- Balogová B., Bilišňanská M., Krišková K., Mišianiková L.: Bádateľské prírodovedné laboratórium SteelPARK, Veletrh 20, Praha 2015
Příspěvek je zaměřen na představení Přírodovědné laboratoře a čtyř vybraných aktivit, které se počas školního roku 2014/2015 realizovaly.
- Bdinková V.: Něco ze ŠOKu 2, Veletrh 14, Brno 2009
První část příspěvku seznamuje s různými vědeckotechnickými aktivitami pro žáky školy i širokou veřejnost a zdrojem, kde jsou podrobněji popsány. Ve druhé části příspěvku je několik odzkoušených pokusů s jednoduchými pomůckami.
- Beňuška J.: Od popularizácie fyziky k vyučovacej hodine, Veletrh 19, Cheb 2014
V tomto příspěvku jsou stručné informace o dosavadní činnosti Centra popularizace fyziky a popis čtyř experimentů.
- Boček V.: Fyzika, nebo podvod?, Veletrh 24, Hradec Králové 2019
V příspěvku se zaměříme na experimenty, které mají za cíl „obalamutit“ čtenáře tím, že prezentují nevšední, nebo dosud neobjevený fyzikální princip, ale ve skutečnosti jde o podvod spočívající ve skryté konstrukci přístroje nebo zavádějící interpretaci pozorovaných jevů.
- Böhm P., Jermář J.: Experimenty z Přírodovědných Inspiromatů, Veletrh 20, Praha 2015
V článku jsou popsány tři náměty na experimentování se žáky: I. Dlouhodobé měření venkovní intenzity osvětlení (podařilo se nám tak zachytit například zatmění Slunce). II. Modelování kmitavého pohybu metodou „od oka“. III. Ochrana před UV zářením.
- Böhm P., Koudelková V.: Pár věcí z tábora, tentokrát na téma „Výprava za čtvrtým rozměrem aneb Čas a pohyb kolem nás“, Veletrh 14, Brno 2009
V tomto příspěvku jsou stručně představeny nejzajímavější projekty realizované v rámci odborného programu Soustředění mladých matematiků a fyziků – konkrétně jde o tyto projekty: bublinologie, kouzlo okamžiku, theremin, planimetr, konferenční časomíra, digitální hodiny a plotter.
- Brockmeyerová J., Drozd Z.: Kouzelnické triky pro zábavu a odhalení, Veletrh 3, Praha 1998
Popis a vysvětlení 14 kouzelnických triků, které lze využít jak k demonstraci fyzikálních jevů, tak k oživení výuky.
- Brockmeyerová-Fenclová J., Drozd Z.: Pokusy s vejci, Veletrh 1, Praha 1996
15 poutavě podaných jednoduchých motivačních pokusů s vejci z různých oblastí fyziky.
- Dirlbeck J.: Injekční stříkačka ve fyzice, Veletrh 3, Praha 1998
Pomocí injekčních stříkaček jsou demonstrovány např. pružnost vzduchu, modely hydraulických zařízení, var za sníženého tlaku, princip tepelného motoru, píšťala, listovní váhy.
- Drozd Z.: Fyzika s hrncem, Veletrh 11, Olomouc 2006
V následujícím příspěvku jsou popsány pokusy s hrncem. Je to pomůcka snadno dostupná jak pro učitele, tak pro žáky a v hodině fyziky je to předmět dostatečně neobvyklý, aby budil pozornost.
- Drozd Z., Mandíková D., Štumpfová P., Houfková J.: Kýblokmity – jak na pokusy s kmitáním netradičním způsobem, Veletrh 27, Olomouc 2022
Mechanické kmitání je důležitou součástí mechaniky. Jako ke každému fyzikálnímu tématu i ke kmitání je vhodné zařadit experimenty. V příspěvku se zabýváme náměty na experimentování s poněkud netradičními pomůckami, které jsou ale vždy k dispozici – s kbelíky. Jde sice o tytéž experimenty, jaké lze předvádět se zmíněnými závažíčky, nitěmi a pružinami, vzhledem k netradičním pomůckám ale vzbudí zájem žáků.
