- Baník I.: Domácí TV-stroboskop, Veletrh 5, Praha 2000
Demonstrace stroboskopického efektu pomocí televizoru a rotující pokličky či kmitající tužky. Odhad frekvence otáčení pokličky a rychlosti tužky. Námět na porovnání rychlosti kývající kuličky v nejnižší poloze určené stroboskopickým měřením a teoretickým výpočtem.
- Baník I.: Dva pokusy s cd-mriežkou, Veletrh 11, Olomouc 2006
V článku jsou stručně popsané dva jednoduché experimenty s CD plochou, jehož záznamové pole reprezentuje poměrně kvalitní odraznou optickou mřížku.
- Baník I.: Optické experimenty s data-projektorom, Veletrh 11, Olomouc 2006
V článku je ukázáno, že dataprojektor může mít ve vyučování fyziky i určité specifické uplatnění. Je to přístroj vhodný i na živé optické demonstrační experimenty či už v rámci výuky geometrické nebo vlnové optiky.
- Baník I.: Vlnová dĺžka svetla vo vode – jednoduché meranie pomocou CD-platne, Veletrh 5, Praha 2000
Stručný teoretický úvod o měření vlnové délky světla odrazem na mřížce. Návod na měření vlnové délky světla ve vodě odrazem od CD.
- Baník I., Baník R.: Tri triky z optiky, Veletrh 6, Olomouc 2001
Tři zajímavé pokusy z optiky. Určení relativního indexu lomu vody vzhledem ke vzduchu metodou jedné přímky. Výroba zrcátka z krabičky od Tic-tacu a dřevěné destičky. Vytvoření rozptylky z rotující sklenky s vodou.
- Baník I., Chovancová M.: Trochu optiky na domácej pôde, Veletrh 10, Praha 2005
Několik námětů na jednoduché experimenty z geometrické optiky realizovatelné s běžně dostupnými pomůckami
- Bdinková V.: Několik nápadů z fyzikálního semináře, Veletrh 15, Praha 2010
V příspěvku jsou prezentovány „drobnosti“, které používám na fyzikálním semináři (volitelný předmět) k opakování učiva, motivaci, aktivizaci a rozvoji tvořivého myšlení.
- Bdinková V.: Střípky z laboratoře malých debrujárů, Veletrh 2, Plzeň 1997
Návody, jak vyrobit dírkovou komoru, mechanickou housenku, model křídla, jak udělat velké bubliny, zviditelnit zvuk a jak snadno zkoumat magnetické pole různých magnetů.
- Bdinková V.: Zlomky z celotáborové hry 2.republikového tábora malých debrujárů - Budislav u Litomyšle, 29.7. – 10.8.2001, Veletrh 6, Olomouc 2001
Ukázky z celotáborové hry malých debrujárů. Stroboskop a návod na výrobu řady pohyblivých obrázků. Návod na výrobu létající vrtulky. Motivační text o Archimédovi a příklady vesměs praktických úkolů souvisejících s jeho objevy a vynálezy, které děti plnily.
- Bdinková V., Šimečková J., Bobek Z.: Hrajeme si s fyzikou, Veletrh 1, Praha 1996
Návody na několik jednoduchých pokusů a výrobu různých fyzikálních hraček a létajících těles (vrtulník, bumerang, létající talíř, helikoptéra, vznášedlo).
- Bednárová R.: Hrátky s geometrickou optikou, Veletrh 14, Brno 2009
V příspěvku jsou uvedeny čtyři pokusy na oživení klasické výuky geometrické optiky.
- Berej W., Budziński M.: Simple experiments with the rainbow, Veletrh 20, Praha 2015
Příspěvek se zabývá vznikem duhy a jejími vlastnostmi.
- Bochníček Z.: Amatérská videokamera jako detektor infračerveného záření, Veletrh 10, Praha 2005
Využití videokamery k zviditelnění infračerveného záření, několik jednoduchých optických experimentů a experiment demostrující rozdílnou absorpci viditelného a infračerveného záření v křemíku a GaAs.
- Bochníček Z.: Využití lineární halogenové žárovky pro demonstrační experimenty, Veletrh 20, Praha 2015
Tento příspěvek obsahuje detailní popis zesílení intenzity světelného spektra při použití lineární žárovky ve srovnání s klasickou žárovkou stejného výkonu a využití lineární žárovky v experimentech.
