Veletrh 21, Brno 2016
Celý sborník konference ve formátu pdf
- Boček V.: Elektřina z tuňáka a z dalších netradičních zdrojů, Veletrh 21, Brno 2016Příspěvek popisuje tři netradiční způsoby „výroby“ elektřiny. Zaprvé pomocí potravin a Peltierova článku budeme napájet motorek. Zadruhé rozsvítíme piezoreproduktorem LED. Zatřetí se zaměříme na prkno, v jehož blízkosti se díky elektromagnetické indukci rozsvítí LED.
- Bochníček Z.: Několik poznámek o povrchovém napětí, Veletrh 21, Brno 2016V příspěvku je navržen alternativní středoškolský výklad vzniku povrchového napětí včetně doprovodných experimentů. Jsou uvedeny málo zmiňované důsledky existence povrchové energie a podrobněji je rozebrán problém plavání drobných předmětů na vodní hladině.
- Dvořák L.: Další nápady z Malé Hraštice: Jáma a kyvadlo, Veletrh 21, Brno 2016V příspěvku je popsán experiment sestavený na jarním soustředění na Malé Hraštici. S jednoduchými pomůckami bylo sestaveno kyvadlo, na kterém lze zkoumat a proměřit kmity s větší amplitudou. Následně byla konstrukce zlepšována, aby se minimalizovaly chyby měření.
- Dvořáková I.: Reflexe ve výuce fyziky ??!!, Veletrh 21, Brno 2016Reflektivní aktivity pomáhají učiteli, aby zjistil, jak žáci výuku vnímají, jak se při ní cítí, a také aby si ověřil, nakolik žáci učivo zvládli. V článku je popsáno několik reflektivních aktivit, které lze zařadit do výuky fyziky i jiných předmětů, včetně toho, jak na ně žáci reagovali.
- Erhart J.: Tvarová paměť chytrých materiálů, Veletrh 21, Brno 2016Příspěvek přináší čtenářům vysvětlení jevu tvarové paměti i dalších vlastností materiálů s tvarovou pamětí (včetně historických zajímavostí) a jejich nejběžnějších aplikací. Obsahuje také praktické informace k provedení vlastního pokusu s drátem ze slitiny Nitinol.
- Hajdusianek A., Ciżman A.: Fun with Archimedes’ principle, Veletrh 21, Brno 2016Příspěvek se zabývá Archimédovým zákonem. Obsahuje popis pěti jednoduchých experimentů, které by měl zvládnout každý i doma.
- Hejnová E.: Bublinové úlohy z optiky s náměty na jednoduché pokusy, Veletrh 21, Brno 2016V příspěvku je prezentován soubor 27 úloh zadaných formou diskuze na téma optika. Úlohy zahrnují typické mylné představy, které žáci v této oblasti mívají. V příspěvku jsou vybrané tři úlohy doplněny o náměty na pokusy, které jsou realizovatelné s jednoduchými pomůckami a jsou dobře použitelné v běžné školní výuce.
- Houfková J., Čermáková A.: Pohádky, kde se problémy neřeší kouzly, ale fyzikálními pokusy, Veletrh 21, Brno 2016Příspěvek popisuje způsob, jak lze motivovat menší děti k zájmu o přírodní vědy. Fyzikální pokusy jsou zařazeny do známých pohádek Dlouhý, Široký a Bystrozraký a O kohoutkovi a slepičce, kde jsou kouzla nahrazena celkem jedenácti pokusy.
- Hubeňák J., Polák J.: Dvakrát do mikrosvěta, Veletrh 21, Brno 2016V příspěvku je popsáno pozorování mikrosvěta, které bylo přímo z mikroskopu zachyceno fotoaparátem v mobilním telefonu. V druhé části je představen nízkofrekvenční zesilovač pro sledování Barkhausenova šumu a ukázky záznamu v programu Audacity.
- Kácovský P.: Fyzika očima termografie, Veletrh 21, Brno 2016V následujícím příspěvku jsou ukázány experimenty, ve kterých lze využít termografii, přestože jsou v těchto partiích fyziky tepelné jevy vnímané spíše jako vedlejší efekt.
- Konečný P.: Leidenfrostův jev, Veletrh 21, Brno 2016V příspěvku je popsán a základně vysvětlen Leydenfrostův jev. V další části je popsán experiment, při kterém Leydenfrostův jev ochrání kůži před spálením při mžikovém ponoru ruky do taveniny o teplotě několik set stupňů Celsia.
- Kusák R.: Použití kamery mobilních telefonů a tabletů – Slow Motion a Time-lapse, Veletrh 21, Brno 2016V příspěvku je popsáno několik způsobů, jak využít mobilní telefony, zejména jejich kamery, při experimentech ve výuce fyziky. Dále jsou navrženy konkrétní příklady experimentů při použití zpomalených a časosběrných videí.