- Dvořák L.: Další nápady z Malé Hraštice: co lze měřit na člověku, Veletrh 18, Hradec Králové 2013
Některé partie fyziky lze učinit atraktivnější tak, že objektem, jehož vlastnosti měříme, je člověk. Vyzkoušeli jsme na letošním soustředění měření týkající se citlivosti našich smyslů, rychlosti reakční doby, síly, kterou jsme schopni vyvynout, i toho, zda naše výška se různí ve stoje a vleže.
- Dvořák L.: Fyzika s Veselou krávou – aneb pokusy s opravdu jednoduchými pomůckami, Veletrh 10, Praha 2005
Soubor jednoduchých pokusů z mechaniky, kmitání, akustiky a optiky s využitím krabiček od sýra.
- Dvořák L.: Využití ping-pongových míčků ve fyzice, Veletrh 9, Brno 2004
Několik desítek jednoduchých pokusů z různých oblastí fyziky, které využívají ping-pongové míčky.
- Dvořák L., Kácovský P.: Další nápady z Malé Hraštice (jednoduché pokusy se slavnými jmény v pozadí), Veletrh 23, České Budějovice 2018
Příspěvek popisuje několik pokusů spojených se jmény slavných fyziků: 1) pokus „skoro Rutherfordův“, v němž jde o odpuzování makroskopických předmětů, 2) jednoduché ověřování Ampérova zákona celkového proudu, 3) odpuzování magnetů, kdy se póly tenkých dlouhých magnetů odpuzují v analogii s Coulombovým zákonem, ovšem u kratších magnetů je to složitější a 4) Oerstedův pokus.
- Dvořáková I.: Z cizích luhů a hájů, Veletrh 25, Praha 2020
V příspěvku budou představeny experimenty a fyzikální zajímavosti, které jsme buď získali od kolegů z ciziny, nebo jsme si je přivezli z cest po světě.
- Goldová K., Holík M.: Dva jednoduché pokusy, Veletrh 5, Praha 2000
Hraní si se strunou - na čem závisí výška tónu a co lze pomocí struny změřit, známe-li její rovnici. Návod, jak jednoduše a levně vyrobit optické vlákno.
- Hajdusianek A., Hajdusianek I.: Mobile laboratories of the "Academy of Young Explorers", Veletrh 20, Praha 2015
V rámci projektu byly vyvinuty nové experimenty, které mohou být přezentovány na školách. Jsou zde popsané nápady a řešení, které jsme sami vyzkoušeli. Cílem těchto experimentů je rozšířit znalosti žáků a přesvědčit je, že fyzika je užitečný vědní obor.
- Holubová R.: Miniexperimenty odvozené z pozorování každodenního života, Veletrh 23, České Budějovice 2018
V příspěvku jsou uvedeny příklady několika experimentů s brčky a s netradičním tepelným strojem. U každého experimentu je uvedeno jeho vysvětlení. Všechny pokusy vycházejí z problematiky každodenního života a lze je realizovat pomocí jednoduchých pomůcek.
- Houfková j.: Fyzika v mateřských školkách a na prvním stupni ZŠ, Veletrh 20, Praha 2015
Větší i menší pokusy pro větší i menší děti – deset vybraných pokusů, které se během posledních osmi let osvědčily při práci s předškolními a mladšími školními dětmi, a které mají návaznost ve výuce fyziky.
- Houfková J., Čermáková A.: Pohádky, kde se problémy neřeší kouzly, ale fyzikálními pokusy, Veletrh 21, Brno 2016
Příspěvek popisuje způsob, jak lze motivovat menší děti k zájmu o přírodní vědy. Fyzikální pokusy jsou zařazeny do známých pohádek Dlouhý, Široký a Bystrozraký a O kohoutkovi a slepičce, kde jsou kouzla nahrazena celkem jedenácti pokusy.
- Houfková J., Hubáček Z., Koudelková V., Lipertová K., Mandíková D., Soukupová J., Žilavý P.: Zajímavosti ze Science on Stage 2019 očima české výpravy, Veletrh 25, Praha 2020
Účastníci mezinárodního festivalu učitelů přírodovědných předmětů Science on Stage 2019 v Portugalsku ve společném kombinovaném příspěvku prezentují vybrané pokusy, které je na festivalu zaujaly nebo které vzbudily velký ohlas, když je tam sami prezentovali.
