Transportní děje v atmosféře jsou pro žáky určitě zajímavým tématem.Tyto děje se daj vysvětlit a simulovat pomocí velice jednoduchých experimentů a v tento článek je zaměřený na Golfský proud a vznik mořské brízy.
Návody k řadě pokusů demonstrujících různé optické jevy v atmosféře, např. zrcadlení, mihotání, změna tvaru Slunce (Měsíce) u obzoru, zvednutí obzoru způsobené refrakcí a duhu.
V příspěvku se zaměřím na praktické ukázky, kde pomocí srovnávací metody ilustruji základní představu o velikostech vesmírných těles různých typů, prostorových vzdáleností mezi nimi, případně složitě představitelných fyzikálních veličin (např. tlak nebo množství vody v atmosféře).
Příspěvek představuje 7 vybraných modelů, které zjednodušeně znázorňují konkrétní jevy v zemské atmosféře nebo vlastnosti atmosféry samé: 1. složení atmosféry, 2. vertikální rozložení hmoty atmosféry, 3. lom slunečních paprsků v atmosféře, 4. polarizace oblohy, 5. tornádo, 6. atmosférické fronty a 7. statistický vztah extrémů počasí a globální změny klimatu.
Článek je věnován netradičním metodám výuky a popularizaci fyziky v polských školách (soutěže, školní představení, apod.). Autorka uvádí své zkušenosti s touto výukou a konkrétní příklady ze škol.
V tématu vodní pára v atmosféře lze řešit zajímavé úlohy pomocí jednoduché pomůcky. Při práci s ní mohou žáci středních škol přijít na mnoho zajímavých a praktických skutečností.