Veletrh 20, Praha 2015
Motto: „Ani po 20 letech nápady neubývají“
Webové stránky: http://vnuf.cz/2015/
Celý sborník konference ve formátu pdf
- Balogová B., Bilišňanská M., Krišková K., Mišianiková L.: Bádateľské prírodovedné laboratórium SteelPARK, Veletrh 20, Praha 2015Příspěvek je zaměřen na představení Přírodovědné laboratoře a čtyř vybraných aktivit, které se počas školního roku 2014/2015 realizovaly.
- Berej W., Budziński M.: Simple experiments with the rainbow, Veletrh 20, Praha 2015Příspěvek se zabývá vznikem duhy a jejími vlastnostmi.
- Boček V.: Experimenty s plácačkou na mouchy, Veletrh 20, Praha 2015Příspěvek ukazuje, že elektickou plácačku na mouchy lze využít ve výuce fyziky jako zdroj vysokého napětí pro nejrůznější elektrostatické experimenty. Do tohoto příspěvku byly vybrány čtyři z nich.
- Böhm P., Jermář J.: Experimenty z Přírodovědných Inspiromatů, Veletrh 20, Praha 2015V článku jsou popsány tři náměty na experimentování se žáky: I. Dlouhodobé měření venkovní intenzity osvětlení (podařilo se nám tak zachytit například zatmění Slunce). II. Modelování kmitavého pohybu metodou „od oka“. III. Ochrana před UV zářením.
- Böhm P., Jermář J.: Vernier Go Wireless aneb Zkuste to bez drátů, Veletrh 20, Praha 2015V článku jsme se zaměřili na experimenty, při kterých je potřeba uzavřít měřicí senzor do nádoby. Konkrétně jsme měřili teplotu varu vody za sníženého tlaku, tlak ve vakuovací nádobě na uchovávání potravin a zkoumali jsme, jak dobrým tepelným izolantem je termoska.
- Bochníček Z.: Využití lineární halogenové žárovky pro demonstrační experimenty, Veletrh 20, Praha 2015Tento příspěvek obsahuje detailní popis zesílení intenzity světelného spektra při použití lineární žárovky ve srovnání s klasickou žárovkou stejného výkonu a využití lineární žárovky v experimentech.
- Desenský P.: Pár nápadů z iQLANDIE, Veletrh 20, Praha 2015Příspěvek pojednává o vybraných pokusech z optiky, které byly připraveny v rámci nových aktivit pro školní skupiny v science centru iQLANDIA v Liberci. SC iQLANDIA, a její programová nabídka pro školy, budou na začátku příspěvku struč- ně představeny.
- Dvořák L.: Další nápady z Malé Hraštice 5: Jak silné jsou magnety?, Veletrh 20, Praha 2015Příspěvek nabízí několik jednoduchých možností, jak přibližně změřit hodnotu magnetické indukce v blízkosti magnetů, i když jde již o hodnoty mimo rozsah běžných měřičů magnetické indukce. Věnuje se také síle, kterou se magnety přitahují.
- Dvořáková I.: Kostkovaná hustota, Veletrh 20, Praha 2015Příspěvek je věnován návrhu metodiky badatelsky orientované výuky na téma Hustota. Při této výuce jsou využívány pomůcky z běžného života, žáci mají možnost se aktivně na výuce podílet.
- Hajdusianek A., Hajdusianek I.: Mobile laboratories of the "Academy of Young Explorers", Veletrh 20, Praha 2015V rámci projektu byly vyvinuty nové experimenty, které mohou být přezentovány na školách. Jsou zde popsané nápady a řešení, které jsme sami vyzkoušeli. Cílem těchto experimentů je rozšířit znalosti žáků a přesvědčit je, že fyzika je užitečný vědní obor.
- Holubová R.: Hrátky s nenewtonovskými kapalinami, Veletrh 20, Praha 2015V příspěvku jsou představeny dva experimenty, které by mohly jednoduchým způsobem přiblížit problematiku ne-newtonovských kapalin a které jsou také můstkem k fraktální geometrii ve fyzice.
- Houfková j.: Fyzika v mateřských školkách a na prvním stupni ZŠ, Veletrh 20, Praha 2015Větší i menší pokusy pro větší i menší děti – deset vybraných pokusů, které se během posledních osmi let osvědčily při práci s předškolními a mladšími školními dětmi, a které mají návaznost ve výuce fyziky.
- Jílek M.: Fyzika nejen s digitálními technologiemi, Veletrh 20, Praha 2015Příspěvek popisuje jednoduché náměty, jak lze obohatit výuku fyziky prostřednictvím moderních digitálních technologií typu „chytrých“ mobilních zařízení, měřicích systémů, robotických systémů, nebo 3D tisku. Důraz je přitom kladen na propojení těchto technologií s klasickými, většinou jednoduchými, experimenty.
- Kácovský P., Reichl J., Polák Z.: Několik projektů z tábora, tentokrát na téma: "V jednoduchosti je krása aneb i s málem lze dělat divy", Veletrh 20, Praha 2015Příspěvek představuje sedm z celkem 23 projektů zpracovaných účastníky tradičního Soustředění mladých fyziků a matematiků, které je organizováno Matematickofyzikální fakultou UK a se uskutečnilo v Zadově na Šumavě.
- Kéhar O.: Astronomie: Jak si představit nepředstavitelné, Veletrh 20, Praha 2015V příspěvku se zaměřím na praktické ukázky, kde pomocí srovnávací metody ilustruji základní představu o velikostech vesmírných těles různých typů, prostorových vzdáleností mezi nimi, případně složitě představitelných fyzikálních veličin (např. tlak nebo množství vody v atmosféře).