- Houfková J., Mandíková D.: Fyzika v krabičce, Veletrh 17, Praha 2012
Krabičku o rozměrech 10,2 cm × 6,2 cm × 2,2 cm jsme naplnily pomůckami, se kterými lze předvést přes šedesát demonstrací různých fyzikálních jevů. V příspěvku představujeme obsah krabičky a vybrané pokusy provedené s jejím obsahem.
- Houfková J., Tarakjiová J.: Fyzikální gamebook, Veletrh 26, Brno 2021
V obyčejném gamebooku si čtenář vybírá pokračování čteného příběhu na základě svých rozhodnutí či třeba hodu kostkou. Ve Fyzikálním gamebooku o dalším postupu rozhoduje výsledek pokusu, který čtenář může jen odhadnout, ale který si může i podle přiloženého návodu vyzkoušet. Čtenář nemá za úkol nic menšího, než zachránit svět a získat zpět ukradený klíč ke stabilitě vesmíru. Cestou se potká s celkem osmi často nevšedními a překvapivými pokusy, které se dají realizovat doma.
- Hubáček Z.: Experimenty do kabelky, Veletrh 23, České Budějovice 2018
Učitelé fyziky jsou často nuceni přenášet své fyzikální pomůcky poměrně daleko. Příspěvek navrhuje několik experimentů, které jsou na přenos velmi nenáročné a vejdou se do „kabelky“.
- Hubáček Z.: Vibrátory, jak je děti neznají, Veletrh 22, Olomouc 2017
Příspěvek pojednává o některých průmyslových využitích vibrací a seznamuje posluchače s návodem na výrobu jednoduchých modelů a modelových situací.
- Hubeňák J.: Deset válců a podnětů k přemýšlení, Veletrh 3, Praha 1998
Popis deseti válcových černých skříněk a jejich chování. Náměty, jak je využít ve výuce.
- Hubeňák J.: Technické spreje ve vyučování fyzice, Veletrh 15, Praha 2010
Spreje mohou zpestřit hodinu fyziky na základní a střední škole.Technické spreje určené pro elektroniku jsou snadno dostupné a mezi nimi jsou pro fyziku zajímavé typy: spreje chladící a spreje pro odstraňování prachu. Kriminalisté – technici používají mimo jiné spreje s magnetickými částicemi. Tyto spreje lze také získat a použít pro experimenty.
- Jerje T.: Experimenty za všechny prachy, nebo raději jen za dvacku, Veletrh 19, Cheb 2014
Asi každý fyzikář ví, jak těžké je si do svého kabinetu fyziky pořídit novou pomůcku, případně demonstrační sadu. Učiteli, který to myslí s fyzikou a žáky alespoň trochu dobře nezbývá nic jiného, než se do výroby pomůcek pustit vlastními silami, porozhlédnout se po okolí a získat cit, že ne vše se musí vyhodit. V následujícím příspěvku je ukázka, jakými pokusy může učitel obohatit svou vyučovací hodinu.
- Jermář J.: Experimenty s USB teploměrem Vernier Go!Temp a se sonarem Vernier Go!Motion, Veletrh 15, Praha 2010
V příspěvku je popsána aktivita „soutěž teploměrů“ realizovaná pomocí USB teplo-měru Vernier Go!Temp a dvě aktivity s USB sonarem Vernier Go!Motion – měření kmitání závaží na pružině a tzv. „napodobování grafu“.
- Jermář J.: Kuchařka II – další jednoduché experimenty s Vernierem, Veletrh 22, Olomouc 2017
V článku jsou popsány tři vybrané experimenty z druhého dílu Kuchařky jednoduchých experimentů – publikace obsahující experimenty do hodin chemie, fyziky a přírodopisu.
- Jílek M.: Fyzika nejen s digitálními technologiemi, Veletrh 20, Praha 2015
Příspěvek popisuje jednoduché náměty, jak lze obohatit výuku fyziky prostřednictvím moderních digitálních technologií typu „chytrých“ mobilních zařízení, měřicích systémů, robotických systémů, nebo 3D tisku. Důraz je přitom kladen na propojení těchto technologií s klasickými, většinou jednoduchými, experimenty.
