Příspěvek obsahuje ukázku zajímavých pomůcek pro výuku astronomických poznatků (např. HR diagram, Kirkwoodovy mezery, planetky skupiny Hilda), které jsou vytvořené především z papíru. Hodí se pro zpestření výuky nebo pro případ, že nefunguje výpočetní technika.
V příspěvku se zaměřím na praktické ukázky, kde pomocí srovnávací metody ilustruji základní představu o velikostech vesmírných těles různých typů, prostorových vzdáleností mezi nimi, případně složitě představitelných fyzikálních veličin (např. tlak nebo množství vody v atmosféře).
Příspěvek si klade za cíl představit experiment, jak změřit setrvačnost lidského oka. Úloha vychází z principu skládání barev. Metoda je snadno aplikovatelná i v prostředí školní třídy.
Díky mnemotechnickým pomůckám jsme schopni si vrýt do paměti jinak těžko zapamatovatelná data nebo abstraktní pojmy. V příspěvku je poukázáno na několik mnemotechnických pomůcek z oblasti astronomie.
Popíšeme si, jak chápat časový údaj východu a západu slunce, který se dozvídáme při relacích o předpovědi počasí. Najdeme odpovědi na otázky, který den slunce vychází nejpozději a který naopak zapadá nejdříve.