- Bochníček Z.: Několik příkladů využití elektronických snímačů mechanických veličinpři výuce, Veletrh 22, Olomouc 2017
Příspěvek popisuje několik experimentů z mechaniky, ve kterých využití elektronických snímacích čidel přináší nesporné výhody. Dále jsou uvedeny úlohy s řešením, díky kterým lze elektronická čidla zařadit do aktivní výuky.
- Bochníček Z., Kolaříková V.: Domácí experimenty z termiky, Veletrh 26, Brno 2021
V příspěvku jsou popsány kvantitativní experimenty z termiky, které lze realizovat s obvyklým vybavením běžné domácnosti. V příspěvku jsou komentovány podmínky, za kterých je možné dosáhnout nejlepších výsledků a nejmenší odchylku od tabulkových hodnot. Text je doplněn analýzou nejistot měření kapacity kalorimetru směšovací metodou, ze které plyne, že v domácích podmínkách nemá smysl se o toto měření vůbec pokoušet.
- Desenský P.: Pár nápadů z iQLANDIE, Veletrh 20, Praha 2015
Příspěvek pojednává o vybraných pokusech z optiky, které byly připraveny v rámci nových aktivit pro školní skupiny v science centru iQLANDIA v Liberci. SC iQLANDIA, a její programová nabídka pro školy, budou na začátku příspěvku struč- ně představeny.
- Dvořák L.: Jak věci padají (ve vzduchu), Veletrh 27, Olomouc 2022
Příspěvek ukazuje, jak pomocí jednoduchých pokusů s pádem těles demonstrovat, že síla odporu prostředí je úměrná druhé mocnině rychlosti a jak přitom přibližně určit koeficient odporu. Ilustruje také, jak při měření a zpracování výsledků užít prostředky ICT a upozorňuje, že problematika koeficientu odporu prostředí není tak jednoduchá, jak si při pohledu na klasický školní vzoreček často představujeme.
- Dvořáková I.: Kostkovaná hustota, Veletrh 20, Praha 2015
Příspěvek je věnován návrhu metodiky badatelsky orientované výuky na téma Hustota. Při této výuce jsou využívány pomůcky z běžného života, žáci mají možnost se aktivně na výuce podílet.
- Horváth P.: Historický prístup k zavedeniu stavovej rovnice ideálneho plynu, Veletrh 11, Olomouc 2006
V príspevku je v prvej časti opísaná história postupného experimenálneho objavovania stavovej rovnice ideálneho plynu aj spolu so zavedením Kelvinovej stupnice. V druhej časti je návrh experimentálneho postupu zavedenia zákonov pre (ideálny) plyn vo vyučovaní na SŠ pomocou zariadenia Coach Lab, a aj alternatívnymi pomôckami.
- Hubeňák J., Hubeňák J.: Měříme rychlost zvuku v kovech, v plynech i v kapalinách, Veletrh 27, Olomouc 2022
S mobilem, metrem, kalafunou a svěrákem můžeme měřit rychlost zvuku pro ocel, mosaz, hliník i plast. Hodnoty se od tabelovaných liší o jednotky procent. V laboratoři lze uskutečnit rezonanční měření v několik decimetrů dlouhém kovovém vzorku, ve sloupci plynu i v kapalině.
- Jílek M.: Fyzika nejen s digitálními technologiemi, Veletrh 20, Praha 2015
Příspěvek popisuje jednoduché náměty, jak lze obohatit výuku fyziky prostřednictvím moderních digitálních technologií typu „chytrých“ mobilních zařízení, měřicích systémů, robotických systémů, nebo 3D tisku. Důraz je přitom kladen na propojení těchto technologií s klasickými, většinou jednoduchými, experimenty.
- Kohout J.: Paradox dvou kondenzátorů, Veletrh 24, Hradec Králové 2019
Předložený příspěvek představuje úvod do problematiky využití superkondenzátorů ve výuce fyziky na střední škole. Nastiňuje některé možnosti, jak tyto zajímavé součástky využít ke zvýšení motivace žáků a ke zlepšení jejich porozumění funkci kondenzátoru.
- Krejčí J., Šutová M., Dvořák L.: Využití mobilních technologií ve výuce fyziky na ZŠ, Veletrh 19, Cheb 2014
Příspěvek pojednává o využití tabletů a chytrých telefonů ve výuce fyziky na základní škole a představí blíže několik vybraných užitečných aplikací.
- Miléř T., Pawera L.: Testování slunečních vařičů, Veletrh 20, Praha 2015
Představujeme laboratorní úlohu založenou na standardním testu ASAE S580. Úloha spočívá ve stanovení výkonu slunečního vařiče na základě měření teploty vody v hrnci, teploty vzduchu a intenzity slunečního záření.
