Veletrh 14, Brno 2009
Webové stránky: http://vnuf.cz/2009
Celý sborník konference ve formátu pdf
- Ambrožová M.: Bublinárium, Veletrh 14, Brno 2009Příspěvek nabízí praktické rady a vyzkoušené postupy pro přípravu a provádění efektních a zajímavých pokusů s bublinami.
- Babocký J., Janda V., Obr V.: Z práce laboratoře mladých fyziků na PřF MU, Veletrh 14, Brno 2009V tomto příspěvku jsou popsány dvě měření. Jedno měření se týká rozložením elektromagnetického záření v mikrovlnné troubě. Druhé měření se týká zateplování panelových domů.
- Bdinková V.: Něco ze ŠOKu 2, Veletrh 14, Brno 2009První část příspěvku seznamuje s různými vědeckotechnickými aktivitami pro žáky školy i širokou veřejnost a zdrojem, kde jsou podrobněji popsány. Ve druhé části příspěvku je několik odzkoušených pokusů s jednoduchými pomůckami.
- Bednárová R.: Hrátky s geometrickou optikou, Veletrh 14, Brno 2009V příspěvku jsou uvedeny čtyři pokusy na oživení klasické výuky geometrické optiky.
- Böhm P., Koudelková V.: Pár věcí z tábora, tentokrát na téma „Výprava za čtvrtým rozměrem aneb Čas a pohyb kolem nás“, Veletrh 14, Brno 2009V tomto příspěvku jsou stručně představeny nejzajímavější projekty realizované v rámci odborného programu Soustředění mladých matematiků a fyziků – konkrétně jde o tyto projekty: bublinologie, kouzlo okamžiku, theremin, planimetr, konferenční časomíra, digitální hodiny a plotter.
- Bochníček Z.: Experimentální studium náhlého zmrznutí podchlazené vody, Veletrh 14, Brno 2009Tento příspěvek je o experimentálním studiu náhlého zmrznutí podchlazené vody.
- Degro J.: Školské experimenty s analyzátorom vysokofrekvenčného elektromagnetického poľa HF35C, Veletrh 14, Brno 2009V příspěvku jsou prezentované náměty, pracovní listy na experimenty s přístrojem HF35C. Také tu jsou prezentované výsledky měření elektromagnetických polí v exteriéru (v okolí školy a obytného domu), v interiéru (v okolí mikrovlnek, bezšňůrových telefónů, mobilů, wifi).
- Dvořák L.: GPS ve výuce na ZŠ, Veletrh 14, Brno 2009V článku je představeno několik možností, jak žákům a studentům zpestřit výuku za použití moderních přístrojů a pomůcek, v tomto případě se jedná o GPS.
- Dvořák L.: Netradiční měřicí přístroje 4, Veletrh 14, Brno 2009Příspěvek popisuje jednoduchý měřič napětí s indikací pomocí sloupečku svítivých diod. Druhá část příspěvku popisuje, jak lze měřit velmi malé proudy pomocí běžného multimetru.
- Holubová R.: Jednoduché experimenty známé – neznámé, Veletrh 14, Brno 2009Příspěvek je věnován úvahám a experimentům z fyziky vaření (kulinářská fyzika). V závěru je uvedena jedna inovace známého experimentu s provázkovým telefonem.
- Hubáček Z.: Fyzikální nabídka modelářských obchodů – RC vznášedlo jako fyzikální pomůcka („Co se děje pod sukní“), Veletrh 14, Brno 2009Zde si můžete přečíst ukázku, že i ve fyzice se dají využívat modely a je zde návrch, jak si sestavit vznášedlo.
- Hubeňák J.: Hezká optika s LCD a LED, Veletrh 14, Brno 2009Na střední škole je jednou z posledních kapitol optika. Samozřejmě se nestíhá vyložit všechnu látku a tady se můžete dozvědět o zajímavých experimentech s LCD a LED.
- Janda O.: Demonstrační elektrotechnické stavebnice ve výuce (s akcentem na pevné mechanické spoje a kvalitní elektrické spoje) a demonstrační akustické zkoušečky fáze (bez vnitřního zdroje napětí), Veletrh 14, Brno 2009více smyslů žáků při pokusech ve výuce je jednoznačně žádoucí. Praktické experimenty jsou motivující. Ve 2D rovině na obrazovce počítače nelze haptické vnímání informací realizovat. Proto je zde ukázka,jak můžeme využít demonstrační elektrotechnické stavebnice ve výuce.
- Koudelková V., Dvořák L., Dvořáková I.: Několik experimentů ze semináře „Elektřina a magnetismus krok za krokem“, Veletrh 14, Brno 2009Příspěvek popisuje čtyři experimenty (tři z elektrostatiky a jeden z elektromagnetismu) ze semináře pro posluchače prvního ročníku učitelství fyziky.Příspěvek je doplněn experimentem ukazujícím možnost využití indikátoru napětí vyrobeného z LED diod.
