V době výpočetní techniky, mikroprocesorem řízených spotřebičů a elektronických (vý)tvorů Tamagoči je jaksi zpozdilé nabízet žáku pohled na jednoduchý válec, kutálející se po stole. Několik dobrých důvodů k takovému postupu se ale nabízí:
1. Válec můžeme pozorovat, potěžkat, změřit a zvážit, popsat přesně jeho vzhled.
2. Pohyb válce po nakloněné rovině lze měřit, jiné efekty podrobně popsat.
3. Válec je možné porovnat s dalším, velmi podobným a zjistit rozdíly v pohybu.
4. Můžeme vyslovit domněnky o příčině rozdílů v chování objektů.
5. Válec lze rozebrat a bez nebezpečí poškození zase složit v celek.
6. Je-li k dispozici (na střední škole jistě) dostatečná úroveň fyzikální teorie, lze měřením a výpočtem potvrdit vyslovenou hypotézu.
7. Válečky jsou levné a může je dostat do rukou každý žák.
Jde zřejmě o práci s jednoduchými černými skřínkami. Sedm výše uvedených bodů jen dokládá rozvíjení fyzikálního pohledu na objekt a jeho chování.
Celý váleček má délku L = 60 mm, průměr D = 40 mm a hmotnost m = 72,6 g. Z toho ocelový váleček má hmotnost m0 = 39,4 g.
Po nakloněné rovině o délce l = 0,9 m a výšce h = 1,0 cm se skutálí za čas t1 = 4,2 s.
Parametry druhého válce jsou stejné, pouze ocelový váleček nahradila měděná trubka stejné hmotnosti.
Po nakloněné rovině se tento válec skutálí za delší čas t2 = 4,4 s. Je výhodné pouštět oba válečky současně, zpožďování druhého válce je pak zřetelné.
Kvalitativní vysvětlení objeví žáci sami: druhý váleček má více hmoty uloženo ve větší vzdálenosti od osy otáčení a stejnou kinetickou energii bude mít při menší výsledné rychlosti na konci nakloněné roviny.
Kvantitativní hodnocení lze provést až se znalostí momentu setrvačnosti J s použitím zákona zachování energie:
Potenciální energie v tíhovém poli na počátku pohybu je rovna kinetické energii na konci nakloněné roviny:
m·g·h = ½ J·ω2 + ½ m·v2
Je stejný jako válec první, jen ocelová vložka je umístěna mimo osu. Jeho chování pozorujeme:
a) při pohybu po vodorovné rovině – pohyb je nerovnoměrný, váleček mění rychlost otáčení,
b) na nakloněné rovině – z jisté polohy se váleček valí několik centimetrů do kopce!
c) na nakloněné rovině – z jisté polohy se váleček trhaně valí dolů.
Chování tohoto objektu lze využít při výkladu rovnovážné polohy. U žáků vzbudí úsměvy a živý zájem.
Metr dlouhý provázek uchopíme na koncích a mírně napneme. Třecí síly udrží váleček v libovolném místě provázku. Lehce povolíme napětí provázku – a váleček zdánlivě bez příčiny klouže dolů. Zase jej můžeme zastavit kdekoliv. Zvětšení napětí v provázku žáci ovšem nepostřehnou, takže objekt se chová na první pohled zcela záhadně.
Úkol pro žáky: navrhnout vnitřní uspořádání válečku, které by vysvětlilo jeho chování.
Nakonec vše rozebereme a znovu složíme.
V obou válečcích je vidět olověnou kuličku. Zajímavé chování ukazují teprve při plavání na vodě: jeden lze naklopit tmavým nebo čirým čelem vzhůru, druhý je vždy nakloněn tak, že vzhůru míří tmavé čelo. Přepážka vymezující polohu přítěže není na první pohled patrná.
Dvojice identických válečků je opatřena permanentními magnety uvnitř, jak ukazuje nákres. Na vodorovné desce stolu se někdy valí k sobě, jindy se odpuzují. Zajímavé je chování na dvou nakloněných rovinách: při malém sklonu je váleček „vyhnán“ z nejnižší polohy, nebo se druhý z válečků přibližuje a zase vzdaluje.
Čela lze zaměňovat a získat i jiné efekty. Žáci zabývající se právě magnetickými jevy naleznou podstatu rychle, důležitá je možnost manipulace s objekty a vnímání sil vlastní rukou.
Čela tohoto válečku jsou začerněna a je nutné do něj pohlédnout. Pak s překvapením zjistíme, že místo jednoho otvoru vidíme v průhledu tři i více otvorů. Vtip je ve dvou rovnoběžných rovinných zrcadlech uvnitř a je úspěchem žáků, když toto vysloví dříve, než váleček rozeberou.
Válečkem lze pohlédnout na okolní předměty, jen ubylo trochu jasu. Čelo válečku lze ale otáčet a pak se projeví něco nového: dvakrát za 360° obraz ztmavne do modra a dvakrát se opět rozjasní. Čela lze vyjmout a je na nich nalepena našedlá fólie. Fyzik ví, že jde o polarizační fólii a tu lze získat zdarma z LCD displejů vadných kalkulátorů a jiných zařízení, která jako neopravitelná končí svůj život. Tady jsou fólie příjemným zpestřením vyučování fyzice.