Veletrh 24, Hradec Králové 2019
Celý sborník konference ve formátu pdf
- Boček V.: Fyzika, nebo podvod?, Veletrh 24, Hradec Králové 2019V příspěvku se zaměříme na experimenty, které mají za cíl „obalamutit“ čtenáře tím, že prezentují nevšední, nebo dosud neobjevený fyzikální princip, ale ve skutečnosti jde o podvod spočívající ve skryté konstrukci přístroje nebo zavádějící interpretaci pozorovaných jevů.
- Bochníček Z.: Vzhůru do oblak, Veletrh 24, Hradec Králové 2019Příspěvek se věnuje vzniku aerodynamického vztlaku a jeho vysvětlení pomocí Newtonových pohybových zákonů. Tímto výkladem se zamezí nesrovnalostem a úskalím spojených s použitím Bernoulliovy rovnice. V další části je popsán let ptáků a hmyzu. Při popisu letu hmyzu jsou komentovány příčiny odlišností mezi malými a velkými letci.
- Břízová L.: Kapilární deprese ve výuce fyziky, Veletrh 24, Hradec Králové 2019Příspěvek se zabývá kapilární elevací a kapilární depresí. Zatímco na kapilární elevaci je známo množství rozličných experimentů, na kapilární depresi je velmi obtížné v literatuře nějaký experiment najít. V příspěvku bude představen jednoduchý způsob provedení experimentu s využitím impregnace na textil.
- Dvořák L.: Další nápady z Malé Hraštice: odpuzování magnetů, Veletrh 24, Hradec Králové 2019Příspěvek prezentuje několik pokusů s jednoduchými pomůckami pro měření síly mezi malými magnety, které byly navrhnuty na jarním soustředění v Malé Hraštici.
- Jakubičková J., Klinovská L.: Reproduktor z dostupných pomôcok, Veletrh 24, Hradec Králové 2019V příspěvku je podrobně popsán postup výroby reproduktoru. V druhé části jsou navrženy možnosti zařazení aktivity s reproduktorem do výuky.
- Kácovský P.: Jak se ve fyzice vyřádit s tuhou aneb co se můžeme naučit na kousku grafitu, Veletrh 24, Hradec Králové 2019V první části příspěvku jsou ukázány různé podoby uhlíku. V druhé části se zaměříme právě na jednu z nich – grafit. Popsány jsou jeho vlastnosti i možnosti experimentů v hodinách fyziky.
- Kéhar O.: Mnemotechnické pomůcky v astronomii, Veletrh 24, Hradec Králové 2019Díky mnemotechnickým pomůckám jsme schopni si vrýt do paměti jinak těžko zapamatovatelná data nebo abstraktní pojmy. V příspěvku je poukázáno na několik mnemotechnických pomůcek z oblasti astronomie.
- Kielbusová Z.: Několik nápadů z rodičovské dovolené, Veletrh 24, Hradec Králové 2019Příspěvek přináší podrobný návod, jak si vyrobit tři výrobky, ze kterých je možno střílet gumičky, brčkové šipky nebo třeba citrony.
- Kohout J.: Paradox dvou kondenzátorů, Veletrh 24, Hradec Králové 2019Předložený příspěvek představuje úvod do problematiky využití superkondenzátorů ve výuce fyziky na střední škole. Nastiňuje některé možnosti, jak tyto zajímavé součástky využít ke zvýšení motivace žáků a ke zlepšení jejich porozumění funkci kondenzátoru.
- Koudelková V.: RGB LED aneb skládání barev jednoduše, Veletrh 24, Hradec Králové 2019Cílem příspěvku je představit součástku RGB LED, pomocí které lze jednoduše ukazovat experimenty týkající se jak skládání barev, tak i vlastností LED jako takových.
- Machalická J., Reichl J.: Několik projektů z tábora, tentokrát na téma „Jak málo stačí k matematikově a fyzikově radosti“, Veletrh 24, Hradec Králové 2019V příspěvku je popsán další ročník Soustředění mladých fyziků a matematiků, které pořádá MFF UK Praha a které letos proběhlo na Hořovické chatě v Cholíně. Pozornost je věnována zejména třem vybraným projektům, na kterých účastníci soustředění pracovali.
- Vícha V.: Hranaté bubliny, Veletrh 24, Hradec Králové 2019Bublina vyfouknutá z malého bublifuku vytvoří tvar dokonalé koule. V našem příspěvku se však zaměříme na tvar hranatých bublin. Pomocí teorie grafů prozkoumáme, zda i hranaté bubliny respektují minimální povrch.
- Vochozka V.: Kvantitativní vyhodnocení experimentu „Vejce v lahvi“, Veletrh 24, Hradec Králové 2019Popis sestavy a testování soupravy pro měření, díky kterému lze kvalitativně vyhodnotit pokus, při kterém se vejce vtlačí do nádoby.
- Žák V.: Zase to těžiště, Veletrh 24, Hradec Králové 2019V příspěvku jsou uvedeny čtyři náměty do výuky tématu těžiště. Jedná se o analogii mezi polohou těžiště a průměrem známek, určování těžiště soustavy tvořené dvěma míčky a tyčkou, změna polohy těžiště činky a souvislost středu území s těžištěm jeho modelu.