V tomto příspěvku jsou popsány dvě měření. Jedno měření se týká rozložením elektromagnetického záření v mikrovlnné troubě. Druhé měření se týká zateplování panelových domů.
V článku jsme se zaměřili na experimenty, při kterých je potřeba uzavřít měřicí senzor do nádoby. Konkrétně jsme měřili teplotu varu vody za sníženého tlaku, tlak ve vakuovací nádobě na uchovávání potravin a zkoumali jsme, jak dobrým tepelným izolantem je termoska.
V príspevku je v prvej časti opísaná história postupného experimenálneho objavovania stavovej rovnice ideálneho plynu aj spolu so zavedením Kelvinovej stupnice. V druhej časti je návrh experimentálneho postupu zavedenia zákonov pre (ideálny) plyn vo vyučovaní na SŠ pomocou zariadenia Coach Lab, a aj alternatívnymi pomôckami.
Žáci pomocí čidel se rozodli pro monitorování mikroklimatu ve třídě, přičemž současně sledovali vliv koncentrace CO2 v ovzduší na kyselost vody. Ve druhém experimentu zkoumali fotosyntézu rostlin. V laboratorních podmínkách se podařilo ověřit dva globální problémy: okyselování oceánů a reakci rostlin na extrémní klimatické podmínky.
Příspěvek se zabývá využitím systému EdLab podporovaného ICT ve výuce v tematickém celku Molekulová fyzika a termika. Žáci ve třech experimentech zjišťují, jak různé materiály a povrchy pohlcují tepelné záření, jak závisí zvýšení teploty tělesa při pohlcování tepelného záření na teplotě zdroje záření a na vzdálenosti tělesa od zdroje záření. Součástí připravené vyučovací hodiny je i pracovní list.