Anotace: V příspěvku jsou uvedeny některé konkrétní zkušenosti z výuky a práce s dětmi na ZŠ – experimenty (magnetické pole, vlastnosti látek, určování hmotnosti, objemu, hustoty), fyzikální modely (vysavač, Archimédův šroub, ucho) a ukázky z tématického projektu - Patenty a vynálezy přírody (fyzika v živé přírodě).
Klíčová slova: Archimédův šroub, ucho, vysavač, magnetické pole
Použití: SŠ, ZŠ
Anotace: Článek popisuje výsledky tří projektů řešených účastníky Letního odborného soustředění mladých fyziků a matematiků pořádaného Matematicko-fyzikální fakultou Univerzity Karlovy. Jedná se o projekt zkoumající proudění kapalin, šifrování a tepelné ztráty objektu.
Klíčová slova: projekty, šifry, tepelná vodivost, teplo, vedení tepla, proudění
Použití: SŠ, ZŠ
Experimentujeme s luxmetrom a osvetlením
Anotace: V príspevku sú prezentované námety na experimenty a projekty s luxmetrom a osvetlením, ktoré je možné realizovať so žiakmi strednej resp. základnej školy.
Klíčová slova: fotometrický zákon, luxmetr, osvětlení
Použití: SŠ, ZŠ
Několik pomůcek k orientaci na Zemi i na obloze
Anotace: Článek se týká práce žáků v oborovém týdnu v oblasti astronomie.
Klíčová slova: Jakubova hůl, paralaxa, zeměpisná šířka, astroláb
Použití: SŠ, ZŠ
Anotace: Fyzikou z volné ruky máme na mysli experimentální složku výuky fyziky, při níž nejsou zapotřebí žádné složité, nebo nedostupné pomůcky. Vše co učitel potřebuje k tomu, aby mohl předvést pokus, je „volná ruka“. Takto pojatému přístupu ke školním experimentům je v poslední době věnována velká pozornost nejenom u nás, ale i v zahraničí – obzvláště potom v Německu, kde má tento přístup k výuce dlouhou tradici. V příspěvku je ukázáno několik příkladů pokusů z volné ruky.
Použití: SŠ, ZŠ
Anotace: Příspěvek ukazuje několik jednoduchých metod pro měření rychlosti zvuku ve vzduchu realizovaných co nejjednoduššími prostředky a prakticky „zadarmo“: většinou s využitím počítače, ale pouze s běžnou zvukovou kartou a s volně dostupnými programy. Popsány jsou jak metody přímé, počítající rychlost zvuku z dráhy a času, za níž ji zvuk urazí („třískání dřevy na louce“, odraz zvuku od tabule, odrazy zvuku v rouře, metoda využívající kontakt dvou kovových předmětů při vydání zvuku), tak metody nepřímé, určující rychlost zvuku z frekvence a vlnové délky zvuku (rezonance v trubici zčásti ponořené do vody, měření rezonanční frekvence vzduchu v otevřené trubici, vlastní kmity vzduchu v otevřené trubici). Jde o metody, jejichž princip je známý, ale lze v nich pro potřeby školních experimentů účelně využít možnosti, které poskytují počítače a nové technologie.
Klíčová slova: měření pomocí počítače, rychlost zvuku
Použití: SŠ, ZŠ
Několik pomůcek, které si (snad) může vyrobit každý sám
Anotace: V příspěvku jsou popsány tři jednoduché pomůcky vcelku nenáročné jak na výrobu, tak na použitý materiál - větrník z motorku od CD-ROM, pomůcka pro demonstraci šíření tepla zářením z PET lahví a magnetický vodní pohon.
Použití: SŠ, ZŠ
Elektrování těles a nové materiály
Anotace: Klasické pomůcky pro získání elektrických nábojů mají své kouzlo, ale získat liščí ohon a ebonitovou tyč je takřka nemožné. Moderní plasty jsou pro elektrostatiku ideální a umožní i konstrukci staronové "třecí elektriky". S elektronickým elektroskopem rozlišujícím kladné a záporné náboje lze třídit tělesa a materiály podle znaménka ná-boje, který získají třením.
Klíčová slova: přenos náboje, elektrostatika
Použití: SŠ, ZŠ
Cikháj – fyzikální soustředění studentů středních škol
Anotace: Druhá část příspěvku, která popisuje experimentálními ukázkami (pokusy s mikrovlnnou troubou) z každoročního fyzikálního soustředění studentů středních škol.
Klíčová slova: mikrovlnná trouba, mikrovlny
Použití: SŠ, ZŠ
Z jídelního lístku Fyzikální kavárny při ÚFE PŘF MU aneb Kundtova a Rubensova trubice
Anotace: Nejefektnější demonstrace stojatého vlnění v plynu a možná jedna z nejefektnějších demonstrací ve fyzice vůbec, je stojaté vlnění na Rubensově trubici. Poněkud méně experimentálně náročná, ale také méně efektní, je demonstrace stojatého vlnění pomocí Kundtovy trubice. Kundtova trubice zobrazuje stojaté vlnění „otiskem“ kmitajícího vzduchu do vhodného granulárního materiálu, Rubensova trubice zobrazuje akustický tlak pomocí plamínků hořícího plynu unikajícího z řady malých otvorů podél trubice. V obou případech mohou zvídavější žáci objevit jevy, jejichž interpretace není jednoduchá a které byly svého času předmětem diskuse známých fyziků v odborných časopisech. S postupem doby se na závěry tehdejší diskuse, zdá se, poněkud zapomnělo a příslušné práce jsou málo citovány. Cílem článku je tuto oblast připomenout a doplnit o některé experimentální zkušenosti autora.
