Veletrh 15, Praha 2010
Webové stránky: http://vnuf.cz/2010
Celý sborník konference ve formátu pdf
- Bdinková V.: Několik nápadů z fyzikálního semináře, Veletrh 15, Praha 2010V příspěvku jsou prezentovány „drobnosti“, které používám na fyzikálním semináři (volitelný předmět) k opakování učiva, motivaci, aktivizaci a rozvoji tvořivého myšlení.
- Böhm P.: Experimenty s tlakovými senzory Vernier, Veletrh 15, Praha 2010Příspěvek obsahuje náměty na experimenty s tlakovými senzory Vernier.
- Degro J.: Zdroje svetla, Veletrh 15, Praha 2010V příspěvku je prezentovaný středoškolský projekt Zdroje světla a jeho výsledky. V rámci projektu sme studovali (teoreticky a experimentálně) vlastnosti klasických a výbojových zdrojů světla. Porovnali jsme elektrické a optické vlastnosti vybraných zdrojů světla.
- Dvořák L.: Další nápady z Malé Hraštice: co s čočkami, Veletrh 15, Praha 2010V příspěvku jsou prezentovány možnosti využití čoček z Meopty Přerov. Jde o optické sklo vyřazené při výrobě přesných optických zařízení, které ale může velmi dobře posloužit při výuce fyziky.
- Dvořák L.: Wherigo aneb další využití GPS přijímače ve výuce, Veletrh 15, Praha 2010Některé GPS přijímače, kapesní počítač i mobilní telefony s GPS čipem je možné využít pro hru Wherigo. V příspěvku je popsáno využití této hry při výuce a jejich tvorba.
- Hajdusianek A.: Electrostatics for Children, Veletrh 15, Praha 2010Popis šesti jednoduchých experimentů z elektrostatiky vhodných i pro menší děti s velmi jednoduchými pomůckami.
- Holubová R.: Experimenty s jednoduchými pomůckami, Veletrh 15, Praha 2010Transportní děje v atmosféře jsou pro žáky určitě zajímavým tématem.Tyto děje se daj vysvětlit a simulovat pomocí velice jednoduchých experimentů a v tento článek je zaměřený na Golfský proud a vznik mořské brízy.
- Hubeňák J.: Technické spreje ve vyučování fyzice, Veletrh 15, Praha 2010Spreje mohou zpestřit hodinu fyziky na základní a střední škole.Technické spreje určené pro elektroniku jsou snadno dostupné a mezi nimi jsou pro fyziku zajímavé typy: spreje chladící a spreje pro odstraňování prachu. Kriminalisté – technici používají mimo jiné spreje s magnetickými částicemi. Tyto spreje lze také získat a použít pro experimenty.
- Chiaverina C.: Exploring Sound and Light, Veletrh 15, Praha 2010Příspěvek popisuje 5 jednoduchých experimentů využívajících setrvačnost vidění. Dále je zde popsána jednoduchá gramofonová přenoska z jehly a papíru, vytvoření zvuku pomocí vroubkovaného platového drátku, přenos zvuku pomocí světla a další pokusy se zvukem.
- Chiaverina C.: People Demos: Kinesthetic Physics Activities, Veletrh 15, Praha 2010Popis „demonstrací“ prováděných pomocí pohybu či těl samotných žáků, které ukazují princip vlnění, zapojení v elektrickém obvodu, interference apod.
- Jermář J.: Experimenty s USB teploměrem Vernier Go!Temp a se sonarem Vernier Go!Motion, Veletrh 15, Praha 2010V příspěvku je popsána aktivita „soutěž teploměrů“ realizovaná pomocí USB teplo-měru Vernier Go!Temp a dvě aktivity s USB sonarem Vernier Go!Motion – měření kmitání závaží na pružině a tzv. „napodobování grafu“.
- Kielbusová Z.: Jak donutit bramboru aby svítila, Veletrh 15, Praha 2010V článku jsou popsány čtyři experimenty s uhlíkovou elektrodou.
- Konečný P.: Zavěšení břemene a zachycení pádu do závěsu, Veletrh 15, Praha 2010Cílem navrhovaného experimentu bylo ukázat rozdíl mezi statickou pevností materiálu a schopností absorbovat energii při dynamickém namáhání. Dalším cílem bylo postavit jednoduché zařízení umožňující měření creepu při maximální jednoduchosti a dostupnosti komponent.
- Kopecká V.: Pokusy s teplem aneb co se stane s různými plasty po zahřátí, Veletrh 15, Praha 2010Příspěvek popisuje pokusy s běžně dostupnými plastovými nádobami, které demonstrují odlišné tepelné vlastnosti různých plastů.
- Koudelková V., Konečný M., Polák Z.: Pár věcí z tábora, tentokrát na téma Voda – základ života, Veletrh 15, Praha 2010Příspěvek popisuje nejzajímavější projekty zpracované účastníky Soustředění mla-dých fyziků a matematiků.Konkrétně jde o tyto projekty: Lávová lampa, Vodní binární sčítačka, Nenewtonovské kapaliny, Stirlingův stroj a Vznášedlo.
- Koupil J., Vícha V.: 1200 FPS, Veletrh 15, Praha 2010Článek popisuje sérii záběrů, které se natočili cenově dostupnou rychloběžnou kamerou, a komentuje jejich použití pro motivaci studentů, studium průběhu fyzikálních dějů a měření ve školské fyzice
- Krynický M.: Prkýnková elektronická stavebnice na vyšším gymnáziu, Veletrh 15, Praha 2010Prkýnková elektronická stavebnice se velmi dobře využívá při hodinách, kdy se probírá elektřina. Zde se dočtete jaké pomůcky jsou potřeba a na jaké hodiny se dá tato stavebnice využít.
