- Baník I.: Stojaté vlny – netradičné experimenty, Veletrh 4, Příbram 1999
Návod jak demonstrovat vznik stojatého vlnění, jeho odraz a polarizaci pomocí gumy, ruční vrtačky či nože.
- Gottwald S.: Světelné hrátky, Veletrh 10, Praha 2005
Několik způsobů, kterými je možno získat polarizované světlo, včetně jejich objasnění na konkrétních příkladech a experimentech, jež si mohou studenti sami provést. Dále výroba „modré oblohy“ v akváriu a duhy z „věštecké“ koule.
- Houfková J., Mandíková D.: Fyzika v krabičce, Veletrh 17, Praha 2012
Krabičku o rozměrech 10,2 cm × 6,2 cm × 2,2 cm jsme naplnily pomůckami, se kterými lze předvést přes šedesát demonstrací různých fyzikálních jevů. V příspěvku představujeme obsah krabičky a vybrané pokusy provedené s jejím obsahem.
- Hubeňák J.: Deset válců a podnětů k přemýšlení, Veletrh 3, Praha 1998
Popis deseti válcových černých skříněk a jejich chování. Náměty, jak je využít ve výuce.
- Hubeňák J.: Fotometrie moderně – s fototranzistorem a digitálním multimetrem, Veletrh 8, České Budějovice 2003
Návod na výrobu jednoduché sondy osvětlení pomocí fototranzistoru. Postup měření úhlové závislosti svítivosti žárovky a světelné diody (výsledky jsou zakresleny do polárních grafů) a výpočet kvantové účinnosti světelné diody. Výroba polarizačního filtru s displeje mobilního telefonu a měření polarizace světla žárovky a svítivé diody.
- Hubeňák J.: Hezká optika s LCD a LED, Veletrh 14, Brno 2009
Na střední škole je jednou z posledních kapitol optika. Samozřejmě se nestíhá vyložit všechnu látku a tady se můžete dozvědět o zajímavých experimentech s LCD a LED.
- Lepil O.: Přístroje spotřební elektroniky ve školní experimentální technice, Veletrh 4, Příbram 1999
Využití spotřební elektroniky při školních experimentech. Měření účinnosti ohřevu vody různými ohřívači s využitím elektrického wattmetru a digitálního teploměru, demonstrace vlastností elektromagnetických vln pomocí dálkového ovladače, návod na výrobu přijímače.
- Machalická J.: Experimenty z Interaktivní fyzikální laboratoře: Optika, Veletrh 22, Olomouc 2017
Tento článek popisuje experimentální sadu Optika, kterou mohou studenti od školního roku 2016/2017 navštívit v Interaktivní fyzikální laboratoři na MFF UK. Zároveň je zde stručně shrnuto fungování této laboratoře.
- Miléř T.: Modely atmosférických jevů, Veletrh 17, Praha 2012
Příspěvek představuje 7 vybraných modelů, které zjednodušeně znázorňují konkrétní jevy v zemské atmosféře nebo vlastnosti atmosféry samé: 1. složení atmosféry, 2. vertikální rozložení hmoty atmosféry, 3. lom slunečních paprsků v atmosféře, 4. polarizace oblohy, 5. tornádo, 6. atmosférické fronty a 7. statistický vztah extrémů počasí a globální změny klimatu.
- Nečas T.: Pokusy na zdi a na okně, Veletrh 17, Praha 2012
V příspěvku bude představena sada interaktivních exponátů, které jsem vyrobil a umístil na chodbě naší školy. Všechny jsou dostatečně jednoduché a levné na výrobu, určené k tomu, aby si s nimi mohli kolemjdoucí hrát.
- Pavlin J.: Liquid Crystals in the Classroom, Veletrh 19, Cheb 2014
V příspěvku jsou uvedeny experimenty s tekutými krystaly, které jsou vhodné pro zkoumání mnoha různých fyzikálních jevů. Experimenty ilustrují klíčové vlastnosti kapalných krystalů.
- Piskač V.: Led – přítel fyzika, Veletrh 10, Praha 2005
Popis několika anomálií vody a ledu a zajímavé experimenty, které je demonstrují - změna objemu při tání a tuhnutí, relegace ledu, postup zamrzaní nádoby s vodou a polarizační vlastnosti ledu
- Polák Z.: Elektromagnetické vlny v experimentech, Veletrh 16, Olomouc 2011
V článku se uvádí jak pomocí radiopřijímače, televizního přijímače a videomagnetofonu můžeme předvést většinu podstatných experimentů k problematice šíření elektromagnetických vln.
- Stach V.: Demonstrace šíření zvukového a mikrovlnného vlnění, Veletrh 8, České Budějovice 2003
Tři základní pokusy se soupravou pro pokusy s mikrovlnami a tři pokusy s nově upravenou soupravou pro šíření zvuku
- Trzebuniak A.: Experimentální soupravy s mnoha otázkami, Veletrh 7, Praha 2002
Dvě soupravy pro experimentální práci studentů doplněné problémovými otázkami s překvapivými odpověďmi. První se zabývá vlastnostmi polarizovaného světla a druhá silovým působením mezi tělesy.