VELETRH NÁPADŮ
UČITELŮ FYZIKY I

proběhl na MFF UK v Praze 29.-30. srpna 1996


První ročník konference Veletrh nápadů učitelů fyziky se uskutečnil ve dnech 29. – 30. srpna 1996 v Praze na MFF UK ve spolupráci s katedrou obecné fyziky Pedagogické fakulty ZČU v Plzni a s Fyzikální pedagogickou sekcí JČMF. Vycházel ze zkušeností z mezinárodní konference Fyzikální učební pomůcky, jejich tvorba a využití, kde vznikl skvělý nápad využít také šikovnosti a nápadů českých učitelů fyziky k prezentaci jejich činnosti pro širší učitelskou veřejnost a vzájemné obohacení.

Iniciátorem i hlavním organizátorem celé akce byl doc. RNDr. Milan Rojko, CSc., tehdy vedoucí katedry didaktiky fyziky na Matematicko fyzikální fakultě Univerzity Karlovy v Praze, který do příprav věnoval mnoho svého času a energie.

Zájem o první ročník Veletrhu nápadů byl přímo nečekaný. Přijelo 150 přihlášených účastníků (včetně zahraničních), z nichž 54 vystoupilo se svými ukázkami různých pokusů. Na setkání vysoké úrovně panovala vynikající atmosféra. Úspěch prvního ročníku potvrdil i obrovský zájem o sborník, distribuováno bylo postupně téměř 400 výtisků. Vše jen potvrdilo původní záměr, že taková setkání se budou konat každoročně koncem srpna, postupně na různých fakultách připravujících učitele fyziky.


Z dopisů účastníků

Doc. RNDr. Milan Rojko, CSc., KDF MFF UK

V Českých Budějovicích 9. 9. 1996

Vážený pane Rojko,

těší nás, že jsme se na konci letošního srpna mohli zúčastnit semináře „Veletrh nápadů“, který pořádala Vaše katedra.

Byli jsme překvapeni, že i v současné době existuje tolik pedagogů ze základních, středních a vysokých škol, kteří jsou schopni po dva dny předvádět krásné a jednoduché pokusy. Ceníme si toho, že věnovali čas jejich přípravě, ale i toho, že byli vděčným publikem pro nás, kteří jsme vystupovali před takovou odbornou veřejností poprvé. Rovněž účast zahraničních pedagogů nám přinesla nové náměty a možnost porovnání.

Takový seminář je pro učitele určitě velkým přínosem, protože vidí spoustu nových pokusů, různá provedení pokusů, různé pomůcky, naváže nové kontakty a hlavně získá optimismus do další práce, který je velice důležitý.

Seminář byl báječný a rádi se zúčastníme i dalších takových akcí.

Lenka Slabá, Milan Slabý
České Budějovice


V Mlýnci dne 1. září 1996

Vážení kolegové

Jako jeden z účastníků Veletrhu nápadů učitelů fyziky , pořádaného pracovníky Vaší katedry, na čele s doc. M. Rojko, Vám chci vyjádřit upřímný dík a pochvalu za zorganizování celé akce. Přiznám se, že jsem se na její průběh velice těšil a byl jsem zvědavý, jak se Vám podaří zvládnout nelehký úkol, který jste si předurčili. Jako učitel základní školy s téměř 30-letou praxí, jsem věděl, jak náročné bude sladit zájmy učitelů různých škol nestejného zaměření i odborné úrovně. Po skončení akce musím napsat, že výsledek předčil všechna má očekávání, Stalo se tak díky Vaší geniální myšlence, postavit seminář na jednoduchém názorném experimentu. Ten je přece srozumitelný a zajímavý pro všechny. Při jeho předvádění a pozorování není nutný hluboký teoretický základ, dokonce ani jazyk tu není podmínkou (což dokázala vystoupení polských přátel) a obsah je všem srozumitelný. Štěstím Vaší krásné akce bylo, jak konečně doc. Rojko v závěru nezapomněl zdůraznit, že se na semináři sešli nadšení, chápaví, tolerantní, učenliví učitelé. Že většina aktivně vystupujících pochopila, že seminář není příležitostí k vlastnímu zvýraznění a oslavě, ale příležitostí vzájemně si pomoci a informovat se. Posluchači zase s notnou dávkou tolerance dokázali přehlédnout drobné nedostatky, někdy i zcela nulový efekt pokusu a naopak aplaudovali každému nápadu, každé zdařilé reakci. Byla radost a na začátek nového roku motivující skutečnost, pohybovat se mezi účastníky, kde nebyla hranice mezi těmi co poslouchali a těmi, co předváděli své nápady. Neformální rozhovory, výměny názorů, daly zapomenout na očekávané strasti po nástupu do svých škol a na svá pracoviště a naplnily srdce a hlavy účastníků optimismem a radostným očekáváním svých žáků, kterým bude co předvést nového, právě ze zhlédnutých vystoupení.

