Jízdní kolo spojuje mnoho technických řešení. Všechna využívají základní zákonitosti fyziky, proto je kolo vhodnou učební pomůckou ve výuce na základní škole. Důležitá je také technika jízdy, šlapání do pedálů, rozložení hmotnosti, aerodynamický tvar. Jízdní kolo tak můžeme použít jako spojovací článek při tvorbě mezipředmětových vztahů mezi fyzikou, technickou výchovou, informatikou, tělesnou výchovou, výchovou ke zdraví a dalšími předměty.
Měření hustoty pevných látek a kapalin je běžná laboratorní úloha na řadě škol, nicméně měření hustoty plynů bývá mlčky opomíjeno. Těžkosti totiž jsou způsobeny jednak absolutní hodnotou hustoty plynů, kdy nemůžeme zanedbat vztlakovou sílu, jednak závislostí objemu a zejména tlaku ve stavové rovnici. Pro měření hustoty plynů jsme využili metodu měření pomocí vakua a přetlaku vytvořeného pomocí kuchyňské sady vakuových dóz, resp. hustilky.
Příspěvek prezentuje možnosti dynamického modelování vyvinuté pomocí PHP pro skládání navzájem kolmých souměřitelných kmitů v rovině, které je doplněné o skutečný 3D model realizovatelný na průhledné folii, jehož projekcí do 2D lze výsledky se studenty ověřit.
Můžeme vrtulníkem vyletět na Mount Everest? V příspěvku se na tuto otázku pokusíme odpovědět výpočtem. V další části je ukázán experiment, kterým lze situaci přiblížit ve školních podmínkách.