- Benda J., Rojko M.: Odpor vzduchu, Veletrh 10, Praha 2005
Ověření Newtonova vztahu pro odporovou sílu pomocí fénu a ping-pongových míčků
- Burdová V., Tesař J., Vochozka V., Bednář V.: Žárovka v projektové výuce, Veletrh 22, Olomouc 2017
Příspěvek je zaměřen na projektovou výuku zaměřenou na světelné zdroje. Dozvíme se zde něco málo o historii žárovek, výsledcích měření účinnosti a spektrálních složení žárovek, ale i úspěšnosti daného projektu ve výuce.
- Černá M.: Prezentace pokusu z fyziky, Veletrh 11, Olomouc 2006
Příspěvek uvádí, jaké formy prezentace používali žáci 6. ročníku ZŠ Litovel, Vítězná 1250, aby prezentovali pokusy z hodin fyziky a z Klubu malých debrujárů na veřejnosti.
- Černý F., Reichl J.: Měření brzdné dráhy automobilu, Veletrh 25, Praha 2020
V rámci absolventského projektu proměřoval František Černý, tehdy žák SPŠST Panská, brzdnou dráhu automobilu s využitím sond firmy Vernier. Měření, zpracování naměřených dat i závěry učiněné na základě měření mohou být inspirací pro další podobná měření.
- Degro J.: Zdroje svetla, Veletrh 15, Praha 2010
V příspěvku je prezentovaný středoškolský projekt Zdroje světla a jeho výsledky. V rámci projektu sme studovali (teoreticky a experimentálně) vlastnosti klasických a výbojových zdrojů světla. Porovnali jsme elektrické a optické vlastnosti vybraných zdrojů světla.
- Dvořák L.: Pár věcí z tábora 3 – tentokrát o čase a taky trochu o elektronice, Veletrh 5, Praha 2000
Několik projektů z tábora pro středoškoláky. Demonstrace a záznam chaotického pohybu jednoduchého kyvadla. Úvahy nad konstrukcí Foucaltova kyvadla. Realizace netlumených kmitů kyvadla s elektronickým vypínačem. Zkoumání funkce tranzistorů a prkénková metoda zapojování.
- Dvořák L.: Pár věcí z tábora 4 – tentokrát o zvuku, Veletrh 6, Olomouc 2001
Nápady a náměty ze dvou studentských soustředění: co vše může hrát, jak měřit rychlost zvuku jednoduchými prostředky i s pomocí počítače, rezonance strun na kytaře a kmitů vzduchu v láhvi, snímání kmitů struny, konstrukce různých reproduktorů.
- Dvořák L.: Pár věcí z tábora 6, Veletrh 8, České Budějovice 2003
Nápady a náměty z odborného soustředění pro středoškoláky na téma: Síly a interakce. Podrobný popis měření síly, kterou je napínána struna, konstrukce Heronovy fontány a několika pokusů s povrchovým napětím vody.
- Dvořáková I.: Reflexe ve výuce fyziky ??!!, Veletrh 21, Brno 2016
Reflektivní aktivity pomáhají učiteli, aby zjistil, jak žáci výuku vnímají, jak se při ní cítí, a také aby si ověřil, nakolik žáci učivo zvládli. V článku je popsáno několik reflektivních aktivit, které lze zařadit do výuky fyziky i jiných předmětů, včetně toho, jak na ně žáci reagovali.
- Houfková J., Čermáková A.: Pohádky, kde se problémy neřeší kouzly, ale fyzikálními pokusy, Veletrh 21, Brno 2016
Příspěvek popisuje způsob, jak lze motivovat menší děti k zájmu o přírodní vědy. Fyzikální pokusy jsou zařazeny do známých pohádek Dlouhý, Široký a Bystrozraký a O kohoutkovi a slepičce, kde jsou kouzla nahrazena celkem jedenácti pokusy.
