Veletrh 18, Hradec Králové 2013
Webové stránky: http://vnuf.cz/2013/
Celý sborník konference ve formátu pdf
- Bochníček Z.: Jaké je maximální zrychlení osobního automobilu?, Veletrh 18, Hradec Králové 2013V článku se můžeme dozvědět, jak rychle může auto zrychlit a zda je to vůbec v normálním životě možné. Máme 3 modely aut a jejich rozbor.
- Česáková J., Křížová M.: Hrajeme si i hlavou 6 - zaměřeno na oči, Veletrh 18, Hradec Králové 2013Hrajeme si i hlavou je každoroční akce, kde si děti i ostatní mohou vyzkoušet hezké pokusy z fyziky. Letošním téma bylo zaměřeno na oči. Můžete si sami vyzkoušet pokusy, jak vytvořit duhu nebo si pohrát se zrcadly.
- Dvořák L.: Další nápady z Malé Hraštice: co lze měřit na člověku, Veletrh 18, Hradec Králové 2013Některé partie fyziky lze učinit atraktivnější tak, že objektem, jehož vlastnosti měříme, je člověk. Vyzkoušeli jsme na letošním soustředění měření týkající se citlivosti našich smyslů, rychlosti reakční doby, síly, kterou jsme schopni vyvynout, i toho, zda naše výška se různí ve stoje a vleže.
- Franc T.: Co vše se skrývá pod slapovými jevy?, Veletrh 18, Hradec Králové 2013Většina studentů si pod slapovými jevy představí pouze příliv a odliv. Slapové jevy jsou však mnohem rozsáhlejší téma zahrnující mnoho efektů způsobených působením slapových sil. V příspěvku je uveden přehled slapových jevů, se kterými se lze setkat ve sluneční soustavě.
- Hanák V.: Příběh žárovky, Veletrh 18, Hradec Králové 2013Žárovka je kontrukčně náročná. Několika jednoduchými experimenty můžeme ukázat, co vše musel Edison a jeho kolegové zvládnout, aby žárovka dokázala poskytnout lidstvu světlo až do teď.
- Horváth P.: Meranie indexu lomu svetla vo vode pomocou CD, Veletrh 18, Hradec Králové 2013V příspěvku je popsán jednoduchý způsob měření rychlosti světla ve vodě s využitím vlnových vlastností svtěla.
- Horváthová M.: Jednoduché pokusy s optickými vlákny, Veletrh 18, Hradec Králové 2013V příspěvku je navrhnutý model laparoskopického přístroje a popsané další 4 experimenty s cenově nenáročnými pomůckami na demonstraci principu šíření světla v optických vláknech a jejich využití v praxi.
- Hrdý J., Šiková M.: Moderní počítačové metody při výuce fyziky na SŠ, Veletrh 18, Hradec Králové 2013Tento příspěvek podává stručný přehled problematiky a významu pro výuku fyziky tzv. „statických“ počítačových animací, a to včetně více než desíti praktických ukázek jejich různého provedení.
- Hubeňák J.: Hezká fyzika s termokamerou (a něco navíc), Veletrh 18, Hradec Králové 2013Termovize se stala běžně používaným nástrojem pro sledování úniků tepla a termo-snímky dokladují účinky tepelné izolace budov. Termokamera je dostupná i pro školu. Snímky pořízené termokamerou mohou napomoci při výuce fyziky na základní i střední škole.
- Chalupníková R., Korberová I.: Termovizní kamera na ZŠ, Veletrh 18, Hradec Králové 2013Příspěvek představuje jednoduché ukázky práce s termovizní kamerou na základní škole. Ukázky vám mohou sloužit, jako oživení výuky.
- Jerje T.: Experimenty s dálkově řízenými modely, Veletrh 18, Hradec Králové 2013Příspěvek pojednává o experimentech s dálkově řízenými modely. Poukazuje na důležitosti a možnosti aktivizujících metod ve výuce fyziky v dnešní době. Zaměřuje se na průhlednost jednotlivých experimentů a dostupnost pomůcek k těmto experimentům.
