- Bochníček Z.: Amatérská videokamera jako detektor infračerveného záření, Veletrh 10, Praha 2005
Využití videokamery k zviditelnění infračerveného záření, několik jednoduchých optických experimentů a experiment demostrující rozdílnou absorpci viditelného a infračerveného záření v křemíku a GaAs.
- Kácovský P., Reichel J., Polák Z.: Několik projektů z tábora, tentokrát na téma "Kdo to za nás pracuje aneb energie kam se podíváš", Veletrh 19, Cheb 2014
Příspěvek představuje pět z celkem 22 projektů zpracovaných účastníky tradičního Soustředění mladých fyziků a matematiků, které je organizováno Matematicko-fyzikální fakultou UK.
- Konečný M.: Co je to luminiscence?, Veletrh 13, Plzeň 2008
Co je to luminiscence? Vysvětlené druhy luminiscence a experimenty pro ukázku jednotlivých druhů.
- Koupilová Z.: Mikrosvět aktivně, Veletrh 27, Olomouc 2022
Příspěvek popisuje 8 aktivit a experimentů z oblasti mikrosvěta (kvantová, atomová a jaderná fyzika, fyzika elementárních částic), které byly nachystány v rámci tří diplomových prací. Aktivity jsou nachystané tak, aby byla pro učitele minimalizována časová náročnost jejich přípravy. Všechny jsou určené pro středoškolské žáky, ale polovina z nich má i jednodušší variantu určenou pro poslední ročníky ZŠ.
- Lysenko V.: „Světelný“ motor, Veletrh 4, Příbram 1999
Návod na výrobu Heronovy baňky v úpravě, kde ohřev náplně je řešen absorpcí záření žárovky.
- Prokšová J.: Některé pokusy z vlnové optiky, Veletrh 13, Plzeň 2008
Příspěvek popisuje tři jednoduché experimenty z vlnové optiky: difrakci na zácloně, Quételetovy kruhy a Pohlův pokus.
- Spustová R.: Žákovský experiment se systémem EdLab ve výuce molekulové fyziky a termiky na ZŠ, Veletrh 18, Hradec Králové 2013
Příspěvek se zabývá využitím systému EdLab podporovaného ICT ve výuce v tematickém celku Molekulová fyzika a termika. Žáci ve třech experimentech zjišťují, jak různé materiály a povrchy pohlcují tepelné záření, jak závisí zvýšení teploty tělesa při pohlcování tepelného záření na teplotě zdroje záření a na vzdálenosti tělesa od zdroje záření. Součástí připravené vyučovací hodiny je i pracovní list.
- Svobodová J.: Albedo ve školním experimentování, Veletrh 17, Praha 2012
Text příspěvku předkládá několik studentských aktivit s luxmetrem, teploměrem a vlhkoměrem pro měření odrazivosti venkovních povrchů. Z experimentů lze usuzovat na význam odrazivosti povrchů v dané oblasti pro mikroklima.
- Svobodová J.: Dálkový průzkum Země, Veletrh 18, Hradec Králové 2013
Text příspěvku je věnován možnosti užití dostupných údajů ze satelitních měření planety pro fyzikální a environmentální výuku.
- Šutová M., Novák P., Válek J.: Solární hračky ve výuce fyziky na ZŠ, Veletrh 19, Cheb 2014
Článek se zabývá využitím solárních hraček a případně solárních nabíječek ve výuce fyziky na základní škole. A to v souvislosti s výukou zaměřenou na využití energie solárního záření. Jsou zde uvedeny vybrané tipy solárních hraček a nabíječek vhodné pro výuku fyziky a doporučení jak tyto pomůcky zařadit do výuky.
- Ticháčková L., Hönigová L.: Konstrukce zdroje záření a jeho využití ve výuce optiky, Veletrh 20, Praha 2015
Tento článek se věnuje zdroji záření viditelné oblasti a UV. Jak tento levný zdroj záření snadno vyrobit? Naleznete postup výroby RGB+UV zdroje záření pro učitele SŠ a ZŠ. Tento zdroj bude sestrojen pro demonstrační a žákovské pokusy v optice.
- Valenta J.: Pokusy s tzv. fosforescencí: Setrvalá luminiscence jako termoluminiscence při ambientní teplotě, Veletrh 20, Praha 2015
V tomto příspěvku je ukázáno, jak lze demonstrovat podstatu termoluminiscence za pokojové (ambientní) teploty. a jak jej využít k zajímavým pokusům.
- Vícha V.: Zpracování dat naměřených pixelovým detektorem, Veletrh 27, Olomouc 2022
Příspěvek ukazuje možnost, jak mohou žáci frontálně na libovolném množství počítačů zpracovávat data naměřená pixelovým detektorem bez připojeného detektoru. Zájemci si pro tento účel mohou stáhnout upravený software „Pixelman bez detektoru“ a také pracovní listy „Radioaktivita pro ZŠ“ s předem naměřenými daty.
- Vícha V., Slabý J., Šedivý P., Bouchner P.: Druhý rok projektu CZELTA – směry spršek kosmického záření, Veletrh 13, Plzeň 2008
Tento článek navazuje na příspěvek na loňském Veletrhu nápadů učitelů fyziky 12 s názvem: CZELTA v Pardubicích. V prvním roce fungování stanice na Gymnáziu Pardubice, Dašická jsme se zaměřili na počítání událostí. V roce druhém jsme se naučili rekonstruovat směr příchodu spršky a začali na obloze hledat potenciální zdroje vysokoenergetického kosmického záření.
- Vícha V., Žilavý P.: Demonstrační experimenty s detektorem MX-10, Veletrh 18, Hradec Králové 2013
Polovodičový detektor Medipix/Timepix je unikátní detekční systémem ionizujícího záření vyvinutý v CERNu.V letošním roce začal být detektor s označením MX-10 včetně software a příslušenství k demonstracím vyráběn a distribuován českou firmou. V našem příspěvku předvedeme několik pokusů vhodných pro střední, ale i základní školy, ukazujících novou kvalitu v zobrazení a vyhodnocení ionizujícího záření.
- Vohlídalová M., Vizingr T.: Detektor IR záření. Vysílač FM v pásmu 60 MHz a 70 MHz, Veletrh 3, Praha 1998
Návod na konstrukci detektoru IR záření a vysílače FM z běžně dostupných součástek.
- Žilavý P.: Experimenty s demonstračním zdrojem záření DZZ GAMA 300 kBq, Veletrh 17, Praha 2012
Příspěvek představuje nový demonstrační zdroj gama záření DZZ GAMA 300 kBq určený pro provádění efektních a průkazných demonstračních experimentů ve výuce fyziky. Zamýšlí se také nad otázkou detekce záření gama pomocí detektoru s Geiger-Müllerovou trubicí ze soupravy Gamabeta a také nad otázkou vlivu pozadí na interpretaci výsledků ze školních měření.