Větší i menší pokusy pro větší i menší děti – deset vybraných pokusů, které se během posledních osmi let osvědčily při práci s předškolními a mladšími školními dětmi, a které mají návaznost ve výuce fyziky.
V první části příspěvku jsou popsány experimenty a poznatky z minulosti, které využívaly klasické akustické pomůcky jako ladičky, sirény atd. V další části příspěvku je ukázáno, jak lze využít počítač k měření a demonstraci akustických jevů.
Dnešní moderní doba směřuje k aktivizujícím metodám, které by žáky přiměly více nad jednotlivými fyzikálními jevy a zákony přemýšlet. Jednou z aktivizujících metod je experiment. Experiment někdy tak zatracovaný a někdy naopak stavěn jako základní pilíř tématu.
Příspěvek nabízí návody na výrobu několika netradičních hudebních nástrojů. Demonstruje vznik zvuku v různých typech hudebních nástrojů za pomoci plastových trubek.
Příspěvek popisuje vývoj posílání zpráv na větší vzdálenost. Jsou uvedeny jednoduché experimenty ilustrující různé druhy přenosu. Na závěr je připojen scénář divadelního představení k tomuto tématu.
První částí příspěvku je demonstrační experiment, který pomocí žárovkového reostatu předvádí zátěž vodičů při průchodu proudu. Druhou částí jsou akustické pomůcky (Seebeckova siréna a monochord) demonstrované pomocí elektromagnetických snímačů.
V příspěvku představíme náměty na jednoduché experimenty se zvukem. Hlavním cílem je ukázat, jak sestrojit jednoduchý hudební nástroj z plastové trubice. Představíme některé funkce programu Audacity a jeho možné využití při experimentech se zvukem.
Z délky a známé frekvence je možné dopočítat rychlost zvuku. Otázkou je, zda je možné postupovat i opačně a ze známé frekvence a rychlosti dopočítat délku trubice. Je pak možné změřit délku zvukovodu? V příspěvku je popsán jednoduchý pokus, který měření umožňuje.
Příspěvek porovnává hodnoty hladiny intenzity zvuku naměřené pomocí různých aplikací v mobilu s referenčním laboratorním zvukoměrem Lutron SL-4011. Součástí textu je ukázka velikosti veličiny ve čtyřech aplikacích.