- Kabrhel P.: Fyzika ve skautingu, Veletrh 18, Hradec Králové 2013V dnešní době se děti nesetkávají s pokusy jen ve vyučovacích hodinách. Příležitostí je mnohem více. Následující článek je zaměřen na fyzikální „outdoorové“ pokusy, které si děti z 3. skautského oddílu v Náchodě vyzkoušely během schůzek ve školním roce, nebo na táboře.
- Kácovský P., Reichl J.: Několik projektů z tábora, tentokrát na téma „Objevy a vynálezy, které změnily svět aneb od kola k tabletu“, Veletrh 18, Hradec Králové 2013Příspěvek představuje šest z celkem dvaceti projektů zpracovaných účastníky tradičního Soustředění mladých fyziků a matematiků v Nekoři v Orlických horách. Jde o tyto projekty: Animovaný film, Co naše oko nevidí, Parní elektrárna, Oblouková lampa, Slow motion a Vodní pumpa.
- Kéhar O.: Astronomie z papíru, Veletrh 18, Hradec Králové 2013Příspěvek obsahuje ukázku zajímavých pomůcek pro výuku astronomických poznatků (např. HR diagram, Kirkwoodovy mezery, planetky skupiny Hilda), které jsou vytvořené především z papíru. Hodí se pro zpestření výuky nebo pro případ, že nefunguje výpočetní technika.
- Kodejška Č.: SCLPX - Fyzikální experimenty se zvukovou kartou PC, Veletrh 18, Hradec Králové 2013Fyzikální experimenty prováděné pomocí moderních měřících zařízení a zejména pak využívající počítače jsou pro studenty často atraktivnější než experimenty klasické. Tato práce se zabývá návrhem fyzikálních experimentů, ve kterých lze s úspěchem využít zvukovou kartu počítače jako měřícího zařízení.
- Koudelková V., Dvořák L.: Tři experimenty inspirované miskoncepcemi SŠ studentů v elektřině a magnetismu, Veletrh 18, Hradec Králové 2013Příspěvek popisuje tři experimenty, které byly inspirovány velmi častými miskoncepcemi středoškolských studentů v elektřině a magnetismu. První experiment se týká náboje na izolantu, druhý kvalitativně demonstruje Coulombův zákon, třetí ukazuje chování cívky v homogenním magnetickém poli. U každého experimentu je popsána také příslušná miskoncepce a výsledky výzkumu, které na ni ukazují.
- Křivánek T.: Měření závislosti indexu lomu kapalin na vlnové délce, Veletrh 18, Hradec Králové 2013V příspěvku je popsán jednoduchý experiment pro demonstraci a měření závislosti indexu lomu na vlnové délce za pomoci běžných školních pomůcek.
- Kubínová Š.: Lidské tělo jako předmět fyzikálního měření, Veletrh 18, Hradec Králové 2013Laboratorní práce by měly být nedílnou součástí výuky fyziky. Vyučující se však často setkávají s nedostatkem pomůcek a nezájmem ze strany žáků. Jak lze tedy provést laboratorní práce snadno, zábavně a s využitím poutavého příběhu? Nechte žáky vypravit se například po stopách zločinu a vypátrat pachatele či vyzkoušet si praktiky očního lékaře
- Kundracik F.: Tajemství akustiky píšťal, Veletrh 18, Hradec Králové 2013Informace o základních principech vniku tónů v píšťalách a jejich ladění. Náměty na výrobu jednoduchých píšťal.
- Kusák R.: Večerní laboratorní práce na téma světlo, Veletrh 18, Hradec Králové 2013Zajímavým nápadem, jak přilákat studenty do školy mimo vyučování jsou večerní laboratorní práce. Tématem, které se do večerních hodin náramně hodí, je právě téma světlo.