- Kolářová L., Tuček J.: Čištění vody využitím nanotechnologií a začlenění tohoto tématu do výuky fyziky, Veletrh 20, Praha 2015Čistá voda není na mnohých místech světa samozřejmostí. K čištění kontaminovaných vod se využívají magnetické nanočástice železa a proto můžeme snadno zařadit tyto moderní technologie do výuky fyziky do učiva o magnetických vlastnostech látek a jejich aplikací.
- Kusák R.: Pár námětů z ESERO ČR, Veletrh 20, Praha 2015Od června tohoto roku začala v naší zemi působit European Space Education Resource Office ČR, která je oficiální vzdělávací kanceláří Evropské vesmírné agentury (ESA) pro Česko. Hlavním cílem ESERO je zvyšovat zájem o přírodovědné a technické obory prostřednictvím tematiky vesmíru. V rámci příspěvku se podíváme na zajímavé aktivity, které se připravují pro tento školní rok pro žáky základních a středních škol a hlavně pro učitele.
- Miléř T., Pawera L.: Testování slunečních vařičů, Veletrh 20, Praha 2015Představujeme laboratorní úlohu založenou na standardním testu ASAE S580. Úloha spočívá ve stanovení výkonu slunečního vařiče na základě měření teploty vody v hrnci, teploty vzduchu a intenzity slunečního záření.
- Nečas T.: Spektroskopie na střední škole, Veletrh 20, Praha 2015V příspěvku budou představeny experimenty do třídy i pro domácí pokusy k tématu spektroskopie. Konkrétně: pozorování spekter, určování prvků podle jejich spektra, RGB mixer.
- Pawera L., Sládek P.: Plazmatická úprava povrchu materiálů ve školní laboratoři, Veletrh 20, Praha 2015Příspěvek představuje možnosti využití chladného plazmatu ve školské praxi.
- Pazdera V.: Pár zajímavých nápadů VI, Veletrh 20, Praha 2015Příspěvek předkládá náměty na koupi a výrobu jednoduchých pomůcek. Dále jsou v příspěvku uvedeny i jednoduché náměty na pokusy s těmito pomůckami.
- Pejčochová V., Raczkowska-Tomczak K., Opaska A.: Pokusy přes hranici, Veletrh 20, Praha 2015Příspěvek přibližuje projekt Pokusy přes hranici a popisuje pokusy s jednoduchými pomůckami.
- Piskač V.: Z Fyzikálního šuplíku 005, Veletrh 20, Praha 2015Příspěvek je zaměřen na dva nové soubory demonstračních pomůcek - pomalé elektrické vozíky pro výuku kinematiky a zdroje pro demonstraci usměrnění střídavého napětí.
- Polák Z.: Několik postřehů ze SonS festivalu 2015 v Londýně, Veletrh 20, Praha 2015Příspěvek obsahuje pozvání k účasti na příštím ročníku Science on Stage a tři nápady od tří různých delegací SonS v Londýně 2015: skládací modely těles z brček a vlasce, kroužek rotující nad magnetem a malý generátor vysokého napětí z pěti součástek.
- Reichl J.: NOVEC 1230, Veletrh 20, Praha 2015V příspěvku budou popsány základní vlastnosti hasicí kapaliny NOVEC 1230 a několik experimentů, kterými lze demonstrovat její vybrané vlastnosti.
- Šabatka Z.: Experimenty z Interaktivní fyzikální laboratoře: magnetické pole, Veletrh 20, Praha 2015Tento článek popisuje především námět na přípravu vlastní aparatury pro měření magnetického pole sestávající z jednoduchého teslametru a stativu pro dlouhou cívku, a několik námětů na experimenty s popsanými pomůckami, které lze využít především na střední škole.
- Ticháčková L., Hönigová L.: Konstrukce zdroje záření a jeho využití ve výuce optiky, Veletrh 20, Praha 2015Tento článek se věnuje zdroji záření viditelné oblasti a UV. Jak tento levný zdroj záření snadno vyrobit? Naleznete postup výroby RGB+UV zdroje záření pro učitele SŠ a ZŠ. Tento zdroj bude sestrojen pro demonstrační a žákovské pokusy v optice.
- Valenta J.: Pokusy s tzv. fosforescencí: Setrvalá luminiscence jako termoluminiscence při ambientní teplotě, Veletrh 20, Praha 2015V tomto příspěvku je ukázáno, jak lze demonstrovat podstatu termoluminiscence za pokojové (ambientní) teploty. a jak jej využít k zajímavým pokusům.
- Váňová K.: Archimédes a jeho odkaz pro současnou výuku, Veletrh 20, Praha 2015V příspěvku jsou uvedeny Archimédovy vynálezy a objevy. Nejen Archimédův zákon, ale také stomachion, postup pro nalezení těžiště, pískový počet a další. Dále jsou zde popsány možnosti propojení fyziky s dalšími předměty, např. s hudební výchovou, českým jazykem a dalšími.
- Vícha V., Kaplan M.: Radiační pozadí na Zemi, v letadle a na oběžné dráze, Veletrh 20, Praha 2015V příspěvku jsou prezentovány výsledky měření radiačního pozadí detektorem MX10 na povrchu Země a v dopravním letadle a měření pixelovým detektorem stejného typu na družici.
- Vollmer M.: Fun with physics – hands on experiments in physics teaching, Veletrh 20, Praha 2015V příspěvku je popsáno 13 známých nebo méně známých jednoduchých experimentů s jednoduchými pomůckami.