- Bartoš J.: Měření koeficientu odporu vzduchu „C“ pomocí digitální fotografie., Veletrh 9, Brno 2004
Návod na měření koeficientu odporu vzduchu přímou metodou pomocí analýzy fotografie. Měření je doplněno teoretickým rozborem dynamiky pádu v odporujícím prostředí.
- Bednařík M.: Odhad reakční doby z volného pádu, Veletrh 1, Praha 1996
Motivační hra se zachycením padající bankovky. Návod, jak na základě zachycení padajícího pravítka odhadnout reakční dobu člověka.
- Bochníček Z.: Padající pružina, Veletrh 25, Praha 2020
V příspěvku jsou popsány dva experimenty, při kterých se volným pádem pohybuje soustava kombinující pružnou a setrvačnou hmotu. Popsané experimenty reprezentují dvě krajní situace: 1) pružná hmota je zanedbatelná, 2) veškerá padající hmota je pružná.
- Dvořák L.: Jak věci padají (ve vzduchu), Veletrh 27, Olomouc 2022
Příspěvek ukazuje, jak pomocí jednoduchých pokusů s pádem těles demonstrovat, že síla odporu prostředí je úměrná druhé mocnině rychlosti a jak přitom přibližně určit koeficient odporu. Ilustruje také, jak při měření a zpracování výsledků užít prostředky ICT a upozorňuje, že problematika koeficientu odporu prostředí není tak jednoduchá, jak si při pohledu na klasický školní vzoreček často představujeme.
- Holubová R.: Pokusy s nápojovými krabičkami, Veletrh 10, Praha 2005
Čtyři experimenty využívající slámky a tetrapakové krabičky od nápojů. Využití krabičky k výuce základů měření.
- Kácovský P.: S termokamerou po stopách tepla, Veletrh 19, Cheb 2014
V rámci příspěvku bude představeno pět krátkých názorných experimentů, které lze provést s pomocí termovizní kamery.
- Koupil J., Vícha V.: 1200 FPS, Veletrh 15, Praha 2010
Článek popisuje sérii záběrů, které se natočili cenově dostupnou rychloběžnou kamerou, a komentuje jejich použití pro motivaci studentů, studium průběhu fyzikálních dějů a měření ve školské fyzice
- Masopust P., Kohout J.: Nové experimenty a učební úlohy k zákonu akce a reakce jako kritickému místu kurikula, Veletrh 26, Brno 2021
Zákon akce a reakce byl identifikován jako tzv. kritické místo kurikula ve výuce fyziky na středních školách. V tomto příspěvku představíme sérii originálních experimentů a učebních úloh, které mají potenciál přispět k překonání jeho kritičnosti. Rovněž budeme prezentovat návrh testových otázek sloužících k ověření toho, do jaké hloubky žáci tomuto tématu rozumí.
- Polák Z.: Pokusy s CD, Veletrh 8, České Budějovice 2003
Měření mechanických a dalších vlastností CD, jednoduché pokusy s využití CD (celkem 13 návodů). Popis některých součástí CD mechaniky a osm pokusů s nimi.
- Svobodová J.: S tyčí nebo bez tyče, Veletrh 9, Brno 2004
Konec volně se sklápějící tyče se pohybuje s větším zrychlením než odpovídá volnému pádu - experiment i výpočet.
- Šabatka Z., Kácovský P., Snětinová M., Machalická J., Boček V., Homolová L., Kolář P.: Experimenty z Interaktivní fyzikální laboratoře: Vrhy, Veletrh 21, Brno 2016
Příspěvek prezentuje čtyři praktické aktivity z oblasti mechaniky vrhů (volný pád, vrh vodorovný a vrh šikmý vzhůru) v pro někoho možná netradiční formě. Aktivity pro studenty středních škol připravili studenti učitelství fyziky na MFF UK v Praze.
- Tokar J., Fulneczek H.: Integrující role fyzikálních pokusů ve výuce Přírody v základní škole a Fyziky ve vyšších etapách všeobecného vzdělávání, Veletrh 10, Praha 2005
Osm jednoduchých experimentů z elektrostatiky, magnetismu a mechaniky doplněné o teoretický rozbor možnosti využít fyzikální pokus jako integrujicí mezioborový prvek.
- Vícha V.: Ukázka laboratorních prací měřených soupravou ISES, Veletrh 7, Praha 2002
Ukázka tří laboratorních úloh měřených soupravou ISES: kulička na nakloněné rovině, volný pád - výpočet z volného pádu, vybíjecí křivka kondenzátoru
- Vícha V.: Využití mikrofonu k měřením v mechanice, Veletrh 9, Brno 2004
Dvě laboratorní úlohy, ve kterých mikrofon připojený na zvukovou kartu počítače slouží k přesnému měření krátkých časů.
- Žák V.: Tíhové zrychlení na několik žákovských způsobů, Veletrh 23, České Budějovice 2018
V příspěvku jsou popsány a diskutovány tři žákovské experimenty, na jejichž základě je možné přibližně určit velikost tíhového zrychlení. Jedná se o experiment s padající kuličkou, kyvadlem a pružinovým oscilátorem.