Veletrh 16, Olomouc 2011
Webové stránky: http://vnuf.cz/2011
Celý sborník konference ve formátu pdf
- Balek B.: Elektrické biosignály lidského těla měřené ISESem, Veletrh 16, Olomouc 2011V příspěvku je popsán vznik, snímání a zobrazení elektrických biosignálů a v průběhu prezentace budou předvedeny praktické ukázky např. EKG, EMG, EOG měřené systémem ISES.
- Böhm P.: Elektřina a magnetismus s Vernierem, Veletrh 16, Olomouc 2011Obsahem příspěvku jsou dva náměty na experimenty s Vernierem: vzájemné posunutí napětí a proudu na cívce při různých frekvencích a magnetické pole cívky a jeho závislost na proudu, počtu závitů, materiálu jádra, vzdálenosti a směru
- Bochníček Z.: Lidské tělo ve vakuu, Veletrh 16, Olomouc 2011V příspěvku jsou popsány fyzikální procesy v lidském těle, je-li vystaveno velmi nízkému tlaku. Hlavní riziko vážného poškození zdraví hrozí zejména expanzí plynu v tělních dutinách a odplynění tekutin.
- Česáková J., Vondřejcová K., Křížová M.: Hrajme si i hlavou počtvrté, Veletrh 16, Olomouc 2011Akce Hrajme si i hlavou, kterou pořádá Katedra fyziky PřF UHK, proběhla v roce 2011 již počtvrté. Příspěvek bude věnován stručnému představení akce a především zajímavým experimentům, které se na akci objevily.
- Dvořák L.: Magická hůlka Wander Fly a český fyzikář, Veletrh 16, Olomouc 2011.Příspěvek popisuje možnosti využití hůlky Wander Fly, které mohou napadnout (nejen českého) učitele fyziky. Uvádí také, jak lze nahradit originální levitující objekty z tenké fólie, které se snadno poškodí.
- Hajdusianek A.: Eddy Current Demonstrations for Children, Veletrh 16, Olomouc 2011Popis šesti experimentů s vířivými proudy, např. magnetické brzdy, magnetický polštář apod.
- Holubová R.: Jednoduché experimenty s gumou a kuličkodráhou, Veletrh 16, Olomouc 2011Návrh na využití hračky s názvem Kuličkodráha ve výuce fyziky a jednoduché experimenty s polymery – gumou, kterými lze doplnit a zpestřit výuku termodynamiky.
- Horváth P.: Meranie brzdnej dráhy auta, Veletrh 16, Olomouc 2011Příspěvek popisuje soubor studentských aktivit, videoměření brzdných drah auta z různé počáteční rychlosti.
- Hrdý J.: Využití rotopedu při výuce fyziky, Veletrh 16, Olomouc 2011Tento příspěvek popisuje princip funkce klasického rotopedu a možnosti jeho využití při výuce mechaniky na ZŠ popř. SŠ. Jedná se především o získání vlastní zkušenosti s realizací mechanické práce v návaznosti na další důležité fyzikální veličiny, jako je mechanická energie a mechanický výkon, ale také elektrická energie a elektrický výkon
- Hrdý J., Šiková M.: Když se řekne fyzikální jarmark, Veletrh 16, Olomouc 2011Tento příspěvek popisuje úspěšné nebo všeobecně zajímavé fyzikální pokusy realizované od počátku Jarmarku chemie, fyziky a matematiky v Olomouci v roce 2001 do roku 2010 a Jarmarku vědy a umění v Uherském Hradišti od prvního ročníku v roce 2008 až do roku 2011.
- Hubeňák J., Hubeňák J.: Balistika bezpečně, Veletrh 16, Olomouc 2011Příspěvek nabízí střelbu z „pneumatického děla“ a spojení experimentu, měření a využití jednoduchého programu.
- Jermář J.: Experimenty s digitálními siloměry Vernier, Veletrh 16, Olomouc 2011V příspěvku jsou představeny aktivity a rychlé demonstrační pokusy s digitálními siloměry Vernier. Důraz je kladen na rychlost, snadnost a přímočarost provedení, aby každý experiment bylo možné zařadit do vyučovací hodiny.
- Kéhar O.: Měření setrvačnosti lidského oka, Veletrh 16, Olomouc 2011Příspěvek si klade za cíl představit experiment, jak změřit setrvačnost lidského oka. Úloha vychází z principu skládání barev. Metoda je snadno aplikovatelná i v prostředí školní třídy.
