V rámci projektu byly vyvinuty nové experimenty, které mohou být přezentovány na školách. Jsou zde popsané nápady a řešení, které jsme sami vyzkoušeli. Cílem těchto experimentů je rozšířit znalosti žáků a přesvědčit je, že fyzika je užitečný vědní obor.
Tento příspěvek je volným pokračováním příspěvku „Tři školské pokusy“ z prvního ročníku VNUF v roce 1996. Obsahuje čtyři skupiny inovovaných nebo možná i dávno zapomenutých praktických experimentů zaměřených na výuku fyziky na středních školách a učilištích.
Návod na výrobu jednoduché sondy osvětlení pomocí fototranzistoru. Postup měření úhlové závislosti svítivosti žárovky a světelné diody (výsledky jsou zakresleny do polárních grafů) a výpočet kvantové účinnosti světelné diody. Výroba polarizačního filtru s displeje mobilního telefonu a měření polarizace světla žárovky a svítivé diody.
Příspěvek ukáže způsob, jak naučit žáky zapojovat elektrické obvody a provádět na nich měření, i když nemají fyzicky k dispozici patřičné vybavení. Porovnáme výsledky simulovaného elektrického měření na fotodiodě s reálnými naměřenými charakteristikami solárního článku (voltampérová charakteristika, nalezení pracovního bodu článku).
Několik experimentů s polovodičovými součástkami s využitím signálního generátoru umožňujícího volbu velmi nízkých frekvencí, např. demonstrace časového průběhu střídavého proudu a napětí bez usměrnění a při jedno a dvoucestném usměrnění.