- Balek B.: Elektrické biosignály lidského těla měřené ISESem, Veletrh 16, Olomouc 2011
V příspěvku je popsán vznik, snímání a zobrazení elektrických biosignálů a v průběhu prezentace budou předvedeny praktické ukázky např. EKG, EMG, EOG měřené systémem ISES.
- Bdinková V.: Něco ze ŠOKu, Veletrh 12, Praha 2007
V příspěvku jsou uvedeny některé konkrétní zkušenosti z výuky a práce s dětmi na ZŠ – experimenty (magnetické pole, vlastnosti látek, určování hmotnosti, objemu, hustoty), fyzikální modely (vysavač, Archimédův šroub, ucho) a ukázky z tématického projektu - Patenty a vynálezy přírody (fyzika v živé přírodě).
- Böhm P., Filipenská L.: Fyzika v letadle, Veletrh 17, Praha 2012
Po domluvě s akrobatickými poloty jsme osadili jejich letadlo i piloty kamerami a měřicími přístroji Vernier a studovali jsme průběh akrobatického letu.
- Bochníček Z.: Green Deal v příkladech, Veletrh 27, Olomouc 2022
Příspěvek se věnuje zamýšleným změnám struktury zdrojů energie, jak jsou plánovány v rámci Zelené dohody pro Evropu. Pomocí jednoduchých kvantitativních výpočtů jsou hodnoceny obnovitelné zdroje energie a jejich potenciál v ČR. Pozornost je věnována akumulaci energie i elektromobilitě.
- Bochníček Z.: Lidské tělo ve vakuu, Veletrh 16, Olomouc 2011
V příspěvku jsou popsány fyzikální procesy v lidském těle, je-li vystaveno velmi nízkému tlaku. Hlavní riziko vážného poškození zdraví hrozí zejména expanzí plynu v tělních dutinách a odplynění tekutin.
- Brockmeyerová J., Drozd Z.: Smyslové klamy, Veletrh 4, Příbram 1999
25 příkladů smyslových klamů se stručným objasněním.
- Brtníková M.: Využití lidského těla ve výuce fyziky, Veletrh 9, Brno 2004
Demonstrace rozkladu sil v tělocvičně.
- Bujak B., Godlewska Z., Ociepa M., Opaska A., Raczkowska-Tomczak K., Trzebuniak A.: Centrum Nauk Przyrodniczych w Publicznym Gimnazjum Nr 6 w Opolu, Veletrh 17, Praha 2012
Příspěvěk ukazuje, jak se dá spojit fyzika, matematika, chemie a biologie s humanistickými předměty.
- Ciglerová L.: Antimentiony, Veletrh 5, Praha 2000
Návod na jeden jednoduchý kouzelnický trik, ve kterém díky „záporným mentionům“ zmrzne voda.
- Degro J.: Motivácia žiakov vo vyučovaní fyziky využitím environmentálnych experimentov, Veletrh 11, Olomouc 2006
V príspevku sú uvedené námety na environmentálne experimenty s luxmetrom, hlukometom, meračom spotreby energie, nízkofrekvenčným a vysokofrekvenčným analyzátorom
- Dvořák L.: GPS ve výuce na ZŠ, Veletrh 14, Brno 2009
V článku je představeno několik možností, jak žákům a studentům zpestřit výuku za použití moderních přístrojů a pomůcek, v tomto případě se jedná o GPS.
- Holubová R.: Co všechno můžeme slyšet, Veletrh 7, Praha 2002
16 jednoduchých experimentů týkajících se akustiky.
- Holubová R.: Fyzika kolem nás – vybrané experimenty, Veletrh 8, České Budějovice 2003
Několik jednoduchých experimentů, které demonstrují vlastnosti polymerů, granulí a suspenzí a jejich vysvětlení.
- Horvátová D., Rakovská M., Zelenický Ľ.: Svet netopiera a delfína, Veletrh 7, Praha 2002
V článku je rozebrána otázka vnímání zvuku různými živočichy jak z hlediska biologie, tak z hlediska fyziky. Jsou zde uvedeny jednoduché problémy a experimenty týkající se této otázky, ale také experimenty využívající ultrazvukový senzor polohy.
- Hubeňák J., Polák J.: Dvakrát do mikrosvěta, Veletrh 21, Brno 2016
V příspěvku je popsáno pozorování mikrosvěta, které bylo přímo z mikroskopu zachyceno fotoaparátem v mobilním telefonu. V druhé části je představen nízkofrekvenční zesilovač pro sledování Barkhausenova šumu a ukázky záznamu v programu Audacity.