- Machalická J., Polák Z., Reichl J.: Několik projektů z tábora, tentokrát na téma „Modelování bez plastelíny aneb když nemůže fyzik k černé díře, musí si ji namodelovat“, Veletrh 21, Brno 2016Příspěvek představuje čtyři z celkem 18 projektů zpracovaných účastníky tradičního Soustředění mladých fyziků a matematiků, které je organizováno Matematicko-fyzikální fakultou UK.
- Nečas T.: What if?, Veletrh 21, Brno 2016Obsahem příspěvku je představení tří zdrojů skvělých problémů k přemýšlení i experimentování: „What if?“, „Mythbusters“ a „Fyzikální odpovědna“ formou rozboru několika ukázkových problémů.
- Pazdera V.: Pár zajímavých nápadů VII, Veletrh 21, Brno 2016Příspěvek předkládá dva náměty na výrobu jednoduchých pomůcek. Dále jsou v příspěvku uvedeny i jednoduché nápady na pokusy s těmito pomůckami.
- Pejčochová V., Nováková D.: Střípky z novolíšeňského vědohraní, Veletrh 21, Brno 2016Příspěvek je zaměřen na ukázku vědeckotechnických aktivit na ZŠ Novolíšeňská s konkrétními ukázkami, návody na pokusy a na fyzikální modely a hračky.
- Piskač V.: Z Fyzikálního šuplíku 006, Veletrh 21, Brno 2016V článku jsou stručně popsány 3 učební pomůcky z oblasti elektřiny a magnetismu. Příspěvek se zaměřuje na využití ve výuce, podrobné návody ke stavbě a využití jsou popsány na autorových stránkách.
- Reichl J.: Optické klamy a další náměty na experimenty, Veletrh 21, Brno 2016V příspěvku je popsáno několik jednoduchých experimentů na téma optické klamy, třecí síla a momentová věta. Popisy jsou doplněny podrobným návodem, vysvětlením i didaktickými poznámkami.
- Ryston M.: Fyzikální animace pomocí VPythonu aneb 3D programování pro smrtelníky, Veletrh 21, Brno 2016Účelem příspěvku je seznámit zájemce s programovacím nástrojem VPython, který umožňuje na obrazovce vytvářet jednoduché 3D objekty a dále s nimi manipulovat v „prostoru“, čímž můžeme, mimo jiné, vytvářet i fyzikální animace jednoduchým a návodným způsobem.
- Šabatka Z., Kácovský P., Snětinová M., Machalická J., Boček V., Homolová L., Kolář P.: Experimenty z Interaktivní fyzikální laboratoře: Vrhy, Veletrh 21, Brno 2016Příspěvek prezentuje čtyři praktické aktivity z oblasti mechaniky vrhů (volný pád, vrh vodorovný a vrh šikmý vzhůru) v pro někoho možná netradiční formě. Aktivity pro studenty středních škol připravili studenti učitelství fyziky na MFF UK v Praze.
- Šutová M.: Optické hračky, Veletrh 21, Brno 2016Příspěvek přináší ukázky z tvorby tří optických hraček. Jejich podrobný návod, základní vysvětlení funkce a ukázku realizace při výuce fyziky. Dále jsou doplněny postřehy a doporučení vyvozená z praktické aplikace těchto hraček během výuky na základní škole.
- Veselý J., Krajčová V.: Astrofyzikální videa, Veletrh 21, Brno 2016V příspěvku jsou představena videa zachycující pokusy či výklad s demonstračními pomůckami. Videa jsou zaměřena na astronomii a astrofyziku, a vznikla v prostředí Hvězdárny a planetária v Hradci Králové.
- Vícha V., Jurica J.: Mapujeme geomagnetické pole, Veletrh 21, Brno 2016Příspěvek je zaměřen na mapování magnetického pole Země jednak lokálně za pomoci buzoly a školního teslametru Vernier, a poté globálně za pomoci dat z teslametrů umístěných na družici Proba-V. Článek dává do souvislosti globální mapy geomagnetického pole s mapami radiačního pozadí ve výšce 820 km nad Zemí.
- Vochozka V., Matys J., Tesař J., Bednář V.: Luxmetr, úhloměr a tónový generátor v mobilním telefonu, Veletrh 21, Brno 2016V příspěvku jsou proměřeny jednotlivé veličiny pomocí mobilních telefonů. Přesnost měření byla srovnána s přesností odborných přístrojů.
- Žák V.: Atmosférický tlak na několik způsobů, Veletrh 21, Brno 2016V článku jsou představeny aktivity do výuky fyziky, které se týkají atmosférického tlaku. Jsou zde nastíněny aktivity jak ve škole, tak v terénu.
- Žilavý P.: Neposlušná elektrostatika I, Veletrh 21, Brno 2016Co se děje při nabíjení kovového tělesa či školního elektroskopu zelektrovanou tyčí? Jak hledat chybu, když nám něco nefunguje? Neobvyklý způsob hledání odpovědí na tyto otázky pomocí digitálního osciloskopu je obsahem tohoto příspěvku.