Náměty z letního tábora pro středoškoláky: měření solární konstanty, konstrukce sluneční pece, konstrukce katapultu, využití elektromotorku jako dynama.
Asi každý fyzikář ví, jak těžké je si do svého kabinetu fyziky pořídit novou pomůcku, případně demonstrační sadu. Učiteli, který to myslí s fyzikou a žáky alespoň trochu dobře nezbývá nic jiného, než se do výroby pomůcek pustit vlastními silami, porozhlédnout se po okolí a získat cit, že ne vše se musí vyhodit. V následujícím příspěvku je ukázka, jakými pokusy může učitel obohatit svou vyučovací hodinu.
Pět pokusů s dynamem jízdního kola. První ukazuje, že se jedná o alternátor a demonstruje vznik střídavého napětí nízké frekvence, ve druhém se znázorňuje průběh indukovaného napětí, třetí pokus je věnován principu jednocestného usměrňovače, čtvrtý se zabývá přeměnami mechanické energie na elektrickou.poslední je ukázkou laboratorní úlohy.
Tři experimenty podle W. L. Bragga. Konstrukce loďky s cívkou „poháněné“ magnetem plovoucí v elektrolytu. Demonstrace funkce elektromotorku jako dynama, signalizace směru proudu pomocí LED. Kreslení elektřinou pomocí roztoku jodidu draselného v tekutém škrobu.
Několik jednoduchých experimentů použitelných jak na demonstraci při výuce, tak např. jako laboratorní práce (vážení na listu papíru, pružný středový ráz, vzájemná přeměna elektrické a mechanické energie, model turbíny, vířivé proudy, raketka na lihové páry).