Elektromotor tentokrát absolutne jednoduchý
Anotace: V první části příspěvku je uveden návod na výrobu jednoduchého elektromotoru z cívky, pletací jehlice a 2 magnetů. Druhá část je věnovaná netradičním vázaným oscilátorům, které tvoří např. 2 vidličky či kolíčky na prádlo na gumě.
Klíčová slova: vázané kmitání, elektromotor
Použití: SŠ, ZŠ
Anotace: Fyzikou z volné ruky máme na mysli experimentální složku výuky fyziky, při níž nejsou zapotřebí žádné složité, nebo nedostupné pomůcky. Vše co učitel potřebuje k tomu, aby mohl předvést pokus, je „volná ruka“. Takto pojatému přístupu ke školním experimentům je v poslední době věnována velká pozornost nejenom u nás, ale i v zahraničí – obzvláště potom v Německu, kde má tento přístup k výuce dlouhou tradici. V příspěvku je ukázáno několik příkladů pokusů z volné ruky.
Použití: SŠ, ZŠ
Anotace: Popis 11 hraček, vysvětlení principu činnosti a návrhy jejich využití ve výuce.
Klíčová slova: energie, motor, podélné vlnění, pružina, setrvačník, siréna, tření, váhy, zákon zachování, těžiště
Použití: ZŠ, SŠ
Anotace: Příspěvek ukazuje několik jednoduchých metod pro měření rychlosti zvuku ve vzduchu realizovaných co nejjednoduššími prostředky a prakticky „zadarmo“: většinou s využitím počítače, ale pouze s běžnou zvukovou kartou a s volně dostupnými programy. Popsány jsou jak metody přímé, počítající rychlost zvuku z dráhy a času, za níž ji zvuk urazí („třískání dřevy na louce“, odraz zvuku od tabule, odrazy zvuku v rouře, metoda využívající kontakt dvou kovových předmětů při vydání zvuku), tak metody nepřímé, určující rychlost zvuku z frekvence a vlnové délky zvuku (rezonance v trubici zčásti ponořené do vody, měření rezonanční frekvence vzduchu v otevřené trubici, vlastní kmity vzduchu v otevřené trubici). Jde o metody, jejichž princip je známý, ale lze v nich pro potřeby školních experimentů účelně využít možnosti, které poskytují počítače a nové technologie.
Klíčová slova: měření pomocí počítače, rychlost zvuku
Použití: SŠ, ZŠ
Pár věcí z tábora 4 – tentokrát o zvuku
Anotace: Nápady a náměty ze dvou studentských soustředění: co vše může hrát, jak měřit rychlost zvuku jednoduchými prostředky i s pomocí počítače, rezonance strun na kytaře a kmitů vzduchu v láhvi, snímání kmitů struny, konstrukce různých reproduktorů.
Klíčová slova: Hammondovy varhany, projekty, reproduktor, rezonance, stojaté vlnění, struna, rychlost zvuku
Použití: SŠ, ZŠ
Anotace: 16 jednoduchých experimentů týkajících se akustiky.
Klíčová slova: absorpce, balónek, frekvence, rezonance, rezonance, sluch, telefon, šíření zvuku
Použití: ZŠ, SŠ
Anotace: V článku je rozebrána otázka vnímání zvuku různými živočichy jak z hlediska biologie, tak z hlediska fyziky. Jsou zde uvedeny jednoduché problémy a experimenty týkající se této otázky, ale také experimenty využívající ultrazvukový senzor polohy.
Klíčová slova: Dopplerův jev, odraz, počítač, sluch, ultrazvuk, sonar
Použití: ZŠ, SŠ
Z jídelního lístku Fyzikální kavárny při ÚFE PŘF MU aneb Kundtova a Rubensova trubice
Anotace: Nejefektnější demonstrace stojatého vlnění v plynu a možná jedna z nejefektnějších demonstrací ve fyzice vůbec, je stojaté vlnění na Rubensově trubici. Poněkud méně experimentálně náročná, ale také méně efektní, je demonstrace stojatého vlnění pomocí Kundtovy trubice. Kundtova trubice zobrazuje stojaté vlnění „otiskem“ kmitajícího vzduchu do vhodného granulárního materiálu, Rubensova trubice zobrazuje akustický tlak pomocí plamínků hořícího plynu unikajícího z řady malých otvorů podél trubice. V obou případech mohou zvídavější žáci objevit jevy, jejichž interpretace není jednoduchá a které byly svého času předmětem diskuse známých fyziků v odborných časopisech. S postupem doby se na závěry tehdejší diskuse, zdá se, poněkud zapomnělo a příslušné práce jsou málo citovány. Cílem článku je tuto oblast připomenout a doplnit o některé experimentální zkušenosti autora.
Klíčová slova: frekvence, akustický tlak, Bernoulliho rovnice, frekvence, hoření, hustota, kmitání, kmitna, Kundtova trubice, rezonance, rezonátor, rychlost zvuku, stojaté vlnění, uzel, vlnová délka, vyšší harmonická, zpětný projektor, Rubensova trubice
Použití: SŠ, ZŠ
Přístroje spotřební elektroniky ve školní experimentální technice
Anotace: Využití spotřební elektroniky při školních experimentech. Měření účinnosti ohřevu vody různými ohřívači s využitím elektrického wattmetru a digitálního teploměru, demonstrace vlastností elektromagnetických vln pomocí dálkového ovladače, návod na výrobu přijímače.
Klíčová slova: elektromagnetické vlnění, interference, polarizace, práce, přijímač, teplo, teploměr, účinnost, vlnová délka, vysílač, wattmetr
Použití: SŠ, ZŠ
Anotace: Náměty na tři „exotická“ kyvadla, která lze realizovat s běžnými pomůckami
Klíčová slova: frekvence, fyzikální kyvadlo, torze, kyvadlo
Použití: ZŠ, SŠ
Anotace: Soubor pokusů s různými druhy kyvadel a ověřování závislostí doby kmitu na jejich parametrech a na vlivu prostředí.
Klíčová slova: magnetické pole, pružina, torze, kyvadlo
Použití: ZŠ, SŠ
Anotace: 19 jednoduchých pokusů s krabičkami od filmů a jeden bonusový o těžišti
Klíčová slova: absorpce, Archimedův zákon, cívka, energie, fotoefekt, kouzlo, LED, odstředivá síla, ohyb světla, padák, rezonance, teplotní roztažnost, tření, zákon zachování, žárovka, těžiště
Použití: ZŠ, SŠ
Zařízení pro pokusy s infračerveným světlem
Anotace: Návod na sestavení jednoduchého vysílače a přijímáče infračerveného světla. Šest pokusů s využitím tohoto zařízení.
Klíčová slova: absorpce, čočka, interference, lom světla, odraz světla, ohnisko, přijímač, vysílač, zrcadlo, infračervené záření
Použití: ZŠ, SŠ
Zajímavé pokusy s keramickými magnety
Anotace: Několik pokusů s keramickými magnety. Zkoumání pohybu kruhového magnetu po železné tyčce. Konstrukce různých spřažených kyvadel. Modelování Brownova pohybu, difúze, krystalizace elektrického proudu a magnetických indukčních čar. Zkoumání magnetického pole cívky s proudem. Demonstrace principu elektromagnetické pumpy.
Klíčová slova: Brownův pohyb, difúze, elektrický proud, elektromagnetická pumpa, krystalizace, kyvadlo, magnetická indukce, stojaté vlnění, vázané kmitání, magnet
Použití: SŠ, ZŠ