- Ličmanová L., Koníček L.: Badatelské úlohy s ICT v učivu optiky, Veletrh 18, Hradec Králové 2013V dnešní době se každý snaží šetřit energií a vybírá si úsporné zdroje do domácností. Zároveň všichni chtějí dbát o své zdraví. Proměřením navržených úloh z fotometrie zjistíme, které zdroje světla jsou pro lidské oko zdravé a zároveň které nám šetří energii. Úlohy mají badatelský charakter a jsou pro žáky atraktivní, neboť využívají při měření ICT.
- Navrátilová A.: Zajímavé fyzikální úlohy, Veletrh 18, Hradec Králové 2013Cílem příspěvku je podat ukázku fyzikálních úloh, využitelných na základních školách a víceletých gymnáziích. Úlohy vycházející z oblasti živé přírody jsou blízké žákům a vhodně je motivují.
- Pazdera V.: Pár zajímavých nápadů IV, Veletrh 18, Hradec Králové 2013Příspěvek je věnován třem jednoduchým pomůckám, které si může každý učitel fyziky sám vyrobit: "Tlak plynu v balónku", "Zpívající trubky" a "Zpívající tyčky". Také v příspěvku předvedu, jak změřit časový průběh, frekvenci a rychlost zvuku s těmito pomůckami.
- Piskač V.: Z fyzikálního šuplíku 003, Veletrh 18, Hradec Králové 2013Přípěvek seznamuje s demonstračními pomůckami pro výuku elektrostatiky – úvodní experimenty při zavádění pojmu elektrická síla a náboj, piezoelektrické zdroje náboje a demonstrační elektroskopy.
- Polák Z., Polák J., Krbal M.: Pokusy z radioaktivity na střední škole, Veletrh 18, Hradec Králové 2013V článku jsou uvedeny různé typy radioaktivních zářičů a detektorů vhodných pro experimenty na střední škole. Je popsána detekce na film, ionizační a jiskrová komora. Jsou uvedeny příklady konkrétních laboratorních prací s radioaktivním zářením.
- Spustová R.: Žákovský experiment se systémem EdLab ve výuce molekulové fyziky a termiky na ZŠ, Veletrh 18, Hradec Králové 2013Příspěvek se zabývá využitím systému EdLab podporovaného ICT ve výuce v tematickém celku Molekulová fyzika a termika. Žáci ve třech experimentech zjišťují, jak různé materiály a povrchy pohlcují tepelné záření, jak závisí zvýšení teploty tělesa při pohlcování tepelného záření na teplotě zdroje záření a na vzdálenosti tělesa od zdroje záření. Součástí připravené vyučovací hodiny je i pracovní list.
- Svobodová J.: Dálkový průzkum Země, Veletrh 18, Hradec Králové 2013Text příspěvku je věnován možnosti užití dostupných údajů ze satelitních měření planety pro fyzikální a environmentální výuku.
- Šlégr J.: Jednoduché zdroje vysokého napětí pro školní praxi, Veletrh 18, Hradec Králové 2013Příspěvek popisuje konstrukci jednoduchých zdrojů vysokého napětí, kterými lze v dnešní době nahradit např. Ruhmkorffův induktor nebo Teslův transformátor. Popsané zdroje jsou stejně bezpečné a lze je zhotovit snadno a relativně levně.
- Válek J., Sládek P.: Fyzik cyklista, Veletrh 18, Hradec Králové 2013Jízdní kolo spojuje mnoho technických řešení. Všechna využívají základní zákonitosti fyziky, proto je kolo vhodnou učební pomůckou ve výuce na základní škole. Důležitá je také technika jízdy, šlapání do pedálů, rozložení hmotnosti, aerodynamický tvar. Jízdní kolo tak můžeme použít jako spojovací článek při tvorbě mezipředmětových vztahů mezi fyzikou, technickou výchovou, informatikou, tělesnou výchovou, výchovou ke zdraví a dalšími předměty.
