- Bartoš J., Konečný P.: „Gravitační“ katapult, Veletrh 8, České Budějovice 2003
Výpočet optimální parametrů katapultu typu TREBUCHET a popis jeho konstrukce.
- Drozd Z., Brockmeyerová J.: Fyzikální kvízy, Veletrh 8, České Budějovice 2003
Šest jednoduchých pokusů předvedených formou kvízu nebo soutěže Názvy pokusů: Podivné míčky, Přeseknutá laťka, Podivný válec, Záhadné vahadlo, Rozbije se, nebo ne?
- Drozd Z., Brockmeyerová J., Houfková J.: Hračky ve výuce fyziky, Veletrh 5, Praha 2000
Popis 11 hraček, vysvětlení principu činnosti a návrhy jejich využití ve výuce.
- Drozd Z., Mandíková D., Štumpfová P., Houfková J.: Kýblokmity – jak na pokusy s kmitáním netradičním způsobem, Veletrh 27, Olomouc 2022
Mechanické kmitání je důležitou součástí mechaniky. Jako ke každému fyzikálnímu tématu i ke kmitání je vhodné zařadit experimenty. V příspěvku se zabýváme náměty na experimentování s poněkud netradičními pomůckami, které jsou ale vždy k dispozici – s kbelíky. Jde sice o tytéž experimenty, jaké lze předvádět se zmíněnými závažíčky, nitěmi a pružinami, vzhledem k netradičním pomůckám ale vzbudí zájem žáků.
- Havel V.: Gyrotwister – princip a užití, Veletrh 8, České Budějovice 2003
Princip mechanického setrvačníku a vysvětlení jeho dynamiky na příkladu komerčně prodávaného „zvláštního posilovače rukou“
- Jílek M.: Fyzika jako zážitek, Veletrh 8, České Budějovice 2003
Sedm pokusů pro oživení hodin fyziky nebo pro fyzikální semináře a kroužky (odstředivá síla, střelba do špalíků, Brownův pohyb, rovnovážný stav, energie pružiny, Faradayova klec, elektromagnetická indukce)
- Jílek M.: Kroužek fyziky pro středoškolské studenty, Veletrh 7, Praha 2002
Příspěvek uvádí několik námětů z kroužku fyziky - zjišťování, zda se rozjede plachetnice, budeme- li stát na zádi a foukat do plachet, zkoumání rotace letícího míčku, sledování účinků Coriolisovy síly, pozorování letu bumerangu, sestavení modelu výbušného motoru.
- Jílek M.: Určení rychlosti šípu, Veletrh 5, Praha 2000
Návod, jak měřit rychlost šípu metodou balistického kyvadla.
- Koupil J.: Pružné či nepružné beranidlo?, Veletrh 10, Praha 2005
Jednoduchý experiment, při kterém se snažíme shodit postavený kvádr koulí na závěsu, jeho matematický rozbor a měření s využitím videozáznamu.
- Nečas T.: Energetická bilance člověka, Veletrh 22, Olomouc 2017
V článku je na úvod stručně vyložen základní biofyzikální rozbor fungování lidského metabolismu z hlediska zákona zachování energie. Na jeho základě je pak představena metoda, jak změřit příkon člověka při různých činnostech. Na závěr jsou zmíněny možné aplikace do výuky.
- Patč B.: Krasobruslař při piruetě, Veletrh 8, České Budějovice 2003
Demonstrace zákona zachování momentu hybnosti.
- Reichl J.: Experimenty z magnetismu a z fyziky mikrosvěta, Veletrh 22, Olomouc 2017
V příspěvku jsou popsány čtyři experimenty, pomocí kterých lze demonstrovat vlastnosti magnetického pole a základní jevy z kvantové mechaniky.
- Reichl J.: Panská fyzika 4, Veletrh 8, České Budějovice 2003
19 jednoduchých pokusů s krabičkami od filmů a jeden bonusový o těžišti
- Reichl J.: Panská fyzika III, Veletrh 7, Praha 2002
Několik námětů pro oživení a zpestření výuky fyziky na střední škole (trajektorie pohybu, vrhy těles, vzájemné působení vodičů s proudem, měření indexu lomu). Dále jsou uvedeny informace o nepovinném semináři z fyziky na Střední průmyslové škole sdělovací techniky Panská v Praze a o možnosti didaktické ho využití fólii pro zpětný projektor.
- Svobodová J.: S tyčí nebo bez tyče, Veletrh 9, Brno 2004
Konec volně se sklápějící tyče se pohybuje s větším zrychlením než odpovídá volnému pádu - experiment i výpočet.
- Vícha V.: Využití mikrofonu k měřením v mechanice, Veletrh 9, Brno 2004
Dvě laboratorní úlohy, ve kterých mikrofon připojený na zvukovou kartu počítače slouží k přesnému měření krátkých časů.
- Vícha V., Faikl T.: Postřelené špalíky, Veletrh 22, Olomouc 2017
Jestliže diabolka vystřelená svisle vzhůru zasáhne dřevěný špalík podepřený na obou krajích, špalík vyletí a roztočí se. Při zásahu blízko těžiště se roztočí méně a při zásahu dál od těžiště se roztočí více. Když na videozáznamu porovnáme výšky, kam špalík vystoupí v prvním a ve druhém případě, je prokazatelné, že rychle roztočený špalík vyletí výše. Příspěvek se zabývá řešením tohoto problému.