V příspěvku jsou prezentovány „drobnosti“, které používám na fyzikálním semináři (volitelný předmět) k opakování učiva, motivaci, aktivizaci a rozvoji tvořivého myšlení.
V příspěvku se zaměříme na experimenty, které mají za cíl „obalamutit“ čtenáře tím, že prezentují nevšední, nebo dosud neobjevený fyzikální princip, ale ve skutečnosti jde o podvod spočívající ve skryté konstrukci přístroje nebo zavádějící interpretaci pozorovaných jevů.
Pokus ve vyučování fyzice má stejný význam jako ve fyzice, tzn. je verifikátorem pravdivosti výsledku úvah nebo východiskem k bádání o dosud neznámých jevech. Následující dvě ukázky mají zdůraznit význam pokusu ve vyučování fyzice zejména pro rozvíjení fyzikálního myšlení žáků.
Příspěvek stručně popisuje obsah a základní charakteristiky připravovaného webového materiálu, který se zabývá především silami a statikou tuhého tělesa.
V příspěvku je popsán a základně vysvětlen Leydenfrostův jev. V další části je popsán experiment, při kterém Leydenfrostův jev ochrání kůži před spálením při mžikovém ponoru ruky do taveniny o teplotě několik set stupňů Celsia.
V příspěvku jsou prezentovány vybrané náměty na laboratorní práce z fyziky na druhém stupni ZŠ. Tyto práce mají formu problémových úloh a nutí žáky aktivně přemýšlet nad postupem a řešením. Jako ukázka jsou zde popsány úlohy Archimedův zákon, lom světla, radioaktivní rozpad a elektrické obvody.
Obsahem příspěvku je představení tří zdrojů skvělých problémů k přemýšlení i experimentování: „What if?“, „Mythbusters“ a „Fyzikální odpovědna“ formou rozboru několika ukázkových problémů.
V textu příspěvku jsou nastíněny možnosti tvorby fyzikálních pomůcek využitím 3D modelování, 3D tisku a obrábění CNC frézkou. Byly vytvořeny pomůcky, pomocí nichž lze demonstrovat problém spojených nádob a U trubic. Vytvořené pomůcky byly vyzkoušeny ve výuce a diskutována jsou jejich omezení a případné postupy práce při řešení úloh.