Klíčová slova: frekvence, akustický tlak, Bernoulliho rovnice, frekvence, hoření, hustota, kmitání, kmitna, Kundtova trubice, rezonance, rezonátor, rychlost zvuku, stojaté vlnění, uzel, vlnová délka, vyšší harmonická, zpětný projektor, Rubensova trubice
Použití: SŠ, ZŠ
Laboratorní práce jako problémová úloha
Anotace: V příspěvku jsou prezentovány vybrané náměty na laboratorní práce z fyziky na druhém stupni ZŠ. Tyto práce mají formu problémových úloh a nutí žáky aktivně přemýšlet nad postupem a řešením. Jako ukázka jsou zde popsány úlohy Archimedův zákon, lom světla, radioaktivní rozpad a elektrické obvody.
Klíčová slova: Archimédův zákon, elektrický obvod, lom světla, problémové experimentální úlohy, radioaktivita, laboratorní práce
Použití: SŠ, ZŠ
Anotace: This presentation discusses public demonstration shows, benefits and goalsof such shows, and discusses in detail two pressuredemonstrations: balloons under a large piece of wood with people atop it,and a bed of nails with some modifications.
Klíčová slova: balónek, hřebíkové lůžko, tlak, demonstrace
Použití: SŠ, ZŠ, mimo
Anotace: V príspevku je prezentovaný súbor 16 jednoduchých pokusov z rôznych oblastí fyziky, pri ktorých sa využíva detský gumený balónik.
Klíčová slova: Archimedův zákon, balónek, elektrostatika, hydrodynamika, hydrostatika, kondenzace, kouzlo, laser, oxid uhličitý, plamen, plastové láhve, pohyb, pumpa, syté páry, tepelná kapacita, teplotní roztažnost, tlak, tření, váhy, vývěva, zvuk, aerodynamika
Použití: SŠ, ZŠ
Vliv sníženého a zvýšeného tlaku na průchod elektrického proudu plynem
Anotace: Příspěvek popisuje konstrukci jednoduchých pomůcek a způsob provedení pokusů demonstrujících vliv tlaku na průchod elektrického proudu vzduchem.
Klíčová slova: elektrický výboj, ionizace, tlak vzduchu, vysoké napětí
Použití: SŠ, ZŠ
Rezonance LC obvodů v jednoduchém provedení, Lodgeův pokus
Anotace: Příspěvek popisuje pomůcky, podmínky jejich uspořádání a demonstraci rezonance jednoduchých LC obvodů.
Klíčová slova: rezonance, střídavý proud, LC obvod
Použití: SŠ, ZŠ
Anotace: První částí příspěvku je demonstrační experiment, který pomocí žárovkového reostatu předvádí zátěž vodičů při průchodu proudu. Druhou částí jsou akustické pomůcky (Seebeckova siréna a monochord) demonstrované pomocí elektromagnetických snímačů.
Klíčová slova: elektomagnetická indukce, elektromotor, frekvence, kmitání, kmitna, magnetické pole, magnetování, magnety, monochord, siréna, snímač, struna, zvuk, cívka
Použití: SŠ, ZŠ
Anotace: Příspěvek se zabývá některými elektrickými jevy, které lze demonstrovat pomocí kapalného dusíku. Na ohřívaném odporovém vlákně se pozoruje projev Leidenfrostova jevu, demonstruje se změna odporu kovu nebo polovodiče s klesající teplotou a také využití křemíkové diody jako teploměru. Je demonstrováno chování elektroluminiscenčních diod v kapalném dusíku, změny vyzařovaného světla a souvislost se změnami jejich volt-ampérových charakteristik.
Klíčová slova: elektrická vodivost, elektroluminiscenční dioda, Leidenfrostův jev, přenos tepla, kapalný dusík
Použití: SŠ, ZŠ
Průpravné pokusy pro IR a problematiku CO2
Anotace: V článku jsou uvedeny průpravné pokusy s jednoduchými pomůckami pro pochopení pojmů provázané problematiky klimatických změn. Pokusy se týkají infračerveného záření a dále vzniku a vlastností oxidu uhličitého.
Klíčová slova: infračervené záření, oxid uhličitý, environmentalní výchova
Použití: SŠ, ZŠ
Anotace: Příspěvek se týká tvaru hladiny v rotující nádobě. I jednoduchými prostředky lze naměřit, že hladina má skutečně tvar paraboloidu. Ale jak se bude chovat lodička umístěná na takovou hladinu? To většinou již nikdo teoreticky nepočítal. Výsledek možná překvapí.
Klíčová slova: lodička, měření, paraboloid, tvar hladiny, rotující nádoba
Použití: SŠ, ZŠ
Anotace: Soubor jednoduchých pokusů s využitím hracích kuliček z různých oblastí fyziky a přírodovědy. Pokusy a metodika jsou aplikovány zejména v oblasti primární přírodovědy.
Klíčová slova: měřidlo, porovnávání, rozlišování látek, kulička
Použití: SŠ, ZŠ
Jednotlivé veletrhy
Praha 1996
Plzeň 1997
Praha 1998
Příbram 1999
Praha 2000
Olomouc 2001
Praha 2002
Č. Budějovice 2003
Brno 2004
Praha 2005
Olomouc 2006
Veletrh 12
Praha 2007