Úvodem

Účelem příspěvku je pomoc učitelům, kteří hledají argumenty v diskuzích o různých tajuplných jevech, se kterými některé vděčné diváky seznamují různé sdělovací prostředky s televizí v čele. Další možností je oživení hodin fyziky, pro které není v době poklesu zájmu o přírodní a technické vědy nikdy dost příležitostí.

Ke každému pokusu je nejprve uvedeno několik komentovaných fotografií z předvádění pokusu. Potom jsou pokusy popsány tak, jak je vidí divák, v dalším bodu je nastíněn možný komentář experimentátora, který chce posluchače přesvědčit o psychokinetické povaze experimentu. Poslední část každého popisovaného pokusu tvoří fyzikální vysvětlení.

Několik poznámek a zkušeností

Od prvního předvedení popsaných pokusů již uběhlo téměř šest let. Od té doby jsem měl na toto téma mnoho vystoupení na základních a středních školách, některými pokusy jsem zpestřoval i jinak vážná vystoupení na seminářích a konferencích. Nejintenzivnějšího předvádění jsem se dočkal na akci „Physics on Stage“ v roce 2000 ve výzkumném středisku CERN. Je zajímavé pozorovat, jak na ukázku typicky českého humoru reagují příslušníci jiných národů. Také se zdá, že čím větší a slovutnější vědec pokusy pozoruje, tím více se baví. Proto nebylo výjimkou, že český stánek navštívili i odborníci, kteří na „Physics on Stage“ nebyli přihlášeni a na expozici spíše zabloudili ze strohého prostředí svých laboratoří. Když tak viděl pokusy s rozsvícením žárovky a ohýbáním vidličky jeden Číňan, přivedl na produkci druhý den dalších sedm Číňanů, kteří se tak bavili, že to ani u nás není zvykem. Naopak dosti rezervovaně reagují na pokusy Němci.

Při předvádění většího počtu pokusů jsem se setkal s dvěma názory. Jedni tvrdí, že je efektnější předvést všechny pokusy bez vysvětlení. Pak by se měl předvádějící tvářit, že je to všechno a vysvětlení ponechat na dotazy. Podle zkušeností se řídím druhým názorem, podle kterého je efektnější vysvětlit pokus hned po jeho předvedení a psychokinetické mystifikaci. Vnáší to do publika více veselosti, nevýhodou je však to, že se o fyzikální podstatě dalších pokusů již sledující nenamáhají přemýšlet. Je možné předvádět pokusy i v blocích. Ostatně ponechat po pokusu 2 pomocníka skrčeného ve stole více než hodinu je bezohledné.

Fyzika a psychotronika

Karel Rauner

Karel Rauner: Fyzika a psychotronika - úvod Karel Rauner: Fyzika a psychotronika - Transformace mentální energie Karel Rauner: Fyzika a psychotronika - Levitace Karel Rauner: Fyzika a psychotronika - Přeměna mentionů v hmotu Karel Rauner: Fyzika a psychotronika - Stabilní rovnováha pomocí mentální energie Karel Rauner: Fyzika a psychotronika - Vychýlení magnetky mentální silou Karel Rauner: Fyzika a psychotronika - Antigravitace Karel Rauner: Fyzika a psychotronika - Živá a mrtvá voda Karel Rauner: Fyzika a psychotronika - Deformace vidličky