- Kabrhel P.: Fyzika ve skautingu, Veletrh 18, Hradec Králové 2013
V dnešní době se děti nesetkávají s pokusy jen ve vyučovacích hodinách. Příležitostí je mnohem více. Následující článek je zaměřen na fyzikální „outdoorové“ pokusy, které si děti z 3. skautského oddílu v Náchodě vyzkoušely během schůzek ve školním roce, nebo na táboře.
- Kabrhel P.: Pracovní listy pro laboratorní práce na ZŠ a domácí pokusy, Veletrh 17, Praha 2012
Při laboratorní práci žáci kromě měření vypracovávají také protokol, který lze považovat za „žákovskou vědeckou zprávu“ o výsledcích své práce a jak k nim dospěli. V příspěvku jsou představeny pracovní listy pro klasické i méně tradiční laboratorní práce.
- Kácovský P.: Fyzika očima termografie, Veletrh 21, Brno 2016
V následujícím příspěvku jsou ukázány experimenty, ve kterých lze využít termografii, přestože jsou v těchto partiích fyziky tepelné jevy vnímané spíše jako vedlejší efekt.
- Kácovský P., Reichel J., Polák Z.: Několik projektů z tábora, tentokrát na téma "Kdo to za nás pracuje aneb energie kam se podíváš", Veletrh 19, Cheb 2014
Příspěvek představuje pět z celkem 22 projektů zpracovaných účastníky tradičního Soustředění mladých fyziků a matematiků, které je organizováno Matematicko-fyzikální fakultou UK.
- Kácovský P., Reichl J.: Několik projektů z tábora, tentokrát na téma „Objevy a vynálezy, které změnily svět aneb od kola k tabletu“, Veletrh 18, Hradec Králové 2013
Příspěvek představuje šest z celkem dvaceti projektů zpracovaných účastníky tradičního Soustředění mladých fyziků a matematiků v Nekoři v Orlických horách. Jde o tyto projekty: Animovaný film, Co naše oko nevidí, Parní elektrárna, Oblouková lampa, Slow motion a Vodní pumpa.
- Kácovský P., Reichl J., Polák Z.: Několik projektů z tábora, tentokrát na téma: "V jednoduchosti je krása aneb i s málem lze dělat divy", Veletrh 20, Praha 2015
Příspěvek představuje sedm z celkem 23 projektů zpracovaných účastníky tradičního Soustředění mladých fyziků a matematiků, které je organizováno Matematickofyzikální fakultou UK a se uskutečnilo v Zadově na Šumavě.
- Koudelková V.: Když máte dost peněz…, Veletrh 22, Olomouc 2017
V příspěvku jsou popsány tři pomůcky (tlustá měděná trubka, hydrofobní sprej a gadolinium), které sice patří mezi pomůcky dražší, ale lze pomocí nich ukázat netradičním způsobem některé známé jevy. Popsány jsou zkušenosti s danou pomůckou, některé experimenty a uvedeno je i to, kde lze pomůcku koupit.
- Koudelková V.: Pár věcí z tábora, tentokrát na téma Není malých úkolů, jsou jen různá měřítka, Veletrh 16, Olomouc 2011
V příspěvku jsou popsány nejzajímavější projekty zpracované účastníky Soustředění mladých fyziků a matematiků v Nekoři v Orlických horách. Jedná se o projekty: Přechlazené kapaliny, Detektory záření, Malé síly a levitace, Fyzikální fotografie a Kreslení světlem a Jak inteligentně počítat velká množství.
- Koudelková V., Čermáková A., Houfková J., Juchelková D., Kielbusová Z., Polák Z., Reichl J., Trhlíková H., Vágnerová K.: Science on Stage 2022 pohledem českých účastníků, Veletrh 27, Olomouc 2022
Festival Science on Stage se v roce 2022 konal v Praze, účastnilo se ho proto 40 českých učitelů (a další stovky českých návštěvníků). Příspěvek popisuje vybrané experimenty, které zaujaly českou výpravu nebo které na místě měly velký ohlas.
- Koudelková V., Konečný M., Polák Z.: Pár věcí z tábora, tentokrát na téma Voda – základ života, Veletrh 15, Praha 2010
Příspěvek popisuje nejzajímavější projekty zpracované účastníky Soustředění mla-dých fyziků a matematiků.Konkrétně jde o tyto projekty: Lávová lampa, Vodní binární sčítačka, Nenewtonovské kapaliny, Stirlingův stroj a Vznášedlo.
