První dva pokusy jsou věnovány vzduchu. Jedná se o předvedení aerodynamického paradoxu a soutěž o nejlépe létající brčko. Další dva náměty obsahují problémové experimenty - první využívá teplotní roztažnost slídy, druhý se týká vnímání tepla rukou. Poslední část příspěvku je věnována ověření použitelnosti zjednodušeného modelu stříkání vody z nádoby.
Tři indikátory s jednoduchou a levnou konstrukcí: indikátor malých napětí, jednoduchá konstrukce pro demonstraci ohybu kolejí za horka a jednoduchý dilatometr
V príspevku je v prvej časti opísaná história postupného experimenálneho objavovania stavovej rovnice ideálneho plynu aj spolu so zavedením Kelvinovej stupnice. V druhej časti je návrh experimentálneho postupu zavedenia zákonov pre (ideálny) plyn vo vyučovaní na SŠ pomocou zariadenia Coach Lab, a aj alternatívnymi pomôckami.
Praktickou fyziku je vhodné nejen demonstrovat školními experimenty, ale také ukazovat na přírodě i technice okolo nás. Příspěvek stručně přibližuje některá technická zařízení, která mohou studenti pozorovat při cestování vlakem nebo při procházce kolem železniční tratě a jejichž fyzikální základ je obsahem středoškolské výuky.
V příspěvku je podrobně popsáno několik pokusů, které mají autoři příspěvku obzvláště spojeny s Emanuelem Svobodou. U jednotlivých pokusů najdete seznam pomůcek, doporučení, jak pokus provádět, a stručné vysvětlení. K popisovaným pokusům jsou připojeny návodné fotografie.
Popis několika anomálií vody a ledu a zajímavé experimenty, které je demonstrují - změna objemu při tání a tuhnutí, relegace ledu, postup zamrzaní nádoby s vodou a polarizační vlastnosti ledu
První tři pokusy ukazují přeměnu tepla v mechanickou práci prostřednictvím teplotní roztažnosti kovů, vody a vzduchu. Čtvrtý pokus demonstruje existenci a vlastnosti vztlakové síly působící na předměty v kapalině. Vše je prováděno s jednoduchými pomůckami.