Článek popisuje sérii záběrů, které se natočili cenově dostupnou rychloběžnou kamerou, a komentuje jejich použití pro motivaci studentů, studium průběhu fyzikálních dějů a měření ve školské fyzice
Polovodičový detektor Medipix/Timepix je unikátní detekční systémem ionizujícího záření vyvinutý v CERNu.V letošním roce začal být detektor s označením MX-10 včetně software a příslušenství k demonstracím vyráběn a distribuován českou firmou. V našem příspěvku předvedeme několik pokusů vhodných pro střední, ale i základní školy, ukazujících novou kvalitu v zobrazení a vyhodnocení ionizujícího záření.
Tento článek navazuje na příspěvek na loňském Veletrhu nápadů učitelů fyziky 12 s názvem: CZELTA v Pardubicích. V prvním roce fungování stanice na Gymnáziu Pardubice, Dašická jsme se zaměřili na počítání událostí. V roce druhém jsme se naučili rekonstruovat směr příchodu spršky a začali na obloze hledat potenciální zdroje vysokoenergetického kosmického záření.
Článek popisuje sérii záběrů, které jsme natočili cenově dostupnou rychloběžnou kamerou, a komentuje jejich použití pro motivaci studentů, studium průběhu fyzikálních dějů a měření ve školské fyzice.
Popis vlnově-částicového dualismu elementárních částic a elektronového mikroskopu, program demonstrující vznik interference elektronů, popis stavby Daltonovy desky jako mechanického modelu náhodného procesu.
V příspěvku jsou prezentovány výsledky měření radiačního pozadí detektorem MX10 na povrchu Země a v dopravním letadle a měření pixelovým detektorem stejného typu na družici.
Některé kapaliny lze za určitých podmínek udržet v nestabilní kapalné fázi i za teplot a tlaků nižších, než jsou jejich hodnoty v trojném bodě. Pak lze vyvolat rychlou krystalizaci, při níž dojde k uvolnění vnitřní energie a k zahřátí. Jednoduchá měření spojená s tímto jevem lze demonstrovat např. na termováčku
MX-10 je unikátní detektor radioaktivity, který může sloužit jako radiační kamera s výstupem na dataprojektor (pro demonstrační pokusy), nebo s výstupem na monitor notebooku (laboratorní práce studentů). V příspěvku je popsána zkušenost s využitím detektoru k vizualizaci radioaktivity ve cvičení z fyziky v sekundě osmiletého Gymnázia Pardubice Dašická.
Tři náměty na laboratorní práce (Otáčivý pohyb, Vrtule a monitor, Tažná síla vrtule) a jedna problémová experimentální úloha (Vrtule jako setrvačník) s využitím jednoduché vrtulky