Veletrh 17, Praha 2012
Webové stránky: http://vnuf.cz/2012
Celý sborník konference ve formátu pdf
- Böhm P., Filipenská L.: Fyzika v letadle, Veletrh 17, Praha 2012Po domluvě s akrobatickými poloty jsme osadili jejich letadlo i piloty kamerami a měřicími přístroji Vernier a studovali jsme průběh akrobatického letu.
- Bochníček Z.: Zobrazení v IR oblasti s využitím termocitlivých fólií, Veletrh 17, Praha 2012Infračervené záření lze detekovat v podstatě třemi způsoby - fotodioda, digitální fotoaparát nebo videokamera a termocitlivé fólie.
- Brom P., Lustig F., Filipenská L., Dvořák J.: Nové vzdálené experimenty řízené přes internet, Veletrh 17, Praha 2012V příspěvku představujeme nové reálné experimenty řízené přes Internet prostřednic-tvím JAVA objektů. Tyto experimenty jsou fyzicky umístěny ve vzdálené laboratoři UK MFF a jsou volně přístupné komukoliv a kdykoli.
- Bujak B., Godlewska Z., Ociepa M., Opaska A., Raczkowska-Tomczak K., Trzebuniak A.: Centrum Nauk Przyrodniczych w Publicznym Gimnazjum Nr 6 w Opolu, Veletrh 17, Praha 2012Příspěvěk ukazuje, jak se dá spojit fyzika, matematika, chemie a biologie s humanistickými předměty.
- Česáková J., Křížová M.: Střípky z Hrajme si i hlavou 5, Veletrh 17, Praha 2012Hrajme si i hlavou je název i motto akce, kterou pořádá Katedra fyziky Přírodo-vědecké fakulty Univerzity Hradec Králové pro školy a širokou veřejnost. Příspěvek je zaměřen na představení několika experimentů, které byly mimo jiné k vidění na letošním ročníku, který proběhl ve dnech 21.–22. 6. 2012.
- De Jong G.: Measuring Planck´s konstant with LED´s, Veletrh 17, Praha 2012Cílem tohoto článku je měření Planckovy konstanty. Tentokrát to budeme provádět pomocí jednobarevných LED různých barev..
- Dundr M.: Laborky se představují, Veletrh 17, Praha 2012Co všechno lze s nadšenci pro přírodní vědy stvořit? Největší Wimshurstův přístroj v České republice? Světově největší vzduchové dělo? Běh bažinou? Ano, Laborky jsou důkazem, že to není problém.
- Dvořák L.: Další nápady z Malé Hraštice 2: „špagetová fyzika“, Veletrh 17, Praha 2012Příspěvek informuje o několika pokusech a měřeních mechanických vlastností látek, k nimž lze využít poněkud netradiční materiál – nevařené špagety.
- Erhart J., Desenský P.: Navaříme si elektřinu aneb výlet do světa elektrických dipólů, Veletrh 17, Praha 2012Příspěvek nabízí čtenářům základní informaci o piezoelektrickém a pyroelektrickém jevu, historii jejich objevování a základních vlastnostech keramiky PZT.
- Franc T.: Animace letů vesmírných sond, Veletrh 17, Praha 2012Kosmonautika je opomíjená oblast fyziky, která může oživit výuku. Jednou z možností je znázornění letů vesmírných sond. V příspěvku je uveden stručný návod na vytvoření animací letů vesmírných sond a několik návrhů na využití v hodinách fyziky.
- Hajdusianek A.: Simple Friction Experiments, Veletrh 17, Praha 2012Článek se zabývá třením. Jak snadno a se snadnými materiály si můžeme tření objasnit.
- Horváth P.: Mechanické kmitanie, Veletrh 17, Praha 2012V příspěvku se zabýváme kyvadlem a také, jak s jednoduchými pomůckami objasnit a utvrdit pojmy popisující mechanické kmitání.
- Houfková J., Mandíková D.: Fyzika v krabičce, Veletrh 17, Praha 2012Krabičku o rozměrech 10,2 cm × 6,2 cm × 2,2 cm jsme naplnily pomůckami, se kterými lze předvést přes šedesát demonstrací různých fyzikálních jevů. V příspěvku představujeme obsah krabičky a vybrané pokusy provedené s jejím obsahem.
- Hrdý J., Šiková M.: Čtyři školské pokusy, Veletrh 17, Praha 2012Tento příspěvek je volným pokračováním příspěvku „Tři školské pokusy“ z prvního ročníku VNUF v roce 1996. Obsahuje čtyři skupiny inovovaných nebo možná i dávno zapomenutých praktických experimentů zaměřených na výuku fyziky na středních školách a učilištích.
