Veletrh 11, Olomouc 2006
Webové stránky: http://vnuf.upol.cz/
Celý sborník konference ve formátu pdf
- Baník I.: Dva pokusy s cd-mriežkou, Veletrh 11, Olomouc 2006V článku jsou stručně popsané dva jednoduché experimenty s CD plochou, jehož záznamové pole reprezentuje poměrně kvalitní odraznou optickou mřížku.
- Baník I.: Optické experimenty s data-projektorom, Veletrh 11, Olomouc 2006V článku je ukázáno, že dataprojektor může mít ve vyučování fyziky i určité specifické uplatnění. Je to přístroj vhodný i na živé optické demonstrační experimenty či už v rámci výuky geometrické nebo vlnové optiky.
- Broklová Z.: Aktivity z fyziky mikrosvěta, Veletrh 11, Olomouc 2006První část příspěvku popisuje připravovanou publikaci, která je věnována jaderné fyzice, a inspiraci v ní najdou hlavně učitelé základních a středních škol. V druhé části příspěvku je uvedena metoda, jak názorně ukázat studentům (budoucím učitelům fyziky) tvar atomových orbitalů a ohlasy studentů na její použití.
- Černá M.: Prezentace pokusu z fyziky, Veletrh 11, Olomouc 2006Příspěvek uvádí, jaké formy prezentace používali žáci 6. ročníku ZŠ Litovel, Vítězná 1250, aby prezentovali pokusy z hodin fyziky a z Klubu malých debrujárů na veřejnosti.
- Degro J.: Motivácia žiakov vo vyučovaní fyziky využitím environmentálnych experimentov, Veletrh 11, Olomouc 2006V príspevku sú uvedené námety na environmentálne experimenty s luxmetrom, hlukometom, meračom spotreby energie, nízkofrekvenčným a vysokofrekvenčným analyzátorom
- Drozd Z.: Fyzika s hrncem, Veletrh 11, Olomouc 2006V následujícím příspěvku jsou popsány pokusy s hrncem. Je to pomůcka snadno dostupná jak pro učitele, tak pro žáky a v hodině fyziky je to předmět dostatečně neobvyklý, aby budil pozornost.
- Dvořák L.: Ladička, jak ji neznáte, Veletrh 11, Olomouc 2006Příspěvek ukazuje, jak lze obměnit či jinak využít některé známé pokusy s ladičkou a jak jednoduchá otázka, týkající se útlumu ladičky, může vést k zajímavému měření a k možná trochu překvapivým úvahám.
- Havránek V.: Expedice Kopeček aneb odhalení záhady magnetických kopců, Veletrh 11, Olomouc 2006Příspěvek popisuje přístroje a expedici na kopec v Moravské Třebové, který má zvláštní vlastnosti z hlediska magnetismu.
- Holubová R.: Fyzika gyroskopu, Veletrh 11, Olomouc 2006V příspěvku je popsáno 8 experimentů s gyroskopem a CD, které pomohou vysvětlit rotační pohyb těles, pohyb Země a precesi. Je uvedeno praktické využití gyroskopu v gyrokompasu a jako součást autopilota.
- Horváth P.: Historický prístup k zavedeniu stavovej rovnice ideálneho plynu, Veletrh 11, Olomouc 2006V príspevku je v prvej časti opísaná história postupného experimenálneho objavovania stavovej rovnice ideálneho plynu aj spolu so zavedením Kelvinovej stupnice. V druhej časti je návrh experimentálneho postupu zavedenia zákonov pre (ideálny) plyn vo vyučovaní na SŠ pomocou zariadenia Coach Lab, a aj alternatívnymi pomôckami.
- Hrdý J.: Rozkladný transformátor – podruhé, Veletrh 11, Olomouc 2006Tento příspěvek jednak demonstruje uvedenou skutečnost (sice pouze kvalitativně, ale bez nutnosti převíjet cívky a navíc se žárovkami o vyšším příkonu) a jednak se zabývá návrhem, realizací a měřením „skutečného“ transformátoru.
- Hrdý J.: Seebeckova siréna – tradiční i netradiční, Veletrh 11, Olomouc 2006Jak si sestavit tradiční i netradiční Seebeckovu sirénu. Návod a další nápady s tím spojené.
- Hubeňák J.: Superjasné LED, Veletrh 11, Olomouc 2006V tomto článku se dozvíte více o LED a možnostech pokusů a bádání s nimi.
