- Baník I.: Domácí TV-stroboskop, Veletrh 5, Praha 2000
Demonstrace stroboskopického efektu pomocí televizoru a rotující pokličky či kmitající tužky. Odhad frekvence otáčení pokličky a rychlosti tužky. Námět na porovnání rychlosti kývající kuličky v nejnižší poloze určené stroboskopickým měřením a teoretickým výpočtem.
- Baník I.: Exotické kmitavé sústavy, Veletrh 2, Plzeň 1997
Čtyři pokusy s netradičními oscilátory. V prvním se zkoumají nucené kmity a rezonance jablka na gumě, v dalších dvou se určuje perioda fyzického a torzního kyvadla z kolíčků na prádlo a brčka, v posledním je pak určována rychlost vodní střely z amplitudy a periody kmitající láhve.
- Bochníček Z.: Jaké je maximální zrychlení osobního automobilu?, Veletrh 18, Hradec Králové 2013
V článku se můžeme dozvědět, jak rychle může auto zrychlit a zda je to vůbec v normálním životě možné. Máme 3 modely aut a jejich rozbor.
- Černý F., Reichl J.: Měření brzdné dráhy automobilu, Veletrh 25, Praha 2020
V rámci absolventského projektu proměřoval František Černý, tehdy žák SPŠST Panská, brzdnou dráhu automobilu s využitím sond firmy Vernier. Měření, zpracování naměřených dat i závěry učiněné na základě měření mohou být inspirací pro další podobná měření.
- Hubáček Z.: Multimédia jako měřicí přístroje, Veletrh 17, Praha 2012
Měření úsťové rychlosti vzduchovky či frekvence síťového napětí je běžně prováděno pomocí profesionálních kalibrovaných měřicích přístrojů. Je však vzrušující provést tato měření s „multimédii“, která máme běžně v pracovně
- Janás J.: Inovace výuky fyziky na základní škole a gymnáziu, Veletrh 9, Brno 2004
Dva jednoduché demonstrační pokusy (trajektorie a Archimedův zákon) sloužící k motivaci a rozvoji fyzikálního myšlení studentů.
- Jerje T.: Audacity aneb jak zviditelnit zvuk, Veletrh 17, Praha 2012
Dnešní moderní doba směřuje k aktivizujícím metodám, které by žáky přiměly více nad jednotlivými fyzikálními jevy a zákony přemýšlet. Jednou z aktivizujících metod je experiment. Experiment někdy tak zatracovaný a někdy naopak stavěn jako základní pilíř tématu.
- Jílek M.: Určení rychlosti šípu, Veletrh 5, Praha 2000
Návod, jak měřit rychlost šípu metodou balistického kyvadla.
- Macek M.: Hračky ve výuce: Studium pohybu pomocí dětského vláčku, Veletrh 6, Olomouc 2001
Proměřování rovnoměrného pohybu dětského vláčku, studium skládání rychlostí s modelem loďky a vláčkem. Popis konstrukce sekundového značkovače.
- Matouš O., Reichl J.: Absolventské práce na SPŠST Panská, Veletrh 27, Olomouc 2022
V příspěvku jsou popsány absolventské práce, které jsou součástí profilové maturitní zkoušky na SPŠST Panská v Praze. Z řady prací, které byly obhájeny v květnu 2022, jsou popsány ty, kterým žáci čtvrtého ročníku věnovali zvlášť pečlivou pozornost. Práce popsané v příspěvku mohou sloužit jako námět (ne nutně v uvedeném rozsahu) pro ostatní učitele fyziky na různé typy seminárních, ale i laboratorních prací.
- Nečas T.: Poloha, rychlost, zrychlení, Veletrh 19, Cheb 2014
V příspěvku je stručně uvedeno, jak výklad uvedených pojmů lze postavit na měření polohy pomocí sonaru. Je zde představení nápadů na využití programu Geogebra v kinematice.
- Nečas T.: Zajímavé úlohy z mechaniky II, Veletrh 14, Brno 2009
V příspěvku jsou předvedeny nevýhody tradičních fyzikálních úloh a je zde představen projekt, jehož cílem je, aby studenti fyziku opravdu používali, nikoliv jen „dosazovali do vzorců“, „vyjadřovali neznámou“ a „dávali pozor na jednotky“.
- Piskač V.: Z Fyzikálního šuplíku 005, Veletrh 20, Praha 2015
Příspěvek je zaměřen na dva nové soubory demonstračních pomůcek - pomalé elektrické vozíky pro výuku kinematiky a zdroje pro demonstraci usměrnění střídavého napětí.
- Polák Z.: Měření rychlosti vzduchu, Veletrh 5, Praha 2000
Jednoduché měření rychlosti vzduchu vycházejícího z „fukaru“ a popis několika dalším experimetů jako bonus (setrvačník, karteziánek, raketa, ...)
- Sokoloff D.: Enhancing Learning in Lab and Lecture with RealTime Physics Labs (RTP) and Interactive Lecture Demonstrations (ILDs) Using Computer-Based Data Acquisition Tools, Personal Response Systems (Clickers) and Interactive Video Analysis , Veletrh 17, Praha 2012
RealTime Fyzika je řada laboratorních modulů pro výuku, které pomáhají studentům rozvíjet důležité laboratorní dovednosti.
- Trna J.: Fyzika v lékárničce, Veletrh 6, Olomouc 2001
30 jednoduchých pokusů s injekčními stříkačkami z různých partií fyziky.
- Žák V.: Fyzika na cestách a v terénu, Veletrh 14, Brno 2009
Příspěvek má dvě části. V první ukážeme, jak lze využít zajímavých fotografií z cest ve výuce fyziky. Druhá část se soustředí na náměty fyzikálních měření studentů, např. když cestují vlakem.