- Koupil J., Kycl P.: Cvičení z fyziky pro sekundu, Veletrh 14, Brno 2009V textu je krátce popsán nově vzniklý předmět na Gymnáziu Dašická „Cvičení z fyziky“ pro třídy nižšího gymnázia. Náplň tvoří především seznam nápadů na cvičení – jakési laboratorní práce z proběhlého prvního ročníku.
- Látal F.: Porovnání charakteristik klasické a úsporné žárovky s využitím vzdáleně ovládané laboratoře, Veletrh 14, Brno 2009V příspěvku je popsán první vzdáleně (přes internet) ovládaný fyzikální experiment, který je fyzicky umístěn na Katedře experimentální fyziky PřF UP v Olomouci. V článku se zabýváme inovací a dalším rozvojem naší vzdálené laboratoře.
- Lustig F.: Experimentálně dokonalé reálné a vzdálené experimenty se systémem ISES, Veletrh 14, Brno 2009Příspěvek popisuje dva zajímavé experimenty se systémem ISES.Reálný experiment „Amplitudová modulace“ provedený on-line přiblíží podstatu amplitudové modulace, kterou studenti nejenom uvidí ve známé grafické prezentaci, ale doslova i uslyší. Druhý, tentokráte vzdálený experiment se systémem ISES, „Mapování elmg. pole“.
- Malinová H.: Hydrostatické váhy, Veletrh 14, Brno 2009V příspěvku je prezentována metoda hydrostatického vážení, která se používá na určování hustoty různých materiálů. Žáci si mohou tuto metodu vyzkoušet v jednodušší verzi v podobě laboratorní úlohy.
- Nečas T.: Zajímavé úlohy z mechaniky II, Veletrh 14, Brno 2009V příspěvku jsou předvedeny nevýhody tradičních fyzikálních úloh a je zde představen projekt, jehož cílem je, aby studenti fyziku opravdu používali, nikoliv jen „dosazovali do vzorců“, „vyjadřovali neznámou“ a „dávali pozor na jednotky“.
- Onderová Ľ.: Niekoľko nápadov pre vyučovanie fyziky II, Veletrh 14, Brno 2009V příspěvku jsou prezentovány jednoduché experimenty s LED, které mohou pomoci učitelům zpestřit vyučování fyziky na základní, i na strední škole.
- Pazdera V.: Pár zajímavých nápadů I, Veletrh 14, Brno 2009V příspěvku jsou popsány 3 nápady, na kterých autor v poslední době pracoval. Většina těchto nápadů vznikla na setkáních Heuréky kolegů učitelů fyziky.
- Piskač V.: Amatérská astronomie s fotoaparátem, Veletrh 14, Brno 2009Cílem článku je ukázat některé z možností, které nabízí současná technika (tj. digitální fotoaparát v kombinaci s počítačem) při sledování jevů na obloze.
- Tesařová H.: Projekty ve fyzice netradičně, Veletrh 14, Brno 2009Projektová výuka je fenoménem současného školství a je jednou z cest, jak netradičně a hlavně záživnou formou rozvíjet klíčové kompetence. V projektech si žáci vyzkoušejí celou řadu rolí. Zde je ukázka jednoho takového projektu.
- Tobyška M., Kulička J.: Generátory harmonických a tvarových kmitů pro studium elektroniky, Veletrh 14, Brno 2009Zde se seznámíte s generátory harmonických a tvarových kmitů, sloužící pro demonstraci během výuky.
- Tomáš M.: Pokusy s dielektriky, Veletrh 14, Brno 2009V příspěvku se zaměřím na možnosti výroby kompozitních dielektrik a měření jejich vlastností. Ukáži výsledky svých měření frekvenční a teplotní závislosti dielektrické konstanty kompozitních materiálů. Dále se zaměřím na poměrně málo známý termodielektrický jev. Vysvětlím princip a popíši současné poznatky o tomto jevu.
- Wujec-Kaczmarek A., Raczkowska-Tomczak K.: Density and floating objects experiments, Veletrh 14, Brno 2009Příspěvek obsahuje popis sedmi experimentů týkajících se hustoty a plování těles (součást videokonference mezi českou, německou a polskou základní školou). Jedná se o experimenty ukazující vliv teploty na hustotu kapalin, model podvodní sopky, ponorky, nadnášení předmětů v sycené vodě a další.
- Žák V.: Fyzika na cestách a v terénu, Veletrh 14, Brno 2009Příspěvek má dvě části. V první ukážeme, jak lze využít zajímavých fotografií z cest ve výuce fyziky. Druhá část se soustředí na náměty fyzikálních měření studentů, např. když cestují vlakem.
- Žilavý P.: Experimenty s čítačem GM01, Veletrh 14, Brno 2009Cílem tohoto článku je seznámit čtenáře s vlastnostmi čítače GM01 a obsluhou a přinést několik námětů na fyzikální experimenty s tímto přístrojem i z jiných oblastí fyziky, než je jaderná fyzika.