- Böhm P., Jermář J.: Vernier Go Wireless aneb Zkuste to bez drátů, Veletrh 20, Praha 2015
V článku jsme se zaměřili na experimenty, při kterých je potřeba uzavřít měřicí senzor do nádoby. Konkrétně jsme měřili teplotu varu vody za sníženého tlaku, tlak ve vakuovací nádobě na uchovávání potravin a zkoumali jsme, jak dobrým tepelným izolantem je termoska.
- Dvořák L.: Další nápady z Malé Hraštice, tentokrát s vodou, Veletrh 22, Olomouc 2017
Příspěvek popisuje několik pokusů s vodou provedených na jarních soustředěních na Malé Hraštici: 1) efekt diamagnetismu vody na hladinu vody nad magnetem, 2) zdánlivou hloubku předmětů pod vodou při pozorování z různých úhlů, 3) jednoduché měření viskozity vody a 4) svislé a vodorovné „vrhy vodou“ pomocí plastové stříkačky a jejich souvislost s rovnicí kontinuity.
- Hofrichter T.: Porovnání rychlosti zvuku ve vzduchu a ve vodě., Veletrh 4, Příbram 1999
Popis přibližného měření rychlosti zvuku ve vzduchu a ve vodě pomocí školního počítačového systému IP COACH.
- Houfková j.: Fyzika v mateřských školkách a na prvním stupni ZŠ, Veletrh 20, Praha 2015
Větší i menší pokusy pro větší i menší děti – deset vybraných pokusů, které se během posledních osmi let osvědčily při práci s předškolními a mladšími školními dětmi, a které mají návaznost ve výuce fyziky.
- Kielbusová Z.: Hrátky s bublinami, Veletrh 13, Plzeň 2008
Příspěvek prezentuje 3 jednoduché recepty na hrátky s bublinami a výrobu pomůcek, které vám tuto činnost ulehčí.
- Kohout J.: Sturmova fontána, Veletrh 23, České Budějovice 2018
Příspěvek se zabývá fontánami ve školské fyzice. Nejprve se dozvíme něco málo o historii fontán a o různých typech využívaných při výuce. Později se zaměříme na Sturmovu fontánu a zkusíme si vyrobit její model.
- Kolářová L., Tuček J.: Čištění vody využitím nanotechnologií a začlenění tohoto tématu do výuky fyziky, Veletrh 20, Praha 2015
Čistá voda není na mnohých místech světa samozřejmostí. K čištění kontaminovaných vod se využívají magnetické nanočástice železa a proto můžeme snadno zařadit tyto moderní technologie do výuky fyziky do učiva o magnetických vlastnostech látek a jejich aplikací.
- Koudelková V., Konečný M., Polák Z.: Pár věcí z tábora, tentokrát na téma Voda – základ života, Veletrh 15, Praha 2010
Příspěvek popisuje nejzajímavější projekty zpracované účastníky Soustředění mla-dých fyziků a matematiků.Konkrétně jde o tyto projekty: Lávová lampa, Vodní binární sčítačka, Nenewtonovské kapaliny, Stirlingův stroj a Vznášedlo.
- Kunzová H., Čandová J.: Spolupráce žáků osmiletého gymnázia a základních škol, Veletrh 15, Praha 2010
Příspěvek seznamuje s projektem, v němž studenti naší školy předvádějí dětem ze 4. a 5. tříd základních škol jednoduché pokusy z fyziky, chemie a biologie.
- Onderová Ľ.: Niekoľko nápadov na vyučovanie fyziky, Veletrh 13, Plzeň 2008
V příspěvku je prezentováno devět jednoduchých experimentů z různých oblastí fyziky, které můžou pomoci učitelům zpestřit vyučování fyziky.
- Svobodová J.: Slaná voda pro fyzika?, Veletrh 22, Olomouc 2017
V příspěvku je popsán rozdíl fyzikálních vlastnosti čisté a mořské vody. Tyto poznatky jsou využity při zkoumání solárního jezírka a ke zkonstruování experimentu.
- Vochozka V., Wegenkittlová P.: Termografické vyhodnocení tání ledu ve vodě, Veletrh 25, Praha 2020
Proudění ve sladké a slané vodě lze v pokusu demonstrovat kvalitativně pozorováním ledových kostek z obarvené vody, kvantitativně teplotními bodovými čidly anebo termovizní kamerou, která umožňuje jak kvalitativní, tak kvantitativní vyhodnocení průběhu. V příspěvku jsou diskutovány přínosy a omezení jednotlivých technik vyhodnocení pokusu.
- Vondřejcová K.: Úlohy k tématu vodní pára v atmosféře jednoduše s pomůckou, Veletrh 18, Hradec Králové 2013
V tématu vodní pára v atmosféře lze řešit zajímavé úlohy pomocí jednoduché pomůcky. Při práci s ní mohou žáci středních škol přijít na mnoho zajímavých a praktických skutečností.
- Žák V.: 2 v 1 – úlohy experimentální i teoretické, Veletrh 16, Olomouc 2011
V tomto příspěvku jsou uvedeny tři úlohy, které je možné v rámci středoškolské fyziky řešit jak experimentálně, tak teoreticky. Tyto úlohy byly prověřeny ve vyučovací praxi. Teoretické a experimentální metody jsou pro fyziku jako vědu typické a z hlediska poznávacích procesů mohou být pro žáky velmi přínosné.