- Bochníček Z.: Zobrazení v IR oblasti s využitím termocitlivých fólií, Veletrh 17, Praha 2012
Infračervené záření lze detekovat v podstatě třemi způsoby - fotodioda, digitální fotoaparát nebo videokamera a termocitlivé fólie.
- Bochníček Z., Strumienský J.: Pokusy s ultrafialovým a infračerveným zářením, Veletrh 13, Plzeň 2008
Tento článek ukazuje pokusy s ultrafialovým a infračerveným zářením.Dozvíte se zde o luminiscenci, změně barvy světla odrazem, oddělení IR záření od viditelného světla a dalších věcech.
- Brockmeyerová J., Drozd Z.: Kouzelnické triky pro zábavu a odhalení, Veletrh 3, Praha 1998
Popis a vysvětlení 14 kouzelnických triků, které lze využít jak k demonstraci fyzikálních jevů, tak k oživení výuky.
- Brockmeyerová J., Drozd Z.: Moderní technika ve vaší ruce, Veletrh 6, Olomouc 2001
Několik návrhů na využití moderních technických přístrojů a zařízení běžných v domácnostech při výuce fyziky. Měření pevnosti suchého zipu. Zkoumání vlastností infračerveného záření vysílaného dálkovým ovladačem. Porovnání osvětlení kompaktní zářivkou a běžnými žárovkami pomocí fotometru. Měření mřížkové konstanty CD, použití CD jako spektrometru. Princip funkce fototropních skel, zkoumání jejich reakce na osvětlení různými zdroji.
- Brom P., Lustig F., Filipenská L., Dvořák J.: Nové vzdálené experimenty řízené přes internet, Veletrh 17, Praha 2012
V příspěvku představujeme nové reálné experimenty řízené přes Internet prostřednic-tvím JAVA objektů. Tyto experimenty jsou fyzicky umístěny ve vzdálené laboratoři UK MFF a jsou volně přístupné komukoliv a kdykoli.
- Burdová V., Tesař J., Vochozka V., Bednář V.: Žárovka v projektové výuce, Veletrh 22, Olomouc 2017
Příspěvek je zaměřen na projektovou výuku zaměřenou na světelné zdroje. Dozvíme se zde něco málo o historii žárovek, výsledcích měření účinnosti a spektrálních složení žárovek, ale i úspěšnosti daného projektu ve výuce.
- Černá E.: Rozklad světla vodním hranolem, Veletrh 1, Praha 1996
Jednoduchý pokus ukazuje rozklad bílého světla odrážejícího se na rovinném zrcátku, které je ponořené ve vodě.
- Česáková J., Křížová M.: Hrajeme si i hlavou 6 - zaměřeno na oči, Veletrh 18, Hradec Králové 2013
Hrajeme si i hlavou je každoroční akce, kde si děti i ostatní mohou vyzkoušet hezké pokusy z fyziky. Letošním téma bylo zaměřeno na oči. Můžete si sami vyzkoušet pokusy, jak vytvořit duhu nebo si pohrát se zrcadly.
- Degro J.: Experimentujeme s luxmetrom a osvetlením, Veletrh 12, Praha 2007
V príspevku sú prezentované námety na experimenty a projekty s luxmetrom a osvetlením, ktoré je možné realizovať so žiakmi strednej resp. základnej školy.
- Degro J.: Motivácia žiakov vo vyučovaní fyziky využitím environmentálnych experimentov, Veletrh 11, Olomouc 2006
V príspevku sú uvedené námety na environmentálne experimenty s luxmetrom, hlukometom, meračom spotreby energie, nízkofrekvenčným a vysokofrekvenčným analyzátorom
- Degro J.: Zdroje svetla, Veletrh 15, Praha 2010
V příspěvku je prezentovaný středoškolský projekt Zdroje světla a jeho výsledky. V rámci projektu sme studovali (teoreticky a experimentálně) vlastnosti klasických a výbojových zdrojů světla. Porovnali jsme elektrické a optické vlastnosti vybraných zdrojů světla.
- Desenský P.: Pár nápadů z iQLANDIE, Veletrh 20, Praha 2015
Příspěvek pojednává o vybraných pokusech z optiky, které byly připraveny v rámci nových aktivit pro školní skupiny v science centru iQLANDIA v Liberci. SC iQLANDIA, a její programová nabídka pro školy, budou na začátku příspěvku struč- ně představeny.
