- Boček V.: Fyzika, nebo podvod?, Veletrh 24, Hradec Králové 2019
V příspěvku se zaměříme na experimenty, které mají za cíl „obalamutit“ čtenáře tím, že prezentují nevšední, nebo dosud neobjevený fyzikální princip, ale ve skutečnosti jde o podvod spočívající ve skryté konstrukci přístroje nebo zavádějící interpretaci pozorovaných jevů.
- Böhm P., Koudelková V., Valenta J.: Pár věcí (nejen) z tábora 10, Veletrh 12, Praha 2007
Článek popisuje výsledky projektů řešených účastníky Letního odborného soustředění mladých fyziků a matematiků pořádaného Matematicko-fyzikální fakultou Univerzity Karlovy.
- Broklová Z.: Aktivity z fyziky mikrosvěta, Veletrh 11, Olomouc 2006
První část příspěvku popisuje připravovanou publikaci, která je věnována jaderné fyzice, a inspiraci v ní najdou hlavně učitelé základních a středních škol. V druhé části příspěvku je uvedena metoda, jak názorně ukázat studentům (budoucím učitelům fyziky) tvar atomových orbitalů a ohlasy studentů na její použití.
- Černá M.: Prezentace pokusu z fyziky, Veletrh 11, Olomouc 2006
Příspěvek uvádí, jaké formy prezentace používali žáci 6. ročníku ZŠ Litovel, Vítězná 1250, aby prezentovali pokusy z hodin fyziky a z Klubu malých debrujárů na veřejnosti.
- Dirlbeck J.: Několik pomůcek k orientaci na Zemi i na obloze, Veletrh 12, Praha 2007
Článek se týká práce žáků v oborovém týdnu v oblasti astronomie.
- Divišová H., Hrubeš K.: Laboratorky jinak a nově, nejen v Covidové době: Teplota – kouzla s daty, tabulkami a grafy, Veletrh 26, Brno 2021
Cílem aktivity LABORKY JINAK je, aby se žáci už na základních školách učili přirozeným způsobem rozumět veřejně dostupným datům, dokázali z nich vyhledat potřebné údaje a nebáli se číst v grafech. Snaží se využít získaných IT dovedností žáků i učitelů a ukázat zajímavé možnosti propojení fyziky s informatikou, v návaznosti na nový RVP.
- Dvořáková I.: Reflexe ve výuce fyziky ??!!, Veletrh 21, Brno 2016
Reflektivní aktivity pomáhají učiteli, aby zjistil, jak žáci výuku vnímají, jak se při ní cítí, a také aby si ověřil, nakolik žáci učivo zvládli. V článku je popsáno několik reflektivních aktivit, které lze zařadit do výuky fyziky i jiných předmětů, včetně toho, jak na ně žáci reagovali.
- Havel V.: Demonstrační měření krátkých časových intervalů, Veletrh 2, Plzeň 1997
Uvedeny jsou tři návody, jak ve školních podmínkách měřit krátké časové intervaly - za prvé pomocí Millerova integrátoru, druhý návod využívá generátor přesné frekvence a čítač a jako poslední je uveden návod, jak zkonstruovat světelnou závoru.
- Havlíček K., Ryston M.: Novinky v optické demonstrační sadě, Veletrh 22, Olomouc 2017
Čtenáři tohoto příspěvku budou seznámeni s novinkami týkajícími se demonstrační optické sadě na magnetickou tabuli. Výroba této sady je z velké části založena na technologii 3D-tisku.
- Havránek V.: Expedice Kopeček aneb odhalení záhady magnetických kopců, Veletrh 11, Olomouc 2006
Příspěvek popisuje přístroje a expedici na kopec v Moravské Třebové, který má zvláštní vlastnosti z hlediska magnetismu.
- Janda O.: Pružinové elektronické stavebnice nově, Veletrh 9, Brno 2004
Vylepšení pružinové elektronické stavebnice pro samostatnou práci žáků.
