Veletrh 19, Cheb 2014
Webové stránky: http://vnuf.cz/2014/
Celý sborník konference ve formátu pdf
- Bednář V., Vochozka V., Tesař J.: Jsou všechny žárovky stejné?, Veletrh 19, Cheb 2014Článek se zabývá základními principy běžných žárovek, které se používají v domácnostech (klasické žárovky, úsporné žárovky a LED žárovky). Prezentuje měření porovnávající jejich směrové fotometrické vyzařovací diagramy a světelné účinnosti daných žárovek. Tato měření lze zařadit do fyzikálního praktika na vyšších stupních škol.
- Beňuška J.: Od popularizácie fyziky k vyučovacej hodine, Veletrh 19, Cheb 2014V tomto příspěvku jsou stručné informace o dosavadní činnosti Centra popularizace fyziky a popis čtyř experimentů.
- Boček V.: Elektřina vlastníma rukama, Veletrh 19, Cheb 2014Příspěvek představuje experimenty z elektřiny a magnetismu, které jsou efektní a zároveň jednoduché na konstrukci. Lze je využít v rámci fyzikálních kroužků nebo jako didaktickou pomůcku.
- Dvořák L.: Další nápady z Malé Hraštice 4: tíhové zrychlení stokrát jinak, Veletrh 19, Cheb 2014Příspěvek předkládá sedm námětů na pokusy vyzkoušených i nově vyvinutých na jarním soustředění pro budoucí a současné učitele fyziky. V úlohách nejde o co nejpřesnější měření, spíše o to, jak si na úloze změřit gravitační zrychlení mohou žáci a studenti procvičit leccos z mechaniky.
- Hubeňák J.: Vodivé plasty - zajímavý materiál pro laboratorní práci, Veletrh 19, Cheb 2014Plasty jsou výbornými izolanty a zdroji elektrostatických nábojů. Vodivé plasty jsou spíše výjimkou. Kaptonová fólie, určená k ohřevu elektrickým proudem, umožní zjistit rozložení potenciálu v rovině. Vodivé plasty jsou zajímavé i cenou v řádu desetikorun.
- Jerje T.: Experimenty za všechny prachy, nebo raději jen za dvacku, Veletrh 19, Cheb 2014Asi každý fyzikář ví, jak těžké je si do svého kabinetu fyziky pořídit novou pomůcku, případně demonstrační sadu. Učiteli, který to myslí s fyzikou a žáky alespoň trochu dobře nezbývá nic jiného, než se do výroby pomůcek pustit vlastními silami, porozhlédnout se po okolí a získat cit, že ne vše se musí vyhodit. V následujícím příspěvku je ukázka, jakými pokusy může učitel obohatit svou vyučovací hodinu.
- Kácovský P.: S termokamerou po stopách tepla, Veletrh 19, Cheb 2014V rámci příspěvku bude představeno pět krátkých názorných experimentů, které lze provést s pomocí termovizní kamery.
- Kácovský P., Reichel J., Polák Z.: Několik projektů z tábora, tentokrát na téma "Kdo to za nás pracuje aneb energie kam se podíváš", Veletrh 19, Cheb 2014Příspěvek představuje pět z celkem 22 projektů zpracovaných účastníky tradičního Soustředění mladých fyziků a matematiků, které je organizováno Matematicko-fyzikální fakultou UK.
- Konečný P.: K čemu se hodí stará dobrá žárovka, aneb fyzikálně nostalgické ohlédnutí za jedním zajímavým technickým zařízením, Veletrh 19, Cheb 2014V příspěvku se dozvíte, jak vužít klasickou žárovku k pokusům s elektrickými výboji a další.
- Koudelková V., Snětinová M., Kácovský P.: Interaktivní show Fyzika všemi smysly, Veletrh 19, Cheb 2014V příspěvku je představena jedna z aktivit KDF MFF UK sloužící k popularizaci fyziky na středních školách - interaktivní show Fyzika všemi smysly. Jsou zde popsány zkušenosti s touto show a šest experimentů je zde podrobněji popsáno.
- Kratochvíl P.: Akustické a kmitavé pokusy, Veletrh 19, Cheb 2014Příspěvek nabízí návody na výrobu několika netradičních hudebních nástrojů. Demonstruje vznik zvuku v různých typech hudebních nástrojů za pomoci plastových trubek.
- Krejčí J., Šutová M., Dvořák L.: Využití mobilních technologií ve výuce fyziky na ZŠ, Veletrh 19, Cheb 2014Příspěvek pojednává o využití tabletů a chytrých telefonů ve výuce fyziky na základní škole a představí blíže několik vybraných užitečných aplikací.