- Dvořák L.: Další nápady z Malé Hraštice: co s čočkami, Veletrh 15, Praha 2010
V příspěvku jsou prezentovány možnosti využití čoček z Meopty Přerov. Jde o optické sklo vyřazené při výrobě přesných optických zařízení, které ale může velmi dobře posloužit při výuce fyziky.
- Dvořák L.: Pár věcí z tábora II – tentokrát o světle, Veletrh 4, Příbram 1999
Náměty na výrobu několika optických zařízení, která vytvořili účastníci letního tábora pro středoškoláky.
- Dvořák L.: Pár věcí z tábora 5 – tentokrát o energii, Veletrh 7, Praha 2002
Náměty z letního tábora pro středoškoláky: měření solární konstanty, konstrukce sluneční pece, konstrukce katapultu, využití elektromotorku jako dynama.
- Fišer Z.: Paprsková optika na magnetické tabuli a v programu Algodoo, Veletrh 25, Praha 2020
V tomto příspěvku se podíváme na to, jak jednoduše demonstrovat některé základní experimenty z paprskové optiky přímo na magnetické tabuli, což může být někdy velmi výhodné. Navíc doplníme předvedené experimenty simulacemi v programu Algodoo, který bude stručně představen.
- Goldová K., Holík M.: Dva jednoduché pokusy, Veletrh 5, Praha 2000
Hraní si se strunou - na čem závisí výška tónu a co lze pomocí struny změřit, známe-li její rovnici. Návod, jak jednoduše a levně vyrobit optické vlákno.
- Gottwald S.: Světelné hrátky, Veletrh 10, Praha 2005
Několik způsobů, kterými je možno získat polarizované světlo, včetně jejich objasnění na konkrétních příkladech a experimentech, jež si mohou studenti sami provést. Dále výroba „modré oblohy“ v akváriu a duhy z „věštecké“ koule.
- Hanč J., Degro J., Onderová Ľ.: Videoanalýza v spektroskopii, Veletrh 13, Plzeň 2008
Příspěvek představuje netradiční využití videoanalýzy, konkrétně s použitím volně šířitelného programu Tracker v oblasti spektroskopie, které aplikaci najdeme v astronomii a astrofyzice, kvantovej fyzice, chemii, či environmentální fyzice.
- Havlíček K., Ryston M.: Novinky v optické demonstrační sadě, Veletrh 22, Olomouc 2017
Čtenáři tohoto příspěvku budou seznámeni s novinkami týkajícími se demonstrační optické sadě na magnetickou tabuli. Výroba této sady je z velké části založena na technologii 3D-tisku.
- Havránek V.: Několik pomůcek, které si (snad) může vyrobit každý sám, Veletrh 12, Praha 2007
V tomto článku je vysvětlena výroba jednoduchých pomůcek, které si můžete vyrobit samy.
- Hejnová E.: Bublinové úlohy z optiky s náměty na jednoduché pokusy, Veletrh 21, Brno 2016
V příspěvku je prezentován soubor 27 úloh zadaných formou diskuze na téma optika. Úlohy zahrnují typické mylné představy, které žáci v této oblasti mívají. V příspěvku jsou vybrané tři úlohy doplněny o náměty na pokusy, které jsou realizovatelné s jednoduchými pomůckami a jsou dobře použitelné v běžné školní výuce.
- Hložek F.: Astronomické kroužky a dalekohledy jako mimoškolní aktivity, Veletrh 27, Olomouc 2022
Představíme výsledky dotazníku mezi učiteli fyziky ohledně výuky dalekohledů. Dále průběžné výsledky probíhajícího výzkumu astronomických kroužků v České republice. Hlavní náplní příspěvku pak budou vybrané aktivity a experimenty převzaté z návštěv astronomických kroužků.
- Hložek F.: Modely zrcadlových dalekohledů, Veletrh 25, Praha 2020
Představíme dva jednoduché 2D modely zrcadlových dalekohledů, které lze využít k demonstračním pokusům na magnetické tabuli. Tyto modely lze snadno vyrobit s pomocí 3D tisku a několika dalších pomůcek.
- Horváth P.: Meranie indexu lomu svetla vo vode pomocou CD, Veletrh 18, Hradec Králové 2013
V příspěvku je popsán jednoduchý způsob měření rychlosti světla ve vodě s využitím vlnových vlastností svtěla.