- Koudelková V., Snětinová M., Kácovský P.: Interaktivní show Fyzika všemi smysly, Veletrh 19, Cheb 2014
V příspěvku je představena jedna z aktivit KDF MFF UK sloužící k popularizaci fyziky na středních školách - interaktivní show Fyzika všemi smysly. Jsou zde popsány zkušenosti s touto show a šest experimentů je zde podrobněji popsáno.
- Kouhout J., Masopust P.: Hrátky s povrchovým napětím a kapilaritou, Veletrh 27, Olomouc 2022
Ačkoliv povrchové napětí a kapilarita patří ke klasickým konceptům řešeným v rámci středoškolské fyziky, jsou zde stále některé otázky a nejasnosti týkající se výuky tohoto tématu. V rámci příspěvku bude vedle stručného teoretického rozboru potíží týkajících se této problematiky představeno několik souvisejících experimentů. Budou rovněž uvedeny netradičně pojaté laboratorní práce zaměřené na stanovení povrchového napětí.
- Koupil J., Kycl P.: Cvičení z fyziky pro sekundu, Veletrh 14, Brno 2009
V textu je krátce popsán nově vzniklý předmět na Gymnáziu Dašická „Cvičení z fyziky“ pro třídy nižšího gymnázia. Náplň tvoří především seznam nápadů na cvičení – jakési laboratorní práce z proběhlého prvního ročníku.
- Koupil J., Vícha V.: 1200 FPS, Veletrh 15, Praha 2010
Článek popisuje sérii záběrů, které se natočili cenově dostupnou rychloběžnou kamerou, a komentuje jejich použití pro motivaci studentů, studium průběhu fyzikálních dějů a měření ve školské fyzice
- Koupilová Z.: Mikrosvět aktivně, Veletrh 27, Olomouc 2022
Příspěvek popisuje 8 aktivit a experimentů z oblasti mikrosvěta (kvantová, atomová a jaderná fyzika, fyzika elementárních částic), které byly nachystány v rámci tří diplomových prací. Aktivity jsou nachystané tak, aby byla pro učitele minimalizována časová náročnost jejich přípravy. Všechny jsou určené pro středoškolské žáky, ale polovina z nich má i jednodušší variantu určenou pro poslední ročníky ZŠ.
- Koupilová Z., Reichl J.: Několik projektů z tábora, Veletrh 27, Olomouc 2022
Příspěvek popisuje další ročník Soustředění mladých fyziků a matematiků pořádaného MFF UK Praha a zaměřuje se zejména na popis projektů, na nichž účastníci soustředění pracovali v rámci odborného programu tábora. Popsané projekty mohou být inspirací pro učitele fyziky v rámci různých projektových dnů, laboratorních prací, ročníkových prací a dalších aktivit, v nichž žáci mají rozvíjet své znalosti a dovednosti nejen z fyziky.
- Krejčí J., Šutová M., Dvořák L.: Využití mobilních technologií ve výuce fyziky na ZŠ, Veletrh 19, Cheb 2014
Příspěvek pojednává o využití tabletů a chytrých telefonů ve výuce fyziky na základní škole a představí blíže několik vybraných užitečných aplikací.
- Kusák R.: Pár námětů z ESERO ČR, Veletrh 20, Praha 2015
Od června tohoto roku začala v naší zemi působit European Space Education Resource Office ČR, která je oficiální vzdělávací kanceláří Evropské vesmírné agentury (ESA) pro Česko. Hlavním cílem ESERO je zvyšovat zájem o přírodovědné a technické obory prostřednictvím tematiky vesmíru. V rámci příspěvku se podíváme na zajímavé aktivity, které se připravují pro tento školní rok pro žáky základních a středních škol a hlavně pro učitele.
- Kusák R.: Použití kamery mobilních telefonů a tabletů – Slow Motion a Time-lapse, Veletrh 21, Brno 2016
V příspěvku je popsáno několik způsobů, jak využít mobilní telefony, zejména jejich kamery, při experimentech ve výuce fyziky. Dále jsou navrženy konkrétní příklady experimentů při použití zpomalených a časosběrných videí.
