- Burda M.: Účinnost v akci, Veletrh 10, Praha 2005
Popis laboratorní práce, ve které studenti určují účinnost vlastnoručně vyrobeného vozítka
- Divišová H., Hrubeš K.: Laboratorky jinak a nově, nejen v Covidové době: Teplota – kouzla s daty, tabulkami a grafy, Veletrh 26, Brno 2021
Cílem aktivity LABORKY JINAK je, aby se žáci už na základních školách učili přirozeným způsobem rozumět veřejně dostupným datům, dokázali z nich vyhledat potřebné údaje a nebáli se číst v grafech. Snaží se využít získaných IT dovedností žáků i učitelů a ukázat zajímavé možnosti propojení fyziky s informatikou, v návaznosti na nový RVP.
- Dvořáková I.: Reflexe ve výuce fyziky ??!!, Veletrh 21, Brno 2016
Reflektivní aktivity pomáhají učiteli, aby zjistil, jak žáci výuku vnímají, jak se při ní cítí, a také aby si ověřil, nakolik žáci učivo zvládli. V článku je popsáno několik reflektivních aktivit, které lze zařadit do výuky fyziky i jiných předmětů, včetně toho, jak na ně žáci reagovali.
- Hubeňák J.: Vodivé plasty - zajímavý materiál pro laboratorní práci, Veletrh 19, Cheb 2014
Plasty jsou výbornými izolanty a zdroji elektrostatických nábojů. Vodivé plasty jsou spíše výjimkou. Kaptonová fólie, určená k ohřevu elektrickým proudem, umožní zjistit rozložení potenciálu v rovině. Vodivé plasty jsou zajímavé i cenou v řádu desetikorun.
- Jílek M.: Praktické projekty ve výuce fyziky, Veletrh 10, Praha 2005
Příspěvek popisuje strukturu projektů vhodných pro doplnění výuky fyziky na střední škole (konkrétní ukázka: měření povrchového napětí vody) a studentský projekt výroby Magdeburských polokoulí.
- Kohout J.: Paradox dvou kondenzátorů, Veletrh 24, Hradec Králové 2019
Předložený příspěvek představuje úvod do problematiky využití superkondenzátorů ve výuce fyziky na střední škole. Nastiňuje některé možnosti, jak tyto zajímavé součástky využít ke zvýšení motivace žáků a ke zlepšení jejich porozumění funkci kondenzátoru.
- Koudelková I.: Laboratorní práce jako problémová úloha, Veletrh 12, Praha 2007
V příspěvku jsou prezentovány vybrané náměty na laboratorní práce z fyziky na druhém stupni ZŠ. Tyto práce mají formu problémových úloh a nutí žáky aktivně přemýšlet nad postupem a řešením. Jako ukázka jsou zde popsány úlohy Archimedův zákon, lom světla, radioaktivní rozpad a elektrické obvody.
- Kouhout J., Masopust P.: Hrátky s povrchovým napětím a kapilaritou, Veletrh 27, Olomouc 2022
Ačkoliv povrchové napětí a kapilarita patří ke klasickým konceptům řešeným v rámci středoškolské fyziky, jsou zde stále některé otázky a nejasnosti týkající se výuky tohoto tématu. V rámci příspěvku bude vedle stručného teoretického rozboru potíží týkajících se této problematiky představeno několik souvisejících experimentů. Budou rovněž uvedeny netradičně pojaté laboratorní práce zaměřené na stanovení povrchového napětí.
- Kusák R.: Večerní laboratorní práce na téma světlo, Veletrh 18, Hradec Králové 2013
Zajímavým nápadem, jak přilákat studenty do školy mimo vyučování jsou večerní laboratorní práce. Tématem, které se do večerních hodin náramně hodí, je právě téma světlo.
- Lepil O.: Fyzika okolo dynama na kolo, Veletrh 2, Plzeň 1997
Pět pokusů s dynamem jízdního kola. První ukazuje, že se jedná o alternátor a demonstruje vznik střídavého napětí nízké frekvence, ve druhém se znázorňuje průběh indukovaného napětí, třetí pokus je věnován principu jednocestného usměrňovače, čtvrtý se zabývá přeměnami mechanické energie na elektrickou.poslední je ukázkou laboratorní úlohy.
- Ličmanová L., Koníček L.: Spektrální charakteristiky světelných zdrojů a světla prošlého a odraženého, Veletrh 19, Cheb 2014
Příspěvek se zabývá popisem nových moderních úloh v kurzu Fyzikální praktikum z optiky na Ostravské univerzitě. Přínos spočívá v zatraktivnění úloh pomocí modernějšího pojetí s využitím informačních a komunikačních technologií a moderních pomůcek.
- Machalická J.: Experimenty z Interaktivní fyzikální laboratoře: Optika, Veletrh 22, Olomouc 2017
Tento článek popisuje experimentální sadu Optika, kterou mohou studenti od školního roku 2016/2017 navštívit v Interaktivní fyzikální laboratoři na MFF UK. Zároveň je zde stručně shrnuto fungování této laboratoře.
- Miléř T., Pawera L.: Testování slunečních vařičů, Veletrh 20, Praha 2015
Představujeme laboratorní úlohu založenou na standardním testu ASAE S580. Úloha spočívá ve stanovení výkonu slunečního vařiče na základě měření teploty vody v hrnci, teploty vzduchu a intenzity slunečního záření.
- Polák Z., Polák J., Krbal M.: Pokusy z radioaktivity na střední škole, Veletrh 18, Hradec Králové 2013
V článku jsou uvedeny různé typy radioaktivních zářičů a detektorů vhodných pro experimenty na střední škole. Je popsána detekce na film, ionizační a jiskrová komora. Jsou uvedeny příklady konkrétních laboratorních prací s radioaktivním zářením.
- Vícha V.: Ukázka laboratorních prací měřených soupravou ISES, Veletrh 7, Praha 2002
Ukázka tří laboratorních úloh měřených soupravou ISES: kulička na nakloněné rovině, volný pád - výpočet z volného pádu, vybíjecí křivka kondenzátoru
- Vícha V.: Vrtule v laboratorních úlohách, Veletrh 8, České Budějovice 2003
Tři náměty na laboratorní práce (Otáčivý pohyb, Vrtule a monitor, Tažná síla vrtule) a jedna problémová experimentální úloha (Vrtule jako setrvačník) s využitím jednoduché vrtulky
- Žák V., Konečný M.: Věda a hra – to je Kroužek fyziky na MFF UK, Veletrh 15, Praha 2010
V článku, který je určen zejména učitelům fyziky na základních a středních školách, uvádíme náměty do jejich výuky, příp. do fyzikálních seminářů a kroužků.