- Hubáček Z.: Multimédia jako měřicí přístroje, Veletrh 17, Praha 2012Měření úsťové rychlosti vzduchovky či frekvence síťového napětí je běžně prováděno pomocí profesionálních kalibrovaných měřicích přístrojů. Je však vzrušující provést tato měření s „multimédii“, která máme běžně v pracovně
- Hubeňák J.: Několik experimentů se zvonkovým transformátorem, Veletrh 17, Praha 2012Zvonkový transformátor je levným zdrojem malého napětí. Jako oddělovací transformátor má vinutí primární a sekundární bezpečně odděleno a lze jej pod dohledem učitele použít ke skupinové práci žáků základních nebo středních škol.
- Jerje T.: Audacity aneb jak zviditelnit zvuk, Veletrh 17, Praha 2012Dnešní moderní doba směřuje k aktivizujícím metodám, které by žáky přiměly více nad jednotlivými fyzikálními jevy a zákony přemýšlet. Jednou z aktivizujících metod je experiment. Experiment někdy tak zatracovaný a někdy naopak stavěn jako základní pilíř tématu.
- Kabrhel P.: Pracovní listy pro laboratorní práce na ZŠ a domácí pokusy, Veletrh 17, Praha 2012Při laboratorní práci žáci kromě měření vypracovávají také protokol, který lze považovat za „žákovskou vědeckou zprávu“ o výsledcích své práce a jak k nim dospěli. V příspěvku jsou představeny pracovní listy pro klasické i méně tradiční laboratorní práce.
- Kazachkov A., Salinas A.: Atmospheric pressure in low-cost demonstrations and measurements, Veletrh 17, Praha 2012Představujeme zde dva jednoduché pokusy, kterými můžeme měřit atmosférický tlak s jedoduchými materiály.
- Kazachkova D., Kazachkov A., Kires M.: Balancing with Archimedes and Roberval on a classboard, Veletrh 17, Praha 2012V článku se pokusíme lépe pochopit těžiště, točivý moment a některé z dalších principů mechaniky díky Robelovým vahám.
- Kéhar O.: Astronomické pokusy trochu jinak, Veletrh 17, Praha 2012V příspěvku představím zajímavé možnosti využití katalogů astronomických objektů, které jsou dostupné na stránkách Astronomia (astronomia.zcu.cz).
- Kielbusová Z.: Několik hraničních experimentů, Veletrh 17, Praha 2012Příspěvek seznamuje s experimenty na pomezí fyziky, chemie a biologie, které jsou vhodné k rozvíjení mezipředmětových vazeb.
- Konečný P.: Experimenty s tepelnými stroji, Veletrh 17, Praha 2012Jednoduchý parní stroj pro demonstrační účely je v nabídce většiny firem zabývajících se výrobou didaktických pomůcek. Cena k datu 2012 odpovídá zhruba dvojnásobku ceny běžného notebooku. Jak se dá sestavit, si zde ukážeme.
- Kopecká V.: Tepelná výměna mezi plamenem a jeho okolím, Veletrh 17, Praha 2012Článek seznamuje čtenáře s Davyho bezpečnostním kahanem a pomocí dvou jednoduchých pokusů vysvětluje jeho funkci.
- Koudelková V., Cach R., Polák Z., Reichl J.: Pár věcí z tábora, tentokrát na téma Co věděli už staří Řekové…a víme to taky?, Veletrh 17, Praha 2012Příspěvek popisuje sedm z 18 projektů, které zpracovali účastníci Soustředění mladých fyziků a matematiků v Kořenově. Jedná se o tyto projekty: Heronovy vynálezy, Levitující motor, Pythagorejské ladění, Rádio pro trosečníka, Světelná komunikace, Vlna z kyvadel a Vodní integrátor.
- Kubínová Š., Navrátilová A.: Fyzika v příběhu, Veletrh 17, Praha 2012V příspěvku jsou zařazeny jednoduché fyzikální experimenty, které jsou sestaveny tak, aby přesně zapadaly do děje konkrétního, všem dobře známého příběhu, jejich příprava nebyla časově náročná a použité pomůcky nebyly příliš nákladné. Vše je předkládáno žákům ve formě soutěžní hry pro skupiny.
- Kusák R., Vomáčková J.: Příkon vybraných školních a domácích spotřebičů, Veletrh 17, Praha 2012V rámci projektu e-VIM (výuka interaktivní moderní), jsme na naší škole začali používat moderní sondy a měřicí zařízení. Jedním z měřicích přístrojů je také Wattmetr Watts Up Pro, umožňující nejen měřit aktuální příkon zařízení, ale také tento příkon zaznamenávat do počítače. V tomto příspěvku se podíváme na průběhy příkonu vybraných zařízení – rychlovarné konvice, pračky, počítače a několika dalších.
- Miléř T.: Modely atmosférických jevů, Veletrh 17, Praha 2012Příspěvek představuje 7 vybraných modelů, které zjednodušeně znázorňují konkrétní jevy v zemské atmosféře nebo vlastnosti atmosféry samé: 1. složení atmosféry, 2. vertikální rozložení hmoty atmosféry, 3. lom slunečních paprsků v atmosféře, 4. polarizace oblohy, 5. tornádo, 6. atmosférické fronty a 7. statistický vztah extrémů počasí a globální změny klimatu.