- Lustig F., Svoboda M., Hejnová E.: Vzdálené laboratoře na Přírodovědecké fakultě UJEP Ústí nad Labem a na Matematicko-fyzikální fakultě UK Praha, Veletrh 27, Olomouc 2022
Příspěvek přináší informaci o nových vzdálených experimentech na Přírodovědecké fakultě Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem a o inovaci vzdálených laboratoří na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Hlavní přínosem příspěvku je předložit souhrnný seznam funkčních vzdálených experimentů na obou pracovištích.
- Machalická J.: Experimenty z Interaktivní fyzikální laboratoře: Optika, Veletrh 22, Olomouc 2017
Tento článek popisuje experimentální sadu Optika, kterou mohou studenti od školního roku 2016/2017 navštívit v Interaktivní fyzikální laboratoři na MFF UK. Zároveň je zde stručně shrnuto fungování této laboratoře.
- Machalická J., Polák Z., Reichl J.: Několik projektů z tábora, tentokrát na téma „Modelování bez plastelíny aneb když nemůže fyzik k černé díře, musí si ji namodelovat“, Veletrh 21, Brno 2016
Příspěvek představuje čtyři z celkem 18 projektů zpracovaných účastníky tradičního Soustředění mladých fyziků a matematiků, které je organizováno Matematicko-fyzikální fakultou UK.
- Machalická J., Reichl J.: Několik projektů z tábora, tentokrát na téma „Jak málo stačí k matematikově a fyzikově radosti“, Veletrh 24, Hradec Králové 2019
V příspěvku je popsán další ročník Soustředění mladých fyziků a matematiků, které pořádá MFF UK Praha a které letos proběhlo na Hořovické chatě v Cholíně. Pozornost je věnována zejména třem vybraným projektům, na kterých účastníci soustředění pracovali.
- Mandíková D., Drozd Z.: Emanovy pokusy, Veletrh 25, Praha 2020
V příspěvku je podrobně popsáno několik pokusů, které mají autoři příspěvku obzvláště spojeny s Emanuelem Svobodou. U jednotlivých pokusů najdete seznam pomůcek, doporučení, jak pokus provádět, a stručné vysvětlení. K popisovaným pokusům jsou připojeny návodné fotografie.
- Nečas T.: What if?, Veletrh 21, Brno 2016
Obsahem příspěvku je představení tří zdrojů skvělých problémů k přemýšlení i experimentování: „What if?“, „Mythbusters“ a „Fyzikální odpovědna“ formou rozboru několika ukázkových problémů.
- Onderová Ľ.: Detský balónik a fyzika, Veletrh 12, Praha 2007
V príspevku je prezentovaný súbor 16 jednoduchých pokusov z rôznych oblastí fyziky, pri ktorých sa využíva detský gumený balónik.
- Onderová Ľ.: Niekoľko nápadov na vyučovanie fyziky, Veletrh 13, Plzeň 2008
V příspěvku je prezentováno devět jednoduchých experimentů z různých oblastí fyziky, které můžou pomoci učitelům zpestřit vyučování fyziky.
- Onderová Ľ.: Niekoľko nápadov pre vyučovanie fyziky III, Veletrh 15, Praha 2010
V příspěvku je prazentováno několik jednoduchých experimntů z různých oblastí fyziky, které mohou pomoci učitelům zpestřit vyučování fyziky jak na základní, tak i na střední škole.
- Onderová Ľ.: Zaujímavé nápady pre vyučovanie fyziky, Veletrh 16, Olomouc 2011
V příspěvku je prezentováno několik jednoduchých nápadů a experimentů z různých oblastí fyziky, ktoré mohou pomoci učitelům zpestřit vyučovaní fyziky jak na základní, tak na střední škole.
- Onderová Ľ., Ondera J.: Niekoľko nápadov pre vyučovanie fyziky IV, Veletrh 17, Praha 2012
V příspěvku jsou ukázany jednoduché nápady a experimenty z různých oblastí fyziky. Učitelům pomohou zpestřit vyučovací hodiny a žákům pomohou lépe pochopit látku.
- Pazdera V.: LabQuest – měření v „terénu“, Veletrh 13, Plzeň 2008
LabQuest je jednoduchý měřící přístroj pro fyzikální, chemická i biologická měření ve třídě i v přírodě. V příspěvku jsou prezentovány jednoduchá měření v "terénu".