- Kielbusová Z.: Pouťový balónek v hodinách fyziky, Veletrh 16, Olomouc 2011Příspěvek ukáže pět zajímavých využití pouťových balónků v hodinách fyziky
- Koudelková V.: Pár věcí z tábora, tentokrát na téma Není malých úkolů, jsou jen různá měřítka, Veletrh 16, Olomouc 2011V příspěvku jsou popsány nejzajímavější projekty zpracované účastníky Soustředění mladých fyziků a matematiků v Nekoři v Orlických horách. Jedná se o projekty: Přechlazené kapaliny, Detektory záření, Malé síly a levitace, Fyzikální fotografie a Kreslení světlem a Jak inteligentně počítat velká množství.
- Koudelková V., Dvořák L.: Dva experimenty s magnetickým polem (+ 1 jako bonus), Veletrh 16, Olomouc 2011Příspěvek představí tři experimenty z magnetismu vhodné pro studenty středních škol. První z nich se týká jednoduché a přitom jednoznačné demonstrace vlastností diamagnetických a paramagnetických látek, druhý demonstruje ne zcela tradiční transformátor. Třetí, bonusový experiment, ukazuje chování magnetického obvodu transformátoru
- Koupil J., Vícha V.: Jako zpomalený film …, Veletrh 16, Olomouc 2011Článek popisuje sérii záběrů, které jsme natočili cenově dostupnou rychloběžnou kamerou, a komentuje jejich použití pro motivaci studentů, studium průběhu fyzikálních dějů a měření ve školské fyzice.
- Miléř T.: Využití měřicí stanice Vernier pro školní experimenty, Veletrh 16, Olomouc 2011Žáci pomocí čidel se rozodli pro monitorování mikroklimatu ve třídě, přičemž současně sledovali vliv koncentrace CO2 v ovzduší na kyselost vody. Ve druhém experimentu zkoumali fotosyntézu rostlin. V laboratorních podmínkách se podařilo ověřit dva globální problémy: okyselování oceánů a reakci rostlin na extrémní klimatické podmínky.
- Onderová Ľ.: Zaujímavé nápady pre vyučovanie fyziky, Veletrh 16, Olomouc 2011V příspěvku je prezentováno několik jednoduchých nápadů a experimentů z různých oblastí fyziky, ktoré mohou pomoci učitelům zpestřit vyučovaní fyziky jak na základní, tak na střední škole.
- Pazdera V.: Pár zajímavých nápadů II, Veletrh 16, Olomouc 2011Příspěvek je věnován přístroji, který by každý učitel fyziky měl občas ve své výuce použít: Generátoru funkcí. Krátce pojednává o jeho použití v pokusech učitele fyzik.
- Piskač V.: Z fyzikálního šuplíku 001, Veletrh 16, Olomouc 2011Příspěvek prezentuje tři okruhy experimentů, které byly během minulého roku zveřejněny na autorových stránkách „Fyzikální šuplík“. Přináší několik poznámek k výuce magnetostatiky, k využití termistorů ve výuce a návod na stavbu jednoduché laserové závory pro precizní měření času.
- Polák Z.: Elektromagnetické vlny v experimentech, Veletrh 16, Olomouc 2011V článku se uvádí jak pomocí radiopřijímače, televizního přijímače a videomagnetofonu můžeme předvést většinu podstatných experimentů k problematice šíření elektromagnetických vln.
- Reichl J.: Využití systému firmy Vernier při řešení úloh, Veletrh 16, Olomouc 2011V příspěcku budou popsány možnosti využití dataloggeru LabQuest od firmy Vernier a sady čidel pro měření různých fyzikálních veličin.
- Válek J., Sládek P.: Jak znázornit 2D kmity a Lissajousovy obrazce pomocí 3D projekce, Veletrh 16, Olomouc 2011Příspěvek prezentuje možnosti dynamického modelování vyvinuté pomocí PHP pro skládání navzájem kolmých souměřitelných kmitů v rovině, které je doplněné o skutečný 3D model realizovatelný na průhledné folii, jehož projekcí do 2D lze výsledky se studenty ověřit.
- Vondřejcová K., Kabrhel P.: Rohová lišta ve výuce fyziky, Veletrh 16, Olomouc 2011Příspěvek se věnuje experimentům využívajících rohovou lištu. Inspirace k jednotlivým částem pochází z dějin fyziky, např. od Galileo Galilea a Jana Marka Marci.
- Žák V.: 2 v 1 – úlohy experimentální i teoretické, Veletrh 16, Olomouc 2011V tomto příspěvku jsou uvedeny tři úlohy, které je možné v rámci středoškolské fyziky řešit jak experimentálně, tak teoreticky. Tyto úlohy byly prověřeny ve vyučovací praxi. Teoretické a experimentální metody jsou pro fyziku jako vědu typické a z hlediska poznávacích procesů mohou být pro žáky velmi přínosné.