- Horváthová M.: Jednoduché pokusy s optickými vlákny, Veletrh 18, Hradec Králové 2013
V příspěvku je navrhnutý model laparoskopického přístroje a popsané další 4 experimenty s cenově nenáročnými pomůckami na demonstraci principu šíření světla v optických vláknech a jejich využití v praxi.
- Hosnedl J.: Zajímavé pokusy z atmosférické optiky, Veletrh 4, Příbram 1999
Návody k řadě pokusů demonstrujících různé optické jevy v atmosféře, např. zrcadlení, mihotání, změna tvaru Slunce (Měsíce) u obzoru, zvednutí obzoru způsobené refrakcí a duhu.
- Hrdý J.: Školní stroboskop se svítivými diodami, Veletrh 5, Praha 2000
Popis konstrukce prototypu jednoduchého školního stroboskopu využívajícího vysoce svítivé diody LED.
- Hrdý J., Rohlena I.: Fyzikální demonstrace s využitím LED pásků, Veletrh 23, České Budějovice 2018
Použití barevných LED pásků pro základní fyzikální demonstrace z oblasti skládání barev (podle modelu RGB). Popisované pokusy mají jednak posílit výuku učiva o vnímání a skládání barev, ale také podnítit zájem studentů o studium fyzikálních a technických oborů.
- Hubeňák J.: Deset válců a podnětů k přemýšlení, Veletrh 3, Praha 1998
Popis deseti válcových černých skříněk a jejich chování. Náměty, jak je využít ve výuce.
- Hubeňák J.: Fotometrie moderně – s fototranzistorem a digitálním multimetrem, Veletrh 8, České Budějovice 2003
Návod na výrobu jednoduché sondy osvětlení pomocí fototranzistoru. Postup měření úhlové závislosti svítivosti žárovky a světelné diody (výsledky jsou zakresleny do polárních grafů) a výpočet kvantové účinnosti světelné diody. Výroba polarizačního filtru s displeje mobilního telefonu a měření polarizace světla žárovky a svítivé diody.
- Hubeňák J.: Hezká fyzika z počítače, Veletrh 10, Praha 2005
Návod jak z částí vyřazených počítačových komponent vyrobit větrník, spektroskop a anemometr
- Hubeňák J.: Hezká optika s LCD a LED, Veletrh 14, Brno 2009
Na střední škole je jednou z posledních kapitol optika. Samozřejmě se nestíhá vyložit všechnu látku a tady se můžete dozvědět o zajímavých experimentech s LCD a LED.
- Hubeňák J.: Superjasné LED, Veletrh 11, Olomouc 2006
V tomto článku se dozvíte více o LED a možnostech pokusů a bádání s nimi.
- Chiaverina C.: Exploring Sound and Light, Veletrh 15, Praha 2010
Příspěvek popisuje 5 jednoduchých experimentů využívajících setrvačnost vidění. Dále je zde popsána jednoduchá gramofonová přenoska z jehly a papíru, vytvoření zvuku pomocí vroubkovaného platového drátku, přenos zvuku pomocí světla a další pokusy se zvukem.
- Jandus J.: LEGO LIGO, Veletrh 25, Praha 2020
Ten, kdo zná pojem interferometr, si obvykle vybaví složitý a velmi precizní přístroj vytvářející prazvláštní světelné obrazce. Příspěvek se snaží ukázat nejen to, jak samotný interferometr funguje, ale i jak si ho vyrobit doma, či ve škole.
- Jílek M.: Několik nápadů nejen z kroužků fyziky, Veletrh 9, Brno 2004
Pokusy realizované na kroužcích fyziky s využitím digitálního fotoaparátu (velikost kapky, zkoumání vrhů, prostorové fotografie) a jednoduchých pomůcek (zrcátkový dálkoměr, louskáček na ořechy).
- Kaštilová D.: Fyzika v krabičce, Veletrh 6, Olomouc 2001
Námět na výrobu čtyř černých skříněk s optickými prvky.
- Konečný M.: Co je to luminiscence?, Veletrh 13, Plzeň 2008
Co je to luminiscence? Vysvětlené druhy luminiscence a experimenty pro ukázku jednotlivých druhů.
- Koudelková V.: RGB LED aneb skládání barev jednoduše, Veletrh 24, Hradec Králové 2019
Cílem příspěvku je představit součástku RGB LED, pomocí které lze jednoduše ukazovat experimenty týkající se jak skládání barev, tak i vlastností LED jako takových.