- Pazdera V.: Pár zajímavých nápadů IV, Veletrh 18, Hradec Králové 2013
Příspěvek je věnován třem jednoduchým pomůckám, které si může každý učitel fyziky sám vyrobit: "Tlak plynu v balónku", "Zpívající trubky" a "Zpívající tyčky". Také v příspěvku předvedu, jak změřit časový průběh, frekvenci a rychlost zvuku s těmito pomůckami.
- Pazdera V.: Pár zajímavých nápadů V, Veletrh 19, Cheb 2014
V první části je příspěvek věnován měření rychlosti zvuku ve vzduchu pomocí ohňostrojové rakety. V druhé části je příspěvek věnován LED zdrojům světla, které lze použít k míšení barev.
- Pazdera V.: Pár zajímavých nápadů VI, Veletrh 20, Praha 2015
Příspěvek předkládá náměty na koupi a výrobu jednoduchých pomůcek. Dále jsou v příspěvku uvedeny i jednoduché náměty na pokusy s těmito pomůckami.
- Pazdera V.: Pár zajímavých nápadů VIII, Veletrh 22, Olomouc 2017
Příspěvek předkládá pár námětů na výrobu a koupi jednoduchých pomůcek z oblasti elektřiny a magnetismu a optiky. Dále jsou v příspěvku uvedeny i jednoduché náměty na pokusy s těmito pomůckami.
- Pejčochová V., Nováková D.: Střípky z novolíšeňského vědohraní, Veletrh 21, Brno 2016
Příspěvek je zaměřen na ukázku vědeckotechnických aktivit na ZŠ Novolíšeňská s konkrétními ukázkami, návody na pokusy a na fyzikální modely a hračky.
- Pejčochová V., Raczkowska-Tomczak K., Opaska A.: Pokusy přes hranici, Veletrh 20, Praha 2015
Příspěvek přibližuje projekt Pokusy přes hranici a popisuje pokusy s jednoduchými pomůckami.
- Piskač V.: Amatérská astronomie s fotoaparátem, Veletrh 14, Brno 2009
Cílem článku je ukázat některé z možností, které nabízí současná technika (tj. digitální fotoaparát v kombinaci s počítačem) při sledování jevů na obloze.
- Piskač V.: Z Fyzikálního šuplíku 005, Veletrh 20, Praha 2015
Příspěvek je zaměřen na dva nové soubory demonstračních pomůcek - pomalé elektrické vozíky pro výuku kinematiky a zdroje pro demonstraci usměrnění střídavého napětí.
- Polák Z.: Několik postřehů ze SonS festivalu 2015 v Londýně, Veletrh 20, Praha 2015
Příspěvek obsahuje pozvání k účasti na příštím ročníku Science on Stage a tři nápady od tří různých delegací SonS v Londýně 2015: skládací modely těles z brček a vlasce, kroužek rotující nad magnetem a malý generátor vysokého napětí z pěti součástek.
- Polák Z.: Pokusy s CD, Veletrh 8, České Budějovice 2003
Měření mechanických a dalších vlastností CD, jednoduché pokusy s využití CD (celkem 13 návodů). Popis některých součástí CD mechaniky a osm pokusů s nimi.
- Raczkowska-Tomczak K., Trzebuniak A.: Similar but different, Veletrh 15, Praha 2010
Článek popisuje 12 jednoduchých experimentů, ve kterých dvě stejné nebo velmi podobné věci vykazují odlišné chování. Popis obsahuje i zdůvodnění rozdílů. Pokusy zahrnují experimenty z elektrostatiky, optiky, povrchového napětí, Archimédova zákona atd.
- Reichl J.: Drobnosti do hodin fyziky, Veletrh 17, Praha 2012
V příspěvku jsou popsány jednoduché experimenty z různých oblastí fyziky, které mohou vhodným způsobem doplnit výklad. Dále je zde ukázka některých druhů testů, které lze použít pro testování žáků – jak ve fyzice, tak v matematice.
- Reichl J.: Panská fyzika 4, Veletrh 8, České Budějovice 2003
19 jednoduchých pokusů s krabičkami od filmů a jeden bonusový o těžišti
- Reichl J.: Využití systému firmy Vernier při řešení úloh, Veletrh 16, Olomouc 2011
V příspěcku budou popsány možnosti využití dataloggeru LabQuest od firmy Vernier a sady čidel pro měření různých fyzikálních veličin.