- Kácovský P.: Jak se ve fyzice vyřádit s tuhou aneb co se můžeme naučit na kousku grafitu, Veletrh 24, Hradec Králové 2019
V první části příspěvku jsou ukázány různé podoby uhlíku. V druhé části se zaměříme právě na jednu z nich – grafit. Popsány jsou jeho vlastnosti i možnosti experimentů v hodinách fyziky.
- Kéhar O.: Měření setrvačnosti lidského oka, Veletrh 16, Olomouc 2011
Příspěvek si klade za cíl představit experiment, jak změřit setrvačnost lidského oka. Úloha vychází z principu skládání barev. Metoda je snadno aplikovatelná i v prostředí školní třídy.
- Kielbusová Z.: Několik hraničních experimentů, Veletrh 17, Praha 2012
Příspěvek seznamuje s experimenty na pomezí fyziky, chemie a biologie, které jsou vhodné k rozvíjení mezipředmětových vazeb.
- Kielbusová Z.: Pouťový balónek v hodinách fyziky, Veletrh 16, Olomouc 2011
Příspěvek ukáže pět zajímavých využití pouťových balónků v hodinách fyziky
- Konečný M.: Co je to luminiscence?, Veletrh 13, Plzeň 2008
Co je to luminiscence? Vysvětlené druhy luminiscence a experimenty pro ukázku jednotlivých druhů.
- Koudelková V., Čermáková A., Houfková J., Juchelková D., Kielbusová Z., Polák Z., Reichl J., Trhlíková H., Vágnerová K.: Science on Stage 2022 pohledem českých účastníků, Veletrh 27, Olomouc 2022
Festival Science on Stage se v roce 2022 konal v Praze, účastnilo se ho proto 40 českých učitelů (a další stovky českých návštěvníků). Příspěvek popisuje vybrané experimenty, které zaujaly českou výpravu nebo které na místě měly velký ohlas.
- Koupilová Z., Reichl J.: Několik projektů z tábora, Veletrh 27, Olomouc 2022
Příspěvek popisuje další ročník Soustředění mladých fyziků a matematiků pořádaného MFF UK Praha a zaměřuje se zejména na popis projektů, na nichž účastníci soustředění pracovali v rámci odborného programu tábora. Popsané projekty mohou být inspirací pro učitele fyziky v rámci různých projektových dnů, laboratorních prací, ročníkových prací a dalších aktivit, v nichž žáci mají rozvíjet své znalosti a dovednosti nejen z fyziky.
- Kubínová Š.: Lidské tělo jako předmět fyzikálního měření, Veletrh 18, Hradec Králové 2013
Laboratorní práce by měly být nedílnou součástí výuky fyziky. Vyučující se však často setkávají s nedostatkem pomůcek a nezájmem ze strany žáků. Jak lze tedy provést laboratorní práce snadno, zábavně a s využitím poutavého příběhu? Nechte žáky vypravit se například po stopách zločinu a vypátrat pachatele či vyzkoušet si praktiky očního lékaře
- Kunzová H., Čandová J.: Spolupráce žáků osmiletého gymnázia a základních škol, Veletrh 15, Praha 2010
Příspěvek seznamuje s projektem, v němž studenti naší školy předvádějí dětem ze 4. a 5. tříd základních škol jednoduché pokusy z fyziky, chemie a biologie.
- Lánský S.: Zajímavé pokusy, Veletrh 5, Praha 2000
Návod, jak jednoduše a zajímavě demonstrovat beztížný stav a jak předvést vodní vír.
- Lepil O.: Přístroje spotřební elektroniky ve školní experimentální technice, Veletrh 4, Příbram 1999
Využití spotřební elektroniky při školních experimentech. Měření účinnosti ohřevu vody různými ohřívači s využitím elektrického wattmetru a digitálního teploměru, demonstrace vlastností elektromagnetických vln pomocí dálkového ovladače, návod na výrobu přijímače.
- Lustig F.: Internetový laboratorní park, Veletrh 13, Plzeň 2008
Internetový laboratorní park přináší technologii sdílení laboratorních prostředků. Umožňuje internetový přístup nejenom k hotovým vzdáleným laboratorním úlohám, ale i volný přístup do technologie základu vlastní vzdálené úlohy.