- Krynický M.: Zrcadlovka s výměnným objektivem jako demonstrace dírkové komory, Veletrh 19, Cheb 2014Na úvod studia optiky, je vhodné vyjasnit vznik obrazu. Pomocí zrcadlovky se sundaným objektivem si můžeme snadno ukázat, že obrazový čip k vytvoření obrazu nestačí. Situaci však může zachránit malá dírka v alobalu.
- Ličmanová L., Koníček L.: Spektrální charakteristiky světelných zdrojů a světla prošlého a odraženého, Veletrh 19, Cheb 2014Příspěvek se zabývá popisem nových moderních úloh v kurzu Fyzikální praktikum z optiky na Ostravské univerzitě. Přínos spočívá v zatraktivnění úloh pomocí modernějšího pojetí s využitím informačních a komunikačních technologií a moderních pomůcek.
- Nečas T.: Poloha, rychlost, zrychlení, Veletrh 19, Cheb 2014V příspěvku je stručně uvedeno, jak výklad uvedených pojmů lze postavit na měření polohy pomocí sonaru. Je zde představení nápadů na využití programu Geogebra v kinematice.
- Pavlin J.: Liquid Crystals in the Classroom, Veletrh 19, Cheb 2014V příspěvku jsou uvedeny experimenty s tekutými krystaly, které jsou vhodné pro zkoumání mnoha různých fyzikálních jevů. Experimenty ilustrují klíčové vlastnosti kapalných krystalů.
- Pazdera V.: Pár zajímavých nápadů V, Veletrh 19, Cheb 2014V první části je příspěvek věnován měření rychlosti zvuku ve vzduchu pomocí ohňostrojové rakety. V druhé části je příspěvek věnován LED zdrojům světla, které lze použít k míšení barev.
- Piskač V.: Vodorovný a šikmý vrh, Veletrh 19, Cheb 2014Příspěvek je zaměřen na demonstrační experimenty, pomocí kterých lze s žáky podrobně rozebrat vlastnosti vodorovného a šikmého vrhu.
- Sládek P., Pawera L.: Hustota plynů - jak ji změřit?, Veletrh 19, Cheb 2014Měření hustoty pevných látek a kapalin je běžná laboratorní úloha na řadě škol, nicméně měření hustoty plynů bývá mlčky opomíjeno. Těžkosti totiž jsou způsobeny jednak absolutní hodnotou hustoty plynů, kdy nemůžeme zanedbat vztlakovou sílu, jednak závislostí objemu a zejména tlaku ve stavové rovnici. Pro měření hustoty plynů jsme využili metodu měření pomocí vakua a přetlaku vytvořeného pomocí kuchyňské sady vakuových dóz, resp. hustilky.
- Šabatka Z.: Experimenty z Interaktivní fyzikální laboratoře - rotující soustavy, Veletrh 19, Cheb 2014Tento článek popisuje čtyři experimenty spadající do oblasti rotujících soustav, tedy do jednoho z témat, se kterými se mohli studenti ve školním roce 2013/2014 setkat v rámci návštěv Interaktivní fyzikální laboratoře (http://kdf.mff.cuni.cz/ifl/) na MFF UK v Praze. Současně je krátce popsán princip fungování samotné laboratoře.
- Šutová M., Novák P., Válek J.: Solární hračky ve výuce fyziky na ZŠ, Veletrh 19, Cheb 2014Článek se zabývá využitím solárních hraček a případně solárních nabíječek ve výuce fyziky na základní škole. A to v souvislosti s výukou zaměřenou na využití energie solárního záření. Jsou zde uvedeny vybrané tipy solárních hraček a nabíječek vhodné pro výuku fyziky a doporučení jak tyto pomůcky zařadit do výuky.
- Vícha V.: Vizualizace radioaktivity pro sekundu s detektorem MX-10, Veletrh 19, Cheb 2014MX-10 je unikátní detektor radioaktivity, který může sloužit jako radiační kamera s výstupem na dataprojektor (pro demonstrační pokusy), nebo s výstupem na monitor notebooku (laboratorní práce studentů). V příspěvku je popsána zkušenost s využitím detektoru k vizualizaci radioaktivity ve cvičení z fyziky v sekundě osmiletého Gymnázia Pardubice Dašická.
- Vochozka V., Bednář V., Tesař J.: Zvukoměry v mobilu při výuce akustiky, Veletrh 19, Cheb 2014Příspěvek porovnává hodnoty hladiny intenzity zvuku naměřené pomocí různých aplikací v mobilu s referenčním laboratorním zvukoměrem Lutron SL-4011. Součástí textu je ukázka velikosti veličiny ve čtyřech aplikacích.