- Kunzová H., Čandová J.: Spolupráce žáků osmiletého gymnázia a základních škol, Veletrh 15, Praha 2010Příspěvek seznamuje s projektem, v němž studenti naší školy předvádějí dětem ze 4. a 5. tříd základních škol jednoduché pokusy z fyziky, chemie a biologie.
- Nečas T.: Experimenty pro výuku meteorologie, Veletrh 15, Praha 2010V příspěvku jsou představeny experimenty s náměty ohřev Země Slunečním zářením, změny atmosférického tlaku a vznik oblačnosti a srážek.
- Onderová Ľ.: Niekoľko nápadov pre vyučovanie fyziky III, Veletrh 15, Praha 2010V příspěvku je prazentováno několik jednoduchých experimntů z různých oblastí fyziky, které mohou pomoci učitelům zpestřit vyučování fyziky jak na základní, tak i na střední škole.
- Pavel J.: Dnešní běžné výrobky ve fyzikálních experimentech, Veletrh 15, Praha 2010V příspěvku jsou popsány experimenty s neodymovými magnety, Fresnelo-vou čočkou a štítkem pro elektronickou ochranu zboží.
- Piskač V.: Barevné čelovky a spousta mikrofonů, Veletrh 15, Praha 2010Příspěvek se zabývá dvěma okruhy experimentů – nejprve seznamuje s novými výkonovými svítivými diodami a možnosti jejich využití při výuce „obyčejné“ i „barevné“ optiky. Poté rozebírá možnosti měření krátkých časových intervalů pomocí zvukového záznamu.
- Polák Z.: Náměty na experimenty s infračerveným zářením, Veletrh 15, Praha 2010Příspěvek je určen pro učitele, kteří hledají náměty pro samostatnou výzkumnou činnost žáků. V příspěvku ukazuji, že i s velmi jednoduchými a snadno dostupnými pomůckami lze zkoumat takové vlastnosti věcí, které nemůžeme přímo vnímat svými smysly.
- Raczkowska-Tomczak K., Trzebuniak A.: Similar but different, Veletrh 15, Praha 2010Článek popisuje 12 jednoduchých experimentů, ve kterých dvě stejné nebo velmi podobné věci vykazují odlišné chování. Popis obsahuje i zdůvodnění rozdílů. Pokusy zahrnují experimenty z elektrostatiky, optiky, povrchového napětí, Archimédova zákona atd.
- Reichl J.: Experimenty se systémem firmy Vernier, Veletrh 15, Praha 2010V případě zkoumání některých fyzikálních dějů a jevů může být problematické experiment vyhodnotit bez použití měřicího přístroje. Jednou z možností, jak reálné experimenty vyhodnocovat, je i použití sond firmy Vernier. V příspěvku jsou popsány některé experimenty, které lze s tímto systémem provádět.
- Richterek L.: Špetka fyziky ve výtahu, Veletrh 15, Praha 2010V příspěvku je popsáno měření dvou z řady fyzikálních jevů, které lze zaznamenat a alespoň kvalitativně analyzovat při jízdě výtahem; konkrétně jde o přítomnost setrvačných sil v neinerciální vztažné soustavě a změnu tlaku vzduchu s nadmořskou výškou
- Ryška K.: Jednoduchá a laciná pístová vývěva, Veletrh 15, Praha 2010V některých obchodech lze zakoupit nádobu na uchovávání potravin za nízkého tlaku. Lze ji použít i jako pístovou vývěvu k jednoduchým demonstracím za nižšího než atmosférického tlaku
- Šabatka Z.: Základy elektrostatiky v pokusech (Coulombův zákon, kondenzátor), Veletrh 15, Praha 2010Většina vyučujících začíná kapitolu o elektřině a magnetismu elektrostatikou. Tento článek se zabývá dvěma ze základních pojmů tohoto tématu, kondenzátorem a Coulombovým zákonem, a dává námět na experimenty.
- Vogalová N.: Experimenty se světelnými čidly Vernier, Veletrh 15, Praha 2010Příspěvek obsahuje náměty na experimenty se světelnými čidly Vernier.
- Votrubcová Š., Havlíček J., Rakušan Z.: iQpark Liberec – nové workshopy pro školy, Veletrh 15, Praha 2010Příspěvek popisuje příklady žákovských aktivit připravených týmem lektorů iQparku v rámci programu Science Gate pro žáky 2. stupně ZŠ a nižších ročníků gymnázií v Libereckém kraji.
- Žák V., Konečný M.: Věda a hra – to je Kroužek fyziky na MFF UK, Veletrh 15, Praha 2010V článku, který je určen zejména učitelům fyziky na základních a středních školách, uvádíme náměty do jejich výuky, příp. do fyzikálních seminářů a kroužků.
- Žilavý P.: Obrazovka monitoru PC jako nástroj pro demonstraci pohybu elektronů v magnetickém poli, Veletrh 15, Praha 2010Příspěvek popisuje použití obrazovky z vyřazeného monitoru PC pro názornou de-monstraci pohybu elektronů v magnetickém poli. Je zde uveden postup mechanické úpravy levného CRT monitoru Hyundai i způsob napájení obrazovky pomocí jediného 6 V školního NiFe akumulátoru a Ruhmkorffova induktoru.