Anotace: Popis laboratorní práce, ve které studenti určují účinnost vlastnoručně vyrobeného vozítka
Klíčová slova: laboratorní práce, účinnost, energie
Použití: SŠ
Přístroje spotřební elektroniky ve školní experimentální technice
Anotace: Využití spotřební elektroniky při školních experimentech. Měření účinnosti ohřevu vody různými ohřívači s využitím elektrického wattmetru a digitálního teploměru, demonstrace vlastností elektromagnetických vln pomocí dálkového ovladače, návod na výrobu přijímače.
Klíčová slova: elektromagnetické vlnění, interference, polarizace, práce, přijímač, teplo, teploměr, účinnost, vlnová délka, vysílač, wattmetr
Použití: SŠ, ZŠ
Anotace: Návod na výrobu příruční elektrárny na kliku. Náměty, jak ji využít ve výuce na ZŠ a SŠ (např. ukázka, jak zjistit její účinnost). Pár nápadů na celoškolní projekt o energii.
Klíčová slova: energie, magnetické pole, projekty, účinnost, výkon, elektrárna
Použití: SŠ, ZŠ
Anotace: Kvantitativní vyhodnocení experimentu s otáčejícím se elektrostatickým mlýnkem, určení úhlového zrychlení, odhad počtu elektronů narážejících na hrot za 1s.
Klíčová slova: elektrický náboj, sršení, úhlové zrychlení, mlýnek
Použití: SŠ
Anotace: V příspěvku jsou uvedeny některé konkrétní zkušenosti z výuky a práce s dětmi na ZŠ – experimenty (magnetické pole, vlastnosti látek, určování hmotnosti, objemu, hustoty), fyzikální modely (vysavač, Archimédův šroub, ucho) a ukázky z tématického projektu - Patenty a vynálezy přírody (fyzika v živé přírodě).
Klíčová slova: Archimédův šroub, ucho, vysavač, magnetické pole
Použití: SŠ, ZŠ
Anotace: Několik návrhů na využití moderních technických přístrojů a zařízení běžných v domácnostech při výuce fyziky. Měření pevnosti suchého zipu. Zkoumání vlastností infračerveného záření vysílaného dálkovým ovladačem. Porovnání osvětlení kompaktní zářivkou a běžnými žárovkami pomocí fotometru. Měření mřížkové konstanty CD, použití CD jako spektrometru. Princip funkce fototropních skel, zkoumání jejich reakce na osvětlení různými zdroji.
Klíčová slova: CD, fototropní brýle, infračervené záření, interference, mřížka, pevnost, spektroskop, ultrafialové záření, zářivka, suchý zip
Použití: SŠ, ZŠ
Anotace: V článku je rozebrána otázka vnímání zvuku různými živočichy jak z hlediska biologie, tak z hlediska fyziky. Jsou zde uvedeny jednoduché problémy a experimenty týkající se této otázky, ale také experimenty využívající ultrazvukový senzor polohy.
Klíčová slova: Dopplerův jev, odraz, počítač, sluch, ultrazvuk, sonar
Použití: ZŠ, SŠ
Několik netradičních pokusů s polovodičovými součástkami
Anotace: Několik experimentů s polovodičovými součástkami s využitím signálního generátoru umožňujícího volbu velmi nízkých frekvencí, např. demonstrace časového průběhu střídavého proudu a napětí bez usměrnění a při jedno a dvoucestném usměrnění.
Klíčová slova: dioda, generátor, polovodič, střídavý proud, tranzistor, usměrnění, signální generátor
Použití: SŠ, ZŠ
Anotace: Pět pokusů s dynamem jízdního kola. První ukazuje, že se jedná o alternátor a demonstruje vznik střídavého napětí nízké frekvence, ve druhém se znázorňuje průběh indukovaného napětí, třetí pokus je věnován principu jednocestného usměrňovače, čtvrtý se zabývá přeměnami mechanické energie na elektrickou.poslední je ukázkou laboratorní úlohy.
Klíčová slova: alternátor, dynamo, energie, jízdní kolo, laboratorní práce, usměrnění, jízdní kolo
Použití: SŠ, ZŠ
Anotace: Návrh, jak lze učit o střídavém proudu na základní škole s využitím signálního generátoru, a popis experimentů s ním (záznam časového průběhu střídavého napětí a proudu, a to i usměrněného, modelování točivého magnetického pole v trojfázovém elektromotoru).
Klíčová slova: čas, frekvence, generátor, magnetické pole, metronom, signální generátor, trojfázová soustava, usměrnění, střídavý proud
Použití: ZŠ, SŠ
Anotace: Popis ůskalí, která skrýtá výuka střídavého proudu na ZŠ a SŠ, a praktické náměty, jak se s nimi vypořádat. Problémová úloha na závěr.
Klíčová slova: čas, fázorový diagram, usměrnění, střídavý proud
Použití: ZŠ, SŠ
Z jídelního lístku Fyzikální kavárny při ÚFE PŘF MU aneb Kundtova a Rubensova trubice
Anotace: Nejefektnější demonstrace stojatého vlnění v plynu a možná jedna z nejefektnějších demonstrací ve fyzice vůbec, je stojaté vlnění na Rubensově trubici. Poněkud méně experimentálně náročná, ale také méně efektní, je demonstrace stojatého vlnění pomocí Kundtovy trubice. Kundtova trubice zobrazuje stojaté vlnění „otiskem“ kmitajícího vzduchu do vhodného granulárního materiálu, Rubensova trubice zobrazuje akustický tlak pomocí plamínků hořícího plynu unikajícího z řady malých otvorů podél trubice. V obou případech mohou zvídavější žáci objevit jevy, jejichž interpretace není jednoduchá a které byly svého času předmětem diskuse známých fyziků v odborných časopisech. S postupem doby se na závěry tehdejší diskuse, zdá se, poněkud zapomnělo a příslušné práce jsou málo citovány. Cílem článku je tuto oblast připomenout a doplnit o některé experimentální zkušenosti autora.
Klíčová slova: frekvence, akustický tlak, Bernoulliho rovnice, frekvence, hoření, hustota, kmitání, kmitna, Kundtova trubice, rezonance, rezonátor, rychlost zvuku, stojaté vlnění, uzel, vlnová délka, vyšší harmonická, zpětný projektor, Rubensova trubice
Použití: SŠ, ZŠ