- Krynický M.: Zrcadlovka s výměnným objektivem jako demonstrace dírkové komory, Veletrh 19, Cheb 2014
Na úvod studia optiky, je vhodné vyjasnit vznik obrazu. Pomocí zrcadlovky se sundaným objektivem si můžeme snadno ukázat, že obrazový čip k vytvoření obrazu nestačí. Situaci však může zachránit malá dírka v alobalu.
- Křivánek T.: Měření závislosti indexu lomu kapalin na vlnové délce, Veletrh 18, Hradec Králové 2013
V příspěvku je popsán jednoduchý experiment pro demonstraci a měření závislosti indexu lomu na vlnové délce za pomoci běžných školních pomůcek.
- Kříž P., Špulák F.: Optické jevy netradičně – využití žákovské soupravy pro pokusy z optiky, Veletrh 5, Praha 2000
Návod na 5 experimentů s upravenou žákovskou soupravou pro pokusy z optiky. Různými metodami je měřena ohnisková vzdálenost dutého zrcadla a spojky, index lomu kapaliny, poloměr křivosti a index lomu spojky.
- Kříž P., Špulák F.: Souprava pro pokusy z optiky, Veletrh 5, Praha 2000
Popis soupravy pro pokusy z optiky a experimentů, které je možné s ní provádět, s podrobným postupem a otázkami a úkoly pro žáky.
- Kusák R.: Večerní laboratorní práce na téma světlo, Veletrh 18, Hradec Králové 2013
Zajímavým nápadem, jak přilákat studenty do školy mimo vyučování jsou večerní laboratorní práce. Tématem, které se do večerních hodin náramně hodí, je právě téma světlo.
- Ličmanová L., Koníček L.: Badatelské úlohy s ICT v učivu optiky, Veletrh 18, Hradec Králové 2013
V dnešní době se každý snaží šetřit energií a vybírá si úsporné zdroje do domácností. Zároveň všichni chtějí dbát o své zdraví. Proměřením navržených úloh z fotometrie zjistíme, které zdroje světla jsou pro lidské oko zdravé a zároveň které nám šetří energii. Úlohy mají badatelský charakter a jsou pro žáky atraktivní, neboť využívají při měření ICT.
- Ličmanová L., Koníček L.: Spektrální charakteristiky světelných zdrojů a světla prošlého a odraženého, Veletrh 19, Cheb 2014
Příspěvek se zabývá popisem nových moderních úloh v kurzu Fyzikální praktikum z optiky na Ostravské univerzitě. Přínos spočívá v zatraktivnění úloh pomocí modernějšího pojetí s využitím informačních a komunikačních technologií a moderních pomůcek.
- Lysenko V.: „Světelný“ motor, Veletrh 4, Příbram 1999
Návod na výrobu Heronovy baňky v úpravě, kde ohřev náplně je řešen absorpcí záření žárovky.
- Macek M.: Camera obscura, Veletrh 5, Praha 2000
Návod na výrobu dírkové komory, zhotovení negativu a pozitivu.
- Machalická J.: Experimenty z Interaktivní fyzikální laboratoře: Optika, Veletrh 22, Olomouc 2017
Tento článek popisuje experimentální sadu Optika, kterou mohou studenti od školního roku 2016/2017 navštívit v Interaktivní fyzikální laboratoři na MFF UK. Zároveň je zde stručně shrnuto fungování této laboratoře.
- Miléř T.: Modely atmosférických jevů, Veletrh 17, Praha 2012
Příspěvek představuje 7 vybraných modelů, které zjednodušeně znázorňují konkrétní jevy v zemské atmosféře nebo vlastnosti atmosféry samé: 1. složení atmosféry, 2. vertikální rozložení hmoty atmosféry, 3. lom slunečních paprsků v atmosféře, 4. polarizace oblohy, 5. tornádo, 6. atmosférické fronty a 7. statistický vztah extrémů počasí a globální změny klimatu.
- Müllerová E.: Žákovské práce z fyziky – využití solární energie, Veletrh 10, Praha 2005
Studentská ročníková práce o solární energii a fotovoltaice, stavba vozítka na „sluneční“ pohon
- Nahodil J.: Fyzikální pokus a běžný život(Hloubka ostrosti zobrazení, plavec pod jezem), Veletrh 4, Příbram 1999
Dva problémy z běžného života doplněné otázkami pro žáky a ilustrované jednoduchými pokusy.