- Sokoloff D.: Enhancing Learning in Lab and Lecture with RealTime Physics Labs (RTP) and Interactive Lecture Demonstrations (ILDs) Using Computer-Based Data Acquisition Tools, Personal Response Systems (Clickers) and Interactive Video Analysis , Veletrh 17, Praha 2012
RealTime Fyzika je řada laboratorních modulů pro výuku, které pomáhají studentům rozvíjet důležité laboratorní dovednosti.
- Trna J.: Fyzika na toaletě, Veletrh 7, Praha 2002
Autor uvádí sérii pokusů, při kterých používá jednak celou roli toaletního papíru, ale především papírovou trubičku, na které je papír namotán. Je uvedeno celkem 20 experimentů z různých oblastí fyziky.
- Trna J.: Fyzika v lékárničce, Veletrh 6, Olomouc 2001
30 jednoduchých pokusů s injekčními stříkačkami z různých partií fyziky.
- Trna J.: Fyzika v peněžence, Veletrh 5, Praha 2000
35 velmi jednoduchých pokusů s mincemi z různých partií fyziky.
- Trna J.: Fyzika v pytlíku, Veletrh 12, Praha 2007
Soubor jednoduchých pokusů s využitím hracích kuliček z různých oblastí fyziky a přírodovědy. Pokusy a metodika jsou aplikovány zejména v oblasti primární přírodovědy.
- Trna J.: Fyzika v krabičce zápalek, Veletrh 9, Brno 2004
Více než 40 jednoduchý fyzikálních experimentů s krabičkou od zápalek a několik námětů na mezipředmětové projekty.
- Trna J.: Polystyrénová fyzika, Veletrh 8, České Budějovice 2003
Soubor 50 jednoduchých experimentů z různých oblastí fyziky s předměty z pěnového polystyrénu.
- Trna J.: Ruce ve fyzice, Veletrh 13, Plzeň 2008
Lidské ruce mohou sloužit jako učební pomůcka ve výuce fyziky a přírodovědy. Zde se dočtete, jaké možnosti naše ruce mají.
- Trna J., Trnová E.: Fyzika a přírodověda v přetlakové láhvi, Veletrh 11, Olomouc 2006
Soubor jednoduchých pokusů s využitím plastové láhve jako přetlakové komory z různých oblastí fyziky a přírodovědy. Pokusy jsou obsahově zaměřeny na chování lidského těla při plavání a potápění.
- Volf I.: Reálné a virtuální fyzikální experimenty, Veletrh 18, Hradec Králové 2013
Experiment je odedávna přirozenou součástí nejen vědeckého výzkumu, ale i základním prvkem názornosti při výuce fyziky. Ve školní praxi slouží k motivaci, získávání základních informací pro výklad i pro aplikaci fyzikálního poznávání.
- Vollmer M.: Fun with physics – hands on experiments in physics teaching, Veletrh 20, Praha 2015
V příspěvku je popsáno 13 známých nebo méně známých jednoduchých experimentů s jednoduchými pomůckami.
- Votruba V.: Fyzika na špičce jehly, Veletrh 1, Praha 1996
Několik námětů na jednoduché pokusy s jehlou, např. „jehlový kompas“, proražení kovové mince jehlou, mince na špičce jehly,…
- Votrubcová Š., Havlíček J., Rakušan Z.: iQpark Liberec – nové workshopy pro školy, Veletrh 15, Praha 2010
Příspěvek popisuje příklady žákovských aktivit připravených týmem lektorů iQparku v rámci programu Science Gate pro žáky 2. stupně ZŠ a nižších ročníků gymnázií v Libereckém kraji.
- Žák V.: Fyzika na cestách a v terénu, Veletrh 14, Brno 2009
Příspěvek má dvě části. V první ukážeme, jak lze využít zajímavých fotografií z cest ve výuce fyziky. Druhá část se soustředí na náměty fyzikálních měření studentů, např. když cestují vlakem.
- Žák V.: Odhad ve fyzice a v životě, Veletrh 13, Plzeň 2008
Obsahem příspěvku jsou náměty na odhad a budování představ o velikosti a množství, včetně zkušeností z realizace při výuce.