěvku jsou zařazeny jednoduché fyzikální experimenty, které jsou sestaveny tak, aby přesně zapadaly do děje konkrétního, všem dobře známého příběhu, jejich příprava nebyla časově náročná a použité pomůcky nebyly příliš nákladné. Vše je předkládáno žákům ve formě soutěžní hry pro skupiny.
- Macek M.: Hračky ve výuce: Studium pohybu pomocí dětského vláčku, Veletrh 6, Olomouc 2001
Proměřování rovnoměrného pohybu dětského vláčku, studium skládání rychlostí s modelem loďky a vláčkem. Popis konstrukce sekundového značkovače.
- Marenčáková A., Teplanová K.: „Prvé Komenského fyzikálne divadlo v 21. storočí“ SCHOLA LUDUS – TELEFÓÓÓN, alebo niečo o tom ako sa vyvíjalo posielanie správ..., Veletrh 7, Praha 2002
![příspěvek psaný slovensky příspěvek psaný slovensky](../images/flag_sk.gif)
Příspěvek popisuje vývoj posílání zpráv na větší vzdálenost. Jsou uvedeny jednoduché experimenty ilustrující různé druhy přenosu. Na závěr je připojen scénář divadelního představení k tomuto tématu.
- Nečas T.: Pokusy na zdi a na okně, Veletrh 17, Praha 2012
V příspěvku bude představena sada interaktivních exponátů, které jsem vyrobil a umístil na chodbě naší školy. Všechny jsou dostatečně jednoduché a levné na výrobu, určené k tomu, aby si s nimi mohli kolemjdoucí hrát.
- Pachlová J.: BONUS, Veletrh 5, Praha 2000
Dva nápady dětí - stavba pyramidy z šašků (a tedy hra s těžištěm) a zvedání láhve s rýží pomocí nože.
- Pachlová J.: Projekt: PROMO (proměny obyčejného mikrotenového obalu), Veletrh 5, Praha 2000
Ukázky z dětského projektu zaměřeného na nejrůznější využití mikrotenových obalů. Návod na výrobu přítulných příšerek, elektrostatického mopu, padáčku, obrázků ze zažehleného mikrotenu apod.
- Pejčochová V., Raczkowska-Tomczak K., Opaska A.: Pokusy přes hranici, Veletrh 20, Praha 2015
Příspěvek přibližuje projekt Pokusy přes hranici a popisuje pokusy s jednoduchými pomůckami.
- Reichl J.: Panská fyzika 4, Veletrh 8, České Budějovice 2003
19 jednoduchých pokusů s krabičkami od filmů a jeden bonusový o těžišti
- Slabý M.: Hrajeme si s fyzikou, Veletrh 2, Plzeň 1997
Návod na výrobu dřevěného hlavolamu, plechové píšťalky a dvou her pro jistou ruku.
- Šabatka Z.: Létáš, létám, létáme, Veletrh 17, Praha 2012
Demonstrace existence vzduchu patří k běžným fyzikálním experimentům. Tento příspěvek představí vědeckou hračku, která využívá proudění vzduchu a ve světě je známá jako walkalong glider. Jedná se o křídlo, které může díky jednoduchému „triku“ létat sice pomalu, ale teoreticky neomezenou dobu.
- Šutová M., Novák P., Válek J.: Solární hračky ve výuce fyziky na ZŠ, Veletrh 19, Cheb 2014
Článek se zabývá využitím solárních hraček a případně solárních nabíječek ve výuce fyziky na základní škole. A to v souvislosti s výukou zaměřenou na využití energie solárního záření. Jsou zde uvedeny vybrané tipy solárních hraček a nabíječek vhodné pro výuku fyziky a doporučení jak tyto pomůcky zařadit do výuky.
- Tesařová H.: Projekty ve fyzice netradičně, Veletrh 14, Brno 2009
Projektová výuka je fenoménem současného školství a je jednou z cest, jak netradičně a hlavně záživnou formou rozvíjet klíčové kompetence. V projektech si žáci vyzkoušejí celou řadu rolí. Zde je ukázka jednoho takového projektu.
- Veselý M.: Od hraček k fyzice, Veletrh 2, Plzeň 1997
Návod, jak vyrobit jojo z knoflíků, papírové postavičky pohybující se díky elektrostatickému působení a jak uspořádat závody ucházejících balónků.