Příspěvek ukazuje několik jednoduchých metod pro měření rychlosti zvuku ve vzduchu realizovaných co nejjednoduššími prostředky a prakticky „zadarmo“: většinou s využitím počítače, ale pouze s běžnou zvukovou kartou a s volně dostupnými programy. Popsány jsou jak metody přímé, počítající rychlost zvuku z dráhy a času, za níž ji zvuk urazí („třískání dřevy na louce“, odraz zvuku od tabule, odrazy zvuku v rouře, metoda využívající kontakt dvou kovových předmětů při vydání zvuku), tak metody nepřímé, určující rychlost zvuku z frekvence a vlnové délky zvuku (rezonance v trubici zčásti ponořené do vody, měření rezonanční frekvence vzduchu v otevřené trubici, vlastní kmity vzduchu v otevřené trubici). Jde o metody, jejichž princip je známý, ale lze v nich pro potřeby školních experimentů účelně využít možnosti, které poskytují počítače a nové technologie.
V príspevku je v prvej časti opísaná história postupného experimenálneho objavovania stavovej rovnice ideálneho plynu aj spolu so zavedením Kelvinovej stupnice. V druhej časti je návrh experimentálneho postupu zavedenia zákonov pre (ideálny) plyn vo vyučovaní na SŠ pomocou zariadenia Coach Lab, a aj alternatívnymi pomôckami.
V příspěvku je popsán první vzdáleně (přes internet) ovládaný fyzikální experiment, který je fyzicky umístěn na Katedře experimentální fyziky PřF UP v Olomouci. V článku se zabýváme inovací a dalším rozvojem naší vzdálené laboratoře.