O příspěvku
PDF ke staženíPouťový balónek v hodinách fyziky
Příspěvek ukáže několik zajímavých využití pouťových balónků v hodinách fyziky.
Pouťové balónky jsou ideální učební pomůckou, levnou a snadno dostupnou, protože ji koupíte v každém hračkářství. Pouťové balónky uplatníme nejen při vysvětlování mechaniky a dynamiky plynů, ale také akustiky, mechaniky tuhého tělesa, elektrostatiky a dokonce i molekulové fyziky.
Původně jsem vystudovala učitelství s aprobací fyzika-chemie, nemohu si proto odpustit zařazení několika experimentů s mezioborovými vazbami.
Jak chemickou cestou připravit přetlak
Pomůcky:
pouťový balónek, skleněná láhev, jedlá soda (NaHCO3), ocet (CH3COOH), menší kádinka
Provedení:
Připravíme si pouťový balónek, abychom ho měli ihned po ruce. Na dno skleněné láhve vysypeme jedlou sodu (NaHCO3), cca 1–2 čajové lžičky. Otevřeme ocet a nalijeme jej na tuto jedlou sodu a okamžitě navlékneme balónek na hrdlo skleněné láhve. Balónek se začne rychle nafukovat.
Vysvětlení:
Chemickou reakcí jedlé sody a octu dojde ke vzniku octanu sodného a velkého množství oxidu uhličitého:
NaHCO3 + CH3COOH → CO2 + CH3COONa + H2O
Pří vývoji oxidu uhličitého se zvyšuje uvnitř láhve tlak, který nafukuje pouťový balónek. Tlak uvnitř láhve je větší než tlak atmosférický.
Obr. 1 Průběh experimentu
Jak vytvořit podtlak chemickou cestou
Pomůcky
pouťový balónek, sklenička, 20 % roztok NaOH, sifonová láhev s CO2
Provedení:
Do prázdné sifonové láhve vypustíme bombičku se stlačeným CO2. Na dno skleničky umístíme 1–2 cm 20 % roztoku hydroxidu sodného (NaOH) a na něj napustíme ze sifonové láhve oxid uhličitý (CO2). Nafouknutý pouťový balónek přitiskneme k hrdlu skleničky a jemně jí potřásáme. Stěna balónku se „vcucne“ do skleničky. Zvedneme-li balónek, zvedneme i přisátou skleničku. Pomalu pustíme skleničku, ta zůstane viset na balónku.
Vysvětlení:
Reakcí oxidu uhličitého s hydroxidem sodným vznikne soda.
2NaOH + CO2 → Na2CO3 + H2O
Touto reakcí se snížilo množství CO2 ve sklenici oproti začátku experimentu. Tlak uvnitř skleničky je nižší než vnější (atmosférický) tlak a proto sklenička drží na balónku.
Obr. 2 Podtlak ve skleničce
Kdo s koho
Pomůcky:
2 stejné pouťové balónky, zápalky nebo zapalovač, svíčky, voda
Provedení:
Jeden balónek nafoukneme a zauzlujeme jej. Do druhého balónku nalijeme trochu vody a nafoukneme jej tak, aby byl stejně veliký jako první balónek. Oba balónky umístíme nad plamen svíčky. Po malé chvíli jeden z balónků praskne.
Vysvětlení:
Praskl pouťový balónek, který byl pouze nafouklý a neobsahoval vodu, protože část balónku, která se nacházela těsně nad svíčku, se propálila. Balónek, který obsahoval trochu vody, nepraskl, protože voda odebírala teplo z blány balónku a ta se neohřála na dostatečnou teplotu, aby se propálila. Z vnějšku je balónek zahříván, ale zvnitřku je ochlazován vodou.
Obr. 3 Nehořlavý balónek
Zahrajeme si na Popelku
Pomůcky:
pouťový balónek, hrubší sůl, pepř, talířek, papírový kapesník nebo kousek kožešiny
Provedení:
Na talířek nasypeme hrubší sůl společně s pepřem a promícháme. Pouťový balónek nafoukneme a zavážeme. Elektrujeme nafouknutý balónek papírovým kapesníkem nebo kouskem kožešiny. Zelektrovaný balónek přiblížíme k talířku se směsí soli a pepře. Částečky pepře jsou přitahovány k zelektrovanému balónku. Na talířku nám po chvilce zbude pouze hrubší sůl.
Vysvětlení:
Elektrovaný balónek má kladný náboj a přitáhne k sobě lehoučké částečky pepře snáze než částečky soli.
Obr. 4 Pepř na balónku
Balónky a tekutý dusík
Pomůcky:
pouťové balónky, Dewarova nádoba s tekutým dusíkem, chemické kleště, nerezová podložka, nádoba na tekutý dusík
Provedení:
Pouťové balónky nafoukneme a položíme na nerezovou podložku. Tekutý dusík nalijeme do připravené polystyrénové nádoby. Jednotlivé balónky postupně noříme do tekutého dusíku. Po chvíli je pomocí chemických kleští postupně vyjímáme zpět a pozorujeme, že jsou úplně splasklé.
Vysvětlení:
Tekutý dusík má teplotu –196 °C. Vložením nafouknutého pouťového balónku do tekutého dusíku jej prudce zchladíme a objem vzduchu uvnitř pouťového balónku se prudce zmenší.
Obr. 5 Vyndávaní balónků z tekutého dusíku
Tipy:
Tento experiment můžeme provést jako malé kouzlo. Ponoříme do nádoby s tekutým dusíkem několik balónků předem v ústraní kabinetu. Při vlastní prezentaci experimentu před žáky ponoříme do nádoby jeden či dva balónky. Jejich otevřená ústa jsou nám největší odměnou, když pak z nádoby taháme balónky jako králíky z klobouku.
Hezká hračka nakonec
U experimentů s pouťovými balónky si ještě dovolím poukázat na jednu velice pěknou hračku, která se jmenuje FunHeliBalloon. Jedná se o vrtulku, poháněnou vzduchem unikajícím z balónku. Součástí hračky je frkačka, kterou unikající vzduch rozeznívá. Zní legračně a je schopna vyletět do výše sedmi metrů.
Na úplný závěr ještě poznamenám, že experimenty uvedené v tomto článku (prezentované na veletrhu) jsou pouze výběrem z mnoha, které ve svých hodinách používám. Soustavně se snažím o to, aby se výuka fyziky stala zábavnější a atraktivnější pro učitele i žáky.
Obr. 6 Hračka
Literatura
[1] KIELBUSOVÁ, Zdeňka. Motivace a aktivizace žáků ve výuce fyziky – Experimenty s plyny. Plzeň, 2009. 180 s. Rigorózní práce. Západočeská univerzita v Plzni, FPE, katedra obecné fyziky.