- Bdinková V., Šimečková J., Bobek Z.: Hrajeme si s fyzikou, Veletrh 1, Praha 1996
Návody na několik jednoduchých pokusů a výrobu různých fyzikálních hraček a létajících těles (vrtulník, bumerang, létající talíř, helikoptéra, vznášedlo).
- Brockmeyerová J., Drozd Z.: Kouzelnické triky pro zábavu a odhalení, Veletrh 3, Praha 1998
Popis a vysvětlení 14 kouzelnických triků, které lze využít jak k demonstraci fyzikálních jevů, tak k oživení výuky.
- Drozd Z., Brockmeyerová J., Houfková J.: Hračky ve výuce fyziky, Veletrh 5, Praha 2000
Popis 11 hraček, vysvětlení principu činnosti a návrhy jejich využití ve výuce.
- Dvořák L.: Využití ping-pongových míčků ve fyzice, Veletrh 9, Brno 2004
Několik desítek jednoduchých pokusů z různých oblastí fyziky, které využívají ping-pongové míčky.
- Gocalová S.: Dvojkužeľ do kopca, Veletrh 2, Plzeň 1997
Návod na realizaci pokusu, při kterém dvojkužel zdánlivě vyjíždí do kopce, včetně vysvětlení.
- Holubová R.: Pokusy s nápojovými krabičkami, Veletrh 10, Praha 2005
Čtyři experimenty využívající slámky a tetrapakové krabičky od nápojů. Využití krabičky k výuce základů měření.
- Houfková J., Mandíková D.: Fyzika v krabičce, Veletrh 17, Praha 2012
Krabičku o rozměrech 10,2 cm × 6,2 cm × 2,2 cm jsme naplnily pomůckami, se kterými lze předvést přes šedesát demonstrací různých fyzikálních jevů. V příspěvku představujeme obsah krabičky a vybrané pokusy provedené s jejím obsahem.
- Kabrhel P.: Pracovní listy pro laboratorní práce na ZŠ a domácí pokusy, Veletrh 17, Praha 2012
Při laboratorní práci žáci kromě měření vypracovávají také protokol, který lze považovat za „žákovskou vědeckou zprávu“ o výsledcích své práce a jak k nim dospěli. V příspěvku jsou představeny pracovní listy pro klasické i méně tradiční laboratorní práce.
- Kaštilová D.: Co je těžší?, Veletrh 1, Praha 1996
Pokus či problémová úloha týkající se rovnováhy na páce, ke které potřebujete pouze 2 tyčky s různě rozloženou hmotností.
- Kazachkova D., Kazachkov A., Kires M.: Balancing with Archimedes and Roberval on a classboard, Veletrh 17, Praha 2012
V článku se pokusíme lépe pochopit těžiště, točivý moment a některé z dalších principů mechaniky díky Robelovým vahám.
- Kvapil J.: (Ne) překotný hranol, Veletrh 22, Olomouc 2017
V příspěvku je popsána výroba překotného a nepřekotného hranolu včetně využití ve výuce.
- Ondrušek V.: Pět kouzelných pokusů, Veletrh 1, Praha 1996
Pět pokusů s jednoduchými pomůckami – roztočení hřebene na základě elektrostatické indukce, dva pokusy na těžiště se skládacím metrem a nožíky, dva pokusy na snížení tlaku – vcucnutí vajíčka do láhve, vtažení jedné zkumavky do druhé.
- Pachlová J.: BONUS, Veletrh 5, Praha 2000
Dva nápady dětí - stavba pyramidy z šašků (a tedy hra s těžištěm) a zvedání láhve s rýží pomocí nože.
- Patč B.: Archimedův zákon a plavání těles, Veletrh 9, Brno 2004
Šest pokusů na téma vztlaková síla, Archimedův zákon a plování těles.
- Reichl J.: Panská fyzika 4, Veletrh 8, České Budějovice 2003
19 jednoduchých pokusů s krabičkami od filmů a jeden bonusový o těžišti
- Slabý M.: Těžiště, Veletrh 3, Praha 1998
Návod, jak postavit naplněnou plastovou láhev a prkénko do zdánlivě nereálné polohy.
- Válek J., Sládek P.: Fyzik cyklista, Veletrh 18, Hradec Králové 2013
Jízdní kolo spojuje mnoho technických řešení. Všechna využívají základní zákonitosti fyziky, proto je kolo vhodnou učební pomůckou ve výuce na základní škole. Důležitá je také technika jízdy, šlapání do pedálů, rozložení hmotnosti, aerodynamický tvar. Jízdní kolo tak můžeme použít jako spojovací článek při tvorbě mezipředmětových vztahů mezi fyzikou, technickou výchovou, informatikou, tělesnou výchovou, výchovou ke zdraví a dalšími předměty.
- Váňová K.: Archimédes a jeho odkaz pro současnou výuku, Veletrh 20, Praha 2015
V příspěvku jsou uvedeny Archimédovy vynálezy a objevy. Nejen Archimédův zákon, ale také stomachion, postup pro nalezení těžiště, pískový počet a další. Dále jsou zde popsány možnosti propojení fyziky s dalšími předměty, např. s hudební výchovou, českým jazykem a dalšími.
- Vícha V., Faikl T.: Postřelené špalíky, Veletrh 22, Olomouc 2017
Jestliže diabolka vystřelená svisle vzhůru zasáhne dřevěný špalík podepřený na obou krajích, špalík vyletí a roztočí se. Při zásahu blízko těžiště se roztočí méně a při zásahu dál od těžiště se roztočí více. Když na videozáznamu porovnáme výšky, kam špalík vystoupí v prvním a ve druhém případě, je prokazatelné, že rychle roztočený špalík vyletí výše. Příspěvek se zabývá řešením tohoto problému.
- Votruba V.: Fyzika na špičce jehly, Veletrh 1, Praha 1996
Několik námětů na jednoduché pokusy s jehlou, např. „jehlový kompas“, proražení kovové mince jehlou, mince na špičce jehly,…
- Žák V.: Zase to těžiště, Veletrh 24, Hradec Králové 2019
V příspěvku jsou uvedeny čtyři náměty do výuky tématu těžiště. Jedná se o analogii mezi polohou těžiště a průměrem známek, určování těžiště soustavy tvořené dvěma míčky a tyčkou, změna polohy těžiště činky a souvislost středu území s těžištěm jeho modelu.