Levitace patří k základním dovednostem každého psychotronika zaměřeného na psychokinetiku. Poté, co s pomocí kolektivního mentálního tlaku byla telekinezí rozpohybována malá kulička, byla mentální levitací zdvižena mohutná aluminiová koule asi o 5 cm. Experiment byl provázen akustickými projevy transformace mentální energie, přenos energie prokázalo i zvýšení teploty koule.
Fyzikové ovšem i v tomto experimentu hledají nějaké vědecké podvody a poukazují na nějakého Lence.
Popis pokusu: Z úkrytu za pracovním stolem zdvihne předvádějící krabici s důlkem ve tvaru kulové úseče, ve kterém spočívá poměrně velká aluminiová koule. Položí vše na pracovní desku stolu a po příslušném komentáři se koule začne z důlku zvedat. Může se zdvihnout až nad úroveň důlku, takže je vidět, že ji nezdvihá žádná mechanická pomůcka. Důkazem velmi silného toku energie je i zvukový doprovod: akustický projev mozkových vln. Dalším projevem je zahřátí koule, kterou může experimentátor divákům půjčit po pokusu, aby se přesvědčili o její nemalé hmotnosti.
Komentář: K levitaci předmětů pokročí jen velmi zdatný jedinec po tvrdém cvičení. Je zde totiž bezesporu nutné přenést na předmět podstatně větší energii.
Vysvětlení: V krabici je cívka ze silného měděného drátu, která je navinuta kolem důlku. Cívkou prochází střídavý proud, který pod stolem skrytý pomocník reguluje pomocí autotransformátoru. V aluminiové kouli se indukují vířivé proudy, které generují podle Lencova pravidla magnetické pole se snahou vytlačit kouli do míst s menší indukcí. Závity cívky se periodicky přitahují, zvláště při větším proudu vzniká bručivý zvuk s dominantní frekvencí 100 Hz. Koule se vlivem vysokých indukovaných proudů zahřívá.
Poznámka: Krabice má přívody ve dnu, nesmíme ji proto zdvihat nad úroveň stolu. Kouli nesmíme nechat vznášet příliš dlouho, proudy tekoucí cívkou jsou značné (v používaném uspořádání až 14 A) a mohly by cívku nebo vinutí autotransformátoru spálit. Předváděné zařízení je amatérské výroby a pracuje se síťovým napětím. Nelze proto v tomto uspořádání doporučit k následování na školách. Bylo by však možné vyrobit pomůcku, která by pracovala s nižším napětím vyšší frekvence.