- Houska V., Dominec F.: Blesky „podomácku”, Veletrh 10, Praha 2005
Návod na stavbu Teslova transformátoru z levných součástek (studentský projekt)
- Jílek M.: Praktické projekty ve výuce fyziky, Veletrh 10, Praha 2005
Příspěvek popisuje strukturu projektů vhodných pro doplnění výuky fyziky na střední škole (konkrétní ukázka: měření povrchového napětí vody) a studentský projekt výroby Magdeburských polokoulí.
- Jílek M.: Webové materiály na podporu výuky fyziky, Veletrh 11, Olomouc 2006
Příspěvek stručně popisuje obsah a základní charakteristiky připravovaného webového materiálu, který se zabývá především silami a statikou tuhého tělesa.
- Kácovský P., Reichl J., Polák Z.: Několik projektů z tábora, tentokrát na téma: "V jednoduchosti je krása aneb i s málem lze dělat divy", Veletrh 20, Praha 2015
Příspěvek představuje sedm z celkem 23 projektů zpracovaných účastníky tradičního Soustředění mladých fyziků a matematiků, které je organizováno Matematickofyzikální fakultou UK a se uskutečnilo v Zadově na Šumavě.
- Kopecká V.: Model Sluneční soustavy v lekcích fyzikálního kroužku, Veletrh 11, Olomouc 2006
Kroužek s fyzikální tematikou pro žáky prvního stupně základní školy se snaží žáky pozitivně motivovat k dalšímu studiu fyziky a odbourat jejich případný odpor k ní. Jednotlivé lekce kroužku se dotýkají různých částí fyziky. Jednotlivá témata jsou zpracována formou pracovních materiálů pro učitele.
- Koupilová Z., Reichl J.: Několik projektů z tábora, Veletrh 27, Olomouc 2022
Příspěvek popisuje další ročník Soustředění mladých fyziků a matematiků pořádaného MFF UK Praha a zaměřuje se zejména na popis projektů, na nichž účastníci soustředění pracovali v rámci odborného programu tábora. Popsané projekty mohou být inspirací pro učitele fyziky v rámci různých projektových dnů, laboratorních prací, ročníkových prací a dalších aktivit, v nichž žáci mají rozvíjet své znalosti a dovednosti nejen z fyziky.
- Kubínová Š., Navrátilová A.: Fyzika v příběhu, Veletrh 17, Praha 2012
V příspěvku jsou zařazeny jednoduché fyzikální experimenty, které jsou sestaveny tak, aby přesně zapadaly do děje konkrétního, všem dobře známého příběhu, jejich příprava nebyla časově náročná a použité pomůcky nebyly příliš nákladné. Vše je předkládáno žákům ve formě soutěžní hry pro skupiny.
- Machalická J., Polák Z., Reichl J.: Několik projektů z tábora, tentokrát na téma „Modelování bez plastelíny aneb když nemůže fyzik k černé díře, musí si ji namodelovat“, Veletrh 21, Brno 2016
Příspěvek představuje čtyři z celkem 18 projektů zpracovaných účastníky tradičního Soustředění mladých fyziků a matematiků, které je organizováno Matematicko-fyzikální fakultou UK.
- Machalická J., Reichl J.: Několik projektů z tábora, tentokrát na téma „Jak málo stačí k matematikově a fyzikově radosti“, Veletrh 24, Hradec Králové 2019
V příspěvku je popsán další ročník Soustředění mladých fyziků a matematiků, které pořádá MFF UK Praha a které letos proběhlo na Hořovické chatě v Cholíně. Pozornost je věnována zejména třem vybraným projektům, na kterých účastníci soustředění pracovali.
- Müllerová E.: Projektové metody ve výuce fyziky a matematiky, Veletrh 5, Praha 2000
Námět na projekt „elektrická energie“ s ukázkou výsledných žákovských zpracování.
- Müllerová E.: Žákovské práce z fyziky – využití solární energie, Veletrh 10, Praha 2005
Studentská ročníková práce o solární energii a fotovoltaice, stavba vozítka na „sluneční“ pohon
- Pejčochová V., Nováková D.: Střípky z novolíšeňského vědohraní, Veletrh 21, Brno 2016
Příspěvek je zaměřen na ukázku vědeckotechnických aktivit na ZŠ Novolíšeňská s konkrétními ukázkami, návody na pokusy a na fyzikální modely a hračky.
