Jak jistě všichni víme, nejlépe si studenti osvojí probírané učivo, pokud si dané jevy mohou vyzkoušet v praxi, případně si sami pomůcku vymyslí a vyrobí. Při výrobě musí promyslet, jak vyřešit problém, aby požadovaný jev byl viditelný a dobře prokazatelný.
Jedním z vděčných námětů při výuce elektrostatiky je konstrukce elektroskopu. K výrobě nejčastěji studenti používali skleněné láhve, kousky drátů a staniolu. Někteří svůj nápad přivedli téměř k dokonalosti. Příkladem může být elektroskop z Adams laboratories na následující fotografii (obr. 1) úplně vlevo. Nejdůležitější kritérium, aby byly elektroskopy funkční, bylo až na výjimky splněno.
Obr. 1
Dalším úkolem bylo vyrobit termoláhev. Sešla se spousta originálních a zajímavých výrobků. Pomocí teploměru a hodin jsme láhve otestovali a určili nejúčinnější výrobek. Ukázalo se, že nejlepší termoláhve byly ty nejjednodušší. Na obrázku 2 jsou některé z nich.
Obr. 2