- Navrátil Z.: Demonstrace skládání barev, Veletrh 11, Olomouc 2006
K demonstraci skládání barev ve výuce fyziky na střední škole lze použít různé pomůcky, od nejjednodušších až po nejdokonalejší. V následujícím textu se zmíníme, jak se dají sládat barvy a dočtete se o experimentech vhodné do hodin optiky.
- Nečas T.: Spektroskopie na střední škole, Veletrh 20, Praha 2015
V příspěvku budou představeny experimenty do třídy i pro domácí pokusy k tématu spektroskopie. Konkrétně: pozorování spekter, určování prvků podle jejich spektra, RGB mixer.
- Onderová Ľ.: Jednoduché pokusy z optiky, Veletrh 11, Olomouc 2006
V příspěvku se pokoušíme prezentovat různé způsoby uplatnění jednoduchých experimentů ve vyučování na konkrétních příkladech z optiky.
- Pavlin J.: Liquid Crystals in the Classroom, Veletrh 19, Cheb 2014
V příspěvku jsou uvedeny experimenty s tekutými krystaly, které jsou vhodné pro zkoumání mnoha různých fyzikálních jevů. Experimenty ilustrují klíčové vlastnosti kapalných krystalů.
- Pazdera V.: Pár zajímavých nápadů VII, Veletrh 21, Brno 2016
Příspěvek předkládá dva náměty na výrobu jednoduchých pomůcek. Dále jsou v příspěvku uvedeny i jednoduché nápady na pokusy s těmito pomůckami.
- Piskač V.: Barevné čelovky a spousta mikrofonů, Veletrh 15, Praha 2010
Příspěvek se zabývá dvěma okruhy experimentů – nejprve seznamuje s novými výkonovými svítivými diodami a možnosti jejich využití při výuce „obyčejné“ i „barevné“ optiky. Poté rozebírá možnosti měření krátkých časových intervalů pomocí zvukového záznamu.
- Piskač V.: Led – přítel fyzika, Veletrh 10, Praha 2005
Popis několika anomálií vody a ledu a zajímavé experimenty, které je demonstrují - změna objemu při tání a tuhnutí, relegace ledu, postup zamrzaní nádoby s vodou a polarizační vlastnosti ledu
- Podlahová V.: Laserové ukazovátko, Veletrh 2, Plzeň 1997
Náměty, jak využít v optice laserové ukazovátko k demonstraci jevů jako je průchod světla různými prostředími, odraz, úplný odraz, lom, interference a jak ho využít k měření vlnové délky světla.
- Polák Z.: Náměty na experimenty s infračerveným zářením, Veletrh 15, Praha 2010
Příspěvek je určen pro učitele, kteří hledají náměty pro samostatnou výzkumnou činnost žáků. V příspěvku ukazuji, že i s velmi jednoduchými a snadno dostupnými pomůckami lze zkoumat takové vlastnosti věcí, které nemůžeme přímo vnímat svými smysly.
- Prokop M., Daněk J.: Ochrana před UV zářením, Veletrh 22, Olomouc 2017
Chrání nás drahé brýle s UV filtrem lépe než brýle levné? A jak jsou na tom opalovací krémy? V příspěvku jsou prezentovány výsledky dvouletého experimentování.
- Prokšová J.: Některé pokusy z vlnové optiky, Veletrh 13, Plzeň 2008
Příspěvek popisuje tři jednoduché experimenty z vlnové optiky: difrakci na zácloně, Quételetovy kruhy a Pohlův pokus.
- Reichl J.: Optické klamy a další náměty na experimenty, Veletrh 21, Brno 2016
V příspěvku je popsáno několik jednoduchých experimentů na téma optické klamy, třecí síla a momentová věta. Popisy jsou doplněny podrobným návodem, vysvětlením i didaktickými poznámkami.
- Reichl J.: Panská fyzika 4, Veletrh 8, České Budějovice 2003
19 jednoduchých pokusů s krabičkami od filmů a jeden bonusový o těžišti
- Reichl J.: Panská fyzika III, Veletrh 7, Praha 2002
Několik námětů pro oživení a zpestření výuky fyziky na střední škole (trajektorie pohybu, vrhy těles, vzájemné působení vodičů s proudem, měření indexu lomu). Dále jsou uvedeny informace o nepovinném semináři z fyziky na Střední průmyslové škole sdělovací techniky Panská v Praze a o možnosti didaktické ho využití fólii pro zpětný projektor.