- Nečas T.: Pokusy na zdi a na okně, Veletrh 17, Praha 2012V příspěvku bude představena sada interaktivních exponátů, které jsem vyrobil a umístil na chodbě naší školy. Všechny jsou dostatečně jednoduché a levné na výrobu, určené k tomu, aby si s nimi mohli kolemjdoucí hrát.
- Onderová Ľ., Ondera J.: Niekoľko nápadov pre vyučovanie fyziky IV, Veletrh 17, Praha 2012V příspěvku jsou ukázany jednoduché nápady a experimenty z různých oblastí fyziky. Učitelům pomohou zpestřit vyučovací hodiny a žákům pomohou lépe pochopit látku.
- Pazdera V.: Pár zajímavých nápadů III Generátor funkcí jako zdroj k blikání LEDek, Veletrh 17, Praha 2012Příspěvek je věnován jednomu využití Generátoru funkcí k blikání LEDek.
- Piskač V.: Z fyzikálního šuplíku 002, Veletrh 17, Praha 2012Přípěvek seznamuje se dvěma soubory pomůcek pro demonstrační experimenty – „Vodič v magnetickém poli“ a „Lepenkové vozíky“.
- Polák Z.: Několik pokusů s LED, Veletrh 17, Praha 2012Vyzkoukáme základní vlastnosti jedné LED. Příspěvek ukazuje nápady, ve kterých jsou použity LED a kde se projevuje kvantový charakter světla. Odhad Planckovy konstanty. Závislost luminiscenčních účinků světla na látku na vlnové délce světla.
- Reichl J.: Drobnosti do hodin fyziky, Veletrh 17, Praha 2012V příspěvku jsou popsány jednoduché experimenty z různých oblastí fyziky, které mohou vhodným způsobem doplnit výklad. Dále je zde ukázka některých druhů testů, které lze použít pro testování žáků – jak ve fyzice, tak v matematice.
- Rotter M.: Pár pokusů s kapalným dusíkem, Veletrh 17, Praha 2012K sérii pokusů s kapalným dusíkem popsaných v minulých letech připojujeme dva další. Demonstrují fázové přeměny, vznik pevného dusíku a kondenzaci kapalného kyslíku pomocí kapalného dusíku.
- Sokoloff D.: Enhancing Learning in Lab and Lecture with RealTime Physics Labs (RTP) and Interactive Lecture Demonstrations (ILDs) Using Computer-Based Data Acquisition Tools, Personal Response Systems (Clickers) and Interactive Video Analysis , Veletrh 17, Praha 2012RealTime Fyzika je řada laboratorních modulů pro výuku, které pomáhají studentům rozvíjet důležité laboratorní dovednosti.
- Svobodová J.: Albedo ve školním experimentování, Veletrh 17, Praha 2012Text příspěvku předkládá několik studentských aktivit s luxmetrem, teploměrem a vlhkoměrem pro měření odrazivosti venkovních povrchů. Z experimentů lze usuzovat na význam odrazivosti povrchů v dané oblasti pro mikroklima.
- Šabatka Z.: Létáš, létám, létáme, Veletrh 17, Praha 2012Demonstrace existence vzduchu patří k běžným fyzikálním experimentům. Tento příspěvek představí vědeckou hračku, která využívá proudění vzduchu a ve světě je známá jako walkalong glider. Jedná se o křídlo, které může díky jednoduchému „triku“ létat sice pomalu, ale teoreticky neomezenou dobu.
- Tesař J., Bednář V.: Mikroskop včera a dnes a jeho využití ve fyzikálním praktiku, Veletrh 17, Praha 2012Úvodní část příspěvku je věnována historii, vývoji a základním principům mikroskopu. Následně jsou nastíněny konkrétní možnosti zařazení mikroskopu do fyzikálního praktika: kalibrace a určení zvětšení, měření různých preparátů a komparace ochranných proužků některých českých a evropských bankovek. Poslední část se zabývá možnostmi on-line mikroskopického měření pomocí okulárové kamery a příslušného software.
- Volná M.: Biofyzikální laboratorní úlohy ve výuce budoucích učitelů fyziky, Veletrh 17, Praha 2012Příspěvek se zabývá tématikou mezipředmětových vazeb, které umožňují studentům nahlížet na jevy prostřednictvím různých předmětů. V tomto případě jsou klíčovými předměty fyzika a biologie člověka.
- Žilavý P.: Experimenty s demonstračním zdrojem záření DZZ GAMA 300 kBq, Veletrh 17, Praha 2012Příspěvek představuje nový demonstrační zdroj gama záření DZZ GAMA 300 kBq určený pro provádění efektních a průkazných demonstračních experimentů ve výuce fyziky. Zamýšlí se také nad otázkou detekce záření gama pomocí detektoru s Geiger-Müllerovou trubicí ze soupravy Gamabeta a také nad otázkou vlivu pozadí na interpretaci výsledků ze školních měření.