- Jílek M.: Webové materiály na podporu výuky fyziky, Veletrh 11, Olomouc 2006
Příspěvek stručně popisuje obsah a základní charakteristiky připravovaného webového materiálu, který se zabývá především silami a statikou tuhého tělesa.
- Kopecká V.: Model Sluneční soustavy v lekcích fyzikálního kroužku, Veletrh 11, Olomouc 2006
Kroužek s fyzikální tematikou pro žáky prvního stupně základní školy se snaží žáky pozitivně motivovat k dalšímu studiu fyziky a odbourat jejich případný odpor k ní. Jednotlivé lekce kroužku se dotýkají různých částí fyziky. Jednotlivá témata jsou zpracována formou pracovních materiálů pro učitele.
- Koudelková I.: Dobrovolné domácí úkoly z fyziky, Veletrh 5, Praha 2000
Popis několika výrobků, které vytvořili žáci 6. ročníku v rámci dobrovolných domácích úkolů.
- Koudelková I.: Laboratorní práce jako problémová úloha, Veletrh 12, Praha 2007
V příspěvku jsou prezentovány vybrané náměty na laboratorní práce z fyziky na druhém stupni ZŠ. Tyto práce mají formu problémových úloh a nutí žáky aktivně přemýšlet nad postupem a řešením. Jako ukázka jsou zde popsány úlohy Archimedův zákon, lom světla, radioaktivní rozpad a elektrické obvody.
- Koupilová Z., Reichl J.: Několik projektů z tábora, Veletrh 27, Olomouc 2022
Příspěvek popisuje další ročník Soustředění mladých fyziků a matematiků pořádaného MFF UK Praha a zaměřuje se zejména na popis projektů, na nichž účastníci soustředění pracovali v rámci odborného programu tábora. Popsané projekty mohou být inspirací pro učitele fyziky v rámci různých projektových dnů, laboratorních prací, ročníkových prací a dalších aktivit, v nichž žáci mají rozvíjet své znalosti a dovednosti nejen z fyziky.
- Krejčí J., Šutová M., Dvořák L.: Využití mobilních technologií ve výuce fyziky na ZŠ, Veletrh 19, Cheb 2014
Příspěvek pojednává o využití tabletů a chytrých telefonů ve výuce fyziky na základní škole a představí blíže několik vybraných užitečných aplikací.
- Lepil O.: Videoanalýza fyzikálních dějů, Veletrh 9, Brno 2004
Videoanalýza různých mechanických pohybů (kmitání pružiny, kyvadlo, chaotický pohyb, ...) pomocí volně šířitelných programů.
- Lustig F.: Jak si jednoduše postavit vzdálenou laboratoř na internetu, Veletrh 9, Brno 2004
Návod na přípravu experimentu, který je měřen po internetu, s pomocí ISESu a software „ISES WEB Control“.
- Lustig F., Svoboda M., Hejnová E.: Vzdálené laboratoře na Přírodovědecké fakultě UJEP Ústí nad Labem a na Matematicko-fyzikální fakultě UK Praha, Veletrh 27, Olomouc 2022
Příspěvek přináší informaci o nových vzdálených experimentech na Přírodovědecké fakultě Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem a o inovaci vzdálených laboratoří na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Hlavní přínosem příspěvku je předložit souhrnný seznam funkčních vzdálených experimentů na obou pracovištích.
- Masopust P., Kohout J.: Nové experimenty a učební úlohy k zákonu akce a reakce jako kritickému místu kurikula, Veletrh 26, Brno 2021
Zákon akce a reakce byl identifikován jako tzv. kritické místo kurikula ve výuce fyziky na středních školách. V tomto příspěvku představíme sérii originálních experimentů a učebních úloh, které mají potenciál přispět k překonání jeho kritičnosti. Rovněž budeme prezentovat návrh testových otázek sloužících k ověření toho, do jaké hloubky žáci tomuto tématu rozumí.