- Slabá L., Slabý M.: Průhledná krabička, Veletrh 4, Příbram 1999
Návod na výrobu „černé skříňky“ z krabic od mléka a zrcátek, ve které světlo prochází i neprůhlednými předměty.
- Svobodová J.: Albedo ve školním experimentování, Veletrh 17, Praha 2012
Text příspěvku předkládá několik studentských aktivit s luxmetrem, teploměrem a vlhkoměrem pro měření odrazivosti venkovních povrchů. Z experimentů lze usuzovat na význam odrazivosti povrchů v dané oblasti pro mikroklima.
- Svobodová J.: Průpravné pokusy pro IR a problematiku CO, Veletrh 12, Praha 2007
V článku jsou uvedeny průpravné pokusy s jednoduchými pomůckami pro pochopení pojmů provázané problematiky klimatických změn. Pokusy se týkají infračerveného záření a dále vzniku a vlastností oxidu uhličitého.
- Šutová M.: Optické hračky, Veletrh 21, Brno 2016
Příspěvek přináší ukázky z tvorby tří optických hraček. Jejich podrobný návod, základní vysvětlení funkce a ukázku realizace při výuce fyziky. Dále jsou doplněny postřehy a doporučení vyvozená z praktické aplikace těchto hraček během výuky na základní škole.
- Ticháčková L., Hönigová L.: Konstrukce zdroje záření a jeho využití ve výuce optiky, Veletrh 20, Praha 2015
Tento článek se věnuje zdroji záření viditelné oblasti a UV. Jak tento levný zdroj záření snadno vyrobit? Naleznete postup výroby RGB+UV zdroje záření pro učitele SŠ a ZŠ. Tento zdroj bude sestrojen pro demonstrační a žákovské pokusy v optice.
- Tokar J.: Zařízení pro pokusy s infračerveným světlem, Veletrh 4, Příbram 1999
Návod na sestavení jednoduchého vysílače a přijímáče infračerveného světla. Šest pokusů s využitím tohoto zařízení.
- Trzebuniak A.: Experimentální soupravy s mnoha otázkami, Veletrh 7, Praha 2002
Dvě soupravy pro experimentální práci studentů doplněné problémovými otázkami s překvapivými odpověďmi. První se zabývá vlastnostmi polarizovaného světla a druhá silovým působením mezi tělesy.
- Trzebuniak A.: Experimentální soupravy s mnoha otázkami II, Veletrh 10, Praha 2005
Čtyři experimenty z geometrické optiky, u nichž mají studenti předem odhadnou leckdy nečekaný výsledek.
- Valenta J.: Pokusy s tzv. fosforescencí: Setrvalá luminiscence jako termoluminiscence při ambientní teplotě, Veletrh 20, Praha 2015
V tomto příspěvku je ukázáno, jak lze demonstrovat podstatu termoluminiscence za pokojové (ambientní) teploty. a jak jej využít k zajímavým pokusům.
- Vogalová N.: Experimenty se světelnými čidly Vernier, Veletrh 15, Praha 2010
Příspěvek obsahuje náměty na experimenty se světelnými čidly Vernier.
- Žák V.: Od bezkontaktního měření vzdálenosti k měření indexu lomu, Veletrh 26, Brno 2021
V tomto článku je představeno měření indexu lomu několika kapalin a jedné pevné látky pomocí bezkontaktního měřiče vzdálenosti, který se k měření vzdáleností běžně používá v praxi. Je zde odvozeno, že index lomu se rovná podílu délky, kterou měřič vyhodnotí při měření v daném prostředí, a skutečné délky (ve vzduchu). Měření indexu lomu touto metodou jsou poměrně přesná.
- Žák V., Konečný M.: Věda a hra – to je Kroužek fyziky na MFF UK, Veletrh 15, Praha 2010
V článku, který je určen zejména učitelům fyziky na základních a středních školách, uvádíme náměty do jejich výuky, příp. do fyzikálních seminářů a kroužků.
- Žilavý P., Koudelková V.: Pár věcí (nejen) z tábora 9, Veletrh 11, Olomouc 2006
Soustředění klade důraz hlavně na aktivní získávání praktických zkušeností a dovedností ve „fyzikálním bádání“. Tentokrát se zmíníme o projektu plazmová koule a ruční spektrometr.