- Pazdera V.: LabQuest – měření v „terénu“, Veletrh 13, Plzeň 2008
LabQuest je jednoduchý měřící přístroj pro fyzikální, chemická i biologická měření ve třídě i v přírodě. V příspěvku jsou prezentovány jednoduchá měření v "terénu".
- Petřík J.: Měření na sekvenčních digitálních obvodech se zvukovou kartou, Veletrh 13, Plzeň 2008
Tento příspěvek ukazuje, jak s pomocí zvukové karty s velmi jednoduchými měřícími jednotkami je možné měřit základní elektrické veličiny a zobrazovat jejich časové závislosti.
- Prokop M., Daněk J.: Ochrana před UV zářením, Veletrh 22, Olomouc 2017
Chrání nás drahé brýle s UV filtrem lépe než brýle levné? A jak jsou na tom opalovací krémy? V příspěvku jsou prezentovány výsledky dvouletého experimentování.
- Šabatka Z., Dvořák L.: Vodní paraboloid, Veletrh 12, Praha 2007
Příspěvek se týká tvaru hladiny v rotující nádobě. I jednoduchými prostředky lze naměřit, že hladina má skutečně tvar paraboloidu. Ale jak se bude chovat lodička umístěná na takovou hladinu? To většinou již nikdo teoreticky nepočítal. Výsledek možná překvapí.
- Tomáš M.: Pokusy s dielektriky, Veletrh 14, Brno 2009
V příspěvku se zaměřím na možnosti výroby kompozitních dielektrik a měření jejich vlastností. Ukáži výsledky svých měření frekvenční a teplotní závislosti dielektrické konstanty kompozitních materiálů. Dále se zaměřím na poměrně málo známý termodielektrický jev. Vysvětlím princip a popíši současné poznatky o tomto jevu.
- Vícha V.: Fyzikální bludiště a další aktivity z doby koronavirové, Veletrh 26, Brno 2021
Příspěvek pojednává o aktivitách určených pro cvičení z fyziky v sekundě osmiletého gymnázia v době pandemie. Jako domácí práci dostali žáci úkol splnit řadu fyzikálních úkolů, aby prošli třemi cestami Fyzikálního bludiště. Pro prezenční výuku jsou zahrnuty takové fyzikální aktivity, aby bylo možné plnit je pod širým nebem, a tudíž bez respirátorů. Patří mezi ně měření rychlosti vozidel, videoměření, fyzikální vycházka, model Sluneční soustavy či měření výšek a délek.
- Vícha V.: Vizualizace radioaktivity pro sekundu s detektorem MX-10, Veletrh 19, Cheb 2014
MX-10 je unikátní detektor radioaktivity, který může sloužit jako radiační kamera s výstupem na dataprojektor (pro demonstrační pokusy), nebo s výstupem na monitor notebooku (laboratorní práce studentů). V příspěvku je popsána zkušenost s využitím detektoru k vizualizaci radioaktivity ve cvičení z fyziky v sekundě osmiletého Gymnázia Pardubice Dašická.
- Vochozka V., Bednář V., Tesař J.: Zvukoměry v mobilu při výuce akustiky, Veletrh 19, Cheb 2014
Příspěvek porovnává hodnoty hladiny intenzity zvuku naměřené pomocí různých aplikací v mobilu s referenčním laboratorním zvukoměrem Lutron SL-4011. Součástí textu je ukázka velikosti veličiny ve čtyřech aplikacích.
- Vochozka V., Matys J., Tesař J., Bednář V.: Luxmetr, úhloměr a tónový generátor v mobilním telefonu, Veletrh 21, Brno 2016
V příspěvku jsou proměřeny jednotlivé veličiny pomocí mobilních telefonů. Přesnost měření byla srovnána s přesností odborných přístrojů.
- Žák V.: Atmosférický tlak na několik způsobů, Veletrh 21, Brno 2016
V článku jsou představeny aktivity do výuky fyziky, které se týkají atmosférického tlaku. Jsou zde nastíněny aktivity jak ve škole, tak v terénu.
- Žák V.: Od bezkontaktního měření vzdálenosti k měření indexu lomu, Veletrh 26, Brno 2021
V tomto článku je představeno měření indexu lomu několika kapalin a jedné pevné látky pomocí bezkontaktního měřiče vzdálenosti, který se k měření vzdáleností běžně používá v praxi. Je zde odvozeno, že index lomu se rovná podílu délky, kterou měřič vyhodnotí při měření v daném prostředí, a skutečné délky (ve vzduchu). Měření indexu lomu touto metodou jsou poměrně přesná.