- Marenčáková A., Teplanová K.: „Prvé Komenského fyzikálne divadlo v 21. storočí“ SCHOLA LUDUS – TELEFÓÓÓN, alebo niečo o tom ako sa vyvíjalo posielanie správ..., Veletrh 7, Praha 2002
Příspěvek popisuje vývoj posílání zpráv na větší vzdálenost. Jsou uvedeny jednoduché experimenty ilustrující různé druhy přenosu. Na závěr je připojen scénář divadelního představení k tomuto tématu.
- Marenčík A.: Transformácia chemickej energie na prácu svalov, Veletrh 7, Praha 2002
Článek je věnován kvantitativnímu stanovení transformace chemické energie na práci svalů u člověka.
- Mathelitsch L.: Fyzika a sport, Veletrh 22, Olomouc 2017
V příspěvku je poukázáno na výhody zařazení tématu fyzika a sport do výuky. Dále jsou popsány různé příklady využití fyziky ve sportu. Jedná se o skok vysoký, optimální úhel pro vrh míče, popř. koule, a rekordy.
- Miléř T.: Využití měřicí stanice Vernier pro školní experimenty, Veletrh 16, Olomouc 2011
Žáci pomocí čidel se rozodli pro monitorování mikroklimatu ve třídě, přičemž současně sledovali vliv koncentrace CO2 v ovzduší na kyselost vody. Ve druhém experimentu zkoumali fotosyntézu rostlin. V laboratorních podmínkách se podařilo ověřit dva globální problémy: okyselování oceánů a reakci rostlin na extrémní klimatické podmínky.
- Müllerová E.: Projektové metody ve výuce fyziky a matematiky, Veletrh 5, Praha 2000
Námět na projekt „elektrická energie“ s ukázkou výsledných žákovských zpracování.
- Müllerová E.: Žákovské práce z fyziky – využití solární energie, Veletrh 10, Praha 2005
Studentská ročníková práce o solární energii a fotovoltaice, stavba vozítka na „sluneční“ pohon
- Navrátilová A.: Zajímavé fyzikální úlohy, Veletrh 18, Hradec Králové 2013
Cílem příspěvku je podat ukázku fyzikálních úloh, využitelných na základních školách a víceletých gymnáziích. Úlohy vycházející z oblasti živé přírody jsou blízké žákům a vhodně je motivují.
- Nečas T.: Energetická bilance člověka, Veletrh 22, Olomouc 2017
V článku je na úvod stručně vyložen základní biofyzikální rozbor fungování lidského metabolismu z hlediska zákona zachování energie. Na jeho základě je pak představena metoda, jak změřit příkon člověka při různých činnostech. Na závěr jsou zmíněny možné aplikace do výuky.
- Nevedelová M.: Záhadná sila robí zázraky, Veletrh 4, Příbram 1999
Jednoduchý pokus, ve kterém je zkoumána přilnavost předmětů z různých materiálů k potravinářské fólii.
- Pachlová J.: Projekt: PROMO (proměny obyčejného mikrotenového obalu), Veletrh 5, Praha 2000
Ukázky z dětského projektu zaměřeného na nejrůznější využití mikrotenových obalů. Návod na výrobu přítulných příšerek, elektrostatického mopu, padáčku, obrázků ze zažehleného mikrotenu apod.
- Patč B., Berger J., Eger D.: Pevnost přírodních materiálů, Veletrh 3, Praha 1998
Popis měření pevnosti v tahu lidského vlasu a pavoučího vlákna a pevnosti v ohybu rákosu. Vše je provedeno s jednoduchými pomůckami.
- Pejčochová V., Nováková D.: Střípky z novolíšeňského vědohraní, Veletrh 21, Brno 2016
Příspěvek je zaměřen na ukázku vědeckotechnických aktivit na ZŠ Novolíšeňská s konkrétními ukázkami, návody na pokusy a na fyzikální modely a hračky.
- Piskač V.: Low-cost hi-tech, Veletrh 7, Praha 2002
Autor se ve svém příspěvku pokusil sloučit dva přístupy současné výuky fyziky: hi-tech, tj. špičkové vybavení (mobilní telefon, cyklistý tachometr, reproduktory) a low-cost, tj. pomůcky téměř zadarmo.
- Rauner K.: Několik psychokinetických experimentů s fyzikálním podtextem, Veletrh 5, Praha 2000
Deset působivých experimentů zdánlivě navozujících nadpřirozené schopnosti předvádějícího s komentáři a fyzikálním vysvětlením.
