- Bdinková V., Šimečková J., Bobek Z.: Hrajeme si s fyzikou, Veletrh 1, Praha 1996
Návody na několik jednoduchých pokusů a výrobu různých fyzikálních hraček a létajících těles (vrtulník, bumerang, létající talíř, helikoptéra, vznášedlo).
- Bednář V., Vochozka V., Tesař J.: Jsou všechny žárovky stejné?, Veletrh 19, Cheb 2014
Článek se zabývá základními principy běžných žárovek, které se používají v domácnostech (klasické žárovky, úsporné žárovky a LED žárovky). Prezentuje měření porovnávající jejich směrové fotometrické vyzařovací diagramy a světelné účinnosti daných žárovek. Tato měření lze zařadit do fyzikálního praktika na vyšších stupních škol.
- Boček V.: Fyzika, nebo podvod?, Veletrh 24, Hradec Králové 2019
V příspěvku se zaměříme na experimenty, které mají za cíl „obalamutit“ čtenáře tím, že prezentují nevšední, nebo dosud neobjevený fyzikální princip, ale ve skutečnosti jde o podvod spočívající ve skryté konstrukci přístroje nebo zavádějící interpretaci pozorovaných jevů.
- Bochníček Z.: Využití lineární halogenové žárovky pro demonstrační experimenty, Veletrh 20, Praha 2015
Tento příspěvek obsahuje detailní popis zesílení intenzity světelného spektra při použití lineární žárovky ve srovnání s klasickou žárovkou stejného výkonu a využití lineární žárovky v experimentech.
- Burdová V., Tesař J., Vochozka V., Bednář V.: Žárovka v projektové výuce, Veletrh 22, Olomouc 2017
Příspěvek je zaměřen na projektovou výuku zaměřenou na světelné zdroje. Dozvíme se zde něco málo o historii žárovek, výsledcích měření účinnosti a spektrálních složení žárovek, ale i úspěšnosti daného projektu ve výuce.
- Hanák V.: Příběh žárovky, Veletrh 18, Hradec Králové 2013
Žárovka je kontrukčně náročná. Několika jednoduchými experimenty můžeme ukázat, co vše musel Edison a jeho kolegové zvládnout, aby žárovka dokázala poskytnout lidstvu světlo až do teď.
- Hrdý J., Šiková M.: Čtyři školské pokusy, Veletrh 17, Praha 2012
Tento příspěvek je volným pokračováním příspěvku „Tři školské pokusy“ z prvního ročníku VNUF v roce 1996. Obsahuje čtyři skupiny inovovaných nebo možná i dávno zapomenutých praktických experimentů zaměřených na výuku fyziky na středních školách a učilištích.
- Jermář J.: Kuchařka II – další jednoduché experimenty s Vernierem, Veletrh 22, Olomouc 2017
V článku jsou popsány tři vybrané experimenty z druhého dílu Kuchařky jednoduchých experimentů – publikace obsahující experimenty do hodin chemie, fyziky a přírodopisu.
- Kácovský P.: Fyzika očima termografie, Veletrh 21, Brno 2016
V následujícím příspěvku jsou ukázány experimenty, ve kterých lze využít termografii, přestože jsou v těchto partiích fyziky tepelné jevy vnímané spíše jako vedlejší efekt.
- Konečný P.: K čemu se hodí stará dobrá žárovka, aneb fyzikálně nostalgické ohlédnutí za jedním zajímavým technickým zařízením, Veletrh 19, Cheb 2014
V příspěvku se dozvíte, jak vužít klasickou žárovku k pokusům s elektrickými výboji a další.
- Látal F.: Porovnání charakteristik klasické a úsporné žárovky s využitím vzdáleně ovládané laboratoře, Veletrh 14, Brno 2009
V příspěvku je popsán první vzdáleně (přes internet) ovládaný fyzikální experiment, který je fyzicky umístěn na Katedře experimentální fyziky PřF UP v Olomouci. V článku se zabýváme inovací a dalším rozvojem naší vzdálené laboratoře.
- Ličmanová L., Koníček L.: Badatelské úlohy s ICT v učivu optiky, Veletrh 18, Hradec Králové 2013
V dnešní době se každý snaží šetřit energií a vybírá si úsporné zdroje do domácností. Zároveň všichni chtějí dbát o své zdraví. Proměřením navržených úloh z fotometrie zjistíme, které zdroje světla jsou pro lidské oko zdravé a zároveň které nám šetří energii. Úlohy mají badatelský charakter a jsou pro žáky atraktivní, neboť využívají při měření ICT.
- Ličmanová L., Koníček L.: Spektrální charakteristiky světelných zdrojů a světla prošlého a odraženého, Veletrh 19, Cheb 2014
Příspěvek se zabývá popisem nových moderních úloh v kurzu Fyzikální praktikum z optiky na Ostravské univerzitě. Přínos spočívá v zatraktivnění úloh pomocí modernějšího pojetí s využitím informačních a komunikačních technologií a moderních pomůcek.
- Pazdera V.: Pár zajímavých nápadů VI, Veletrh 20, Praha 2015
Příspěvek předkládá náměty na koupi a výrobu jednoduchých pomůcek. Dále jsou v příspěvku uvedeny i jednoduché náměty na pokusy s těmito pomůckami.
- Piskač V.: Ohřev vodiče průchodem proudu, Veletrh 11, Olomouc 2006
Příspěvek popisuje názorné demonstrační experimenty zaměřené na tepelné účinky elektrického proudu a na změnu odporu vodiče s teplotou.
- Reichl J.: NOVEC 1230, Veletrh 20, Praha 2015
V příspěvku budou popsány základní vlastnosti hasicí kapaliny NOVEC 1230 a několik experimentů, kterými lze demonstrovat její vybrané vlastnosti.
- Reichl J.: Panská fyzika 4, Veletrh 8, České Budějovice 2003
19 jednoduchých pokusů s krabičkami od filmů a jeden bonusový o těžišti
- Svoboda E.: Elektrická vodivost látek, Veletrh 3, Praha 1998
Proměření voltampérové charakteristiky wolframového vlákna ze žárovky a zkoumání teplotní závislosti elektrické vodivosti wolframového vlákna a magnetovce.
- Žilavý P.: Tajemství indukčního vařiče, Veletrh 13, Plzeň 2008
Co všechno se dá dělat s indukčním vařičem a jaké pokusy s ním lze předvést (nejen) v hodině fyziky.