- Valenta J.: Výroba „bílých“ svítivých diod a související pokusy: Foto- a elektro-luminiscence jako základ revoluce v osvětlování, Veletrh 18, Hradec Králové 2013Příspěvek popisuje pokusy s výrobou „bílé“ LED (lumidky) kombinací „jednobarevné“ LED a luminoforů (fotoluminiscenčních látek) a související optické jevy. Pokusy mají vést studenty k pochopení fyzikálních principů nových světelných zdrojů, které brzy ovládnou trh.
- Velmovská K.: Experimenty so zvukom, Veletrh 18, Hradec Králové 2013V příspěvku představíme náměty na jednoduché experimenty se zvukem. Hlavním cílem je ukázat, jak sestrojit jednoduchý hudební nástroj z plastové trubice. Představíme některé funkce programu Audacity a jeho možné využití při experimentech se zvukem.
- Veselý J.: Astronomické modely - budování správné představy o poměrech velikostí a vzdáleností vesmírných těles, Veletrh 18, Hradec Králové 2013Představy žáků, studentů i dospělých lidí o relativních velikostech a vzdálenostech vesmírných objektů jsou v převážné většině naprosto zcestné. Jako pomůcku k řešení problému jsme vytvořili sady modelů planet, hvězd a celé planetární soustavy. V každé sadě jsou modely v jednotném měřítku, vzájemně jsou měřítka sad v jednoduchých poměrech.
- Vícha V., Žilavý P.: Demonstrační experimenty s detektorem MX-10, Veletrh 18, Hradec Králové 2013Polovodičový detektor Medipix/Timepix je unikátní detekční systémem ionizujícího záření vyvinutý v CERNu.V letošním roce začal být detektor s označením MX-10 včetně software a příslušenství k demonstracím vyráběn a distribuován českou firmou. V našem příspěvku předvedeme několik pokusů vhodných pro střední, ale i základní školy, ukazujících novou kvalitu v zobrazení a vyhodnocení ionizujícího záření.
- Vlková I.: Přiblížení jednotky tlaku žákům prostřednictvím lidského těla, Veletrh 18, Hradec Králové 2013Příspěvek ukáže na mezipředmětové propojení biologie a fyziky s využitím počítačem podporovaných experimentů. Bude v něm prezentováno měření tlaku na lidském těle – kůži – použitím měřicího systému a čidla siloměru.
- Vochozka V., Tesař J.: Videoanalýza kmitavého pohybu TRASKERem, Veletrh 18, Hradec Králové 2013Příspěvek seznamuje čtenáře s třemi úlohami, ve kterých je použita videoanalýza k získání dat z měření. První část příspěvku porovnává metodu měření koeficientu útlumu pružiny pomocí videanalýzy v TRACKERU a optické závory s programem Phywe Cobra 3. Analýza matematického kyvadla představuje úlohu s velkou dobou trvání, kde Tracker automaticky vyhodnotí celý experiment. Následující část nastiňuje měření koeficientu útlumu v U-trubici a je komplexním vyhodnocením celého experimentu pomocí softwaru TRACKER.
- Volf I.: Reálné a virtuální fyzikální experimenty, Veletrh 18, Hradec Králové 2013Experiment je odedávna přirozenou součástí nejen vědeckého výzkumu, ale i základním prvkem názornosti při výuce fyziky. Ve školní praxi slouží k motivaci, získávání základních informací pro výklad i pro aplikaci fyzikálního poznávání.
- Vondřejcová K.: Úlohy k tématu vodní pára v atmosféře jednoduše s pomůckou, Veletrh 18, Hradec Králové 2013V tématu vodní pára v atmosféře lze řešit zajímavé úlohy pomocí jednoduché pomůcky. Při práci s ní mohou žáci středních škol přijít na mnoho zajímavých a praktických skutečností.