V článku jsou popsány tři náměty na experimentování se žáky: I. Dlouhodobé měření venkovní intenzity osvětlení (podařilo se nám tak zachytit například zatmění Slunce). II. Modelování kmitavého pohybu metodou „od oka“. III. Ochrana před UV zářením.
Náměty z letního tábora pro středoškoláky: měření solární konstanty, konstrukce sluneční pece, konstrukce katapultu, využití elektromotorku jako dynama.
Představíme výsledky dotazníku mezi učiteli fyziky ohledně výuky dalekohledů. Dále průběžné výsledky probíhajícího výzkumu astronomických kroužků v České republice. Hlavní náplní příspěvku pak budou vybrané aktivity a experimenty převzaté z návštěv astronomických kroužků.
Popíšeme si, jak chápat časový údaj východu a západu slunce, který se dozvídáme při relacích o předpovědi počasí. Najdeme odpovědi na otázky, který den slunce vychází nejpozději a který naopak zapadá nejdříve.
Představujeme laboratorní úlohu založenou na standardním testu ASAE S580. Úloha spočívá ve stanovení výkonu slunečního vařiče na základě měření teploty vody v hrnci, teploty vzduchu a intenzity slunečního záření.