- Janás J.: Dva jednoduché inovační pokusy z mechaniky, Veletrh 11, Olomouc 2006Pokus ve vyučování fyzice má stejný význam jako ve fyzice, tzn. je verifikátorem pravdivosti výsledku úvah nebo východiskem k bádání o dosud neznámých jevech. Následující dvě ukázky mají zdůraznit význam pokusu ve vyučování fyzice zejména pro rozvíjení fyzikálního myšlení žáků.
- Jílek M.: Webové materiály na podporu výuky fyziky, Veletrh 11, Olomouc 2006Příspěvek stručně popisuje obsah a základní charakteristiky připravovaného webového materiálu, který se zabývá především silami a statikou tuhého tělesa.
- Kopecká V.: Model Sluneční soustavy v lekcích fyzikálního kroužku, Veletrh 11, Olomouc 2006Kroužek s fyzikální tematikou pro žáky prvního stupně základní školy se snaží žáky pozitivně motivovat k dalšímu studiu fyziky a odbourat jejich případný odpor k ní. Jednotlivé lekce kroužku se dotýkají různých částí fyziky. Jednotlivá témata jsou zpracována formou pracovních materiálů pro učitele.
- Navrátil Z.: Demonstrace skládání barev, Veletrh 11, Olomouc 2006K demonstraci skládání barev ve výuce fyziky na střední škole lze použít různé pomůcky, od nejjednodušších až po nejdokonalejší. V následujícím textu se zmíníme, jak se dají sládat barvy a dočtete se o experimentech vhodné do hodin optiky.
- Onderová Ľ.: Jednoduché pokusy z optiky, Veletrh 11, Olomouc 2006V příspěvku se pokoušíme prezentovat různé způsoby uplatnění jednoduchých experimentů ve vyučování na konkrétních příkladech z optiky.
- Piskač V.: Ohřev vodiče průchodem proudu, Veletrh 11, Olomouc 2006Příspěvek popisuje názorné demonstrační experimenty zaměřené na tepelné účinky elektrického proudu a na změnu odporu vodiče s teplotou.
- Polák Z.: Experimenty elektřiny a magnetismu, Veletrh 11, Olomouc 2006Ve příspěvku jsou popsány experimenty z elektřiny a magnetismu použitelných při výuce fyziky na základní a střední škole. Jde o využití elektronické zkoušečky, modelování rovnovážné polohy v silovém poli, vytváření sekundárního vinutí transformátorů novým způsobem a netradiční ukázky působení magnetické síly na vodič proudem.
- Svobodová J., Vyleťal J.: Školní fyzika v environmentálním kontextu, Veletrh 11, Olomouc 2006Požadavky environmentálního vzdělávání jsou dnes v obecné rovině zahrnuty do vzdělávacích programů škol všech stupňů. Zde najdete informace o problémech s přírodou a ukázky metod pozorování,pokusů a také ukázek z jednotlivých sbírek.
- Trna J., Trnová E.: Fyzika a přírodověda v přetlakové láhvi, Veletrh 11, Olomouc 2006Soubor jednoduchých pokusů s využitím plastové láhve jako přetlakové komory z různých oblastí fyziky a přírodovědy. Pokusy jsou obsahově zaměřeny na chování lidského těla při plavání a potápění.
- Trzebuniak A.: Experimentální soupravy s mnoha otázkami III, Veletrh 11, Olomouc 2006Využití experimentální souprav pomůže učiteli v přípravě zajímavých opakovacích i prověřovacích hodin a také při fakultativních cvičeních. Takové soupravy mohou zpestřit práci se žáky, usnadnit pochopení a trvalost osvojovaných poznatků.
- Veselá V.: Konstruktivistické úlohy ve výuce mechaniky na gymnáziu, Veletrh 11, Olomouc 2006V příspěvku jsou uvedeny první zkušenosti se zavedením konstruktivistických úloh v kinematice, dynamice (včetně gravitační síly) a kapitole mechanická práce, energie, výkon. Jako informační zdroje slouží internet, učebnice a výukové programy.
- Vícha V., Formánek P.: Termováček, Veletrh 11, Olomouc 2006Některé kapaliny lze za určitých podmínek udržet v nestabilní kapalné fázi i za teplot a tlaků nižších, než jsou jejich hodnoty v trojném bodě. Pak lze vyvolat rychlou krystalizaci, při níž dojde k uvolnění vnitřní energie a k zahřátí. Jednoduchá měření spojená s tímto jevem lze demonstrovat např. na termováčku
- Žilavý P., Koudelková V.: Pár věcí (nejen) z tábora 9, Veletrh 11, Olomouc 2006Soustředění klade důraz hlavně na aktivní získávání praktických zkušeností a dovedností ve „fyzikálním bádání“. Tentokrát se zmíníme o projektu plazmová koule a ruční spektrometr.