- Česáková J., Křížová M.: Hrajeme si i hlavou 6 - zaměřeno na oči, Veletrh 18, Hradec Králové 2013
Hrajeme si i hlavou je každoroční akce, kde si děti i ostatní mohou vyzkoušet hezké pokusy z fyziky. Letošním téma bylo zaměřeno na oči. Můžete si sami vyzkoušet pokusy, jak vytvořit duhu nebo si pohrát se zrcadly.
- Dvořák L.: Fyzika s Veselou krávou – aneb pokusy s opravdu jednoduchými pomůckami, Veletrh 10, Praha 2005
Soubor jednoduchých pokusů z mechaniky, kmitání, akustiky a optiky s využitím krabiček od sýra.
- Dvořák L.: Pár věcí z tábora II – tentokrát o světle, Veletrh 4, Příbram 1999
Náměty na výrobu několika optických zařízení, která vytvořili účastníci letního tábora pro středoškoláky.
- Dvořák L.: Pár věcí z tábora 5 – tentokrát o energii, Veletrh 7, Praha 2002
Náměty z letního tábora pro středoškoláky: měření solární konstanty, konstrukce sluneční pece, konstrukce katapultu, využití elektromotorku jako dynama.
- Hejnová E.: Bublinové úlohy z optiky s náměty na jednoduché pokusy, Veletrh 21, Brno 2016
V příspěvku je prezentován soubor 27 úloh zadaných formou diskuze na téma optika. Úlohy zahrnují typické mylné představy, které žáci v této oblasti mívají. V příspěvku jsou vybrané tři úlohy doplněny o náměty na pokusy, které jsou realizovatelné s jednoduchými pomůckami a jsou dobře použitelné v běžné školní výuce.
- Hložek F.: Modely zrcadlových dalekohledů, Veletrh 25, Praha 2020
Představíme dva jednoduché 2D modely zrcadlových dalekohledů, které lze využít k demonstračním pokusům na magnetické tabuli. Tyto modely lze snadno vyrobit s pomocí 3D tisku a několika dalších pomůcek.
- Jandus J.: LEGO LIGO, Veletrh 25, Praha 2020
Ten, kdo zná pojem interferometr, si obvykle vybaví složitý a velmi precizní přístroj vytvářející prazvláštní světelné obrazce. Příspěvek se snaží ukázat nejen to, jak samotný interferometr funguje, ale i jak si ho vyrobit doma, či ve škole.
- Kaštilová D.: Fyzika v krabičce, Veletrh 6, Olomouc 2001
Námět na výrobu čtyř černých skříněk s optickými prvky.
- Kříž P., Špulák F.: Optické jevy netradičně – využití žákovské soupravy pro pokusy z optiky, Veletrh 5, Praha 2000
Návod na 5 experimentů s upravenou žákovskou soupravou pro pokusy z optiky. Různými metodami je měřena ohnisková vzdálenost dutého zrcadla a spojky, index lomu kapaliny, poloměr křivosti a index lomu spojky.
- Kříž P., Špulák F.: Souprava pro pokusy z optiky, Veletrh 5, Praha 2000
Popis soupravy pro pokusy z optiky a experimentů, které je možné s ní provádět, s podrobným postupem a otázkami a úkoly pro žáky.
- Nevedelová M.: Fyzika v kouzlech, Veletrh 9, Brno 2004
Dva pokusy, které se na první pohled zdají jako kouzlo. Oba využívají lomu a odrazu světla.
- Onderová Ľ.: Jednoduché pokusy z optiky, Veletrh 11, Olomouc 2006
V příspěvku se pokoušíme prezentovat různé způsoby uplatnění jednoduchých experimentů ve vyučování na konkrétních příkladech z optiky.
- Prokšová J.: Některé pokusy z vlnové optiky, Veletrh 13, Plzeň 2008
Příspěvek popisuje tři jednoduché experimenty z vlnové optiky: difrakci na zácloně, Quételetovy kruhy a Pohlův pokus.
- Slabá L., Slabý M.: Průhledná krabička, Veletrh 4, Příbram 1999
Návod na výrobu „černé skříňky“ z krabic od mléka a zrcátek, ve které světlo prochází i neprůhlednými předměty.
- Šutová M.: Optické hračky, Veletrh 21, Brno 2016
Příspěvek přináší ukázky z tvorby tří optických hraček. Jejich podrobný návod, základní vysvětlení funkce a ukázku realizace při výuce fyziky. Dále jsou doplněny postřehy a doporučení vyvozená z praktické aplikace těchto hraček během výuky na základní škole.
- Tokar J.: Zařízení pro pokusy s infračerveným světlem, Veletrh 4, Příbram 1999
Návod na sestavení jednoduchého vysílače a přijímáče infračerveného světla. Šest pokusů s využitím tohoto zařízení.
- Trna J.: Fyzika v peněžence, Veletrh 5, Praha 2000
35 velmi jednoduchých pokusů s mincemi z různých partií fyziky.
- Žák V.: 2 v 1 – úlohy experimentální i teoretické, Veletrh 16, Olomouc 2011
V tomto příspěvku jsou uvedeny tři úlohy, které je možné v rámci středoškolské fyziky řešit jak experimentálně, tak teoreticky. Tyto úlohy byly prověřeny ve vyučovací praxi. Teoretické a experimentální metody jsou pro fyziku jako vědu typické a z hlediska poznávacích procesů mohou být pro žáky velmi přínosné.