- Reichl J.: Experimenty z magnetismu a z fyziky mikrosvěta, Veletrh 22, Olomouc 2017
V příspěvku jsou popsány čtyři experimenty, pomocí kterých lze demonstrovat vlastnosti magnetického pole a základní jevy z kvantové mechaniky.
- Reichl J.: Panská fyzika 6, Veletrh 10, Praha 2005
Popis několika fyzikální akcí (24 hodin s fyzikou, exkurze do Přečerpávací vodní elektrárny Dlouhé Stráně) a praktické maturitní práce (výroba pomůcky zaznamenávající stojaté zvukové vlnění)
- Reichl J., Dvořák J.: Rubensova trubice, Veletrh 23, České Budějovice 2018
V příspěvku je popsána konstrukce přístroje, který je vhodný jako ukázka stlačitelnosti plynu vlivem akustických vln, demonstrace stojatého vlnění, šíření zvuku v plynu, … Přístroj vznikl na základě přípravy nadaného žáka Jakuba Dvořáka na praktický domácí úkol z fyziky.
- Rut-Marcinkowska M.: Physics of young artists, Veletrh 7, Praha 2002
Článek je věnován netradičním metodám výuky a popularizaci fyziky v polských školách (soutěže, školní představení, apod.). Autorka uvádí své zkušenosti s touto výukou a konkrétní příklady ze škol.
- Ryston M.: Fyzikální animace pomocí VPythonu aneb 3D programování pro smrtelníky, Veletrh 21, Brno 2016
Účelem příspěvku je seznámit zájemce s programovacím nástrojem VPython, který umožňuje na obrazovce vytvářet jednoduché 3D objekty a dále s nimi manipulovat v „prostoru“, čímž můžeme, mimo jiné, vytvářet i fyzikální animace jednoduchým a návodným způsobem.
- Tesařová H.: Projekty ve fyzice netradičně, Veletrh 14, Brno 2009
Projektová výuka je fenoménem současného školství a je jednou z cest, jak netradičně a hlavně záživnou formou rozvíjet klíčové kompetence. V projektech si žáci vyzkoušejí celou řadu rolí. Zde je ukázka jednoho takového projektu.
- Trna J.: Fyzika v krabičce zápalek, Veletrh 9, Brno 2004
Více než 40 jednoduchý fyzikálních experimentů s krabičkou od zápalek a několik námětů na mezipředmětové projekty.
- Urbanová M., Dolejší J.: Elektrárna na kliku, Veletrh 6, Olomouc 2001
Návod na výrobu příruční elektrárny na kliku. Náměty, jak ji využít ve výuce na ZŠ a SŠ (např. ukázka, jak zjistit její účinnost). Pár nápadů na celoškolní projekt o energii.
- Vojkůvková I.: K výuce fyziky v 9. ročníku ZŠ (několik námětů, jak zpestřit výuku), Veletrh 5, Praha 2000
Několik námětů na neobvyklé žákovské projekty.
- Žilavý P., Broklová Z., Böhm P.: Pár věcí (nejen) z tábora 8, Veletrh 10, Praha 2005
Popis letního fyzikálního tábora a dvou projektů z něj (Panova ladička, Dopplerův jev)
- Žilavý P., Koupil J.: Pár věcí (nejen) z tábora 7, Veletrh 9, Brno 2004
Dva projekty zpracované v rámci letního odborného soustředění pro středoškoláky - piezoelektricky ovládaná štěrbina a mikroposuv z vyřazené mechaniky CD ROM.
- Žilavý P., Tekverk D.: Fyzikální experimenty nejen z letního tábora, Veletrh 8, České Budějovice 2003
Popis jednoduché konstrukce Van de Graaffova generátoru a modelu elektroměru z běžně dostupných materiálů a součástek. Tyto přístroje byly vyrobeny na letním odborném soustředění pro středoškoláky