- Miléř T., Pawera L.: Testování slunečních vařičů, Veletrh 20, Praha 2015
Představujeme laboratorní úlohu založenou na standardním testu ASAE S580. Úloha spočívá ve stanovení výkonu slunečního vařiče na základě měření teploty vody v hrnci, teploty vzduchu a intenzity slunečního záření.
- Nečas T.: Experimenty pro výuku meteorologie, Veletrh 15, Praha 2010
V příspěvku jsou představeny experimenty s náměty ohřev Země Slunečním zářením, změny atmosférického tlaku a vznik oblačnosti a srážek.
- Piskač V.: Low-cost hi-tech, Veletrh 7, Praha 2002
Autor se ve svém příspěvku pokusil sloučit dva přístupy současné výuky fyziky: hi-tech, tj. špičkové vybavení (mobilní telefon, cyklistý tachometr, reproduktory) a low-cost, tj. pomůcky téměř zadarmo.
- Prokop M., Daněk J.: Ochrana před UV zářením, Veletrh 22, Olomouc 2017
Chrání nás drahé brýle s UV filtrem lépe než brýle levné? A jak jsou na tom opalovací krémy? V příspěvku jsou prezentovány výsledky dvouletého experimentování.
- Rauner K.: Rutherfordův rozptyl částic alfa, Veletrh 2, Plzeň 1997
Návod na výrobu jednoduchého detektoru radioaktivního záření a na jeho použití při detekci rozptýlených α částic.
- Reichl J.: NOVEC 1230, Veletrh 20, Praha 2015
V příspěvku budou popsány základní vlastnosti hasicí kapaliny NOVEC 1230 a několik experimentů, kterými lze demonstrovat její vybrané vlastnosti.
- Reichl J.: Panská fyzika 6, Veletrh 10, Praha 2005
Popis několika fyzikální akcí (24 hodin s fyzikou, exkurze do Přečerpávací vodní elektrárny Dlouhé Stráně) a praktické maturitní práce (výroba pomůcky zaznamenávající stojaté zvukové vlnění)
- Reichl J.: Slovo úvodem k pokusům mých studentů, Veletrh 4, Příbram 1999
Popis studentských pokusů - vajíčko padající na padáku jako demonstrační pomůcka (odporová a vztlaková síla, typy pohybu, ...), papírový a stříkačkový model hydraulického lisu, dva návody na výrobu vodního mlýnku a na výrobu pískových, vodních, slunečních a svíčkových hodin.
- Reichl J., Jíra V.: Panská fyzika ze Štupky, Veletrh 5, Praha 2000
Návod na sestavení jednoduchého modelu sluneční soustavy a jednotlivých planet, informace o studentském počítačovém programu o planetách. Návod na výrobu setrvačníku z kola od jízdního kola a jeho využití při objasnění pojmu kinetická energie rotujícího tělesa a na jeden hezký pokus z oblasti změn skupenství.
- Šmídová L., Hejnová E.: Historie měření času – modely hodin, Veletrh 4, Příbram 1999
Návod na výrobu vodorovných slunečních hodin. Informace o diplomové práci, kde lze nalézt další návody ke stavbě modelů různých hodin.
- Vochozka V., Šerý M.: Tvorba fyzikálních pomůcek 3D modelováním, 3D tiskem a CNC frézkou, Veletrh 23, České Budějovice 2018
V textu příspěvku jsou nastíněny možnosti tvorby fyzikálních pomůcek využitím 3D modelování, 3D tisku a obrábění CNC frézkou. Byly vytvořeny pomůcky, pomocí nichž lze demonstrovat problém spojených nádob a U trubic. Vytvořené pomůcky byly vyzkoušeny ve výuce a diskutována jsou jejich omezení a případné postupy práce při řešení úloh.
- Vojkůvková I.: K výuce fyziky v 9. ročníku ZŠ (několik námětů, jak zpestřit výuku), Veletrh 5, Praha 2000
Několik námětů na neobvyklé žákovské projekty.