- Reichl J.: Panská fyzika 4, Veletrh 8, České Budějovice 2003
19 jednoduchých pokusů s krabičkami od filmů a jeden bonusový o těžišti
- Reichl J., Radla T.: Panská fyzika II, Veletrh 6, Olomouc 2001
Demonstrace proudění vody hadicemi různého průřezu. Pět kouzelnických triků s kouzelnickou hůlkou.
- Rotter M.: Hrátky s kapalným dusíkem – dodatek, Veletrh 10, Praha 2005
Popis Leidenfrostova jevu, pohybu na magnetickém polštáři a porovnání měrné tepelné kapacity a měrného skupenského tepla tání vody pomocí tekutého dusíku
- Rut-Marcinkowska M.: Physics of young artists, Veletrh 7, Praha 2002
Článek je věnován netradičním metodám výuky a popularizaci fyziky v polských školách (soutěže, školní představení, apod.). Autorka uvádí své zkušenosti s touto výukou a konkrétní příklady ze škol.
- Ryston M.: Fyzikální animace pomocí VPythonu aneb 3D programování pro smrtelníky, Veletrh 21, Brno 2016
Účelem příspěvku je seznámit zájemce s programovacím nástrojem VPython, který umožňuje na obrazovce vytvářet jednoduché 3D objekty a dále s nimi manipulovat v „prostoru“, čímž můžeme, mimo jiné, vytvářet i fyzikální animace jednoduchým a návodným způsobem.
- Svobodová J.: Dálkový průzkum Země, Veletrh 18, Hradec Králové 2013
Text příspěvku je věnován možnosti užití dostupných údajů ze satelitních měření planety pro fyzikální a environmentální výuku.
- Svobodová J.: Průpravné pokusy pro IR a problematiku CO, Veletrh 12, Praha 2007
V článku jsou uvedeny průpravné pokusy s jednoduchými pomůckami pro pochopení pojmů provázané problematiky klimatických změn. Pokusy se týkají infračerveného záření a dále vzniku a vlastností oxidu uhličitého.
- Svobodová J., Vyleťal J.: Školní fyzika v environmentálním kontextu, Veletrh 11, Olomouc 2006
Požadavky environmentálního vzdělávání jsou dnes v obecné rovině zahrnuty do vzdělávacích programů škol všech stupňů. Zde najdete informace o problémech s přírodou a ukázky metod pozorování,pokusů a také ukázek z jednotlivých sbírek.
- Trna J., Trnová E.: Měříme lidské tělo, Veletrh 10, Praha 2005
Popis měření nejrůznějších fyzikálních veličin přímo na lidském těle a přístrojů, kterými se tato měření provádí
- Válek J., Sládek P.: Jak znázornit 2D kmity a Lissajousovy obrazce pomocí 3D projekce, Veletrh 16, Olomouc 2011
Příspěvek prezentuje možnosti dynamického modelování vyvinuté pomocí PHP pro skládání navzájem kolmých souměřitelných kmitů v rovině, které je doplněné o skutečný 3D model realizovatelný na průhledné folii, jehož projekcí do 2D lze výsledky se studenty ověřit.
- Vícha V., Formánek P.: Náhoda v chování fyzikálních objektů, Veletrh 10, Praha 2005
Popis vlnově-částicového dualismu elementárních částic a elektronového mikroskopu, program demonstrující vznik interference elektronů, popis stavby Daltonovy desky jako mechanického modelu náhodného procesu.
- Vícha V., Formánek P.: Termováček, Veletrh 11, Olomouc 2006
Některé kapaliny lze za určitých podmínek udržet v nestabilní kapalné fázi i za teplot a tlaků nižších, než jsou jejich hodnoty v trojném bodě. Pak lze vyvolat rychlou krystalizaci, při níž dojde k uvolnění vnitřní energie a k zahřátí. Jednoduchá měření spojená s tímto jevem lze demonstrovat např. na termováčku
- Vlková I.: Přiblížení jednotky tlaku žákům prostřednictvím lidského těla, Veletrh 18, Hradec Králové 2013
Příspěvek ukáže na mezipředmětové propojení biologie a fyziky s využitím počítačem podporovaných experimentů. Bude v něm prezentováno měření tlaku na lidském těle – kůži – použitím měřicího systému a čidla siloměru.
- Volná M.: Biofyzikální laboratorní úlohy ve výuce budoucích učitelů fyziky, Veletrh 17, Praha 2012
Příspěvek se zabývá tématikou mezipředmětových vazeb, které umožňují studentům nahlížet na jevy prostřednictvím různých předmětů. V tomto případě jsou klíčovými předměty fyzika a biologie člověka.