Dovolte mi proto ještě jednou vyjádřit obdiv a poděkování za vynikající nápad, vzorné zorganizování celé akce, za pěknou atmosféru, kterou se díky Vám, ale i přítomným účastníkům podařilo na setkání v Praze vytvořit. Podařilo se Vám připravit formu vzdělávání učitelů fyziky, která je přesně tím, co učitelé očekávají. Mohu to s klidným svědomím prohlásit, protože jsem mnohaletým pilným účastníkem nejrůznějších školení a akcí, které se snaží učitelům něco dát, ale většinou je efekt takových akcí velmi malý.

Abych ale jen nepochválil, jistě mi dovolíte na závěr pár připomínek, které by snad mohly přispět k příznivému vývoji podobných akcí, které po úspěchu té letošní jistě hodláte připravovat. Myslím si, že byste měli zůstat u částečně výběrové akce, než z ní v budoucnu dělat akci „masovou“. Ideální počet účastníků bych považoval do stovky. Účast podmínit aktivním vystoupením přihlášených, třeba jen formou prezentace svého nápadu na výstavce či posterem. Pro pestrost celého „představení“ rozšířit veletrh na prezentaci metod a prostředků výuky fyziky, formou ukázek písemných zkoušek, testů, laboratorních prací, případně diplomových prací spod. Rušivě působilo časové omezení vystoupení, i když jednotlivý moderátoři to pojali různě citlivě (výborní byli kolegové Svoboda a Kolářová). Snad by byla lepší světelná signalizace a vždy nechat přednášející dokončit vystoupení s tím, že dodržení časového limitu s určitou časovou tolerancí je podmínkou zařazení učitele do programu. Zajistit program ještě na večer - třeba videofilmy s ukázkami dalších pokusů, vyučovacích hodin, pro dobrovolné zájemce. A nebál bych se ještě větší komerce do celé akce. Učitelé mají řadu pomůcek, nápadů, textů, které nemají kde předvést. Chtějí je prezentovat, někteří i finančně zhodnotit. Ne náhodou měla největší ohlas vystoupení, kde přednášející nabídl svoji práci k odkoupení. Na chodbách by mohly být stolky s takovou nabídkou, za každým autor, který by své nápady nabízel, kontaktoval zájemce. Je to znak doby a nemusí být chápán jen jako komerční záležitost, ale také jako příležitost pro obě strany.

Srdečný dík za nás za všechny a těším se za rok do Plzně.

S pozdravem

Oldřich Suchoradský


Vážení pořadatelé Veletrhu nápadů učitelů fyziky,

jsem učitelka z venkova, podobné akce jsem se zúčastnila poprvé, takže by se mohlo zdát, že nemám možnost objektivního srovnání. Myslím ale, že jsem nebyla nováčkem sama, a to nadšeným nováčkem.

Spousta zajímavých pokusů, perfektní atmosféra i ukočírování „aktérů“ a „diváků“ učinily ze všedních dnů svátek. Bylo to motivující zakončení prázdnin.

V mnohých Veletrh vzbudil chuť co nejdříve si mnohé pokusy vyzkoušet a těšit se, jak budou reagovat žáčkové.

Všem organizátorům proto patří velké poděkování za týdny příprav a vězte, že můžete být nadmíru spokojeni.

Držím palce, přeju hodně sil při přípravě „Plzně“ a volám: „Ať žije Veletrh nápadů 1997.“

Vondráčková